ORDIN
Nr. 1069 din 18 decembrie 2003
pentru aprobarea Metodologiei cu privire la desfasurarea activitatilor
specifice de gospodarire a apelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 20 ianuarie 2004
In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale
"Apele Romane", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
404/2003,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de
gospodarire a apelor, prevazuta in anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 2
Administratia Nationala "Apele Romane" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
METODOLOGIE
cu privire la desfasurarea activitatilor specifice de gospodarire a apelor
I. Scopul metodologiei
Scopul metodologiei este de a prezenta detaliat principalele activitati
specifice de gospodarire a apelor cu aport substantial in generarea costurilor,
de a clarifica pentru utilizatorii de apa noile notiuni tehnice cu care se
opereaza in domeniul gospodaririi apelor, precum si modul de implementare a
mecanismului economic in conformitate cu cerintele Directivei-cadru in domeniul
apelor 2000/60/CE.
II. Activitati specifice de gospodarire a apelor
Pentru realizarea obiectului de activitate Administratia Nationala
"Apele Romane" realizeaza urmatoarele activitati specifice:
- efectueaza pe bazine hidrografice bilantul cantitativ si calitativ al
resurselor de apa;
- asigura in surse cerinta de apa a utilizatorilor si stabileste masuri
pentru satisfacerea optima a folosintelor atat in perioade hidrologice normale,
cat si in situatii hidrologice deficitare;
- administreaza, exploateaza, intretine si dezvolta infrastructura
Sistemului national de gospodarire a apelor aflat in administrarea sa;
- asigura protectia resursei de apa printr-o folosire rationala, reducerea
risipei si reducerea poluarii;
- coordoneaza exploatarea lacurilor de acumulare pe bazine hidrografice,
indiferent de detinatorul acestora, si dispune masuri operative obligatorii in
perioada de ape mari, in caz de poluari accidentale, precum si in perioadele
deficitare, in caz de introducere a restrictiilor;
- supravegheaza cursurile de apa, constata starea de degradare a albiilor
si malurilor si stabileste masurile si responsabilitatile pentru asigurarea
scurgerii normale a apelor; asigura intretinerea si exploatarea plajelor aflate
in administrare;
- intretine Sistemul national de gospodarire a apelor si supravegheaza
starea de salubritate a albiilor raurilor, baltilor, a plajei marii si a
zonelor umede aflate in patrimoniu, pentru protectia calitatii resursei de apa;
- foloseste, exploateaza si intretine reteaua nationala de hidrologie si de
hidrogeologie, realizand observatii si masuratori asupra starii si evolutiei
apelor in:
- 930 de statii hidrometrice pe rauri si canale;
- 338 de statii hidrometrice la folosintele selectate cu masuratori
sistematice;
- 225 de statii hidrometrice la folosintele selectate cu masuratori
expeditionare;
- 748 de statii hidrometrice la sectiuni satelit;
- 417 statii hidrometrice la izvoare;
- 131 de statii hidrometrice pe lacuri;
- 1.654 de statii hidrogeologice la foraje;
- 63 de statii evaporimetrice de lacuri si de sol;
- 24 de lacuri de acumulare la care se efectueaza batimetria;
- 7 statii hidrometrice de coasta si una de larg;
- 7 sectiuni de masuratori hidrometrice marine in campanii
expeditionare;
- colecteaza, prelucreaza, valideaza si stocheaza datele si informatiile
obtinute in banca de date constituita la nivel bazinal si national;
- elaboreaza diagnoze si prognoze hidrologice pe cursurile de apa si
avertizari in caz de producere a fenomenelor hidrometeorologice periculoase, pe
baza precipitatiilor care se masoara la statiile hidrometrice; asigura
transmisia internationala conform regulamentelor in vigoare;
- administreaza, exploateaza si intretine Sistemul national de monitorizare
a calitatii resurselor de apa, in care scop:
- realizeaza observatii si masuratori pentru cunoasterea starii si
evolutiei calitatii apelor in:
- 1.524 de sectiuni amplasate pe rauri si lacuri;
- 1.408 foraje de observatie pentru captarea apei subterane;
- 1.895 surse de poluare;
- 17 sectiuni marine amplasate la Marea Neagra;
- realizeaza observatii si masuratori asupra sedimentelor in 182 de
sectiuni de control;
- realizeaza analize bacteriologice in majoritatea laboratoarelor
teritoriale;
- actioneaza pentru prevenirea si apararea impotriva inundatiilor,
fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, in care scop:
- supravegheaza, prin treptele de dispecer, principalii parametri ce
caracterizeaza sistemele de apa;
- concentreaza informatiile care caracterizeaza starea sistemului de
ape la un moment dat, datele hidrologice si de gospodarire a apelor;
- urmareste si controleaza modul de gestionare a resurselor de apa in
perioade hidrologice extreme, in conformitate cu planurile de exploatare
prestabilite sau special elaborate pentru astfel de situatii;
- asigura informarea zilnica si operativa a factorilor de decizie
asupra principalelor fenomene si parametrilor ce le caracterizeaza;
- elaboreaza planuri de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice, pe
bazine hidrografice si pe judete si acorda asistenta tehnica la elaborarea de
catre utilizatorii de apa si comisiile locale a planurilor proprii de aparare;
verifica asigurarea masurilor necesare realizarii actiunii de aparare in cele
mai bune conditii; stabileste pragurile critice de aparare la obiectivele
periclitate;
- avertizeaza si intervine la constructiile proprii in caz de accidente
la acestea si in caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase si
asigura secretariatele tehnice permanente in domeniul apararii impotriva
inundatiilor;
- verifica starea tehnica si functionala a lucrarilor de aparare din
administrarea proprie, cat si a altor detinatori, stabilind masuri pentru
remediere;
- asigura intretinerea si mentinerea in stare de functionare a
lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor, pe care le are in administrare;
- elaboreaza si urmareste aplicarea planurilor bazinale de prevenire si de
inlaturare a efectelor poluarilor accidentale; participa, in caz de producere a
poluarilor accidentale, la activitatile operative:
- de avertizare a utilizatorilor de apa si a autoritatilor publice
situate in aval;
- de monitorizare a propagarii undei poluante;
- actioneaza cu mijloace proprii pentru limitarea efectelor poluarilor
accidentale;
- organizeaza si desfasoara activitati de urmarire a comportarii in timp a
constructiilor hidrotehnice din administrare, in conformitate cu prevederile
legale;
- constituie si tine la zi Fondul national de date hidrologice,
hidrogeologice si de gospodarire a apelor si elaboreaza sintezele specifice
domeniului apelor, in care scop:
- organizeaza inventarierea si centralizarea datelor privind resursele
de apa, folosirea si protectia apelor, necesare activitatii curente;
- valideaza si stocheaza datele si informatiile specifice colectate de
la unitatile proprii, de la alte unitati autorizate si de la utilizatorii de
apa;
- elaboreaza si tine la zi Cadastrul apelor pe fiecare bazin
hidrografic si la nivelul tarii;
- verifica datele inscrise in evidenta cadastrala, prin deplasari in
teren sau confruntari cu documentatiile tehnice ale lucrarilor;
- prelucreaza datele si informatiile obtinute si elaboreaza balanta
apei, anuarul hidrologic, anuarul hidrogeologic, anuarul de gospodarire a
apelor, sinteza calitatii apelor din Romania, planuri de gospodarire integrata
a cantitatii si calitatii apei, planuri de restrictie si folosire a apei in
perioade deficitare, sinteza asupra evaporatiei de la suprafata apei, rapoarte
tehnice;
- avizeaza si autorizeaza lucrarile construite pe ape si in legatura cu
apele, aplicand reglementarile emise de Ministerul Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului; instituie regimul de supraveghere speciala la folosinte;
- controleaza respectarea de catre persoanele juridice sau fizice a legilor
si reglementarilor in vigoare din domeniul gospodaririi apelor, constata
contraventiile si aplica sanctiunile prevazute de legislatia in domeniul
gospodaririi apelor;
- asigura aplicarea prevederilor conventiilor si a altor acorduri
internationale din domeniul apelor la care Romania este parte;
- implementeaza prevederile legislatiei armonizate cu directivele Uniunii
Europene in domeniul gospodaririi apelor, in care scop:
- identifica si caracterizeaza corpurile de apa in stare naturala si
cele puternic modificate;
- stabileste conditiile de referinta si obiectivele de mediu pentru
corpurile de apa;
- defineste sistemul de monitoring integrat pentru caracterizarea
corpurilor de apa, in conformitate cu prevederile directivelor europene;
- identifica presiunile antropice si evalueaza impactul acestora asupra
resurselor de apa;
- identifica si carteaza ariile protejate;
- stabileste programul de masuri pentru atingerea "starii bune a
apelor";
- elaboreaza schemele directoare de amenajare si management al apelor
pe bazine hidrografice.
Realizarea acestor activitati specifice influenteaza direct asupra
calitatii serviciilor prestate de catre Administratia Nationala "Apele
Romane" si conditioneaza gestionarea cantitativa si calitativa a
resurselor de apa, in vederea functionarii in siguranta a lucrarilor construite
pe ape sau in legatura cu apele la parametrii autorizati.
III. Principiile mecanismului economic in domeniul apelor
Principiile mecanismului economic, in deplina concordanta cu prevederile
Directivei 2000/60/CE privind stabilirea unui cadru de actiune comunitar in
domeniul politicii apei, sunt:
- principiul recuperarii costurilor serviciilor de apa, inclusiv
cheltuielile de mediu si resurse, asociate cu daunele sau cu impactul negativ
asupra mediului acvatic, de la utilizatori - principiul utilizatorul plateste;
- principiul poluatorul plateste;
- principiul precautiei pentru asigurarea utilizarii prudente si rationale
a apei prin luarea masurilor preventive, astfel incat daunele asupra mediului
sa fie rectificate la sursa.
Serviciile specifice de gospodarire a apelor, efectuate de catre
Administratia Nationala "Apele Romane", sunt generatoare de costuri,
pentru recuperarea acestora fiind stabilite tarife aprobate prin lege,
utilizatorilor de apa revenindu-le obligatia respectarii platii serviciilor
prestate si a incheierii de contracte economice.
Prestarea de catre Administratia Nationala "Apele Romane" a
serviciilor specifice de gospodarire a apelor se face pe baza de contracte
economice de prestari de servicii, incheiate cu utilizatorii, carora li se
aplica sistemul de plati, bonificatii si penalitati specifice domeniului
apelor.
Directiile apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele
Romane" procedeaza la incheierea de contracte-abonament si acte aditionale
la contractul-abonament incheiat cu utilizatorii de apa, pentru serviciile
specifice de gospodarire a apelor. Actele aditionale transmise utilizatorilor
de apa de catre directiile apelor bazinale ale Administratiei Nationale
"Apele Romane" vor fi semnate de catre beneficiari, conform cu
prevederile legislatiei in vigoare.
Divergentele aparute la incheierea contractelor intre directiile bazinale
sau unitatile subordonate Administratiei Nationale "Apele Romane" si
agentii economici, in calitate de beneficiari, se negociaza in etapa finala a
concilierii la nivelul central al Administratiei Nationale "Apele
Romane", in prezenta autoritatii competente, dupa caz.
IV. Serviciul specific de asigurare a volumului de apa bruta in sursa
IV.A. Contractarea serviciului specific pentru folosintele de apa care
detin autorizatie de gospodarire a apelor sau sunt in procedura de autorizare
se face la necesarul solicitarii beneficiarului, in limitele prevazute de
autorizatia de gospodarire a apelor.
Nivelul serviciilor contractate va fi corelat cu cerinta de apa a
utilizatorului si acestea vor fi asigurate in sursa, cu exceptia perioadelor
deficitare, cand Administratia Nationala "Apele Romane" aplica
restrictii in conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Contractarea se va realiza diferit, in functie de necesarul solicitat de
utilizator, de tipul folosintei de apa si de regimul de functionare a
folosintei, dupa cum urmeaza:
- la unitati de gospodarie comunala, institutii publice, unitati de cult,
agenti agrozootehnici de tip industrial, agenti economici industriali, cu
exceptia producatorilor de energie electrica si termica, serviciul contractat
pentru asigurarea apei brute in sursa va fi corespunzator solicitarii
beneficiarului, corelata cu cerinta de apa a folosintei, in limitele
autorizate;
- la agentii economici pentru irigatii serviciul contractat de asigurare a
apei brute in surse va fi corespunzator solicitarii beneficiarului, corelata cu
valoarea serviciului efectiv prestat intr-o perioada anterioara similara din
punct de vedere hidrometeorologic si cu conditiile hidrometeorologice ale
perioadei contractate;
- la agentii economici producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale necesarul de servicii specifice de asigurare a apei brute in
sursa va fi corespunzator cerintei de apa, autorizata pentru functionarea
folosintei in regim de recirculare maxim tehnic realizabil, avand ca sursa
raurile interioare, si in regim de circuit deschis, avand ca sursa Dunarea;
- la centrala nuclearo-electrica necesarul de servicii specifice de
asigurare a apei brute in sursa va fi corespunzator cerintei de apa autorizate
pentru functionarea centralei in regim de circuit deschis, la capacitatea
instalata;
- la agentii economici din piscicultura (iazuri piscicole) serviciul de
asigurare a apei brute in surse va fi corespunzator volumului de apa utilizat
pentru umplerea iazului plus cel pentru primenire. In cazul iazurilor piscicole
amplasate in cascada, volumul de apa bruta asigurat in sursa este cel utilizat
pentru primul lac din cascada plus cel utilizat pentru primenire si, dupa caz,
diferentele dintre volumele de apa aferente pentru fiecare dintre lacurile mai
mari din aval fata de volumul de apa al primului lac;
- pentru agentii economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale in regim de uzinare, serviciul de asigurare a apei brute in surse
va fi corespunzator stocului anual in sectiunea lacului, corespunzator anului
cu probabilitatea de 95% .
Contractarea serviciului pentru folosinte de apa care nu detin autorizatie
de gospodarire a apelor se va face la o valoare ce va fi stabilita impreuna cu
beneficiarul serviciului, in functie de urmatorii parametri:
- tipul folosintei de apa;
- volumul serviciilor specifice de gospodarire a apelor, solicitate de
utilizator pentru perioada contractuala, corespunzator capacitatii de productie
preconizate sa functioneze in aceasta perioada;
- volumul serviciilor specifice de gospodarire a apelor, asigurate intr-o
perioada identica de functionare anterioara;
- capacitatea sursei de a asigura cerinta de apa a utilizatorului;
- alte criterii stabilite de comun acord intre cele doua parti.
Pentru agentii economici producatori de energie electrica si termica in
termocentrale, necesarul serviciilor specifice va avea in vedere cerinta de apa
corespunzatoare functionarii folosintei in regim de recirculare maxim tehnic
realizabil, avand ca sursa raurile interioare, si, respectiv, in circuit
deschis, avand ca sursa Dunarea.
Valoarea serviciului de asigurare a apei brute in surse se obtine prin
inmultirea tarifului in vigoare la data contractarii cu volumul asigurat, la
care se adauga T.V.A. legala.
IV.B. Facturarea serviciului de asigurare a apei brute in surse se va
realiza diferentiat in functie de tipul folosintei de apa, astfel:
- la agentii economici de gospodarie comunala, institutii publice, unitati
de cult, agenti agrozootehnici de tip industrial, agenti economici pentru
irigatii, agenti economici de tip industrial, agenti economici din
piscicultura, agenti economici producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale si centrala nuclearo-electrica facturarea volumelor de apa
asigurate se face lunar, reglarea facandu-se trimestrial, pe baza
procesului-verbal de receptie;
- la agentii economici producatori de energie electrica prin hidrocentrale
facturarea serviciului se va face lunar, pe baza de proces-verbal de receptie,
in functie de volumele de apa uzinate, calculate in raport de cantitatea de
energie produsa.
Pentru volumele de apa asigurate in sursa, mici si foarte mici, facturarea
se poate face si trimestrial sau semestrial.
Cantitatea de servicii de gospodarire a apelor, preluate de catre
beneficiar peste cele inscrise in anexele la contract, fara comanda
suplimentara, se factureaza la tarifele legale in vigoare, corespunzator celor
consemnate in procesul-verbal.
V. Serviciul specific pentru caderea medie asigurata prin barajele
lacurilor de acumulare din administrarea Administratiei Nationale "Apele
Romane"
V.A. Contractarea serviciului
Cantitatile ce vor fi inscrise in anexa contractului se vor determina dupa
cum urmeaza:
1. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri de acumulare cu
regularizare anuala sau superanuala, cantitatile ce se inscriu in anexa
contractului se stabilesc astfel:
a) caderea medie lunara (Hml), asigurata pana la punctul de delimitare a
proprietatilor, se calculeaza cu relatia:
Hml = (H + Hi+1) : 2,
unde:
- Hi = caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul lunii
"i", de pe linia de functionare in regim asigurat a
graficului-dispecer al lacului;
- Hi+1 = caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul lunii
"i+1", de pe linia de functionare in regim asigurat a
graficului-dispecer al lacului, elaborat pe baza cerintelor si volumului
disponibil pentru anul contractat.
Marimea calculata ca mai sus se va inscrie in casuta lunii respective din
anexa contractului;
b) volumul de apa care se va contracta este stocul anual in sectiunea
lacului, corespunzator anului cu probabilitatea de 95% . Repartizarea acestuia
pe luni se efectueaza prin simularea exploatarii lacului in anul cu
probabilitatea de 95% .
2. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri cu regularizare zilnica,
saptamanala, lunara sau sezoniera cantitatile ce se vor inscrie in anexa
contractului se stabilesc astfel:
a) caderea medie lunara este cea corespunzatoare nivelului minim energetic,
fiind constanta pentru toate lunile;
b) volumul de apa contractat este stocul anual in sectiunea lacului,
corespunzator anului cu probabilitatea de 95% .
Repartizarea acestuia pe luni se efectueaza prin simularea exploatarii lacului
in anul cu probabilitatea de 95% .
Valoarea serviciului determinat pentru cadere se obtine prin inmultirea
tarifului in vigoare la data contractarii cu marimea caderii, iar valoarea
serviciului pentru volum se obtine prin inmultirea tarifului aferent cu volumul
de apa efectiv uzinat, la care se adauga T.V.A. legala.
V.B. Facturarea serviciului se va face pe baza de proces-verbal de
receptie, incheiat lunar intre prestator si beneficiar, pentru caderea medie
lunara realizata la centrala respectiva, intre nivelul mediu lunar al apei si
nivelul punctului de delimitare a uvrajelor.
VI. Servicii specifice de gospodarire a apelor pentru ameliorarea
calitativa a apelor de suprafata si de protectie a calitatii resurselor de apa
VI.A. Contractarea serviciului
Cantitatile contractate aferente acestui serviciu se determina conform
celor prezentate in continuare.
1. Cantitatea lunara de suspensii (Ksl), ce urmeaza a fi primita in
receptor, se stabileste conform formulei:
Ksl (kg/luna) = nz (zile) x Ksz (kg/zi),
unde:
- nz = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea;
- Ksz = cantitatea zilnica evacuata in receptor, care se va calcula, ca
diferenta intre cantitatea de suspensii admisa a fi evacuata in receptor si
cantitatea de suspensii masurata in sursa de apa, cu formula:
Ksz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (Cns - Cna) (mg/l),
unde:
- dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru care se
face calculul;
- cna = concentratia medie anuala a suspensiilor din apa prelevata;
- cns = concentratia admisa de suspensii in apele uzate evacuate;
- qne = debitul de apa evacuat.
Concentratia admisa si debitul de apa evacuat se preiau din autorizatia de
gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este autorizata, sau din
avizul de gospodarire a apelor.
In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a
apelor, se vor lua in considerare limitele de incarcare cu poluanti a apelor uzate
industriale si orasenesti la evacuarea in receptorii naturali, stabilite in
Normativul NTPA - 001/2002, prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr.
188/2002 pentru aprobarea unor norme privind conditiile de descarcare in mediul
acvatic a apelor uzate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 187 din 20 martie 2002.
2. Cantitatea lunara de substante organice (Kol), ce urmeaza a fi primita
in receptor, se stabileste conform formulei:
Kol (kg/luna) = nz (zile) x Koz (kg/zi),
unde:
- nz = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea;
- Koz = cantitatea zilnica de substante organice, care se calculeaza, ca
diferenta intre cantitatea de substante organice admisa a fi evacuata in
receptor si cantitatea de substante organice existenta in sursa de apa, cu
formula:
Koz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (cno - cns) (mg/l),
unde:
- dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru care se
face calculul;
- cns = concentratia medie anuala a substantelor organice din apa
prelevata;
- qne = debitul de apa evacuat;
- cno = concentratia de substante organice admise a fi evacuate in receptor
din apele uzate evacuate, pentru: CBO5, CCO-Mn, CCO-Cr, care se determina
astfel:
- daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor
indicatorul de caracterizare a continutului de substante organice este numai
unul dintre indicatorii sus-mentionati, concentratia stabilita va fi cea
aferenta acestuia;
- daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor
continutul de substante organice se caracterizeaza prin indicatorii CBO5 si
CCO-Mn sau CCO-Cr, concentratia (c1no) se determina cu relatia:
2 x C (CBO5) + C (CCO-Mn)
C1no = ------------------------- (mg/l);
3
sau
3 x C (CBO5) + C (CCO-Cr)
C2no = ------------------------- (mg/l).
4
Daca in autorizatie sau, dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor
continutul de substante organice se caracterizeaza prin indicatorii CBO5,
CCO-Mn sau CCO-Cr, concentratia (C1no, C2no) se determina cu relatia de mai
sus, iar la calculul cantitatii zilnice admise a fi evacuata in receptor se va
considera concentratia substantelor organice (Cno) rezultata din relatia:
Cno = max (C1no, C2no).
In relatiile de mai sus s-au utilizat urmatoarele notatii:
- C (CBO5) = concentratia admisa pentru indicatorul CBO5;
- C (CCO-Mn) = concentratia admisa pentru indicatorul - consum chimic de
oxigen determinat prin metoda cu permanganat de potasiu;
- C (CCO-Cr) = concentratia admisa pentru indicatorul - consum chimic de
oxigen determinat prin metoda cu bicromat de potasiu.
3. Cantitatile lunare de substante in solutie (Ksl), ce urmeaza a fi
primita in receptor, se stabilesc conform formulei:
Ksl (kg/luna) = nz (zile) x Ksz (kg/zi),
unde:
- nz = numarul de zile al lunii respective;
- Ksz = cantitatea zilnica evacuata pentru toti indicatorii de calitate
specifici tipului de apa uzata evacuata - substante in solutie, prevazuti prin
autorizatie sau, dupa caz, prin avizul de gospodarire a apelor, care se va
calcula, ca diferenta intre cantitatea de substante in solutie, admisa a fi
evacuata in receptor, si cantitatea de substanta in solutie din apa prelevata
din sursa de apa, cu formula:
Ksz (kg/zi) = 0,0036 x dz (h) x qne (l/s) x (cns - cbs) (mg/l),
unde:
dz = durata (in ore) zilnica de functionare efectiva a evacuarii, pentru
care se face calculul;
cbs = concentratia medie anuala a indicatorului de calitate din apa
prelevata;
qne = debitul de apa evacuat;
cns = concentratia admisa a poluantului in apele uzate evacuate, pentru
cloruri, sulfati, sodiu, potasiu, calciu, magneziu, azotati, amoniu, azot
total, azotiti, fosfati, fosfor total, mangan, aluminiu, fier total ionic,
substante extractibile cu eter de petrol, produse petroliere, detergenti
sintetici anioni activi - biodegradabili, reziduu filtrabil uscat la 105 grade C,
sulfiti, floururi, fenoli antrenabili cu vapori de apa, nichel, crom, amoniac,
bariu, zinc, cobalt, sulfuri, hidrogen sulfurat, arsen, cianuri, mercur,
cadmiu, plumb, argint, crom, cupru, molibden.
Debitul de apa uzata evacuata si concentratia admisa se preiau din
autorizatia de gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este
autorizata, sau din avizul de gospodarire a apelor.
In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a
apelor, se vor lua in considerare limitele de incarcare cu poluanti a apelor
uzate industriale si orasenesti la evacuarea in receptorii naturali, stabilite
in Normativul NTPA - 001/2002, prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului
nr. 188/2002.
In cazul in care se calculeaza cantitatea zilnica de reziduu filtrabil
uscat la 105 grade C, nu se va mai calcula cantitatea zilnica pentru elementele
componente, coloidale si dizolvate anorganice si organice nevolatile la 105
grade C, pentru a nu se contracta impreuna cu reziduul filtrabil uscat la 105
grade C si ceilalti poluanti inclusi in acesta. Dupa caz, in functie de tipul
apelor uzate evacuate, se va calcula reziduul filtrabil uscat la 105 grade C
sau poluantii specifici inclusi in acesta: cloruri (Cl^-), sulfati (SO4^2-),
sodiu (Na^+), potasiu (K^+), calciu (Ca^2+), magneziu (Mg^2+), fosfati
(PO4^2-), fosfor total (P), mangan (Mn^2+), aluminiu (Al^3+), fier total ionic
(Fe^2+, Fe^3+), fluoruri (F^-), nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+), bariu (Ba^2+),
zinc (Zn^2+), cobalt (Co^2+), arsen (As), cadmiu (Cd^2+), plumb (Pb^2+), argint
(Ag^+), crom (Cr^6+), cupru (Cu^2+), molibden (Mo^2+) si altele.
Directiile apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele
Romane" vor actiona fiecare in functie de conditiile specifice bazinului
hidrografic respectiv. Corespunzator tipului de apa uzata se recomanda
contractarea cu utilizatorii de apa a poluantilor specifici si a poluantilor
coloidali si dizolvati anorganici si organici, nevolatili la 105 grade C, care
compun reziduul filtrabil uscat la 105 grade C.
4. Volumul lunar al apelor uzate poluate termic (KTl), ce urmeaza a fi
primite in receptor, se stabileste conform formulei:
KTl (mc x grade C/luna) = nz (zile) x KTi (mc x grade C/zi),
unde:
- nz = numarul de zile din luna respectiva;
- KTi (mc x grade C/zi) = cantitatea zilnica de ape uzate poluate termic,
care se stabileste cu formula:
KTi (mc x grade C/zi) = qne (mc/s) x delta T (grade C) x dz (s),
unde:
- dz = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii;
- qne = debitul de apa evacuat;
- delta T = diferenta de temperatura in grade Celsius admisa, intre
temperatura apei uzate intr-o sectiune inainte de punctul de evacuare in
receptor si temperatura apei din sursa in sectiunea de prelevare.
Debitul de apa evacuat si diferenta de temperatura se preiau din
autorizatia de gospodarire a apelor, in cazul in care folosinta este
autorizata, sau din avizul de gospodarire a apelor.
Pentru situatiile in care sursa de apa din care se efectueaza prelevarea nu
este aceeasi cu receptorul in care se evacueaza apa uzata poluata termic, delta
T se va calcula facandu-se diferenta intre temperatura apei receptorului
intr-un punct amonte de punctul de evacuare si temperatura apei uzate inainte
de evacuarea in receptor.
Concentratiile medii anuale din apa bruta prelevata pentru indicatorii
suspensii, substante organice si, respectiv, pentru substante in solutie din
apa bruta prelevata se stabilesc astfel:
a) pentru apa bruta de suprafata, din sectiuni de prelevare pentru
potabilizare, pe baza mediei determinarilor efectuate intr-o perioada
anterioara (maximum un an);
b) pentru apa bruta de suprafata, din alte sectiuni decat cele pentru
potabilizare, pe baza concentratiilor corespunzatoare clasei de referinta a cursului
de apa, inregistrata in sectiunea de prelevare intr-o perioada anterioara
(maximum un an).
Pentru beneficiarii care evacueaza apa uzata intr-un receptor natural si o
preleva din retele de alimentare centralizata, detinute de operatorii de
servicii de gospodarie comunala, nu se aplica diferente intre prelevare si
evacuare.
In cazul prelevarii de apa dintr-o sursa subterana, diferentele se aplica
numai in situatia in care emisarul prezinta o incarcare naturala mare la unul
sau, dupa caz, la mai multi indicatori specifici tipului de apa uzata evacuata,
concentratia acestor indicatori in apa sursei considerandu-se egala cu
concentratia indicatorului, corespunzatoare clasei II de calitate din
Normativul privind obiectivele de referinta pentru clasificarea calitatii
apelor de suprafata, aprobat prin Ordinul ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 1.146/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 197 din 27 martie 2003 [limitele corespunzatoare acestei clase corespund
valorilor-tinta (obiective de referinta) si reflecta conditia de calitate
pentru protectia ecosistemelor acvatice].
In cazul prelevarii din doua sau mai multe surse de apa, respectiv surse de
suprafata si surse subterane sau mai multe surse de suprafata, concentratia
indicatorilor specifici in sursa se va calcula corespunzator precizarilor
anterioare, pentru fiecare tip de sursa, ca medie ponderata cu volumul captat
din fiecare sursa.
Pentru alte situatii specifice, concentratia indicatorilor in sursa se poate
stabili de comun acord intre beneficiar si prestatorul serviciului,
utilizandu-se si alte mecanisme.
Pentru fiecare dintre indicatorii de calitate autorizati, prezentati in
anexa nr. 4 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/1996 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 404/2003, cantitatile lunare determinate conform
precizarilor de mai sus se inscriu intr-o anexa la contractul-abonament pentru
serviciile specifice in domeniul gospodaririi si valorificarii resurselor de
apa.
Valoarea serviciului specific de gospodarire a apelor pentru ameliorarea
calitativa a apelor de suprafata si de protectie a calitatii resurselor de apa
se determina prin inmultirea cantitatilor aferente fiecarui indicator de
calitate cu tariful corespunzator prevazut in anexa nr. 6 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 107/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 404/2003.
VI.B. Urmarirea realizarii serviciilor. Facturarea
Cantitatile efective, aferente serviciilor specifice de gospodarire a
apelor pentru ameliorarea calitativa a apelor de suprafata si de protectie a
calitatii resurselor de apa, se determina lunar, folosindu-se relatiile
mentionate la lit. A, luandu-se in considerare, dupa caz:
- concentratiile indicatorilor de calitate din apele uzate evacuate,
determinate prin analize de laborator efectuate de catre (prin grija)
utilizator (utilizatorului), conform art. 19 alin. (3) din Legea nr. 107/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare;
- concentratiile indicatorilor de calitate din apa bruta prelevata,
determinate prin analize de laborator, astfel:
a) pentru sectiunile de prelevare pentru potabilizare, pe baza analizelor
efectuate de beneficiar confruntate cu analizele de monitorizare efectuate de
directiile apelor;
b) pentru celelalte sectiuni concentratia stabilita la contractare, urmand
ca, semestrial, in a VI-a luna sa se faca reglari pentru eventualele abateri
constatate fata de aceasta, in urma programului de monitorizare;
c) pentru alte situatii specifice concentratiile din apa prelevata se vor
stabili intr-o sectiune amonte de sectorul de rau afectat (de exemplu, in cazul
scurgerilor de pe haldele de steril etc.);
- debitul evacuat, masurat sau determinat in conformitate cu actele
normative in vigoare;
- durata zilnica, efectiva, de functionare a folosintei de apa;
- numarul efectiv de zile de functionare a folosintei de apa, in cadrul
intervalului convenit;
- temperatura efectiva a apei brute, masurata la priza folosintei de apa,
si a apei poluate termic inainte de punctul de evacuare in receptor (o sectiune
de masura, amplasata pe canalul de evacuare, sau, dupa caz, un camin amplasat
pe conducta de evacuare).
Valoarea serviciilor specifice se determina prin inmultirea cantitatii
evacuate, calculata pentru fiecare poluant, in limita cantitatii autorizate, cu
tariful corespunzator inscris in anexa nr. 6 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 107/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
404/2003, la care se adauga T.V.A. legala.
Valoarea serviciului specific, calculata conform celor de mai sus, va fi
facturata utilizatorului de apa, mentionandu-se si temeiul legal.
Pentru depasirea concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele
uzate evacuate, inscrise in contract, respectiv a cantitatii corespunzatoare
acestora, se aplica penalitati indiferent de valoarea debitului evacuat.
Modul de prelevare, recoltarea probelor, frecventa de recoltare si
efectuarea analizelor de laborator se vor face conform standardelor si
metodologiilor existente in vigoare.
Numarul minim de probe, numarul de zile dintre doua masuratori ce vor fi
inscrise in anexa nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 472/2000 privind unele
masuri de protectie a calitatii resurselor de apa, se vor stabili de comun
acord, astfel incat numarul de intervale dintre masuratori intr-o luna sa fie
de maximum 3.
Directiile apelor si sistemele de gospodarire a apelor din cadrul Administratiei
Nationale "Apele Romane" vor efectua de regula analize de control, in
functie de marimea impactului apelor uzate evacuate de utilizator, asupra
resurselor de apa.
Pentru stabilirea serviciilor specifice de gospodarire a apelor, directiile
apelor vor proceda dupa cum urmeaza:
1. daca rezultatele analizelor efectuate de laboratorul utilizatorului de
apa sau al unui tert abilitat difera cu mai mult de 20% fata de valorile
determinate de unitatile directiilor bazinale ale Administratiei Nationale
"Apele Romane", la mai mult de 50% din probele de apa folosindu-se
aceleasi metode de analiza si pe probe luate in acelasi timp si din acelasi
loc, se iau ca baza de calcul concentratiile determinate de catre unitatile
Administratiei Nationale "Apele Romane", extrapolate pentru intreaga
perioada pentru care se calculeaza cantitatile de poluanti evacuati, convenita
prin contract;
2. daca rezultatele analizelor efectuate de laboratorul utilizatorului de
apa sau al unui tert abilitat difera cu mai putin de 20% fata de valorile
determinate de unitatile directiilor bazinale ale Administratiei Nationale
"Apele Romane", se calculeaza media valorilor obtinute de utilizatori
sau de laboratoarele unor terti abilitati si se ia ca a III-a valoare pe langa
cea (cele) determinata (determinate) de catre unitatile Administratiei
Nationale "Apele Romane".
In cazurile in care laboratorul utilizatorului si laboratorul
Administratiei Nationale "Apele Romane" sunt acreditate, se va apela
la un al treilea laborator acreditat, pentru medierea litigiului.
Activitatea de masurare a debitelor la captari si evacuari se va corela cu
activitatea de recoltare a probelor de apa.
Volumele de apa asigurate/evacuate se masoara cu echipamente de masura
verificate metrologic, instalate prin grija beneficiarului. In cazul in care
beneficiarii serviciilor nu au montate echipamente de masura a volumelor de apa
sau cand echipamentele de masurare nu functioneaza, cantitatile receptionate se
vor stabili avandu-se in vedere debitele instalate si timpul efectiv de
functionare a instalatiilor de captare/evacuare, conform evidentei tinute de
beneficiari in registre speciale. Daca beneficiarul nu asigura inregistrarea
timpului efectiv de functionare a instalatiilor de captare/evacuare, respectiv
nu respecta termenele prevazute in programul etapizat de dotare cu aparate de
masura [art. 107 alin. (2) din Legea nr. 107/1996, cu modificarile ulterioare],
atrage receptia serviciilor la nivelul debitelor instalate si a timpului
calendaristic receptionat (la capacitatea totala a instalatiilor de
captare/evacuare) si, respectiv, la capacitatea reglementata a statiei de
epurare.
Indicatorii de calitate, concentratiile si, respectiv, cantitatile zilnice
admise a fi evacuate se vor inscrie intr-o anexa la contractul de prestari de
servicii specifice de gospodarire a apelor.
VII. Serviciul de asigurare a gospodaririi nisipurilor si pietrisurilor din
albiile minore sau malurile cursurilor de apa si din cuvetele lacurilor de
acumulare amenajate
VII.A. Contractarea serviciului pentru agentii economici autorizati sau,
dupa caz, aflati in procedura de obtinere a permisului de exploatare, a
licentei de concesionare a activitatii de explorare/exploatare si, respectiv,
de autorizare din punct de vedere al gospodaririi apelor.
Cantitatile de nisipuri si pietrisuri care se vor contracta vor fi corelate
cu necesarul solicitat de beneficiar, in limitele inscrise in autorizatia de
gospodarire a apelor sau, dupa caz, in documentatia tehnica de fundamentare a
solicitarii de autorizare.
Valoarea serviciului se determina prin inmultirea cantitatii cu tariful in
vigoare la data contractarii, la care se adauga T.V.A. legala.
VII.B. Facturarea serviciului se va face pe baza de proces-verbal de
receptie lunar, luandu-se in considerare evidentele de urmarire a cantitatilor
de nisipuri si pietrisuri extrase zilnic, prezentate de beneficiar si
verificate de prestator. Cantitatile zilnice efectiv extrase vor trebui sa
concorde cu rapoartele lunare de productie insotite de evidenta transporturilor
pe tipuri de mijloace auto si avizelor de insotire a marfii. Beneficiarul are
obligatia intocmirii avizelor de insotire a marfii chiar daca lucreaza pentru
statia de sortare proprie si la distante mici.
Daca la data incheierii procesului verbal de receptie beneficiarul nu
dispune de documentele necesare sau acestea nu sunt tinute la zi, cantitatile
receptionate se vor stabili avandu se la baza nivelul cantitatilor autorizate.
Aceasta prevedere este valabila si in cazul absentei reprezentantului
beneficiarului, daca prestatorul a solicitat prezenta acestuia.
Anual prestatorul va regla facturarea serviciului in baza cantitatilor ce
rezulta ca au fost excavate din profilurile postexecutie, prezentate la
documentatia pentru obtinerea autorizatiei de gospodarire a apelor pentru anul
urmator.