Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1069 din 18 decembrie 2003

pentru aprobarea Metodologiei cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de gospodarire a apelor

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 44 din 20 ianuarie 2004


SmartCity3


    In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 404/2003,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,

    ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite prezentul ordin.

    Art. 1
    Se aproba Metodologia cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de gospodarire a apelor, prevazuta in anexa care face parte din prezentul ordin.
    Art. 2
    Administratia Nationala "Apele Romane" va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

            Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
                                Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                                METODOLOGIE
cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de gospodarire a apelor

    I. Scopul metodologiei

    Scopul metodologiei este de a prezenta detaliat principalele activitati specifice de gospodarire a apelor cu aport substantial in generarea costurilor, de a clarifica pentru utilizatorii de apa noile notiuni tehnice cu care se opereaza in domeniul gospodaririi apelor, precum si modul de implementare a mecanismului economic in conformitate cu cerintele Directivei-cadru in domeniul apelor 2000/60/CE.

    II. Activitati specifice de gospodarire a apelor

    Pentru realizarea obiectului de activitate Administratia Nationala "Apele Romane" realizeaza urmatoarele activitati specifice:
    - efectueaza pe bazine hidrografice bilantul cantitativ si calitativ al resurselor de apa;
    - asigura in surse cerinta de apa a utilizatorilor si stabileste masuri pentru satisfacerea optima a folosintelor atat in perioade hidrologice normale, cat si in situatii hidrologice deficitare;
    - administreaza, exploateaza, intretine si dezvolta infrastructura Sistemului national de gospodarire a apelor aflat in administrarea sa;
    - asigura protectia resursei de apa printr-o folosire rationala, reducerea risipei si reducerea poluarii;
    - coordoneaza exploatarea lacurilor de acumulare pe bazine hidrografice, indiferent de detinatorul acestora, si dispune masuri operative obligatorii in perioada de ape mari, in caz de poluari accidentale, precum si in perioadele deficitare, in caz de introducere a restrictiilor;
    - supravegheaza cursurile de apa, constata starea de degradare a albiilor si malurilor si stabileste masurile si responsabilitatile pentru asigurarea scurgerii normale a apelor; asigura intretinerea si exploatarea plajelor aflate in administrare;
    - intretine Sistemul national de gospodarire a apelor si supravegheaza starea de salubritate a albiilor raurilor, baltilor, a plajei marii si a zonelor umede aflate in patrimoniu, pentru protectia calitatii resursei de apa;
    - foloseste, exploateaza si intretine reteaua nationala de hidrologie si de hidrogeologie, realizand observatii si masuratori asupra starii si evolutiei apelor in:
        - 930 de statii hidrometrice pe rauri si canale;
        - 338 de statii hidrometrice la folosintele selectate cu masuratori sistematice;
        - 225 de statii hidrometrice la folosintele selectate cu masuratori expeditionare;
        - 748 de statii hidrometrice la sectiuni satelit;
        - 417 statii hidrometrice la izvoare;
        - 131 de statii hidrometrice pe lacuri;
        - 1.654 de statii hidrogeologice la foraje;
        - 63 de statii evaporimetrice de lacuri si de sol;
        - 24 de lacuri de acumulare la care se efectueaza batimetria;
        - 7 statii hidrometrice de coasta si una de larg;
        - 7 sectiuni de masuratori hidrometrice marine in campanii expeditionare;
    - colecteaza, prelucreaza, valideaza si stocheaza datele si informatiile obtinute in banca de date constituita la nivel bazinal si national;
    - elaboreaza diagnoze si prognoze hidrologice pe cursurile de apa si avertizari in caz de producere a fenomenelor hidrometeorologice periculoase, pe baza precipitatiilor care se masoara la statiile hidrometrice; asigura transmisia internationala conform regulamentelor in vigoare;
    - administreaza, exploateaza si intretine Sistemul national de monitorizare a calitatii resurselor de apa, in care scop:
        - realizeaza observatii si masuratori pentru cunoasterea starii si evolutiei calitatii apelor in:
        - 1.524 de sectiuni amplasate pe rauri si lacuri;
        - 1.408 foraje de observatie pentru captarea apei subterane;
        - 1.895 surse de poluare;
        - 17 sectiuni marine amplasate la Marea Neagra;
        - realizeaza observatii si masuratori asupra sedimentelor in 182 de sectiuni de control;
        - realizeaza analize bacteriologice in majoritatea laboratoarelor teritoriale;
    - actioneaza pentru prevenirea si apararea impotriva inundatiilor, fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice, in care scop:
        - supravegheaza, prin treptele de dispecer, principalii parametri ce caracterizeaza sistemele de apa;
        - concentreaza informatiile care caracterizeaza starea sistemului de ape la un moment dat, datele hidrologice si de gospodarire a apelor;
        - urmareste si controleaza modul de gestionare a resurselor de apa in perioade hidrologice extreme, in conformitate cu planurile de exploatare prestabilite sau special elaborate pentru astfel de situatii;
        - asigura informarea zilnica si operativa a factorilor de decizie asupra principalelor fenomene si parametrilor ce le caracterizeaza;
        - elaboreaza planuri de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice, pe bazine hidrografice si pe judete si acorda asistenta tehnica la elaborarea de catre utilizatorii de apa si comisiile locale a planurilor proprii de aparare; verifica asigurarea masurilor necesare realizarii actiunii de aparare in cele mai bune conditii; stabileste pragurile critice de aparare la obiectivele periclitate;
        - avertizeaza si intervine la constructiile proprii in caz de accidente la acestea si in caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase si asigura secretariatele tehnice permanente in domeniul apararii impotriva inundatiilor;
        - verifica starea tehnica si functionala a lucrarilor de aparare din administrarea proprie, cat si a altor detinatori, stabilind masuri pentru remediere;
        - asigura intretinerea si mentinerea in stare de functionare a lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor, pe care le are in administrare;
    - elaboreaza si urmareste aplicarea planurilor bazinale de prevenire si de inlaturare a efectelor poluarilor accidentale; participa, in caz de producere a poluarilor accidentale, la activitatile operative:
        - de avertizare a utilizatorilor de apa si a autoritatilor publice situate in aval;
        - de monitorizare a propagarii undei poluante;
    - actioneaza cu mijloace proprii pentru limitarea efectelor poluarilor accidentale;
    - organizeaza si desfasoara activitati de urmarire a comportarii in timp a constructiilor hidrotehnice din administrare, in conformitate cu prevederile legale;
    - constituie si tine la zi Fondul national de date hidrologice, hidrogeologice si de gospodarire a apelor si elaboreaza sintezele specifice domeniului apelor, in care scop:
        - organizeaza inventarierea si centralizarea datelor privind resursele de apa, folosirea si protectia apelor, necesare activitatii curente;
        - valideaza si stocheaza datele si informatiile specifice colectate de la unitatile proprii, de la alte unitati autorizate si de la utilizatorii de apa;
        - elaboreaza si tine la zi Cadastrul apelor pe fiecare bazin hidrografic si la nivelul tarii;
        - verifica datele inscrise in evidenta cadastrala, prin deplasari in teren sau confruntari cu documentatiile tehnice ale lucrarilor;
        - prelucreaza datele si informatiile obtinute si elaboreaza balanta apei, anuarul hidrologic, anuarul hidrogeologic, anuarul de gospodarire a apelor, sinteza calitatii apelor din Romania, planuri de gospodarire integrata a cantitatii si calitatii apei, planuri de restrictie si folosire a apei in perioade deficitare, sinteza asupra evaporatiei de la suprafata apei, rapoarte tehnice;
    - avizeaza si autorizeaza lucrarile construite pe ape si in legatura cu apele, aplicand reglementarile emise de Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului; instituie regimul de supraveghere speciala la folosinte;
    - controleaza respectarea de catre persoanele juridice sau fizice a legilor si reglementarilor in vigoare din domeniul gospodaririi apelor, constata contraventiile si aplica sanctiunile prevazute de legislatia in domeniul gospodaririi apelor;
    - asigura aplicarea prevederilor conventiilor si a altor acorduri internationale din domeniul apelor la care Romania este parte;
    - implementeaza prevederile legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene in domeniul gospodaririi apelor, in care scop:
        - identifica si caracterizeaza corpurile de apa in stare naturala si cele puternic modificate;
        - stabileste conditiile de referinta si obiectivele de mediu pentru corpurile de apa;
        - defineste sistemul de monitoring integrat pentru caracterizarea corpurilor de apa, in conformitate cu prevederile directivelor europene;
        - identifica presiunile antropice si evalueaza impactul acestora asupra resurselor de apa;
        - identifica si carteaza ariile protejate;
        - stabileste programul de masuri pentru atingerea "starii bune a apelor";
        - elaboreaza schemele directoare de amenajare si management al apelor pe bazine hidrografice.
    Realizarea acestor activitati specifice influenteaza direct asupra calitatii serviciilor prestate de catre Administratia Nationala "Apele Romane" si conditioneaza gestionarea cantitativa si calitativa a resurselor de apa, in vederea functionarii in siguranta a lucrarilor construite pe ape sau in legatura cu apele la parametrii autorizati.

    III. Principiile mecanismului economic in domeniul apelor

    Principiile mecanismului economic, in deplina concordanta cu prevederile Directivei 2000/60/CE privind stabilirea unui cadru de actiune comunitar in domeniul politicii apei, sunt:
    - principiul recuperarii costurilor serviciilor de apa, inclusiv cheltuielile de mediu si resurse, asociate cu daunele sau cu impactul negativ asupra mediului acvatic, de la utilizatori - principiul utilizatorul plateste;
    - principiul poluatorul plateste;
    - principiul precautiei pentru asigurarea utilizarii prudente si rationale a apei prin luarea masurilor preventive, astfel incat daunele asupra mediului sa fie rectificate la sursa.
    Serviciile specifice de gospodarire a apelor, efectuate de catre Administratia Nationala "Apele Romane", sunt generatoare de costuri, pentru recuperarea acestora fiind stabilite tarife aprobate prin lege, utilizatorilor de apa revenindu-le obligatia respectarii platii serviciilor prestate si a incheierii de contracte economice.
    Prestarea de catre Administratia Nationala "Apele Romane" a serviciilor specifice de gospodarire a apelor se face pe baza de contracte economice de prestari de servicii, incheiate cu utilizatorii, carora li se aplica sistemul de plati, bonificatii si penalitati specifice domeniului apelor.
    Directiile apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele Romane" procedeaza la incheierea de contracte-abonament si acte aditionale la contractul-abonament incheiat cu utilizatorii de apa, pentru serviciile specifice de gospodarire a apelor. Actele aditionale transmise utilizatorilor de apa de catre directiile apelor bazinale ale Administratiei Nationale "Apele Romane" vor fi semnate de catre beneficiari, conform cu prevederile legislatiei in vigoare.
    Divergentele aparute la incheierea contractelor intre directiile bazinale sau unitatile subordonate Administratiei Nationale "Apele Romane" si agentii economici, in calitate de beneficiari, se negociaza in etapa finala a concilierii la nivelul central al Administratiei Nationale "Apele Romane", in prezenta autoritatii competente, dupa caz.

    IV. Serviciul specific de asigurare a volumului de apa bruta in sursa

    IV.A. Contractarea serviciului specific pentru folosintele de apa care detin autorizatie de gospodarire a apelor sau sunt in procedura de autorizare se face la necesarul solicitarii beneficiarului, in limitele prevazute de autorizatia de gospodarire a apelor.
    Nivelul serviciilor contractate va fi corelat cu cerinta de apa a utilizatorului si acestea vor fi asigurate in sursa, cu exceptia perioadelor deficitare, cand Administratia Nationala "Apele Romane" aplica restrictii in conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Contractarea se va realiza diferit, in functie de necesarul solicitat de utilizator, de tipul folosintei de apa si de regimul de functionare a folosintei, dupa cum urmeaza:
    - la unitati de gospodarie comunala, institutii publice, unitati de cult, agenti agrozootehnici de tip industrial, agenti economici industriali, cu exceptia producatorilor de energie electrica si termica, serviciul contractat pentru asigurarea apei brute in sursa va fi corespunzator solicitarii beneficiarului, corelata cu cerinta de apa a folosintei, in limitele autorizate;
    - la agentii economici pentru irigatii serviciul contractat de asigurare a apei brute in surse va fi corespunzator solicitarii beneficiarului, corelata cu valoarea serviciului efectiv prestat intr-o perioada anterioara similara din punct de vedere hidrometeorologic si cu conditiile hidrometeorologice ale perioadei contractate;
    - la agentii economici producatori de energie electrica si termica prin termocentrale necesarul de servicii specifice de asigurare a apei brute in sursa va fi corespunzator cerintei de apa, autorizata pentru functionarea folosintei in regim de recirculare maxim tehnic realizabil, avand ca sursa raurile interioare, si in regim de circuit deschis, avand ca sursa Dunarea;
    - la centrala nuclearo-electrica necesarul de servicii specifice de asigurare a apei brute in sursa va fi corespunzator cerintei de apa autorizate pentru functionarea centralei in regim de circuit deschis, la capacitatea instalata;
    - la agentii economici din piscicultura (iazuri piscicole) serviciul de asigurare a apei brute in surse va fi corespunzator volumului de apa utilizat pentru umplerea iazului plus cel pentru primenire. In cazul iazurilor piscicole amplasate in cascada, volumul de apa bruta asigurat in sursa este cel utilizat pentru primul lac din cascada plus cel utilizat pentru primenire si, dupa caz, diferentele dintre volumele de apa aferente pentru fiecare dintre lacurile mai mari din aval fata de volumul de apa al primului lac;
    - pentru agentii economici producatori de energie electrica prin hidrocentrale in regim de uzinare, serviciul de asigurare a apei brute in surse va fi corespunzator stocului anual in sectiunea lacului, corespunzator anului cu probabilitatea de 95% .
    Contractarea serviciului pentru folosinte de apa care nu detin autorizatie de gospodarire a apelor se va face la o valoare ce va fi stabilita impreuna cu beneficiarul serviciului, in functie de urmatorii parametri:
    - tipul folosintei de apa;
    - volumul serviciilor specifice de gospodarire a apelor, solicitate de utilizator pentru perioada contractuala, corespunzator capacitatii de productie preconizate sa functioneze in aceasta perioada;
    - volumul serviciilor specifice de gospodarire a apelor, asigurate intr-o perioada identica de functionare anterioara;
    - capacitatea sursei de a asigura cerinta de apa a utilizatorului;
    - alte criterii stabilite de comun acord intre cele doua parti.
    Pentru agentii economici producatori de energie electrica si termica in termocentrale, necesarul serviciilor specifice va avea in vedere cerinta de apa corespunzatoare functionarii folosintei in regim de recirculare maxim tehnic realizabil, avand ca sursa raurile interioare, si, respectiv, in circuit deschis, avand ca sursa Dunarea.
    Valoarea serviciului de asigurare a apei brute in surse se obtine prin inmultirea tarifului in vigoare la data contractarii cu volumul asigurat, la care se adauga T.V.A. legala.
    IV.B. Facturarea serviciului de asigurare a apei brute in surse se va realiza diferentiat in functie de tipul folosintei de apa, astfel:
    - la agentii economici de gospodarie comunala, institutii publice, unitati de cult, agenti agrozootehnici de tip industrial, agenti economici pentru irigatii, agenti economici de tip industrial, agenti economici din piscicultura, agenti economici producatori de energie electrica si termica prin termocentrale si centrala nuclearo-electrica facturarea volumelor de apa asigurate se face lunar, reglarea facandu-se trimestrial, pe baza procesului-verbal de receptie;
    - la agentii economici producatori de energie electrica prin hidrocentrale facturarea serviciului se va face lunar, pe baza de proces-verbal de receptie, in functie de volumele de apa uzinate, calculate in raport de cantitatea de energie produsa.
    Pentru volumele de apa asigurate in sursa, mici si foarte mici, facturarea se poate face si trimestrial sau semestrial.
    Cantitatea de servicii de gospodarire a apelor, preluate de catre beneficiar peste cele inscrise in anexele la contract, fara comanda suplimentara, se factureaza la tarifele legale in vigoare, corespunzator celor consemnate in procesul-verbal.

    V. Serviciul specific pentru caderea medie asigurata prin barajele lacurilor de acumulare din administrarea Administratiei Nationale "Apele Romane"

    V.A. Contractarea serviciului
    Cantitatile ce vor fi inscrise in anexa contractului se vor determina dupa cum urmeaza:
    1. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri de acumulare cu regularizare anuala sau superanuala, cantitatile ce se inscriu in anexa contractului se stabilesc astfel:
    a) caderea medie lunara (Hml), asigurata pana la punctul de delimitare a proprietatilor, se calculeaza cu relatia:

    Hml = (H + Hi+1) : 2,

    unde:
    - Hi = caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul lunii "i", de pe linia de functionare in regim asigurat a graficului-dispecer al lacului;
    - Hi+1 = caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul lunii "i+1", de pe linia de functionare in regim asigurat a graficului-dispecer al lacului, elaborat pe baza cerintelor si volumului disponibil pentru anul contractat.
    Marimea calculata ca mai sus se va inscrie in casuta lunii respective din anexa contractului;
    b) volumul de apa care se va contracta este stocul anual in sectiunea lacului, corespunzator anului cu probabilitatea de 95% . Repartizarea acestuia pe luni se efectueaza prin simularea exploatarii lacului in anul cu probabilitatea de 95% .
    2. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri cu regularizare zilnica, saptamanala, lunara sau sezoniera cantitatile ce se vor inscrie in anexa contractului se stabilesc astfel:
    a) caderea medie lunara este cea corespunzatoare nivelului minim energetic, fiind constanta pentru toate lunile;
    b) volumul de apa contractat este stocul anual in sectiunea lacului, corespunzator anului cu probabilitatea de 95% .
    Repartizarea acestuia pe luni se efectueaza prin simularea exploatarii lacului in anul cu probabilitatea de 95% .
    Valoarea serviciului determinat pentru cadere se obtine prin inmultirea tarifului in vigoare la data contractarii cu marimea caderii, iar valoarea serviciului pentru volum se obtine prin inmultirea tarifului aferent cu volumul de apa efectiv uzinat, la care se adauga T.V.A. legala.
    V.B. Facturarea serviciului se va face pe baza de proces-verbal de receptie, incheiat lunar intre prestator si beneficiar, pentru caderea medie lunara realizata la centrala respectiva, intre nivelul mediu lunar al apei si nivelul punctului de delimitare a uvrajelor.

    VI. Servicii specifice de gospodarire a apelor pentru ameliorarea calitativa a apelor de suprafata si de protectie a calitatii resurselor de apa

    VI.A. Contractarea serviciului
    Cantitatile contractate aferente acestui serviciu se determina conform celor prezentate in continuare.
    1. Cantitatea lunara de suspensii (Ksl), ce urmeaza a fi primita in receptor, se stabileste conform formulei:

    Ksl (kg/luna) = nz (zile) x Ksz (kg/zi),

    unde:
    - nz = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea;
    - Ksz = cantitatea zilnica evacuata in receptor, care se va calcula, ca diferenta intre cantitatea de suspensii admisa a fi evacuata in receptor si cantitatea de suspensii masurata in sursa de apa, cu formula:

    Ksz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (Cns - Cna) (mg/l),

    unde:
    - dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru care se face calculul;
    - cna = concentratia medie anuala a suspensiilor din apa prelevata;
    - cns = concentratia admisa de suspensii in apele uzate evacuate;
    - qne = debitul de apa evacuat.
    Concentratia admisa si debitul de apa evacuat se preiau din autorizatia de gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este autorizata, sau din avizul de gospodarire a apelor.
    In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a apelor, se vor lua in considerare limitele de incarcare cu poluanti a apelor uzate industriale si orasenesti la evacuarea in receptorii naturali, stabilite in Normativul NTPA - 001/2002, prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 20 martie 2002.
    2. Cantitatea lunara de substante organice (Kol), ce urmeaza a fi primita in receptor, se stabileste conform formulei:

    Kol (kg/luna) = nz (zile) x Koz (kg/zi),

    unde:
    - nz = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea;
    - Koz = cantitatea zilnica de substante organice, care se calculeaza, ca diferenta intre cantitatea de substante organice admisa a fi evacuata in receptor si cantitatea de substante organice existenta in sursa de apa, cu formula:

    Koz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (cno - cns) (mg/l),

    unde:
    - dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru care se face calculul;
    - cns = concentratia medie anuala a substantelor organice din apa prelevata;
    - qne = debitul de apa evacuat;
    - cno = concentratia de substante organice admise a fi evacuate in receptor din apele uzate evacuate, pentru: CBO5, CCO-Mn, CCO-Cr, care se determina astfel:
    - daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor indicatorul de caracterizare a continutului de substante organice este numai unul dintre indicatorii sus-mentionati, concentratia stabilita va fi cea aferenta acestuia;
    - daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor continutul de substante organice se caracterizeaza prin indicatorii CBO5 si CCO-Mn sau CCO-Cr, concentratia (c1no) se determina cu relatia:

           2 x C (CBO5) + C (CCO-Mn)
    C1no = ------------------------- (mg/l);
                        3

    sau

           3 x C (CBO5) + C (CCO-Cr)
    C2no = ------------------------- (mg/l).
                        4

    Daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor continutul de substante organice se caracterizeaza prin indicatorii CBO5, CCO-Mn sau CCO-Cr, concentratia (C1no, C2no) se determina cu relatia de mai sus, iar la calculul cantitatii zilnice admise a fi evacuata in receptor se va considera concentratia substantelor organice (Cno) rezultata din relatia:

    Cno = max (C1no, C2no).

    In relatiile de mai sus s-au utilizat urmatoarele notatii:
    - C (CBO5) = concentratia admisa pentru indicatorul CBO5;
    - C (CCO-Mn) = concentratia admisa pentru indicatorul - consum chimic de oxigen determinat prin metoda cu permanganat de potasiu;
    - C (CCO-Cr) = concentratia admisa pentru indicatorul - consum chimic de oxigen determinat prin metoda cu bicromat de potasiu.
    3. Cantitatile lunare de substante in solutie (Ksl), ce urmeaza a fi primita in receptor, se stabilesc conform formulei:

    Ksl (kg/luna) = nz (zile) x Ksz (kg/zi),

    unde:
    - nz = numarul de zile al lunii respective;
    - Ksz = cantitatea zilnica evacuata pentru toti indicatorii de calitate specifici tipului de apa uzata evacuata - substante in solutie, prevazuti prin autorizatie sau, dupa caz, prin avizul de gospodarire a apelor, care se va calcula, ca diferenta intre cantitatea de substante in solutie, admisa a fi evacuata in receptor, si cantitatea de substanta in solutie din apa prelevata din sursa de apa, cu formula:

    Ksz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (cns - cbs) (mg/l),

    unde:
    dz = durata (in ore) zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru care se face calculul;
    cbs = concentratia medie anuala a indicatorului de calitate din apa prelevata;
    qne = debitul de apa evacuat;
    cns = concentratia admisa a poluantului in apele uzate evacuate, pentru cloruri, sulfati, sodiu, potasiu, calciu, magneziu, azotati, amoniu, azot total, azotiti, fosfati, fosfor total, mangan, aluminiu, fier total ionic, substante extractibile cu eter de petrol, produse petroliere, detergenti sintetici anioni activi - biodegradabili, reziduu filtrabil uscat la 105 grade C, sulfiti, floururi, fenoli antrenabili cu vapori de apa, nichel, crom, amoniac, bariu, zinc, cobalt, sulfuri, hidrogen sulfurat, arsen, cianuri, mercur, cadmiu, plumb, argint, crom, cupru, molibden.
    Debitul de apa uzata evacuata si concentratia admisa se preiau din autorizatia de gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este autorizata, sau din avizul de gospodarire a apelor.
    In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a apelor, se vor lua in considerare limitele de incarcare cu poluanti a apelor uzate industriale si orasenesti la evacuarea in receptorii naturali, stabilite in Normativul NTPA - 001/2002, prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002.
    In cazul in care se calculeaza cantitatea zilnica de reziduu filtrabil uscat la 105 grade C, nu se va mai calcula cantitatea zilnica pentru elementele componente, coloidale si dizolvate anorganice si organice nevolatile la 105 grade C, pentru a nu se contracta impreuna cu reziduul filtrabil uscat la 105 grade C si ceilalti poluanti inclusi in acesta. Dupa caz, in functie de tipul apelor uzate evacuate, se va calcula reziduul filtrabil uscat la 105 grade C sau poluantii specifici inclusi in acesta: cloruri (Cl^-), sulfati (SO4^2-), sodiu (Na^+), potasiu (K^+), calciu (Ca^2+), magneziu (Mg^2+), fosfati (PO4^2-), fosfor total (P), mangan (Mn^2+), aluminiu (Al^3+), fier total ionic (Fe^2+, Fe^3+), fluoruri (F^-), nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+), bariu (Ba^2+), zinc (Zn^2+), cobalt (Co^2+), arsen (As), cadmiu (Cd^2+), plumb (Pb^2+), argint (Ag^+), crom (Cr^6+), cupru (Cu^2+), molibden (Mo^2+) si altele.
    Directiile apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele Romane" vor actiona fiecare in functie de conditiile specifice bazinului hidrografic respectiv. Corespunzator tipului de apa uzata se recomanda contractarea cu utilizatorii de apa a poluantilor specifici si a poluantilor coloidali si dizolvati anorganici si organici, nevolatili la 105 grade C, care compun reziduul filtrabil uscat la 105 grade C.
    4. Volumul lunar al apelor uzate poluate termic (KTl), ce urmeaza a fi primite in receptor, se stabileste conform formulei:

    KTl (mc x grade C/luna) = nz (zile) x KTi (mc x grade C/zi),

    unde:
    - nz = numarul de zile din luna respectiva;
    - KTi (mc x grade C/zi) = cantitatea zilnica de ape uzate poluate termic, care se stabileste cu formula:

    KTi (mc x grade C/zi) = qne (mc/s) x delta T (grade C) x dz (s),

    unde:
    - dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii;
    - qne = debitul de apa evacuat;
    - delta T = diferenta de temperatura in grade Celsius admisa, intre temperatura apei uzate intr-o sectiune inainte de punctul de evacuare in receptor si temperatura apei din sursa in sectiunea de prelevare.
    Debitul de apa evacuat si diferenta de temperatura se preiau din autorizatia de gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este autorizata, sau din avizul de gospodarire a apelor.
    Pentru situatiile in care sursa de apa din care se efectueaza prelevarea nu este aceeasi cu receptorul in care se evacueaza apa uzata poluata termic, delta T se va calcula facandu-se diferenta intre temperatura apei receptorului intr-un punct amonte de punctul de evacuare si temperatura apei uzate inainte de evacuarea in receptor.
    Concentratiile medii anuale din apa bruta prelevata pentru indicatorii suspensii, substante organice si, respectiv, pentru substante in solutie din apa bruta prelevata se stabilesc astfel:
    a) pentru apa bruta de suprafata, din sectiuni de prelevare pentru potabilizare, pe baza mediei determinarilor efectuate intr-o perioada anterioara (maximum un an);
    b) pentru apa bruta de suprafata, din alte sectiuni decat cele pentru potabilizare, pe baza concentratiilor corespunzatoare clasei de referinta a cursului de apa, inregistrata in sectiunea de prelevare intr-o perioada anterioara (maximum un an).
    Pentru beneficiarii care evacueaza apa uzata intr-un receptor natural si o preleva din retele de alimentare centralizata, detinute de operatorii de servicii de gospodarie comunala, nu se aplica diferente intre prelevare si evacuare.
    In cazul prelevarii de apa dintr-o sursa subterana, diferentele se aplica numai in situatia in care emisarul prezinta o incarcare naturala mare la unul sau, dupa caz, la mai multi indicatori specifici tipului de apa uzata evacuata, concentratia acestor indicatori in apa sursei considerandu-se egala cu concentratia indicatorului, corespunzatoare clasei II de calitate din Normativul privind obiectivele de referinta pentru clasificarea calitatii apelor de suprafata, aprobat prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 1.146/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003 [limitele corespunzatoare acestei clase corespund valorilor-tinta (obiective de referinta) si reflecta conditia de calitate pentru protectia ecosistemelor acvatice].
    In cazul prelevarii din doua sau mai multe surse de apa, respectiv surse de suprafata si surse subterane sau mai multe surse de suprafata, concentratia indicatorilor specifici in sursa se va calcula corespunzator precizarilor anterioare, pentru fiecare tip de sursa, ca medie ponderata cu volumul captat din fiecare sursa.
    Pentru alte situatii specifice, concentratia indicatorilor in sursa se poate stabili de comun acord intre beneficiar si prestatorul serviciului, utilizandu-se si alte mecanisme.
    Pentru fiecare dintre indicatorii de calitate autorizati, prezentati in anexa nr. 4 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/1996 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 404/2003, cantitatile lunare determinate conform precizarilor de mai sus se inscriu intr-o anexa la contractul-abonament pentru serviciile specifice in domeniul gospodaririi si valorificarii resurselor de apa.
    Valoarea serviciului specific de gospodarire a apelor pentru ameliorarea calitativa a apelor de suprafata si de protectie a calitatii resurselor de apa se determina prin inmultirea cantitatilor aferente fiecarui indicator de calitate cu tariful corespunzator prevazut in anexa nr. 6 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 404/2003.
    VI.B. Urmarirea realizarii serviciilor. Facturarea
    Cantitatile efective, aferente serviciilor specifice de gospodarire a apelor pentru ameliorarea calitativa a apelor de suprafata si de protectie a calitatii resurselor de apa, se determina lunar, folosindu-se relatiile mentionate la lit. A, luandu-se in considerare, dupa caz:
    - concentratiile indicatorilor de calitate din apele uzate evacuate, determinate prin analize de laborator efectuate de catre (prin grija) utilizator (utilizatorului), conform art. 19 alin. (3) din Legea nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - concentratiile indicatorilor de calitate din apa bruta prelevata, determinate prin analize de laborator, astfel:
    a) pentru sectiunile de prelevare pentru potabilizare, pe baza analizelor efectuate de beneficiar confruntate cu analizele de monitorizare efectuate de directiile apelor;
    b) pentru celelalte sectiuni concentratia stabilita la contractare, urmand ca, semestrial, in a VI-a luna sa se faca reglari pentru eventualele abateri constatate fata de aceasta, in urma programului de monitorizare;
    c) pentru alte situatii specifice concentratiile din apa prelevata se vor stabili intr-o sectiune amonte de sectorul de rau afectat (de exemplu, in cazul scurgerilor de pe haldele de steril etc.);
    - debitul evacuat, masurat sau determinat in conformitate cu actele normative in vigoare;
    - durata zilnica, efectiva, de functionare a folosintei de apa;
    - numarul efectiv de zile de functionare a folosintei de apa, in cadrul intervalului convenit;
    - temperatura efectiva a apei brute, masurata la priza folosintei de apa, si a apei poluate termic inainte de punctul de evacuare in receptor (o sectiune de masura, amplasata pe canalul de evacuare, sau, dupa caz, un camin amplasat pe conducta de evacuare).
    Valoarea serviciilor specifice se determina prin inmultirea cantitatii evacuate, calculata pentru fiecare poluant, in limita cantitatii autorizate, cu tariful corespunzator inscris in anexa nr. 6 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 404/2003, la care se adauga T.V.A. legala.
    Valoarea serviciului specific, calculata conform celor de mai sus, va fi facturata utilizatorului de apa, mentionandu-se si temeiul legal.
    Pentru depasirea concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele uzate evacuate, inscrise in contract, respectiv a cantitatii corespunzatoare acestora, se aplica penalitati indiferent de valoarea debitului evacuat.
    Modul de prelevare, recoltarea probelor, frecventa de recoltare si efectuarea analizelor de laborator se vor face conform standardelor si metodologiilor existente in vigoare.
    Numarul minim de probe, numarul de zile dintre doua masuratori ce vor fi inscrise in anexa nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 472/2000 privind unele masuri de protectie a calitatii resurselor de apa, se vor stabili de comun acord, astfel incat numarul de intervale dintre masuratori intr-o luna sa fie de maximum 3.
    Directiile apelor si sistemele de gospodarire a apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele Romane" vor efectua de regula analize de control, in functie de marimea impactului apelor uzate evacuate de utilizator, asupra resurselor de apa.
    Pentru stabilirea serviciilor specifice de gospodarire a apelor, directiile apelor vor proceda dupa cum urmeaza:
    1. daca rezultatele analizelor efectuate de laboratorul utilizatorului de apa sau al unui tert abilitat difera cu mai mult de 20% fata de valorile determinate de unitatile directiilor bazinale ale Administratiei Nationale "Apele Romane", la mai mult de 50% din probele de apa folosindu-se aceleasi metode de analiza si pe probe luate in acelasi timp si din acelasi loc, se iau ca baza de calcul concentratiile determinate de catre unitatile Administratiei Nationale "Apele Romane", extrapolate pentru intreaga perioada pentru care se calculeaza cantitatile de poluanti evacuati, convenita prin contract;
    2. daca rezultatele analizelor efectuate de laboratorul utilizatorului de apa sau al unui tert abilitat difera cu mai putin de 20% fata de valorile determinate de unitatile directiilor bazinale ale Administratiei Nationale "Apele Romane", se calculeaza media valorilor obtinute de utilizatori sau de laboratoarele unor terti abilitati si se ia ca a III-a valoare pe langa cea (cele) determinata (determinate) de catre unitatile Administratiei Nationale "Apele Romane".
    In cazurile in care laboratorul utilizatorului si laboratorul Administratiei Nationale "Apele Romane" sunt acreditate, se va apela la un al treilea laborator acreditat, pentru medierea litigiului.
    Activitatea de masurare a debitelor la captari si evacuari se va corela cu activitatea de recoltare a probelor de apa.
    Volumele de apa asigurate/evacuate se masoara cu echipamente de masura verificate metrologic, instalate prin grija beneficiarului. In cazul in care beneficiarii serviciilor nu au montate echipamente de masura a volumelor de apa sau cand echipamentele de masurare nu functioneaza, cantitatile receptionate se vor stabili avandu-se in vedere debitele instalate si timpul efectiv de functionare a instalatiilor de captare/evacuare, conform evidentei tinute de beneficiari in registre speciale. Daca beneficiarul nu asigura inregistrarea timpului efectiv de functionare a instalatiilor de captare/evacuare, respectiv nu respecta termenele prevazute in programul etapizat de dotare cu aparate de masura [art. 107 alin. (2) din Legea nr. 107/1996, cu modificarile ulterioare], atrage receptia serviciilor la nivelul debitelor instalate si a timpului calendaristic receptionat (la capacitatea totala a instalatiilor de captare/evacuare) si, respectiv, la capacitatea reglementata a statiei de epurare.
    Indicatorii de calitate, concentratiile si, respectiv, cantitatile zilnice admise a fi evacuate se vor inscrie intr-o anexa la contractul de prestari de servicii specifice de gospodarire a apelor.

    VII. Serviciul de asigurare a gospodaririi nisipurilor si pietrisurilor din albiile minore sau malurile cursurilor de apa si din cuvetele lacurilor de acumulare amenajate

    VII.A. Contractarea serviciului pentru agentii economici autorizati sau, dupa caz, aflati in procedura de obtinere a permisului de exploatare, a licentei de concesionare a activitatii de explorare/exploatare si, respectiv, de autorizare din punct de vedere al gospodaririi apelor.
    Cantitatile de nisipuri si pietrisuri care se vor contracta vor fi corelate cu necesarul solicitat de beneficiar, in limitele inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor sau, dupa caz, in documentatia tehnica de fundamentare a solicitarii de autorizare.
    Valoarea serviciului se determina prin inmultirea cantitatii cu tariful in vigoare la data contractarii, la care se adauga T.V.A. legala.
    VII.B. Facturarea serviciului se va face pe baza de proces-verbal de receptie lunar, luandu-se in considerare evidentele de urmarire a cantitatilor de nisipuri si pietrisuri extrase zilnic, prezentate de beneficiar si verificate de prestator. Cantitatile zilnice efectiv extrase vor trebui sa concorde cu rapoartele lunare de productie insotite de evidenta transporturilor pe tipuri de mijloace auto si avizelor de insotire a marfii. Beneficiarul are obligatia intocmirii avizelor de insotire a marfii chiar daca lucreaza pentru statia de sortare proprie si la distante mici.
    Daca la data incheierii procesului verbal de receptie beneficiarul nu dispune de documentele necesare sau acestea nu sunt tinute la zi, cantitatile receptionate se vor stabili avandu se la baza nivelul cantitatilor autorizate. Aceasta prevedere este valabila si in cazul absentei reprezentantului beneficiarului, daca prestatorul a solicitat prezenta acestuia.
    Anual prestatorul va regla facturarea serviciului in baza cantitatilor ce rezulta ca au fost excavate din profilurile postexecutie, prezentate la documentatia pentru obtinerea autorizatiei de gospodarire a apelor pentru anul urmator.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1069/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1069 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu