ORDONANTA DE URGENTA Nr. 107 din 5 septembrie 2002
privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 20 septembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Administratia Nationala "Apele Romane" prin
reorganizarea Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A. si prin
preluarea activitatii de hidrologie, hidrogeologie si de gospodarire a apelor
de la Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodarire a Apelor" - S.A., in scopul administrarii, pastrarii
integritatii si al protectiei patrimoniului public de interes national care
constituie infrastructura Sistemului national de gospodarire a apelor si pentru
gospodarirea durabila a resurselor de apa, care reprezinta monopol natural de
interes strategic.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane", cu statut de regie
autonoma de interes public national, este persoana juridica romana si
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, sub
autoritatea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(3) Administratia Nationala "Apele Romane" isi desfasoara
activitatea in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
(4) Administratia Nationala "Apele Romane" are in structura sa
directii de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice, si in
subordine unitati fara personalitate juridica, prevazute in anexa nr. 2, care
vor efectua operatiuni contabile pana la nivelul balantei de verificare, in
conditiile legislatiei in vigoare.
(5) Sediul Administratiei Nationale "Apele Romane" este in
municipiul Bucuresti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.
Art. 2
(1) Patrimoniul Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A. si
patrimoniul public aferent activitatii de hidrologie, hidrogeologie si de
gospodarire a apelor de la Compania Nationala "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. se preiau de
Administratia Nationala "Apele Romane".
(2) Administratia Nationala "Apele Romane" administreaza bunurile
de natura celor prevazute la art. 135 alin. (4) din Constitutie si in Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu
modificarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 3.
(3) Predarea-preluarea patrimoniului intre Compania Nationala "Apele
Romane" - S.A., Compania Nationala "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. si Administratia
Nationala "Apele Romane" se va face pe baza de protocol incheiat in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, pe baza evidentei contabile la 31 decembrie 2001.
(4) Bunurile din domeniul public local, constituite din: lacurile care nu
sunt declarate de interes public national, digurile de aparare impotriva
inundatiilor, care nu se constituie intr-o linie continua de aparare,
consolidarile si apararile de maluri si lucrarile de dirijare, trec prin
hotarare a Guvernului in administrarea beneficiarilor care sunt deserviti de
acestea.
Art. 3
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" are ca principal
obiect de activitate:
a) aplicarea strategiei si politicii nationale in domeniul gospodaririi
cantitative si calitative a resurselor de apa, precum si a programului national
de implementare a prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii
Europene in domeniul gospodaririi durabile a resurselor de apa;
b) administrarea si exploatarea infrastructurii Sistemului national de
gospodarire a apelor;
c) gestionarea si valorificarea resurselor de apa de suprafata si subterane
cu potentialele lor naturale si a fondului national de date din domeniu.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane", in vederea
indeplinirii obiectului sau de activitate, are urmatoarele atributii:
a) cunoasterea, conservarea, utilizarea, rationalizarea, restaurarea si
valorificarea resurselor de apa de suprafata si subterane;
b) protectia si restaurarea resurselor de apa de suprafata si subterane si
a ecosistemelor acvatice pentru atingerea starii bune a apelor;
c) elaborarea schemelor-cadru de amenajare si de gospodarire integrata a
apelor si a planurilor de gospodarire a apelor pe bazine sau grupuri de bazine
hidrografice;
d) realizarea de anuare, sinteze, studii si cercetari de hidrologie,
hidrogeologie, gospodarire a apelor si mediu, de instructiuni si monografii,
studii de impact, bilanturi de mediu;
e) exploatarea, intretinerea si dezvoltarea infrastructurii Sistemului
national de gospodarire a apelor, aflat in administrarea sa;
f) monitorizarea hidrologica, hidrogeologica si de calitate a resurselor de
apa, precum si elaborarea diagnozelor si prognozelor;
g) elaborarea studiilor de hidrologie, hidrogeologie si gospodarire a
apelor;
h) constituirea si gestionarea Fondului national de date hidrologice,
hidrogeologice si de gospodarire a apelor;
i) avertizarea si realizarea masurilor de prevenire, combatere si
inlaturare a efectelor inundatiilor prin lucrarile proprii de gospodarire a
apelor;
j) avertizarea si participarea la aplicarea masurilor pentru prevenirea,
combaterea si inlaturarea efectelor inundatiilor si a poluarilor accidentale;
k) avizarea, autorizarea si controlul folosintelor de apa, al lucrarilor
construite pe ape sau in legatura cu apele, indiferent de detinator, in
conditiile legii;
l) asigurarea implementarii prevederilor legislatiei armonizate cu
directivele Uniunii Europene din domeniul gospodaririi resurselor de apa;
m) asigurarea aplicarii prevederilor conventiilor si ale altor acorduri
internationale din domeniul apelor;
n) urmarirea realizarii de lucrari noi in domeniul gospodaririi apelor, din
surse bugetare, si realizarea de investitii din surse proprii si atrase;
o) asigurarea activitatii de inspectie si aplicarea de sanctiuni conform
prevederilor legale in domeniu;
p) gestionarea Fondului apelor potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Administratia Nationala "Apele Romane" este operator unic
pentru serviciile specifice in domeniul gospodaririi si valorificarii
resurselor de apa de suprafata si subterane cu potentialele lor naturale, in
conditiile legii.
(4) Administratia Nationala "Apele Romane" propune ministerului
de resort, in conditiile legii, reglementari specifice domeniului gospodaririi
apelor.
Art. 4
(1) Cheltuielile pentru functionarea Administratiei Nationale "Apele
Romane" se vor asigura din venituri proprii, rezultate din aplicarea
mecanismului economic specific in domeniul gospodaririi cantitative si
calitative a apelor.
(2) Veniturile proprii se asigura din prestarea serviciilor de gospodarire
a apelor prevazute in anexa nr. 4.
(3) Administratia Nationala "Apele Romane" aplica sistemul de
plati, bonificatii si penalitati specifice de gospodarire a apelor, prevazut in
anexa nr. 5, pentru toate categoriile de folosinte consumatoare si
neconsumatoare de apa, indiferent de detinatorii cu orice titlu ai amenajarii.
(4) Structura tarifelor pentru serviciile specifice de gospodarire a
apelor, precum si nivelul acestora sunt prevazute in anexa nr. 6.
(5) Tarifele prevazute in anexa nr. 6 se aplica tuturor beneficiarilor
serviciilor si se ajusteaza periodic conform regimului instituit prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate,
care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata si modificata prin
Legea nr. 205/2002, cu modificarile ulterioare.
(6) Penalitatile aplicate de Administratia Nationala "Apele
Romane" potrivit art. 82 alin. (2) din Legea apelor nr. 107/1996 se fac
venit la Fondul apelor.
(7) Penalitatile pentru abateri de la normele privind concentratiile maxime
admise ale poluantilor din apele uzate evacuate sunt prevazute in anexa nr. 7.
(8) De la bugetul de stat, bugetele locale si din surse proprii ale
persoanelor fizice si juridice se vor asigura cheltuielile pentru:
a) actiunile operative de interes public de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, precum si cele pentru constituirea stocului de materiale si
mijloace de aparare;
b) intretinerea si repararea lucrarilor cu rol de aparare impotriva
inundatiilor, refacerea si repunerea in functiune a lucrarilor de gospodarire a
apelor afectate de calamitati naturale sau alte evenimente deosebite.
(9) Realizarea sarcinilor rezultate din aplicarea conventiilor si
acordurilor internationale din domeniul apelor, precum si implementarea
prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene si a
programelor de preaderare din domeniul apelor, in scopul indeplinirii
angajamentelor luate de statul roman prin acordurile si conventiile
internationale, conform Hotararii Guvernului nr. 455/2001 privind aprobarea
Planului de actiune al Programului de guvernare pe perioada 2001 - 2004, se
asigura din surse proprii, Fondul apelor si in completare de la bugetul de
stat, in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului.
(10) Finantarea investitiilor privind lucrarile, constructiile sau
instalatiile de gospodarire a apelor, declarate de utilitate publica potrivit
legii, se asigura de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.
(11) Administratia Nationala "Apele Romane" poate beneficia de credite
cu dobanda preferentiala si facilitati in domeniul impozitelor si taxelor, in
conditiile legii.
(12) Administratia Nationala "Apele Romane" preia toate
drepturile si este tinuta de toate obligatiile Companiei Nationale "Apele
Romane" - S.A.
Art. 5
(1) Conducerea Administratiei Nationale "Apele Romane" este
asigurata de un consiliu de administratie format din 7 membri si de un director
general care este si presedintele consiliului de administratie, numiti prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) Atributiile si competentele consiliului de administratie sunt cuprinse
in regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
Art. 6
Structura de organizare si functionare a Administratiei Nationale "Apele
Romane" se aproba de consiliul de administratie.
Art. 7
(1) Activitatile nespecifice gospodaririi apelor, enumerate in anexa nr. 2,
vor fi externalizate in termen de un an de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Capacitatile de productie aferente activitatilor ce se vor externaliza
potrivit alin. (1) se stabilesc de Consiliul de administratie al Administratiei
Nationale "Apele Romane" si se supun aprobarii ministrului apelor si
protectiei mediului.
Art. 8
(1) Personalul Administratiei Nationale "Apele Romane" se preia
de la Compania Nationala "Apele Romane" - S.A. si personalul aferent
activitatii de hidrologie, hidrogeologie si gospodarire a apelor, se preia de
la Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodarire a Apelor" - S.A., conform prevederilor legale in vigoare, pe
posturile din noua structura aprobata, urmand a se incheia contracte
individuale de munca.
(2) Personalul preluat se considera transferat in conditiile legii.
(3) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se va incheia un nou contract colectiv de munca.
Art. 9
(1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii specifici
utilizati se definesc in anexa nr. 8.
(2) Metodologia cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de
gospodarire a apelor va fi elaborata de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 10
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 11
Litera B punctul 1 din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 17/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"1. Administratia Nationala <<Apele Romane>>"
Art. 12
Legea apelor nr. 107/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare, se modifica
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) al articolului 81 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Administratia Nationala <<Apele Romane>> este
operator unic pentru serviciile specifice in domeniul gospodaririi si
valorificarii resurselor de apa de suprafata si subterane cu potentialele lor
naturale."
2. Alineatul (3) al articolului 84 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Fondul apelor este gestionat de Administratia Nationala
<<Apele Romane>> prin buget separat aprobat de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului care stabileste si metodologia de intocmire a acestui
buget, cu avizul Ministerului Finantelor Publice."
Art. 13
Anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul
preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului
Concurentei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 115 din
7 martie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 205/2002, se
modifica dupa cum urmeaza:
1. La prima coloana, liniuta a 8-a "Apa bruta" va avea urmatorul
cuprins:
"- Servicii specifice de gospodarire a apelor"
2. Liniuta a 14-a "Servicii specifice de gospodarire a nisipurilor si
pietrisurilor" se elimina.
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Hotararea
Guvernului nr. 1.001/1990 privind stabilirea unui sistem unitar de plati pentru
produsele si serviciile de gospodarire a apelor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 15 septembrie 1990, cu modificarile
ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 981/1998 privind infiintarea Companiei
Nationale "Apele Romane" - S.A., publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 530 din 31 decembrie 1998, cu modificarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Romulus Moucha,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Administratiei Nationale "Apele
Romane"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Administratia Nationala "Apele Romane", cu statut de regie
autonoma de interes public national, are personalitate juridica, se afla sub
autoritatea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, functioneaza pe baza de
gestiune economica si autonomie financiara si isi desfasoara activitatea pe
baza reglementarilor in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Sediul Administratiei Nationale "Apele Romane" este in
municipiul Bucuresti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane" are in structura sa
directii de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice,
Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor, Exploatarea Complexa
Stanca - Costesti, precum si alte unitati din subordine prevazute in anexa nr.
2 la prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 2
Scopul
Art. 3
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" aplica strategia si
politica nationala in domeniul gospodaririi cantitative si calitative a
resurselor de apa, scop in care actioneaza pentru cunoasterea resurselor de
apa, conservarea, folosirea rationala si protectia resurselor de apa impotriva
epuizarii si degradarii, in vederea asigurarii unei dezvoltari durabile, prevenirea
efectelor distructive ale apelor, reconstructia ecologica a cursurilor de apa,
asigurarea supravegherii hidrologice si hidrogeologice, implementarea
prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene in domeniul
gospodaririi durabile a resurselor de apa si conservarea ecosistemelor acvatice
si a zonelor umede.
(2) Pentru realizarea scopului Administratia Nationala "Apele
Romane" coordoneaza si raspunde de modul de folosire a resurselor de apa
de suprafata si subterane pe ansamblul teritoriului tarii si de exploatarea
lucrarilor de gospodarire a apelor si colaboreaza cu toti detinatorii altor
lucrari construite pe ape sau in legatura cu apele.
CAP. 3
Obiect de activitate si atributii
Art. 4
Administratia Nationala "Apele Romane" administreaza apele din
domeniul public al statului si infrastructura Sistemului national de
gospodarire a apelor, formata din lacuri de acumulare, diguri de aparare
impotriva inundatiilor, canale, derivatii interbazinale, prize de apa si alte lucrari
specifice, precum si infrastructura sistemelor nationale de veghe hidrologica,
hidrogeologica si de monitorizare a calitatii resurselor de apa aflate in
patrimoniul sau, in scopul cunoasterii si al gestionarii unitare pe ansamblul
tarii a resurselor de apa de suprafata si subterane.
Art. 5
Administratia Nationala "Apele Romane" are ca obiect de
activitate si atributii urmatoarele:
5.1. gospodarirea unitara a resurselor de apa de suprafata si subterane si
protectia acestora impotriva epuizarii si degradarii;
5.2. protectia si restaurarea resurselor de apa de suprafata si subterane
si a ecosistemelor acvatice pentru atingerea starii bune a apelor;
5.3. administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si modernizarea
Sistemului national de gospodarire a apelor aflat in administrarea sa;
5.4. coordonarea exploatarii lacurilor de acumulare, pe bazine
hidrografice, indiferent de detinatorul acestora; dispunerea, in perioadele de
ape mari, in caz de poluari accidentale, precum si in caz de introducere a
restrictiilor in alimentarea cu apa, a masurilor operative obligatorii in
legatura cu exploatarea acestora;
5.5. elaborarea si urmarirea aplicarii planurilor de folosire a apei in
perioadele hidrologice normale si de evacuare a apelor uzate;
5.6. elaborarea balantei apei, pe bazine hidrografice si la nivelul tarii,
elaborarea si urmarirea aplicarii planurilor de restrictii si folosire a apei
in perioade deficitare, pe bazine hidrografice, precum si coordonarea
elaborarii de catre utilizatorii de apa a programelor de restrictii in
alimentarea cu apa in caz de seceta;
5.7. organizarea si desfasurarea activitatii de urmarire a comportarii in
timp a constructiilor hidrotehnice din administrare;
5.8. stabilirea programului de masuri pentru fiecare unitate hidrografica
in vederea atingerii unei stari bune a apelor;
5.9. realizarea registrului zonelor protejate in conformitate cu
prevederile legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene;
5.10. administrarea albiilor minore ale apelor, a cuvetelor lacurilor si
baltilor in starea lor naturala sau amenajata, a falezei si plajei marii, a
zonelor umede si a celor protejate aflate in patrimoniu;
5.11. administrarea, exploatarea si intretinerea infrastructurii Sistemului
national de veghe hidrologica si hidrogeologica;
5.12. monitorizarea starii si evolutiei cantitative si calitative a apelor;
5.13. efectuarea de analize fizico-chimice, biologice si bacteriologice
pentru apa, sedimente si biota;
5.14. elaborarea diagnozelor si prognozelor hidrologice si avertizarea in
caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase; reprezentarea Romaniei
la Organizatia Meteorologica Mondiala, pe linie de hidrologie;
5.15. administrarea, exploatarea si intretinerea Sistemului national de
monitorizare a calitatii resurselor de apa;
5.16. avizarea lucrarilor ce se executa pe ape sau au legatura cu apele,
eliberarea autorizatiilor de gospodarire a apelor;
5.17. controlul utilizatorilor de apa si al lucrarilor construite pe ape si
in legatura cu apele, din punct de vedere al functionarii si al incadrarii in
prevederile avizelor si autorizatiilor de gospodarire a apelor;
5.18. apararea impotriva inundatiilor prin lucrarile de gospodarire a
apelor aflate in administrarea sa si constituirea stocului de materiale si
mijloace specifice de aparare impotriva inundatiilor, aferente acestora;
5.19. asigurarea secretariatelor tehnice permanente in domeniul apararii
impotriva inundatiilor; participarea la coordonarea actiunilor de aparare
impotriva inundatiilor si accidentelor la constructiile hidrotehnice si la
pregatirea populatiei pentru apararea impotriva inundatiilor prin exercitii
periodice de simulare;
5.20. avertizarea si interventia in caz de producere a fenomenelor
hidrologice periculoase si de accidente la constructiile hidrotehnice din
administrare;
5.21. elaborarea planurilor de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice din
administrare, a celor pe bazine hidrografice, precum si acordarea asistentei
tehnice la elaborarea de catre utilizatorii de apa si comisiile locale a
planurilor proprii de aparare;
5.22. participarea, in caz de producere a poluarilor accidentale, la
activitatile operative de avertizare a utilizatorilor de apa si a autoritatilor
administratiei publice din aval, de eliminare a cauzelor si de diminuare a
efectelor si de monitorizare a propagarii undei poluante;
5.23. colaborarea permanenta cu comisiile de dezastre, cu unitatile de
ordine publica, cu autoritatile publice teritoriale, pentru sanatate si altele,
pentru inlaturarea cauzelor si efectelor poluarilor accidentale;
5.24. elaborarea si urmarirea aplicarii planurilor bazinale de prevenire si
de inlaturare a efectelor poluarilor accidentale, coordonarea elaborarii de
catre utilizatorii de apa a planurilor proprii de prevenire si de combatere a
poluarilor accidentale, precum si asigurarea protectiei sporite si a
imbunatatirii mediului acvatic prin masuri specifice de reducere progresiva a
poluarii;
5.25. interventia in scopul reducerii treptate a poluarii apelor subterane
si al prevenirii poluarii ulterioare a acestora;
5.26. evaluarea daunelor produse si a valorii serviciilor executate de
Administratia Nationala "Apele Romane" pentru monitorizarea si
combaterea poluarii accidentale si recuperarea acestora de la poluator;
5.27. participarea la conservarea, protejarea si restaurarea ecosistemelor
acvatice si la protectia faunei si florei acvatice;
5.28. constituirea si tinerea la zi a Fondului national de date
hidrologice, hidrogeologice si de gospodarire a apelor, prin validarea de fond
si stocarea datelor si a informatiilor specifice colectate de unitatile
proprii, de alte unitati specializate autorizate si de utilizatorii de apa;
5.29. realizarea de anuare, sinteze, studii si cercetari de hidrologie,
hidrogeologie, gospodarire a apelor si de mediu, de instructiuni si monografii,
studii de impact, scheme-cadru de amenajare, bilanturi de mediu;
5.30. elaborarea si tinerea la zi a cadastrului apelor si a drepturilor de
folosire a apelor;
5.31. inventarierea si tinerea la zi a patrimoniului de interes public si
privat al statului, aflat in administrare;
5.32. elaborarea planurilor de gospodarire a resurselor de apa pe bazine
hidrografice, in conformitate cu prevederile legislatiei armonizate cu
directivele Uniunii Europene in domeniul apelor;
5.33. intocmirea, in mod corelat, pe ansamblul fiecarui bazin hidrografic,
de propuneri de lucrari noi de amenajare, necesare satisfacerii cerintelor de
apa, protectiei calitatii apelor si restaurarii cursurilor de apa, precum si
prevenirii actiunii distructive a apelor;
5.34. urmarirea promovarii si executarii de lucrari noi in domeniul
gospodaririi apelor din alocatii bugetare, in calitate de ordonator secundar al
cheltuielilor de capital;
5.35. asigurarea proiectarii lucrarilor de intretinere si reparatii ale
lucrarilor de gospodarire a apelor din administrare;
5.36. realizarea de lucrari de amenajare a cursurilor de apa si a altor
lucrari de investitii, acordarea asistentei tehnice de specialitate;
5.37. analiza de impact a activitatii umane asupra situatiei apelor de
suprafata si a apelor subterane;
5.38. constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de
legislatia in domeniul gospodaririi apelor;
5.39. instituirea regimului de supraveghere speciala la folosinte, in
conditiile legii, si urmarirea realizarii acestuia;
5.40. efectuarea de audituri, inspectii, expertize, consultanta, a
receptiei calitatii serviciilor si lucrarilor de constructii-montaj si a
lucrarilor de punere in siguranta a constructiilor hidrotehnice;
5.41. realizarea sistemului informatic si de telecomunicatii in unitatile
sistemului de gospodarire a apelor, elaborarea de produse software in domeniul
gospodaririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei;
5.42. participarea la activitatile internationale de schimb de date si
informatii, la reuniuni tehnico-stiintifice, studii si proiecte in domeniul
gospodaririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei;
5.43. asigurarea aplicarii prevederilor conventiilor si ale altor acorduri
internationale din domeniul apelor la care Romania este parte si a
implementarii prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii
Europene in domeniul gospodaririi apelor;
5.44. initierea de actiuni de cooperare tehnico-stiintifica in domeniul
gospodaririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei cu agenti economici si
autoritati publice din tara si din strainatate;
5.45. aplicarea mecanismului economic specific domeniului gospodaririi
cantitative si calitative a apelor;
5.46. valorificarea complexa a apelor ca resursa economica, cu potentialele
si uzufructul acestora, realizarea serviciilor specifice si comune de
gospodarire a apelor si executarea acestora pe baza de contracte economice
incheiate cu beneficiarii;
5.47. asigurarea functiilor de unic prestator al serviciilor specifice de
gospodarire a apelor;
5.48. propunerea de tarife pentru serviciile specifice de gospodarire a
apelor si de actualizare a acestora conform legislatiei in vigoare;
5.49. efectuarea altor servicii comune de gospodarire a apelor, de
hidrologie, hidrogeologie, analize de laborator, asistenta tehnica, reparatii
la constructii hidrotehnice etc.;
5.50. valorificarea potentialului hidromecanic si hidroenergetic din
administrarea proprie si a namolului din lacurile naturale si asigurarea
potentialului turistic si de agrement al Dunarii, raurilor, lacurilor, al marii
teritoriale, al plajelor apelor de suprafata si al plajei Marii Negre;
5.51. gestionarea brevetelor si a documentelor privind protectia
proprietatii intelectuale pentru care Administratia Nationala "Apele
Romane" este titulara;
5.52. pregatirea si perfectionarea personalului prin diverse forme;
5.53. promovarea imaginii in context economic si social, activitati de
informare directa si de sensibilizare a publicului si mass-media in problemele
apei;
5.54. editarea, tiparirea si comercializarea de publicatii tehnice in
domeniul apelor;
5.55. urmarirea corelarii lucrarilor si activitatilor desfasurate pe ape
sau in legatura cu acestea cu prevederile schemelor-cadru de amenajare si
gospodarire a bazinelor hidrografice;
5.56. asigurarea secretariatelor tehnice ale comitetelor de bazin si a
participarii publicului la luarea deciziilor in domeniul gospodaririi apelor si
furnizarea de informatii corespunzatoare cu privire la masurile planificate si
prezentarea de rapoarte privind evolutia punerii in aplicare a acestora;
5.57. gestionarea Fondului apelor potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
5.58. orice alte activitati ori servicii necesare realizarii obiectului
principal de activitate.
CAP. 4
Patrimoniul
Art. 6
Administratia Nationala "Apele Romane" are un patrimoniu compus
din domeniul public al statului dat in administrare, prevazut in anexa nr. 5 la
Hotararea Guvernului nr. 1.326/2001 pentru aprobarea inventarelor bunurilor din
domeniul public al statului, in valoare de 28.955 miliarde lei, si din
patrimoniul propriu de 1.163 miliarde lei, constituit prin preluarea
patrimoniului Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A. pe baza
bilantului contabil intocmit la data de 31 decembrie 2001, si care va fi
completat cu valoarea patrimoniului public aferent activitatilor de hidrologie,
hidrogeologie si de gospodarire a apelor, preluat de la Compania Nationala
"Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a
Apelor" - S.A., prin protocol de predare-primire.
Art. 7
Administratia Nationala "Apele Romane", in exercitarea dreptului
sau de administrator, poseda, foloseste si dispune in mod autonom de bunurile
pe care le are in patrimoniu si de uzufructul acestora, dupa caz, in vederea
realizarii scopului pentru care a fost constituita.
CAP. 5
Structura organizatorica si functionala
Art. 8
Administratia Nationala "Apele Romane" are in structura sa
directii de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice,
Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor, Exploatarea Complexa
Stanca - Costesti si alte unitati in subordine.
Art. 9
Unitatile prevazute la art. 8 au aceleasi competente economico-financiare
ca si Administratia Nationala "Apele Romane", efectuand operatiuni
contabile pana la nivelul balantei de verificare, in conditiile legislatiei in
vigoare, iar in ceea ce priveste competentele juridice, sunt imputernicite sa
incheie contracte si reprezinta Administratia Nationala "Apele Romane"
in litigiile cu agenti economici sau cu persoane fizice.
Art. 10
Structura organizatorica a Administratiei Nationale "Apele
Romane" se aproba de consiliul de administratie.
Art. 11
Atributiile, competentele si sarcinile unitatilor prevazute la art. 8 se
stabilesc de consiliul de administratie prin regulamentul de organizare si
functionare a acestora, in conformitate cu cerintele legislatiei armonizate cu
directivele Uniunii Europene in domeniul gospodaririi apelor.
CAP. 6
Organele de conducere
Art. 12
(1) Conducerea Administratiei Nationale "Apele Romane" se asigura
prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general;
- comitetul director.
(2) La Administratia Nationala "Apele Romane", directiile de apa,
Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor si Exploatarea
Complexa Stanca - Costesti se pot infiinta comitete de directie prin hotarare a
consiliului de administratie.
(3) Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului apelor
si protectiei mediului si este compus din 7 membri dintre care unul este
directorul general care indeplineste si functia de presedinte al consiliului de
administratie. Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu un
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, un reprezentant al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, precum si specialisti in domeniul
de activitate al Administratiei Nationale "Apele Romane".
(4) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate
cu propriul regulament de organizare si functionare si hotaraste in toate
problemele privind activitatea Administratiei Nationale "Apele
Romane", cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta
altor organe.
(5) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
material, civil si penal, dupa caz, pentru prejudiciile provocate
Administratiei Nationale "Apele Romane" ca urmare a incalcarii
prevederilor legale sau ca urmare a unei administrari necorespunzatoare a
acesteia. In astfel de situatii ei vor fi revocati de catre ministrul apelor si
protectiei mediului.
Art. 13
(1) Membrii consiliului de administratie se numesc pe o perioada de 4 ani,
iar jumatate dintre ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.
(2) In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de
administratie, se numeste un nou membru pentru completarea locului vacant, el
urmand a functiona pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
(3) Presedintele consiliului de administratie poate propune ministrului
apelor si protectiei mediului revocarea si inlocuirea unui membru
necorespunzator sau daca acesta solicita inlocuirea din motive personale.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau a cel putin 3 din numarul membrilor
sai.
(2) Directorul general, in calitate de presedinte al consiliului de
administratie, conduce lucrarile sedintelor. In lipsa acestuia lucrarile sunt
conduse de un alt membru, delegat cu atributii de reprezentare de catre
directorul general.
(3) Presedintele numeste un secretar din afara membrilor consiliului de
administratie.
(4) Convocarile pentru intrunirile consiliului de administratie se vor face
cu cel putin 5 zile inainte de data tinerii sedintei si vor cuprinde locul unde
se va tine sedinta si ordinea de zi.
(5) Pentru validarea deciziilor este necesara prezenta majoritatii simple a
numarului membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea membrilor prezenti, prin vot deschis.
(6) Dezbaterile consiliului de administratie se consemneaza in
procesul-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru sigilat si parafat
de presedintele consiliului de administratie.
(7) Procesul-verbal va cuprinde ordinea deliberarilor, deciziile luate,
numarul de voturi intrunite si opiniile separate si va trebui semnat de toti
membrii consiliului de administratie participanti la sedinta si de secretar.
(8) Pe baza procesului-verbal secretarul consiliului de administratie
redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de catre presedinte.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie poate delega, prin regulamentul de
organizare si functionare propriu, o parte din atributiile sale directorului
general al Administratiei Nationale "Apele Romane".
(2) La intrunirile consiliului de administratie la care sunt convocati,
imputernicitii directorului general vor prezenta rapoarte scrise despre
operatiile pe care le-au executat.
(3) Consiliul de administratie poate apela pentru consultanta la experti
pentru studierea si solutionarea anumitor probleme si poate atrage in
activitatea sa de analiza a unor probleme complexe specialisti din diferite
sectoare, activitatea acestora urmand a fi platita conform prevederilor legale.
Art. 16
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica a Administratiei Nationale "Apele
Romane";
b) aproba delegarea de competente comitetului director, in vederea
executarii atributiilor incredintate;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si contul de
profit si pierdere;
d) supune anual Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, in termen de 60
de zile de la data incheierii exercitiului financiar, raportul consiliului de
administratie cu privire la activitatea Administratiei Nationale "Apele
Romane", bilantul contabil si contul de profit si pierdere pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli pe anul in curs;
e) analizeaza activitatea economica a directiilor de ape si a celorlalte
subunitati si incadrarea acestora in prevederile bugetului de venituri si
cheltuieli si stabileste masurile corespunzatoare;
f) hotaraste, in conditiile legii, asocierea cu regii autonome si societati
comerciale pentru realizarea de activitati de interes comun;
g) aproba solicitari de credite pentru desfasurarea activitatii;
h) aproba orice alte masuri pentru activitatea Administratiei Nationale
"Apele Romane", cu exceptia celor date potrivit legii in competenta
altor organe.
Art. 17
Comitetul director al Administratiei Nationale "Apele Romane",
format din directorii executivi si directorii unitatilor prevazute la art. 8,
functioneaza in baza unui regulament aprobat de consiliul de administratie si
se intruneste la convocarea directorului general.
Art. 18
Directorul general reprezinta Administratia Nationala "Apele
Romane" in raporturile cu tertii, pentru aceasta fiind investit de
consiliul de administratie cu puteri decizionale.
CAP. 7
Finantarea activitatii proprii. Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 19
Cheltuielile curente si de capital ale Administratiei Nationale "Apele
Romane" se vor asigura din venituri proprii rezultate din aplicarea
mecanismului economic specific in domeniul gospodaririi cantitative si
calitative a apelor, conform legislatiei.
Art. 20
(1) De la bugetul de stat, bugetele locale si din surse proprii ale
persoanelor fizice si juridice se vor asigura cheltuielile pentru:
- actiunile operative de interes public de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, precum si cele pentru constituirea stocului de materiale si
mijloace de aparare;
- intretinerea si repararea lucrarilor cu rol de aparare impotriva
inundatiilor, refacerea si repunerea in functiune a lucrarilor de gospodarire a
apelor afectate de calamitati naturale sau alte evenimente deosebite.
(2) Realizarea sarcinilor rezultate din aplicarea conventiilor si
acordurilor internationale din domeniul apelor, precum si pentru implementarea
directivelor Uniunii Europene si a programelor de preaderare din domeniul gospodaririi
apelor se asigura din surse proprii, Fondul apelor si in completare de la
bugetul de stat, in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie in bugetul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(3) Finantarea investitiilor privind lucrarile, constructiile sau
instalatiile de gospodarire a apelor, declarate de utilitate publica potrivit
legii, se asigura de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.
Art. 21
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" intocmeste anual
bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si
pierdere.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane" va conduce evidenta
contabila pe unitatile din subordine si va intocmi anual bilantul contabil si
contul de profit si pierdere pentru aceste activitati, avand in vedere normele
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Bilantul contabil si contul de profit si pierdere se aproba potrivit
legii.
Art. 22
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" poate asigura sumele
necesare satisfacerii unor necesitati sociale, culturale, sportive, de
perfectionare-recalificare ale personalului angajat, precum si pentru
cointeresarea prin premieri a acestuia.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane" poate sponsoriza activitati
si actiuni, potrivit legii, in baza contractelor incheiate cu beneficiarii. In
aceleasi conditii se poate efectua actul de mecenat.
Art. 23
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii Administratiei Nationale "Apele Romane".
Art. 24
Controlul intern al activitatii economico-financiare se realizeaza de catre
organele de specialitate ale Administratiei Nationale "Apele Romane".
CAP. 8
Personalul
Art. 25
(1) Personalul de conducere al Administratiei Nationale "Apele
Romane" si al unitatilor subordonate este numit, suspendat sau demis de
catre directorul general al acesteia, conform prevederilor legale.
(2) Personalul de executie al Administratiei Nationale "Apele
Romane" si al unitatilor subordonate este angajat sau concediat potrivit
prevederilor contractului colectiv de munca.
(3) Salarizarea se face in conformitate cu prevederile legale si ale contractului
colectiv de munca.
(4) Drepturile si obligatiile personalului Administratiei Nationale
"Apele Romane" sunt stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare, prin contractul colectiv de munca si prin contractele individuale
de munca.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 26
Relatiile cu regiile autonome, cu societati comerciale din tara si din
strainatate, cu persoane fizice, precum si cu statul se desfasoara in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare si pe baza contractuala, in
conditiile legii.
Art. 27
Prezentul regulament se completeaza cu reglementarile legale in vigoare.
ANEXA 2
DENUMIREA SI SEDIILE
directiilor de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice, ale
subunitatilor acestora si ale celorlalte unitati din subordinea Administratiei
Nationale "Apele Romane"
A. Directiile de ape si subunitatile acestora:
1. Directia Apelor Somes - Tisa, organizata la nivelul grupului de bazine
hidrografice Somes - Tisa, cu sediul in municipiul Cluj-Napoca, Str.
Vanatorului nr. 17, judetul Cluj, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Maramures, cu sediul in municipiul Baia
Mare, Str. Hortensiei nr. 2;
- Sistemul de gospodarire a apelor Satu Mare, cu sediul in municipiul Satu
Mare, str. Mircea cel Batran nr. 81A;
- Sistemul de gospodarire a apelor Bistrita-Nasaud, cu sediul in municipiul
Bistrita, str. Avram Iancu nr. 9;
- Sistemul de gospodarire a apelor Salaj, cu sediul in municipiul Zalau,
str. Corneliu Coposu nr. 91;
- Sistemul de gospodarire a apelor Cluj, cu sediul in municipiul
Cluj-Napoca, str. Donath nr. 157/a.
2. Directia Apelor Crisuri, organizata la nivelul bazinului hidrografic
Crisuri, cu sediul in municipiul Oradea, str. Ion Bogdan nr. 25, judetul Bihor,
cu urmatoarea subunitate:
- Sistemul de gospodarire a apelor Bihor, cu sediul in municipiul Oradea,
Str. Atelierelor nr. 6.
3. Directia Apelor Mures, organizata la nivelul bazinului hidrografic
Mures, cu sediul in municipiul Targu Mures, str. Koteles Samuel nr. 33, judetul
Mures, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Arad, cu sediul in municipiul Arad, str.
Dragalina nr. 16;
- Sistemul de gospodarire a apelor Hunedoara, cu sediul in municipiul Deva,
str. C.A. Rosetti nr. 9;
- Sistemul de gospodarire a apelor Alba, cu sediul in municipiul Alba
Iulia, Str. Lalelelor nr. 7;
- Sistemul de gospodarire a apelor Mures, cu sediul in municipiul Targu
Mures, aleea Carpati nr. 61.
4. Directia Apelor Banat, organizata la nivelul grupului de bazine
hidrografice Bega, Timis, Caras si Cerna, cu sediul in municipiul Timisoara,
bd. Mihai Viteazul nr. 32, judetul Timis, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Caras-Severin, cu sediul in municipiul
Resita, Str. Caminelor nr. 9;
- Sistemul de gospodarire a apelor Timis, cu sediul in municipiul
Timisoara, str. Tudor Vladimirescu nr. 35.
5. Directia Apelor Jiu, organizata la nivelul bazinului hidrografic Jiu, cu
sediul in municipiul Craiova, Str. Dunarii nr. 48, judetul Dolj, cu urmatoarele
subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Dolj, cu sediul in municipiul Craiova,
Prelungirea Severinului nr. 169A;
- Sistemul de gospodarire a apelor Gorj, cu sediul in municipiul Targu Jiu,
Str. Unirii nr. 76;
- Sistemul de gospodarire a apelor Mehedinti, cu sediul in municipiul
Drobeta-Turnu Severin, Str. Republicii nr. 1.
6. Directia Apelor Olt, organizata la nivelul bazinului hidrografic Olt, cu
sediul in municipiul Ramnicu Valcea, str. Remus Belu nr. 6, judetul Valcea, cu
urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Covasna, cu sediul in municipiul Sfantu
Gheorghe, str. Lunca Oltului nr. 7;
- Sistemul de gospodarire a apelor Harghita, cu sediul in municipiul
Miercurea-Ciuc, Str. Progresului nr. 16;
- Sistemul de gospodarire a apelor Brasov, cu sediul in municipiul Brasov,
str. Maior Cranta nr. 32;
- Sistemul de gospodarire a apelor Sibiu, cu sediul in municipiul Sibiu,
Str. Somesului nr. 49;
- Sistemul de gospodarire a apelor Valcea, cu sediul in municipiul Ramnicu
Valcea, str. Remus Belu nr. 6;
- Sistemul de gospodarire a apelor Olt, cu sediul in municipiul Slatina,
str. Streharet nr. 156.
7. Directia Apelor Arges - Vedea, organizata la nivelul grupului de bazine
hidrografice Arges - Vedea, cu sediul in municipiul Pitesti, str. Campulung nr.
6 - 8, judetul Arges, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Arges, cu sediul in satul Valea Mare,
comuna Stefanesti;
- Sistemul de gospodarire a apelor Ilfov - Bucuresti, cu sediul in
municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6;
- Sistemul de gospodarire a apelor Giurgiu, cu sediul in comuna Gradinari;
- Sistemul de gospodarire a apelor Teleorman, cu sediul in municipiul
Alexandria, str. 1 Mai nr. 124.
8. Directia Apelor Buzau - Ialomita, organizata la nivelul grupului de
bazine hidrografice Ialomita, Buzau si Mostistea, cu sediul in municipiul
Buzau, str. Bucegi nr. 20 bis, judetul Buzau, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Braila, cu sediul in municipiul Braila,
str. Marasesti nr. 39;
- Sistemul de gospodarire a apelor Calarasi, cu sediul in municipiul
Calarasi, str. Chiciu nr. 2;
- Sistemul de gospodarire a apelor Ialomita, cu sediul in municipiul
Slobozia, str. Mihai Viteazul nr. 1;
- Sistemul de gospodarire a apelor Dambovita, cu sediul in municipiul
Targoviste, Str. Canalului nr. 1;
- Sistemul de gospodarire a apelor Prahova, cu sediul in municipiul
Ploiesti, str. Gheorghe Cantacuzino nr. 304;
- Sistemul de gospodarire a apelor Buzau, cu sediul in municipiul Buzau,
str. Bucegi nr. 20 bis.
9. Directia Apelor Siret, organizata la nivelul bazinului hidrografic
Siret, cu sediul in municipiul Bacau, str. Cuza Voda nr. 1, judetul Bacau, cu
urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Suceava, cu sediul in municipiul
Suceava, Str. Universitatii nr. 48;
- Sistemul de gospodarire a apelor Neamt, cu sediul in municipiul
Piatra-Neamt, str. Mihail Sadoveanu nr. 21;
- Sistemul de gospodarire a apelor Bacau, cu sediul in municipiul Bacau,
str. Cuza Voda nr. 1;
- Sistemul de gospodarire a apelor Vrancea, cu sediul in municipiul Focsani,
Piata Victoriei nr. 5.
10. Directia Apelor Prut, organizata la nivelul grupului de bazine
hidrografice Prut si Barlad, cu sediul in municipiul Iasi, str. Theodor
Vascauteanu nr. 10, judetul Iasi, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Botosani, cu sediul in municipiul
Botosani, str. Nicolae Iorga nr. 5 bis;
- Sistemul de gospodarire a apelor Iasi, cu sediul in municipiul Iasi, str.
Theodor Vascauteanu nr. 10;
- Sistemul de gospodarire a apelor Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui,
str. Alexandru Vlahuta nr. 5;
- Sistemul de gospodarire a apelor Galati, cu sediul in municipiul Galati,
str. Traian nr. 431.
11. Directia Apelor Dobrogea - Litoral, organizata la nivelul grupului de
bazine hidrografice Dobrogea si Litoral, cu sediul in municipiul Constanta, bd.
Mircea cel Batran nr. 122, judetul Constanta, cu urmatoarele subunitati:
- Sistemul de gospodarire a apelor Tulcea, cu sediul in municipiul Tulcea,
str. Alexandru Ciucurencu nr. 3;
- Sistemul de gospodarire a apelor Constanta, cu sediul in municipiul
Constanta, str. Mircea cel Batran nr. 127.
B. Alte unitati din subordine:
1. Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor, cu sediul in
municipiul Bucuresti, sos. Bucuresti - Ploiesti nr. 97;
2. Exploatarea Complexa Stanca - Costesti, organizata la nivelul acumularii
Stanca - Costesti, cu sediul in municipiul Iasi, str. Toma Cosma nr. 13,
judetul Iasi;
3. Centrul de Perfectionare si Documentare in Gospodarirea Apelor, cu sediul
in municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6;
4. Revista Hidrotehnica, cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Edgar
Quinet nr. 6, sectorul 1.
C. Activitati din subordinea Administratiei Nationale "Apele
Romane", care sunt nespecifice activitatii de gospodarire a apelor si care
vor fi externalizate:
1. tratarea si distributia apei potabile;
2. productia de energie electrica in microhidrocentrale independente;
3. proiectare si lucrari geologice;
4. extractia de balast din balastiere proprii, organizate;
5. statii radar si statii meteorologice;
6. baze de mecanizare pentru intretinerea si repararea utilajelor;
7. exploatarea si intretinerea plajelor;
8. alte activitati care vor fi stabilite de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului.
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand bunurile de natura celor prevazute la art. 135 alin. (4) din
Constitutie si in Legea nr. 213/1998, cu modificarile ulterioare, aflate in
administrare
1. Apele cu potential energetic valorificabil si cele ce pot fi folosite in
interes public, cu albiile lor minore, malurile si cuvetele lacurilor, cu
bogatiile lor naturale, apele subterane, plajele si marea teritoriala.
Bunurile apartinand patrimoniului public de interes national sunt
nominalizate in Hotararea Guvernului nr. 1.326/2001, anexa nr. 5, de la pag.
153 la pag. 358 si cele de la pag. 74 la pag. 153, care se refera la bunurile
aferente activitatii de hidrologie, hidrogeologie si gospodarire a apelor.
ANEXA 4*)
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
SERVICII DE GOSPODARIRE A APELOR
A. SERVICII SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR
Cod CPSA
4100.12. SERVICIUL DE ASIGURARE A APEI BRUTE PE CATEGORII DE SURSE SI
UTILIZATORI
4100.12.1. RAURI INTERIOARE, LACURI NATURALE SI LACURI DE ACUMULARE
AMENAJATE DIN ADMINISTRAREA ALTOR AGENTI ECONOMICI
4100.12.1.1. Agenti economici (inclusiv servicii de gospodarie comunala),
institutii publice, unitati de cult, agrozootehnici de tip
industrial, producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale si altii
4100.12.1.2. Agenti economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale, indiferent de puterea instalata.
4100.12.1.3. Irigatii, piscicultura.
4100.12.2. DUNARE
4100.12.2.1. Agenti economici (inclusiv servicii de gospodarie comunala),
institutii publice, unitati de cult, agrozootehnici de tip
industrial, producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale, producatori de energie nuclearo-electrica si
altii.
4100.12.2.2. Agenti economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale, indiferent de puterea instalata.
4100.12.2.3. Irigatii, piscicultura.
4100.12.3. SUBTERAN
4100.12.3.1. Agenti economici (inclusiv servicii de gospodarie comunala
pentru industrie) exclusiv cei care folosesc apa in scop
potabil.
4100.12.3.2. Agenti economici de gospodarie comunala pentru populatie,
institutii publice, unitati de cult si altii care folosesc apa
in scop potabil.
4100.12.3.3. Irigatii, piscicultura.
4100.12.3.4. Agenti economici agrozootehnici.
4100.12.4. LACURI DE ACUMULARE AMENAJATE, DIN ADMINISTRAREA UNITATILOR DE
GOSPODARIRE A APELOR
4100.12.4.1. Agenti economici industriali, de constructii - montaj, de
transporturi, de gospodarie comunala (pentru populatie,
industrie etc.), institutii publice, unitati de cult,
producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale.
4100.12.4.2. Agenti economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale, indiferent de puterea instalata.
4100.12.4.3. Irigatii, piscicultura.
4100.21.1. SERVICIUL PENTRU CADEREA MEDIE ASIGURATA PRIN BARAJELE
LACURILOR DE ACUMULARE DIN ADMINISTRAREA "APELOR
ROMANE"
4100.21.1.1. Cadere medie asigurata la hidrocentrale cu putere instalata
mai
mica de 4 MW;
4100.21.1.2. Cadere medie asigurata la hidrocentrale cu puterea instalata
cuprinsa intre 4 MW si 8 MW;
4100.21.1.3. Cadere medie asigurata la hidrocentrale cu puterea instalata
mai mare de 8 MW;
4100.21.2. SERVICII SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR, PENTRU AMELIORAREA
CANTITATIVA SI CALITATIVA A POLUANTILOR DIN APELE UZATE
EVACUATE DE UTILIZATORI IN APELE DE SUPRAFATA SI DE PROTECTIE
A
CALITATII ACESTORA
a) la materii in suspensie;
b) la substante in solutie;
c) la germeni patogeni;
d) la poluarea termica;
e) la substante consumatoare de oxigen.
4100.21.3. SERVICII SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR, PENTRU AMELIORAREA
CANTITATIVA SI CALITATIVA A POLUANTILOR DIN APELE UZATE
EVACUATE DE UTILIZATORI IN SOLURI PERMEABILE SAU IN DEPRESIUNI
CU SCURGERE ASIGURATA NATURAL SI PROTECTIA CALITATII APELOR
SUBTERANE
a) la materii in suspensie;
b) la substante in solutie;
c) la germeni patogeni;
d) la substante consumatoare de oxigen.
4100.21.4. SERVICII SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR, PENTRU AMELIORAREA
CANTITATIVA SI CALITATIVA A POLUANTILOR DIN APELE UZATE
INDUSTRIALE, A APELOR DE MINA SAU DE ZACAMANT, INJECTATE IN
STRATURI DE FOARTE MARE ADANCIME*1)
a) la materii in suspensie;
b) la substante in solutie;
c) la germeni patogeni.
NOTA:
*1) Indicatorii folositi pentru stabilirea datelor contractuale pentru
serviciile specifice mentionate, sunt:
INDICATORI CHIMICI GENERALI
- Materii totale in suspensie (MTS)
- Cloruri (Cl^-), sulfati (SO4^2-)
- Sodiu (Na^+), potasiu (K^+), calciu (Ca^2+), magneziu (Mg^2+)
- Azotati (NO3^-)
- Amoniu (NH4^+), azot (Ntotal), azotiti (NO2^-)
- Consum biochimic de oxigen (CBO5)
- Consum chimic de oxigen (CCOMn)
- Consum chimic de oxigen (CCOCr)
- Fosfati (PO4^3-)
- Fosfor (P)
- Mangan (Mn^2+)
- Aluminiu (Al^3+), fier total ionic (Fe^2+, Fe^3+)
- Substante extractibile cu eter de petrol, produse petroliere
- Detergenti sintetici anionactivi, biodegradabili
- Reziduu filtrabil uscat la 105 grade C
INDICATORI CHIMICI SPECIFICI
- Sulfiti (SO3^2-), fluoruri (F^-), fenoli antrenabili cu vapori de apa
(C6H5OH)
- Nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+)
- Amoniac (NH3)
- Bariu (Ba^2+), zinc (Zn^2+), cobalt (Co^2+)
- Sulfuri (S^2-), hidrogen sulfurat (H2S)
INDICATORI CHIMICI TOXICI SI FOARTE TOXICI
- Arsen (As)
- Cianuri (Cn2^-)
- Mercur (Hg^2+), cadmiu (Cd^2+)
- Plumb (Pb^2+), argint (Ag^2+), crom (Cr^6+), cupru (Cu^2+), molibden
(Mo^2+)
INDICATORI BACTERIOLOGICI
- Bacterii coliforme totale
- Bacterii coliforme fecale
- Streptococi fecali
INDICATORI FIZICI
- Temperatura
4100.22. SERVICIUL DE ASIGURARE A GOSPODARIRII NISIPURILOR SI
PIETRISURILOR DIN ALBIILE MINORE ALE CURSURILOR DE APA,
MALURILOR SI CUVETELOR LACURILOR DE ACUMULARE AMENAJATE
4100.22.1. Serviciul de asigurare a gospodaririi nisipurilor si
pietrisurilor din albiile minore ale cursurilor de apa,
malurilor si cuvetelor lacurilor de acumulare amenajate.
4100.22.2. Serviciul de asigurare a gospodaririi nisipurilor si
pietrisurilor din albia minora a fluviului Dunarea.
B. SERVICII COMUNE DE GOSPODARIRE A APELOR IN SCOPUL PRELUCRARII SI
UTILIZARII ACESTORA
Cod CPSA Denumirea serviciului
4100.24.1. Captarea, tratarea si pomparea apei.
4100.24.2. Distributia apei prin reteaua publica.
4100.24.3. Distributia apei pe platforme industriale.
4100.24.4. Distributia apei prin reteaua de irigatii.
4100.24.5. Distributia apei prin reteaua altor unitati.
4100.24.6. Transportul apei prin conducte si canale.
4100.4.1. Asigurarea folosirii potentialului de turism si agrement al
raurilor, lacurilor naturale, lacurilor de acumulare
amenajate,
al Dunarii si marii teritoriale.
4100.4.2. Asigurarea folosirii potentialului piscicol al raurilor,
lacurilor naturale, lacurilor de acumulare amenajate, al
Dunarii si marii teritoriale.
4100.5. Apararea impotriva inundatiilor prin lucrari de gospodarire a
apelor.
4100.6. Suplimentarea debitelor.
4100.7. Pomparea apelor in vederea protectiei lacurilor terapeutice,
precum si din incinte indiguite.
4100.8. Activitati conexe legate de valorificarea potentialelor apelor
si a patrimoniului.
4100.9. Alte servicii privind prelucrarea si utilizarea apei, cu
potentialele ei.
ANEXA 5
MECANISMUL ECONOMIC SPECIFIC
in domeniul gospodaririi cantitative si calitative a apelor
Art. 1
(1) Mecanismul economic specific in domeniul gospodaririi cantitative si
calitative a apelor include sistemul de plati, bonificatii si penalitati, ca
parte a modului de finantare pe principii economice a Administratiei Nationale
"Apele Romane", in scopul functionarii in siguranta a Sistemului
national de gospodarire a apelor.
(2) Apa bruta constituie o resursa naturala cu valoare economica in toate
formele sale de folosire de catre utilizatori, care platesc contravaloarea
serviciilor prestate de Administratia Nationala "Apele Romane".
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) utilizatorii care folosesc apa
bruta in conditiile prevazute la art. 81 alin. (2) din Legea apelor nr.
107/1996.
Art. 2
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" aplica sistemul de
plati, bonificatii si penalitati pentru serviciile specifice si comune de
gospodarire a apelor.
(2) Sistemul de plati, conform reglementarilor legale in vigoare, se
bazeaza pe regula "beneficiarul plateste", in functie de serviciile
de gospodarire a apelor prestate de Administratia Nationala "Apele
Romane".
(3) Administratia Nationala "Apele Romane" este singura in drept
sa aplice sistemul de plati pentru serviciile specifice de gospodarire a apelor
tuturor utilizatorilor, indiferent de detinatorul cu orice titlu al amenajarii,
precum si din sursele subterane, cu exceptia apelor geotermale.
(4) Tarifele pentru serviciile specifice de gospodarire a apelor, prevazute
in anexa nr. 6 la prezenta ordonanta de urgenta, sunt diferentiate pe categorii
de surse, ca urmare a conditiilor diferite de asigurare a apei, si pe
utilizatori, pentru stimularea economica a utilizarii durabile a apelor.
(5) Tarifele pentru serviciile specifice de gospodarire a apelor pentru
ameliorarea si monitorizarea cantitativa si calitativa a poluantilor din apele
uzate evacuate si de protectie a calitatii resurselor de apa sunt cele
stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 472/2000 privind unele masuri de protectie
a calitatii resurselor de apa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 272 din 15 iunie 2000.
(6) Tarifele prevazute la alin. (4) si (5) se aplica tuturor beneficiarilor
serviciilor specifice de gospodarire a apelor si se ajusteaza periodic conform
legislatiei in vigoare, cu avizul Oficiului Concurentei.
Art. 3
(1) Prestarea de catre Administratia Nationala "Apele Romane" a
serviciilor de asigurare a apei brute in sursa si a celorlalte servicii
specifice si comune de gospodarire a apelor, prevazute in anexa nr. 4 la
prezenta ordonanta de urgenta, se face pe baza de contracte economice incheiate
cu utilizatorii.
(2) Administratia Nationala "Apele Romane" contracteaza
serviciile specifice de gospodarire a apelor in limitele prevederilor din actul
de autorizare a folosintei din punct de vedere al gospodaririi apelor.
(3) Autorizatia de gospodarire a apelor atesta ca agentul economic are
capacitatea sa efectueze activitati de productie, servicii care nu pericliteaza
calitatea apelor in sursa, dar nu da dreptul de folosire a serviciilor de
gospodarire prestate de Administratia Nationala "Apele Romane", fara
contract economic incheiat cu aceasta.
(4) Calitatea apei brute asigurata in sursa este cea existenta la momentul
preluarii de catre utilizator.
(5) Divergentele aparute la incheierea contractelor intre directiile
bazinale si unitatile subordonate Administratiei Nationale "Apele
Romane" si agentii economici, in calitate de beneficiar, vor fi negociate
ca etapa finala a concilierii, la nivelul central al Administratiei Nationale
"Apele Romane".
Art. 4
Pentru serviciile comune de gospodarire a apelor prezentate in anexa nr. 4
lit. B la prezenta ordonanta de urgenta, tarifele se stabilesc de directiile
bazinale ale Administratiei Nationale "Apele Romane", conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 5
(1) Administratia Nationala "Apele Romane", in relatiile cu
utilizatorii serviciilor de gospodarire a apelor, poate aplica acestora
bonificatii si penalitati, dupa caz.
(2) Utilizatorilor de apa care demonstreaza constant o grija deosebita
pentru folosirea rationala si protectia calitatii apelor, evacuand o data cu
apele uzate epurate substante impurificatoare in concentratii mai mici decat
cele inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor, li se acorda, potrivit
legii, bonificatii. Bonificatiile se acorda in procent de pana la 10% din
valoarea anuala a serviciilor specifice de gospodarire a apelor decontate, pe
baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului apelor si protectiei
mediului.
(3) Administratia Nationala "Apele Romane" este singura in drept
sa constate cazurile in care se acorda bonificatii sau sa aplice penalitati.
(4) Pentru depasirea concentratiilor maxime admise ale poluantilor din
apele uzate evacuate, inscrise in contractele de furnizare a serviciilor
specifice, utilizatorii sunt penalizati in cuantumul prevazut in anexa nr. 7 la
prezenta ordonanta de urgenta. Penalitatile se pot actualiza prin hotarare a
Guvernului.
(5) Constatarea abaterilor prevazute la alin. (4) se face prin
proces-verbal incheiat de personalul directiilor bazinale ale Administratiei
Nationale "Apele Romane", imputernicit in acest scop.
(6) Decizia si procesul-verbal de constatare se comunica unitatii
penalizate, prin posta, cu confirmare de primire, in termen de maximum 20 de
zile lucratoare de la data emiterii acesteia. Impotriva procesului-verbal de
constatare si de stabilire a penalitatilor unitatea in cauza poate face
plangere, in termen de 15 zile lucratoare de la primirea comunicarii, la
judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita abaterea. Hotararea
prin care se rezolva plangerea este definitiva. Procesul-verbal de stabilire a
penalitatilor, neatacat in justitie in termenul stabilit, constituie titlu
executoriu in intelesul art. 372 lit. b) din Codul de procedura civila.
(7) Penalitatile aplicate pentru abaterile prevazute in anexa nr. 7 la
prezenta ordonanta de urgenta se fac venit la Fondul apelor.
Art. 6
(1) Unitatile de gospodarie comunala care au in administrare retelele de
alimentare cu apa a populatiei si de canalizare a localitatilor pot aplica
penalitatile prevazute in Hotararea Guvernului nr. 472/2000 privind unele
masuri de protectie a calitatii resurselor de apa, cu ajustarile ulterioare,
prin personalul imputernicit in acest scop.
(2) Penalitatile incasate de unitatile de gospodarie comunala se fac venit
al acestora si se folosesc pentru modernizarea instalatiilor si
retehnologizarea statiilor de epurare a apelor uzate, conform legislatiei in
vigoare.
ANEXA 6*1)
*1) Anexa nr. 6 este reprodusa in facsimil.
TARIFELE
pentru serviciile specifice de gospodarire a apelor
________________________________________________________________________________
Cod CPSA DENUMIREA SERVICIULUI U.M. Tarif*)
(Lei/U.M.)
________________________________________________________________________________
4100.12 SERVICIUL DE ASIGURARE A APEI BRUTE PE
CATEGORII DE SURSE SI UTILIZATORI
________________________________________________________________________________
4100.12.1 RAURI INTERIOARE, LACURI NATURALE SI
LACURI DE ACUMULARE AMENAJATE DIN
ADMINISTRAREA ALTOR AGENTI ECONOMICI
________________________________________________________________________________
4100.12.1.1 Agenti economici (inclusiv servicii de
gospodarie comunala), institutii
publice, unitati de cult, agrozootehnici
de tip industrial, producatori de
energie electrica si termica prin
termocentrale si altii mc
238,00
________________________________________________________________________________
4100.12.1.2 Agenti economici producatori de energie
electrica prin hidrocentrale, indiferent
de puterea instalata mc
1,00
________________________________________________________________________________
4100.12.1.3 Irigatii, piscicultura mc
18,00
________________________________________________________________________________
4100.12.2 DUNARE
________________________________________________________________________________
4100.12.2.1 Agenti economici (inclusiv servicii de
gospodarie comunala), institutii
publice, unitati de cult, agrozootehnici
de tip industrial, producatori de
energie electrica si termica prin
termocentrale, producatori de energie
nuclearo electrica si altii mc
28,00
________________________________________________________________________________
4100.12.2.2 Agenti economici producatori de energie
electrica prin hidrocentrale, indiferent
de puterea instalata mc
1,00
________________________________________________________________________________
4100.12.2.4 Irigatii, piscicultura mc
18,00
________________________________________________________________________________
4100.12.3 SUBTERAN
________________________________________________________________________________
4100.12.3.1 Agenti economici (inclusiv servicii de
gospodarie comunala pentru industrie)
exclusiv cei care folosesc apa in scop
potabil mc 264,00
________________________________________________________________________________
4100.12.3.2 Agenti economici, de gospodarire
comunala pentru populatie, institutii
publice, unitati de cult si altii care
folosesc apa in scop potabil mc
123,00
________________________________________________________________________________
4100.12.3.3 Irigatii, piscicultura mc
18,00
________________________________________________________________________________
4100.12.3.4 Agenti economici agrozootehnici mc
156,00
________________________________________________________________________________
4100.12.4 LACURI DE ACUMULARE AMENAJATE DIN
ADMINISTRAREA UNITATILOR DE
GOSPODARIRE A APELOR
________________________________________________________________________________
4100.12.4.1 Agenti economici, industriali, de
constructii montaj, de transporturi,
gospodarie comunala (pentru populatie,
industrie etc.), institutii publice,
unitati de cult, producatori de energie
electrica si termica prin termocentrale mc
240,00
________________________________________________________________________________
4100.12.4.2 Agenti economici producatori de energie
electrica prin hidrocentrale, indiferent
de puterea instalata mc
1,30
________________________________________________________________________________
4100.12.4.3 Irigatii, piscicultura mc
18,00
________________________________________________________________________________
4100.21.1 SERVICIUL PENTRU CADEREA MEDIE ASIGURATA
PRIN BARAJELE LACURILOR DE ACUMULARE DIN
ADMINISTRAREA "APELOR ROMANE"
________________________________________________________________________________
4100.21.1.1 Caderea medie asigurata la hidrocentrale
cu putere instalata mai mica de 4Mw mcad/luna
1.300.055,00
________________________________________________________________________________
4100.21.1.2 Caderea medie asigurata la hidrocentrale
cu putere instalata cuprinsa intre 4Mw
si 8 Mw mcad/luna
1.747.510,00
________________________________________________________________________________
4100.21.1.3 Caderea medie asigurata la hidrocentrale
cu putere instalata mai mare de 8Mw mcad/luna
2.154.114,00
________________________________________________________________________________
4100.21.2 SERVICIILE SPECIFICE DE GOSPODARIRE A
APELOR PENTRU AMELIORAREA CANTITATIVA SI
CALITATIVA A POLUANTILOR DIN APELE UZATE
EVACUATE SI DE PROTECTIE A CALITATII
RESURSELOR DE APA
________________________________________________________________________________
a. INDICATORI CHIMICI GENERALI
- Materii totale in suspensie (MTS) Kg
53,00
- Cloruri (Cl), sulfati (SO4^2-) Kg
217,00
- Sodiu (Na^+), potasiu (K^+),
calciu (Ca^2+), magneziu (Mg^2+) Kg 217,00
- Azotati (NO3^-) Kg
217,00
- Amoniu (NH4^+), azot (Ntotal),
azotiti (NO2^-) Kg
870,00
- Consum biochimic de oxigen (CBO5) Kg
217,00
- Consum chimic de oxigen (CCOMn)
(metoda de permanganat de potasiu) Kg
217,00
- Consum chimic de oxigen (CCOCr)
(metoda cu bicromat de potasiu) Kg
217,00
- Fosfati (PO4^3-) Kg
43,00
- Fosfor (P) Kg
870,00
- Mangan (Mn^2+) Kg
2.175,00
- Aluminiu (Al^3+), fier total
ionic (Fe^2+, Fe^3+) Kg
2.610,00
- Substante extractibile cu eter de
petrol, produse petroliere Kg 1.631,00
- Detergenti sintetici anionactivi,
biodegradabili Kg
870,00
- Reziduu filtrabil uscat la 105 grade C Kg
217,00
b. INDICATORI CHIMICI SPECIFICI
- Sulfiti (SO3^2-), fluoruri (F^-),
fenoli antrenabili cu vapori de apa
(C6H5OH) Kg
870,00
- Nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+) Kg
54.389,00
- Amoniac (NH3) Kg
54.389,00
- Bariu (Ba^2+), zinc (Zn^2+),
cobalt (Co^2+) Kg
2.610,00
- Sulfuri (S^2-),
hidrogen sulfurat (H2S) Kg
2.719,00
c. INDICATORI CHIMICI TOXICI SI
FOARTE TOXICI
- Arsen (As) Kg
169.167,00
- Cianuri (Cn^-) Kg
169.167,00
- Mercur (Hg^2+), cadmiu (Cd^2+) Kg
217.556,00
- Plumb (Pb^2+), argint (Ag^+),
crom (Cr^6+), cupru (Cu^2+),
molibden (Mo^2+) Kg
54.389,00
d. INDICATORI BACTERIOLOGICI
- Bacterii coliforme totale 10^6 bacterii/
18,00
100 cm^3
- Bacterii coliforme fecale 10^4 bacterii/
315,00
100 cm^3
- Streptococi fecali 5 x 10^3
810,00
bacterii/
100 cm^3
e. INDICATORI FIZICI
- Temperatura mc x
2,00
grade C*)
________________________________________________________________________________
4100.22 SERVICIUL DE ASIGURARE A GOSPODARIRII
NISIPURILOR SI PIETRISURILOR DIN ALBIILE
MINORE ALE CURSURILOR DE APA, MALURILOR
SI CUVETELOR LACURILOR DE ACUMULARE
________________________________________________________________________________
4100.22.1 SERVICIUL DE ASIGURARE A GOSPODARIRII
NISIPURILOR SI PIETRISURILOR DIN ALBIILE
MINORE ALE CURSURILOR DE APA, MALURILOR
SI CUVETELOR LACURILOR DE ACUMULARE
AMENAJATE mc
25.000,00
________________________________________________________________________________
4100.22.2 SERVICIUL DE ASIGURARE A GOSPODARIRII
NISIPURILOR SI PIETRISURILOR DIN ALBIA
MINORA A FLUVIULUI DUNAREA mc
14.000,00
________________________________________________________________________________
*) Tarifele nu contin TVA
*) Diferenta de temperatura dintre evacuare si prelevare
ANEXA 7*1)
*1) Anexa nr. 7 este reprodusa in facsimil.
PENALITATI
pentru abateri de la normele privind concentratiile maxime admise ale
poluantilor din apele uzate evacuate
________________________________________________________________________________
Nivelul
UM
penalitatilor
lei/UM
________________________________________________________________________________
1. Depasirea concentratiilor maxime admise ale
poluantilor din apele uzate evacuate
a. INDICATORI CHIMICI GENERALI
- Materii totale in suspensie (MTS) Kg 100
- Cloruri (Cl^-), sulfati (SO4^2-) Kg 350
- Sodiu (Na^+), potasiu (K^+), calciu (Ca^2+),
magneziu (Mg^2+) Kg 350
- Azotati (NO3^-) Kg 400
- Amoniu (NH^4+), azot (Ntotal),
azotiti (NO2^-) Kg 30.000
- Consum biochimic de oxigen (CBO5) Kg 800
- Consum chimic de oxigen (CCOMn) (metoda cu
permanganat de potasiu) Kg 1.800
- Consum chimic de oxigen (CCOCr) (metoda cu
bicromat de potasiu) Kg 5.000
- Fosfati (PO4^3-) Kg 8.000
- Fosfor total (P) Kg 30.000
- Mangan (Mn^2+) Kg 9.000
- Aluminiu (Al^3+), fier total ionic
(Fe^2+, Fe^3+) Kg 9.000
- Substante extractibile cu eter de petrol,
produse petroliere Kg 10.000
- Detergenti sintetici anionactivi,
biodegradabili Kg 15.000
- Reziduu filtrabil uscat la 105 grade C Kg 350
b. INDICATORI CHIMICI SPECIFICI
- Sulfiti (SO3^2-), fluoruri (F^-), fenoli
antrenabili cu vapori de apa (C6H5OH) Kg 30.000
- Nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+) Kg 150.000
- Amoniac (NH3) Kg 150.000
- Bariu (Ba^2+), zinc (Zn^2+), cobalt (Co^2+) Kg 9.000
- Sulfuri (S^2-), hidrogen sulfurat (H2S) Kg 80.000
c. INDICATORI CHIMICI TOXICI SI FOARTE TOXICI
- Arsen (As) Kg 1.000.000
- Cianuri (CN^-) Kg 1.000.000
- Mercur (Hg^2+), cadmiu (Cd^2+) Kg 1.000.000
- Plumb (Pb^2+), argint (Ag^+), crom (Cr^6+),
cupru (Cu^2+), molibden (Mo^2+) Kg 150.000
- Clor rezidual liber (Cl2) Kg 50.000
- Substante cancerigene (benzpirenul si
compusii lui, nitroderivati) Kg 6.000.000
- Hidrocarburi policiclice aromatice HPA Kg 4.000.000
- Pesticide - erbicide, triazine, triazinone,
toluidine Kg 1.000.000
- Pesticide - insecticide organoclorurate Kg 2.000.000
- Pesticide - insecticide: organofosforice,
organometalice Kg 4.000.000
d. INDICATORI BACTERIOLOGICI
- Bacterii coliforme totale 10^6 bacterii/
100 cm^3 1.000.000
- Bacterii coliforme fecale 10^4 bacterii/
100 cm^3 2.000.000
- Streptococi fecali 5x10^3
bacterii/
100 cm^3
- Salmonela nr./100 cm^3 10.000.000
e. INDICATORI FIZICI
- Temperatura mc x grade C*) 10
- pH (concentratia ionilor de hidrogen) mc x unitati
pH 5
________________________________________________________________________________
*) Diferenta de temperatura dintre evacuare si prelevare
Nota:
Determinarea cantitatilor de poluanti evacuate si constatate la depasirea
valorii medii zilnice se va realiza pentru toti poluantii (fizici, chimici si
bacteriologici) prevazuti in contract, in conformitate cu instructiunile
prevazute in metodologia in vigoare.
Depasirea cantitatilor de poluanti inscrisi in contract atrage penalizarea,
indiferent de valoarea debitului evacuat. Cantitatea de poluanti evacuata,
pentru care se aplica penalitati, reprezinta produsul dintre diferenta de
concentratie cu care se depaseste limita aprobata a poluantilor si volumul
evacuat.
Penalitatile se aplica pentru depasirea fiecarui tip de poluant.
Pentru evacuarea in soluri permeabile sau in depresiuni cu scurgere
naturala a poluantilor din apele uzate penalitatile se majoreaza cu 200% .
ANEXA 8
DEFINITII
1. Gospodarirea apelor - activitatile care, printr-un ansamblu de mijloace
tehnice si masuri legislative, economice si administrative, conduc la
cunoasterea, utilizarea, valorificarea rationala, mentinerea sau imbunatatirea
calitatii resurselor de apa pentru satisfacerea nevoilor sociale si economice,
la protectia impotriva epuizarii si poluarii acestor resurse, precum si la
prevenirea si combaterea actiunilor distructive ale apelor.
2. Resurse de apa - apele de suprafata alcatuite din cursurile de apa cu
deltele lor, lacuri, balti, apele maritime interioare si marea teritoriala,
precum si apele subterane, in totalitatea lor.
3. Ape de suprafata - ape interioare si, respectiv, marine, statatoare si
curgatoare, ale caror suprafete sunt in contact direct cu atmosfera.
4. Ape subterane - apele aflate sub suprafata terenului in zona de
saturatie si in contact direct cu solul sau cu subsolul.
5. Ape interioare - toate apele aflate in interiorul liniei de baza, de la
care se masoara extinderea apelor teritoriale.
6. Rau - masa de apa care curge in cea mai mare parte la suprafata in
lungul unei albii.
7. Lac - masa de apa statatoare care ocupa o concavitate a scoartei
pamantului.
8. Bazin hidrografic - unitate fizico-geografica ce inglobeaza reteaua
hidrografica pana la cumpana apelor.
9. Starea buna a apelor - acea stare pe care o ating corpurile de apa de
suprafata atunci cand parametrii ecologici si chimici ai apei au valori
corespunzatoare regimului natural de scurgere, cu impact antropic
nesemnificativ.
10. Apa bruta - apa captata din surse de suprafata sau subterane, care are
calitatea sursei in momentul prelevarii si care necesita un proces de tratare
conform cerintelor calitative ale folosintei.
11. Serviciul de asigurare a apei brute in sursa - totalitatea
activitatilor de gospodarire a apelor desfasurate pentru crearea de noi surse
de apa si de regularizare a debitelor de apa ale surselor existente, in vederea
satisfacerii cerintelor folosintelor, corelat cu prevederile actelor de
reglementare emise pentru folosirea resurselor de apa.
12. Serviciul specific de gospodarire a apelor pentru ameliorarea si
monitorizarea cantitativa si calitativa a poluantilor din apele uzate evacuate
si de protectie a calitatii acestora - totalitatea activitatilor desfasurate
pentru cunoasterea starii si evolutiei cantitative si calitative a apelor.
13. Serviciul de cadere medie asigurat prin baraje - totalitatea
activitatilor de gospodarire a apelor desfasurate pentru regularizarea
debitelor cursului de apa intr-o anumita sectiune in vederea asigurarii
folosintei energetice.
14. Serviciul de asigurare a nisipurilor si pietrisurilor - totalitatea
activitatilor de gospodarire a apelor desfasurate pentru asigurarea unei
scurgeri normale a apelor de suprafata, pentru regularizarea debitelor solide
si crearea de depozite de nisipuri si pietrisuri in conditiile mentinerii
stabilitatii albiilor si malurilor cursurilor de apa.
15. Plan de gospodarire a apelor pe bazin hidrografic - instrument de
planificare si aplicare a masurilor de asigurare a protectiei si utilizarii
durabile a apei in cadrul unui bazin hidrografic.
16. Schema-cadru de amenajare si gospodarire a apelor - documentatie de
gospodarire a apelor care prezinta modelul sistemului de gospodarire a apelor,
cuprinzand reteaua hidrografica, lucrarile de gospodarire a apelor si
prelevarile-evacuarile aferente folosintelor, analizate in diferite scenarii si
etape de dezvoltare economico-sociala a spatiului hidrografic respectiv, precum
si modul de protectie, de mentinere sau de imbunatatire a calitatii apelor.
17. Fondul national de date de gospodarire a apelor - totalitatea bazelor
de date meteorologice, hidrologice, hidrogeologice, de gospodarire cantitativa
si calitativa a apelor.
18. Sistem national de gospodarire a apelor - ansamblul activitatilor si
lucrarilor care asigura administrarea domeniului public de interes national al
apelor si gestiunea durabila, cantitativa si calitativa a resurselor de apa.
19. Balanta apei alocarea resurselor de apa pentru satisfacerea
cerintelor folosintelor de apa in situatii hidrologice normale.
20. Folosinte de apa orice forma de activitate sau unitate cu caracter
social ori economic, care utilizeaza apa dintr o sursa de apa.