HOTARARE Nr. 17 din 4 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 10 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, avand sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului realizeaza politica in
domeniul apelor si protectiei mediului, la nivel national, elaboreaza strategia
si reglementarile specifice de dezvoltare si armonizare a acestor activitati in
cadrul politicii generale a Guvernului, asigura si coordoneaza aplicarea
strategiei Guvernului in domeniile respective, indeplinind rolul de autoritate
de stat, de sinteza, coordonare si control in aceste domenii.
Art. 2
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are urmatoarele atributii
principale:
1. stabileste prioritatile programelor de dezvoltare si cercetare in
domeniile sale de activitate, elaboreaza studii, prognoze si strategii de
dezvoltare si urmareste aplicarea si realizarea acestora, avand si calitatea de
titular al investitiilor cu finantare din bugetul de stat sau al celor pentru a
caror finantare sunt asigurate garantii de catre stat;
2. elaboreaza proiecte de acte normative privind activitatea in domeniul
sau, avizeaza proiecte de acte normative elaborate de alte ministere si
autoritati ale administratiei publice centrale si locale, care privesc sfera sa
de competenta;
3. asigura la nivel national controlul respectarii de catre persoanele
juridice si fizice a legilor si a reglementarilor din domeniile gospodaririi
apelor si al protectiei mediului;
4. reprezinta Guvernul in relatiile cu organisme interne si internationale
din domeniile apelor si al protectiei mediului;
5. initiaza si dezvolta programe de educatie si de formare a specialistilor
in domeniul sau, colaboreaza cu ministerele economice, cu celelalte autoritati
ale administratiei publice centrale si locale, cu institutiile de invatamant,
stiinta si cultura, cu mijloacele de informare in masa;
6. aplica prevederile legale in raporturile cu companiile nationale de sub
autoritatea sa, indeosebi in ceea ce priveste administrarea bunurilor din
patrimoniul public;
7. emite acordurile de mediu, avizeaza licentele sau permisele speciale
prevazute de actele normative in vigoare pentru activitatile de import-export
sau supuse unui regim special de autorizare, omologheaza impreuna cu alte
autoritati competente tehnologii, echipamente, produse si aparatura din domeniile
sale de activitate si acorda asistenta tehnica de specialitate;
8. initiaza si sprijina dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica si
inginerie tehnologica in domeniile sale de activitate, valideaza rezultatele
cercetarii si proiectarii in domeniile mentionate si actioneaza pentru
realizarea acestora, organizeaza elaborarea unor studii necesare obiectului sau
de activitate, pe baze contractuale, prin unitatile din subordinea, din
coordonarea sau de sub autoritatea sa;
9. asigura baza metodologica si atesta persoanele juridice pentru
intocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie si hidrometeorologie, a
studiilor de impact asupra surselor de apa si apelor riverane acestora, precum
si lucrarilor construite pe ape sau in legatura cu apele, a studiilor si a
proiectelor de gospodarire a apelor, pentru executarea de expertize la
lucrarile hidrotehnice, precum si pentru executia lucrarilor specifice;
10. asigura controlul in domeniul gospodaririi apelor si sigurantei
constructiilor hidrotehnice si constata contraventiile la normele legale in
vigoare, aplica sanctiunile contraventionale in domeniul apelor si sesizeaza
organele de urmarire sau de cercetare penala, potrivit prevederilor legale;
11. organizeaza periodic actiuni de verificare a starii tehnice si
functionale a lucrarilor hidrotehnice de aparare impotriva inundatiilor din
administrarea unitatilor subordonate sau coordonate si stabileste masurile ce
se impun;
12. organizeaza si sprijina editarea publicatiilor de specialitate si de
informare specifice;
13. exercita atributiile ce ii revin, potrivit legii, fata de unitatile
economice care functioneaza sub autoritatea sa;
14. organizeaza, sprijina si urmareste elaborarea de studii si proiecte
pentru investitii in domeniile protectiei mediului, gospodaririi apelor,
meteorologiei si hidrologiei si asigura elaborarea de studii si prognoze de
dezvoltare in domeniul sau de activitate;
15. elaboreaza si propune indicatori specifici de ramura si colaboreaza cu
Institutul National de Statistica si Studii Economice in scopul adaptarii
continue a statisticii de ramura la cerintele nationale si al corelarii cu
datele statistice internationale;
16. organizeaza si exercita, potrivit legii, direct si prin autoritatile
teritoriale pentru protectia mediului, controlul privind respectarea
legislatiei si a standardelor de protectie a mediului, precum si al aplicarii
sanctiunilor si stabilirii masurilor corespunzatoare de inlaturare a
situatiilor care contravin reglementarilor legale;
17. acrediteaza personalul imputernicit sa exercite controlul privind
protectia mediului, conform procedurilor legale;
18. promoveaza masurile necesare pentru conservarea naturii, a diversitatii
biologice si pentru utilizarea durabila a componentelor acestora, stabileste
regimul de administrare a retelei nationale de arii protejate, organizeaza si
exercita controlul asupra respectarii acestuia;
19. dezvolta cadrul legal pentru facilitarea accesului societatii civile la
informatiile privind calitatea factorilor de mediu, precum si la elaborarea si
aplicarea deciziilor in domeniile sale de activitate;
20. avizeaza programele de exploatare a resurselor naturale ale tarii in
raport cu cerintele dezvoltarii economico-sociale pe termen mediu si lung,
formuleaza si propune autoritatilor nationale competente strategii si politici
pentru mediu si dezvoltare durabila, corelate cu capacitatea de suport a
ecosistemelor;
21. propune autoritatilor competente sau, dupa caz, stabileste, in
conditiile legii, instrumentele juridice, economico-financiare, institutionale
si administrative, menite sa stimuleze si sa accelereze integrarea principiilor
si obiectivelor strategiei nationale pentru mediu si dezvoltare durabila in
strategiile sectoriale si locale pentru reforma si dezvoltare;
22. analizeaza impreuna cu autoritatile publice centrale si locale, dupa
caz, strategiile sectoriale si locale de reforma si dezvoltare si face
propuneri si/sau stabileste masuri care sa asigure integrarea obiectivelor
politicii si strategiei nationale pentru mediu si dezvoltare durabila in
politicile si strategiile sectoriale si locale de reforma si dezvoltare;
23. face propuneri si recomandari autoritatilor competente sau, dupa caz,
stabileste masuri care sa asigure conformarea politicilor si programelor de
dezvoltare regionala si locala cu politica si strategia nationala pentru mediu
si dezvoltare durabila;
24. stabileste sau, dupa caz, propune autoritatilor competente, in
conformitate cu dispozitiile legii, masurile institutionale, administrative si
financiare corespunzatoare pentru asigurarea punerii in aplicare a
dispozitiilor conventiilor si acordurilor internationale in sfera sa de
competenta, precum si pentru indeplinirea responsabilitatilor ce revin
Guvernului in cadrul organismelor si organizatiilor internationale, al
programelor subregionale, regionale si globale pentru mediu si dezvoltare
durabila;
25. intreprinde actiuni si initiative, potrivit competentelor stabilite de
lege, pentru aprofundarea si cresterea participarii Romaniei la actiunile de
cooperare internationala bilaterala si multilaterala, la nivel subregional,
regional si global, pentru valorificarea oportunitatilor si facilitatilor de
asistenta financiara, tehnica, tehnologica, stiintifica si informationala si in
acest scop identifica, fundamenteaza si promoveaza noi proiecte de cooperare
pentru atingerea obiectivelor strategiei nationale pentru mediu si dezvoltare
durabila;
26. initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de
conventii, acorduri si alte intelegeri internationale, reprezinta interesele
statului in diferite organe si organisme internationale, in conformitate cu
acordurile si cu alte intelegeri stabilite in acest scop, si dezvolta relatii
de cooperare cu organe si organizatii similare din alte state si cu organismele
internationale competente;
27. avizeaza, potrivit legii, planurile de interventie pentru cazurile de
accident ecologic industrial, nuclear si participa la asigurarea interventiei;
28. in indeplinirea responsabilitatilor generale Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului va acorda prioritate problemelor identificate ca fiind de
importanta majora pentru procesul de pregatire a aderarii la Uniunea Europeana;
29. Ministerul Apelor si Protectiei Mediului exercita si alte
responsabilitati in conformitate cu dispozitiile legislatiei nationale si ale
actelor juridice internationale la care Romania este parte, precum si cu
prevederile Programului national de aderare la Uniunea Europeana;
30. asigura relatia cu Parlamentul Romaniei, cu sindicatele si patronatele
din sfera sa de activitate, cu populatia, precum si cu mass-media;
31. indeplineste orice alte atributii prevazute de legile in vigoare.
Art. 3
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, indeplineste si urmatoarele atributii
specifice domeniilor de activitate pe care le coordoneaza:
I. In domeniul gospodaririi apelor:
a) stabileste regimul de utilizare a resurselor de apa si asigura
elaborarea de cercetari, studii, prognoze si strategii pentru domeniul
gospodaririi cantitative si calitative a apelor, precum si a programelor de
dezvoltare a lucrarilor, instalatiilor si amenajarilor de gospodarire a apelor;
b) realizeaza unitatea de conceptie in domeniul gospodaririi apelor si
colaboreaza cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale pentru amenajarea complexa a bazinelor hidrografice, valorificarea unor
noi surse de apa in concordanta cu dezvoltarea economico-sociala a tarii,
protectia apelor impotriva epuizarii si degradarii, precum si pentru apararea
impotriva efectelor distructive ale apelor;
c) asigura reactualizarea schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a
apelor pe bazine sau pe grupe de bazine hidrografice si desfasurarea
activitatilor de interes public din domeniul meteorologiei si hidrologiei;
d) coordoneaza activitatea de avizare si de autorizare, din punct de vedere
al gospodaririi apelor, a lucrarilor care se construiesc pe ape sau in legatura
cu apele;
e) organizeaza activitatea de avizare si reglementare a regimului de
utilizare a surselor de apa minerale si geotermale;
f) organizeaza intocmirea cadastrului apelor si a evidentei dreptului de
folosire cantitativa si calitativa a apelor;
g) asigura documentatiile necesare pentru concesionarea resurselor de apa
si a lucrarilor de gospodarire a apelor apartinand domeniului public si
urmareste indeplinirea de catre concesionar a sarcinilor din caietele de
concesionare;
h) stabileste strategia organizarii la nivel national a activitatilor de
meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, a sistemului de informare, prognoza
si avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase si a sistemului
de avertizare in caz de accident la constructiile hidrotehnice;
i) stabileste metodologia de fundamentare a sistemului de plati in domeniul
apelor, precum si procedura de elaborare a acesteia;
j) dispune masuri de instituire a unui regim de supraveghere speciala sau
de oprire a activitatii poluatorului ori a instalatiei care provoaca poluarea
apelor;
k) reprezinta statul in calitate de unic actionar la companiile nationale
din domeniile meteorologiei, hidrologiei si gospodaririi resurselor de apa, care
se afla sub autoritatea sa;
l) elaboreaza, potrivit legii, regulamente, instructiuni si norme tehnice
specifice domeniilor meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei si gospodaririi
apelor;
m) asigura secretariatele tehnice ale Comisiei Centrale pentru Aparare
impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor
la Constructiile Hidrotehnice, Comisiei Nationale pentru Siguranta Barajelor si
a Altor Lucrari Hidrotehnice si Comitetului National Roman pentru Programul
Hidrologic International;
n) actualizeaza si, dupa caz, pune in aplicare strategia nationala si
planul national de actiuni pentru gospodarirea resurselor de apa;
o) reglementeaza modul de desfasurare a activitatii privind hidrometria de
exploatare si emite norme specifice;
p) indeplineste functiile de secretariat tehnic si administrativ pentru
tratatele, acordurile si conventiile internationale din domeniul gospodaririi
apelor, precum si de punct focal national si/sau de autoritate nationala
competenta pentru activitatile aflate in coordonarea unor institutii, organisme
si organizatii internationale, in conformitate cu prevederile actelor juridice
internationale la care Romania este parte; asigura secretariatele comisiilor
mixte pentru apele transfrontaliere.
II. In domeniul protectiei mediului:
a) emite avize si, dupa caz, acorduri, autorizatii, permise speciale, in
conformitate cu dispozitiile legii si ale actelor juridice internationale la
care Romania este parte;
b) pune in aplicare, prin unitatile sale teritoriale, in cadrul procesului
de privatizare, reglementarile speciale privind stabilirea organizatiilor si a
raspunderilor referitoare la mediu;
c) organizeaza activitatile de monitorizare a starii mediului si a
resurselor naturale, elaboreaza si publica informatii si rapoarte privind
starea mediului, participa la programele subregionale, regionale si globale de
monitorizare a starii mediului si a resurselor naturale;
d) organizeaza si coordoneaza activitatea de elaborare a procedurilor si de
acreditare a laboratoarelor in domeniul mediului si gospodaririi apelor si de
certificare a sistemelor de management de mediu;
e) indeplineste functiile de secretariat tehnic si administrativ pentru
tratatele, conventiile si acordurile internationale din domeniul mediului,
precum si de punct focal national si/sau de autoritate nationala competenta
pentru activitatile aflate in coordonarea unor institutii, organisme si
organizatii internationale, in conformitate cu prevederile actelor juridice
internationale la care Romania este parte;
f) asigura elaborarea de cercetari, studii, prognoze, politici si strategii
in domeniul protectiei mediului, in scopul obtinerii datelor si informatiilor
necesare in vederea fundamentarii deciziilor privind mediul si dezvoltarea
durabila, precum si al promovarii programelor de dezvoltare in domeniul
protectiei mediului;
g) promoveaza instrumentele juridice, economice si financiare pentru
stimularea introducerii tehnologiilor si produselor curate, schimbarea
modelelor de productie si de consum, sustinerea si consolidarea mecanismelor
pietei libere si a concurentei loiale;
h) elaboreaza si promoveaza proiecte de acte normative, norme metodologice
si instructiuni de aplicare in domeniul protectiei mediului;
i) initiaza proiecte de standarde si revizuirea acestora in conformitate cu
evolutia lor pe plan international si cu cerintele de imbunatatire;
j) atesta persoanele fizice si juridice pentru elaborarea studiilor de
evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu;
k) raspunde de protectia si conservarea habitatelor naturale, de
conservarea diversitatii biologice si utilizarea durabila a componentelor
acesteia, dezvoltarea si buna administrare a retelei nationale de arii protejate,
in acord cu politicile si cu practicile aplicate la nivel european si global;
l) asigura formarea cadrului juridic si institutional pentru facilitarea si
stimularea dialogului intre autoritati, comunitatea stiintifica si societatea
civila asupra politicilor, strategiilor si deciziilor privind mediul si
dezvoltarea economico-sociala a tarii;
m) actualizeaza si, dupa caz, pune in aplicare strategia si Planul national
de actiuni pentru protectia mediului, strategia nationala si Planul national de
actiuni pentru conservarea diversitatii biologice si utilizarea durabila a
componentelor acesteia, precum si a altor politici si strategii in domeniul
protectiei mediului;
n) asigura secretariatele tehnice si coordonarea Comitetului
interministerial pentru promovarea obiectivelor prioritare stabilite in Planul
national de actiune pentru protectia mediului, a Comitetului national pentru
modificari climatice si a Comitetului national pentru protectia stratului de
ozon;
o) orice alte atributii specifice, prevazute de lege.
Art. 4
(1) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are in structura sa
organizatorica directii generale, inspectii de stat si directii.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului
apelor si protectiei mediului se pot organiza servicii si birouri.
(3) Numarul maxim de posturi este de 200, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Ministerului Apelor si Protectiei Mediului se stabilesc, in
conformitate cu structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin
regulamentul de organizare si functionare a ministerului, care se aproba prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 5
(1) Conducerea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului se exercita
exclusiv de ministru.
(2) Ministrul apelor si protectiei mediului reprezinta ministerul in
relatiile cu Parlamentul, cu Guvernul, cu celelalte ministere, precum si cu
alte autoritati publice si organizatii din tara si din strainatate din domeniul
apelor si protectiei mediului. Ministrul este ajutat in activitatea sa de patru
secretari de stat si de secretarul general, functionar public.
(3) Ministrul apelor si protectiei mediului are calitatea de ordonator
principal de credite pentru activitatile din domeniul sau de activitate,
finantate de la bugetul de stat.
(4) Secretarii de stat exercita atributiile stabilite de ministrul apelor
si protectiei mediului prin ordin al acestuia.
(5) In cazul in care ministrul apelor si protectiei mediului, din diferite
motive, nu isi poate exercita atributiile curente, deleaga un secretar de stat
sa exercite temporar aceste atributii.
(6) Agentiile de protectie a mediului se reorganizeaza in inspectorate de
protectie a mediului. Activitatea agentiilor de protectie a mediului, impreuna
cu activul si pasivul, se preiau de catre inspectoratele de protectie a
mediului nou-infiintate.
Art. 6
(1) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are in subordine, sub
autoritate sau in coordonare, dupa caz, unitatile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Salarizarea personalului din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitatilor Nucleare se face in conformitate cu prevederile actelor normative
in vigoare, corespunzatoare autoritatilor publice centrale.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal, criteriile de
constituire a compartimentelor si statele de functii pentru institutiile
publice aflate in subordinea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
prevazute in anexa nr. 2, precum si atributiile acestora se stabilesc prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, in limita maxima a
functiilor prevazute in prezenta hotarare.
Art. 7
In exercitarea atributiilor sale ministrul apelor si protectiei mediului
emite ordine si instructiuni.
Art. 8
(1) Pe langa Ministerul Apelor si Protectiei Mediului functioneaza
urmatoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrala pentru Aparare impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, al
carei regulament de organizare si functionare se aproba prin hotarare a
Guvernului;
b) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari
Hidrotehnice;
c) Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International.
(2) Membrii organismelor prevazute la alin. (1) sunt salarizati de
unitatile la care sunt angajati, iar secretariatele tehnice permanente ale
acestor organisme se asigura de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului in
cadrul numarului de posturi aprobat.
(3) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice
functioneaza conform regulamentului prevazut in anexa nr. 3.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului National Roman
pentru Programul Hidrologic International, precum si componenta acestuia se
aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 9
In activitatea sa ministrul apelor si protectiei mediului este ajutat de
Colegiul ministerului, ca organ consultativ. Componenta si regulamentul de
organizare si functionare ale Colegiului ministerului se stabilesc prin ordin
al ministrului apelor si protectiei mediului. Colegiul ministerului se
intruneste, la cererea si sub presedintia ministrului apelor si protectiei
mediului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea acestuia.
Art. 10
Personalul existent in cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, care a desfasurat activitati de gospodarire a padurilor, se considera
transferat in interesul serviciului la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Art. 11
Patrimoniul aferent activitatilor prevazute la art. 10 se preia prin
protocol de predare-preluare de la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in termen
de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 12
Personalul din cadrul agentiilor de protectie a mediului reorganizate
conform art. 5 alin. (6) se considera transferat in interesul serviciului, iar
cel disponibilizat ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei hotarari
beneficiaza de prevederile actelor normative in vigoare.
Art. 13
(1) Personalul disponibilizat din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului si din institutiile publice subordonate prevazute la lit. A din anexa
nr. 2 beneficiaza de prevederile actelor normative in vigoare.
(2) Incadrarea in numarul de posturi aprobat se realizeaza in maximum 45 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 14
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, in cazul structurilor
organizatorice modificate sau al celor la care se stabilesc atributii noi,
personalul va fi reincadrat pe baza examinarii profesionale, in conditiile
aprobate prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 15
(1) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are in dotare un parc auto
propriu stabilit potrivit normelor legale.
(2) Pentru activitatile specifice de control la unitatile din subordonare
si din coordonare, pentru deplasari in caz de poluari accidentale, accidente
industriale, aparare impotriva inundatiilor si fenomenelor meteorologice
periculoase, controlul activitatilor nucleare si alte urgente de mediu, precum
si la inspectoratele de protectie a mediului si la Administratia Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii" exista un numar de 247 de autovehicule.
Art. 16
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 17
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 104/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 85 din 1 martie 1999, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
Numarul maxim de posturi = 200,
exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
_____________________
| MINISTRU |
|_____________________|
_______________________ | _______________________
| COLEGIUL MINISTERULUI | | | PURTATOR DE CUVANT SI |
| |--|--| RELATII MASS-MEDIA |
|_______________________| | |_______________________|
_______________________ | _______________________
| DIRECTIA JURIDICA SI | | | CONSILIER DIPLOMATIC |
| CONTENCIOS |--|--| |
|_______________________| | |_______________________|
_______________________ | _______________________
| CABINETUL MINISTRULUI |__|__| AUDIT INTERN |
|_______________________| | |_______________________|
| _______________________
| | CORP DE CONTROL AL |
| | MINISTRULUI |
| |_______________________|
___________________________|_______________________________________
_______|________ ________|_______ ________|_______ ________|_______ |
|SECRETAR DE STAT| |SECRETAR DE STAT| |SECRETAR DE STAT| |SECRETAR DE STAT| |
| PENTRU RELATIA | |PENTRU INTEGRARE| | PENTRU APE | |PENTRU PROTECTIA| |
| CU PARLAMENT | | EUROPEANA | | | | MEDIULUI | |
|________________| |________________| |________________| |________________| |
| |__________ |__________ ____|___ |
__|_______________________ | ___|___ | ___|___ ___|___ |
____|______ _____|______ ____|___ | |MODUL 1| | |MODUL 2||MODUL 3| |
|RELATII CU || RELATII CU ||DIRECTIA| | |_______| | |_______||_______| |
|PARLAMENT||SINDICATE SI||RELATII | | ______|______ |
| || PATRONATE ||PUBLICE | | |INSPECTIA DE | |
|___________||____________||________| | |STAT A APELOR| |
| |_____________| |
_____________________|_____________________ |
____________|__________ _________|___________ ________|________ |
|DIRECTIA DE PROGRAME SI||DIRECTIA DE INTEGRARE||DIRECTIA POLITICI| |
|PROIECTE INTERNATIONALE|| EUROPEANA, RELATII || SI | |
| || INTERNATIONALE || ARMONIZARE | |
| || || LEGISLATIVA | |
|_______________________||_____________________||_________________| |
___________|
_______|________
| SECRETAR |
| GENERAL |
|________________|
______________|_________
_____|____ _____|_____ _____|____
| DIRECTIA || DIRECTIA || DIRECTIA
|
|MANAGEMENT|| ECONOMICA || DE
|
|SI RESURSE||
||DEZVOLTARE|
| UMANE || ||
|
|__________||___________||__________|
_____________
| MODUL 1 |
|_____________|
______|______
| DIRECTIA |
| GENERALA DE |
| GOSPODARIRE |
| A APELOR |
|_____________|
_______________________|__________________________
_____|______ ______|_____ ________|________ ______|_____
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA |
| STRATEGII, | | SINTEZE | |APARARE IMPOTRIVA| | APELOR |
|REGLEMENTARI| | CADASTRU | | INUNDATIILOR, | | MINERALE |
| SI | | SI | | SISTEM | | SI |
| AUTORIZARI | | RESURSE | | INFORMATIONAL | | GEOTERMALE |
| | | | |HIDROMETEOROLOGIC| | |
|____________| |____________| |_________________| |____________|
_____________________
| MODUL 2 |
|_____________________|
__________|__________
| DIRECTIA GENERALA DE|
| REGLEMENTARE, |
| AUTORIZARE, ATESTARE|
| MEDIU SI GESTIUNE A |
| DESEURILOR |
|_____________________|
____________|_____________________
_________|_________ _____|______ _______|_______
| DIRECTIA GESTIUNE | | DIRECTIA | | DIRECTIA |
| DESEURI SI | | STRATEGII, | | DE AUTORIZARE |
| SUBSTANTE CHIMICE | | POLITICI, | | SI ATESTARE |
| PERICULOASE | |REGLEMENTARI| | |
|___________________| |____________| |_______________|
_____________
| MODUL 3 |
|_____________|
______|______
| DIRECTIA |
| GENERALA DE |
| PROTECTIA |
| MEDIULUI |
|_____________|
______________|_______________
______|______ ____________|__________
| DIRECTIA | | DIRECTIA PROTECTIE |
| DE CONTROL | | SI CONSERVARE A |
| ECOLOGIC SI | | BIODIVERSITATII, |
| MONITORING | | ARII PROTEJATE SI |
| | | MONUMENTE ALE NATURII |
|_____________| |_______________________|
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
ANEXA 2
UNITATILE
aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului
A. Unitati aflate in subordinea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului:
I. Institutii publice finantate de la bugetul de stat, cu personalitate
juridica, cu un numar maxim de posturi de 1.883:
1. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
2. 42 de inspectorate de protectie a mediului judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti
3. Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
B. Unitati aflate sub autoritatea Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului:
1. Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.
2. Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodarire a Apelor" - S.A.
C. Unitati de cercetare stiintifica si proiectare, aflate in coordonarea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu personalitate juridica,
finantate din venituri extrabugetare:
1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
I.N.C.D.P.M. Bucuresti
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea.
ANEXA 3
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Comisiei Nationale pentru Siguranta Barajelor si
a Altor Lucrari Hidrotehnice
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Detinatorii, cu orice titlu, de baraje, cu lacurile de acumulare aferente,
si ai altor constructii hidrotehnice, denumiti in continuare detinatori de
lucrari hidrotehnice, au obligatia sa monteze aparatura de masura si control
necesara pentru urmarirea comportarii in timp a lucrarilor, sa isi organizeze
sistemul si activitatea de urmarire, sa realizeze expertizarea lucrarilor la termenele
stabilite si sa obtina autorizatia de functionare in siguranta, in conformitate
cu prevederile normelor emise de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 2
Detinatorii/administratorii de lucrari hidrotehnice a caror avariere sau
distrugere poate pune in pericol vieti omenesti si bunuri sau poate aduce
prejudicii mediului sunt obligati sa instaleze sisteme de avertizare-alarmare
in caz de pericol si sa organizeze activitatea de supraveghere.
Art. 3
Se supun prevederilor prezentului regulament barajele, cu lacurile de
acumulare aferente, si alte constructii hidrotehnice, denumite in continuare
lucrari hidrotehnice. Aceste lucrari hidrotehnice pot fi definitive si
provizorii, indiferent de categoria de importanta si de tipul acestora, si
includ si lucrarile de modernizare, modificare, transformare, consolidare, de
reparatii si de imbunatatire a terenului de fundare.
CAP. 2
Componenta, modul de organizare si atributiile Comisiei Nationale pentru
Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice
Art. 4
Pentru a se asigura respectarea exigentelor de performanta referitoare la
siguranta barajelor si digurilor pentru acumulari de apa, a barajelor si
digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale, a centralelor
hidroelectrice si a ecluzelor din frontul barat, a derivatiilor cu nivel liber
realizate in rambleu, a rezervoarelor subterane cu volume mai mari de 5.000 mc
si a conductelor fortate, denumite in continuare lucrari, pe langa Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului functioneaza, ca organism cu caracter
consultativ, Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari
Hidrotehnice.
Art. 5
Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari
Hidrotehnice, denumita in continuare comisia nationala, are un numar de pana la
30 de membri si este constituita din reprezentanti ai ministerelor, regiilor
autonome, societatilor comerciale de profil si ai institutiilor publice
interesate. Comisia nationala este condusa de un presedinte si de 2
vicepresedinti, secretarul comisiei nationale fiind membru de drept al
acesteia. Pentru rezolvarea problemelor curente si pentru luarea deciziilor
operative comisia nationala desemneaza un birou operativ compus din 9 membri si
condus de un presedinte executiv propus de aceasta.
Presedintele comisiei nationale este ministrul apelor si protectiei
mediului, unul dintre vicepresedinti este directorul general care coordoneaza
activitatea de gospodarire a apelor, iar cel de-al doilea vicepresedinte este reprezentantul
Comitetului National Roman al Marilor Baraje.
Membrii comisiei nationale sunt reprezentanti cu drept de decizie, propusi
de ministerele, regiile autonome, societatile comerciale de profil si
institutiile publice interesate, specialisti din institutele de invatamant
superior, de cercetare si proiectare pentru constructii hidrotehnice, precum si
specialisti din unitatile de exploatare a constructiilor hidrotehnice,
desemnati de conducerile unitatilor respective. Lista cuprinzand unitatile care
sunt reprezentate in comisia nationala se propune de Departamentul apelor si se
aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului. Membrii
biroului operativ sunt propusi dintre membrii comisiei nationale. Componenta
nominala a comisiei nationale si a biroului operativ se aproba prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 6
Componenta nominala a comisiei nationale se aproba prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului, pe baza propunerilor formulate de
autoritatile mentionate la art. 5.
Art. 7
Comisia nationala se intruneste intr-o sedinta ordinara anuala de analiza,
precum si in sedinte extraordinare, convocate, ori de cate ori este necesar, de
catre presedinte sau de biroul operativ al comisiei nationale atunci cand
presedintele lipseste. Hotararile comisiei nationale se iau in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul total al membrilor sai si se aproba cu
majoritatea simpla a celor prezenti.
Deciziile operative luate intre sedintele comisiei nationale se aproba de
biroul operativ al acesteia si se valideaza de comisia nationala.
Art. 8
La sedintele comisiei nationale pot fi invitati si reprezentanti ai
Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor, ai Comisiei Centrale
pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase
si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, ai comisiilor centrale pentru
alte tipuri de dezastre, ai Ministerului Apararii Nationale, ai Inspectoratului
de stat in constructii din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, ai conducerii unitatilor de exploatare interesate
in analiza functionarii in siguranta a lucrarilor pe care le au in
administrare, precum si alti invitati, cu avizul biroului operativ al comisiei
nationale.
Art. 9
In indeplinirea obiectivelor prevazute la art. 4 comisia nationala exercita
urmatoarele atributii:
a) analizeaza, impreuna cu detinatorii de lucrari, modul de organizare a
activitatii de urmarire a comportarii in timp si de exploatare in siguranta a
lucrarilor hidrotehnice propuse de detinatorii/administratorii acestora, precum
si perioadele in care se efectueaza expertizele tehnice privind starea de
siguranta in exploatare; avizeaza regulamentele de organizare si functionare si
componenta nominala ale comisiilor proprii, organizate la nivel central de
catre principalii detinatori de lucrari;
b) analizeaza si avizeaza actele normative referitoare la siguranta
lucrarilor hidrotehnice care sunt incluse in sfera sa de activitate;
c) intocmeste si actualizeaza lista cuprinzand lucrarile hidrotehnice de
mare importanta care prezinta elemente de risc crescut, tinand seama de
efectele negative asupra oamenilor si obiectivelor social-economice in caz de
avarii;
d) elaboreaza, impreuna cu Inspectoratul de stat in constructii din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei metodologia
privind stabilirea categoriilor de importanta a lucrarilor hidrotehnice
cuprinse in sfera ei de activitate, precum si metodologia privind evaluarea
starii de siguranta a lucrarilor hidrotehnice, care se aproba prin ordine
comune ale celor doua organisme;
e) aproba competentele referitoare la elaborarea documentatiilor de
evaluare a starii de siguranta in exploatare pentru toate tipurile de lucrari
hidrotehnice;
f) analizeaza si avizeaza rapoartele anuale de activitate ale comisiilor
detinatorilor/administratorilor de lucrari hidrotehnice, constituite conform
art. 14, alte informari si propuneri prezentate de aceste comisii, precum si de
ministerele, regiile autonome sau unitatile interesate;
g) analizeaza, coreleaza si aproba programele anuale propuse de
detinatorii/administratorii de lucrari hidrotehnice pentru evaluarea starii de
siguranta a acestora; efectueaza analize asupra masurilor si lucrarilor de
punere in siguranta propuse de acestia si urmareste modul de realizare a
acestora;
h) colaboreaza cu Inspectoratul de stat in constructii din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si cu
alte organisme abilitate de lege pentru controlul calitatii lucrarilor si
constructiilor hidrotehnice;
i) dispune expertizarea lucrarilor hidrotehnice evidentiate cu risc crescut
de avariere si stabileste, impreuna cu Inspectoratul de stat in constructii din
cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, masurile
operative imediate si de perspectiva pentru evitarea accidentelor;
j) avizeaza documentatiile de expertiza tehnica a starii de siguranta in
exploatare a lucrarilor hidrotehnice din sfera ei de activitate si dispune,
daca este cazul, efectuarea de contraexpertize ca urmare a contestatiilor
formulate de beneficiar sau de organele abilitate cu controlul sigurantei
constructiilor;
k) participa la schimbul de experienta si la manifestari stiintifice
organizate la detinatorii/administratorii de lucrari hidrotehnice din tara si
din strainatate si stabileste legaturi de colaborare cu organisme similare din
alte tari.
Art. 10
Pentru activitatea curenta, reprezentand participarea la sedinte anuale de
analiza si la sedintele extraordinare, membrii comisiei nationale sunt
salarizati de unitatile la care sunt angajati.
CAP. 3
Atributiile si dotarea secretariatului tehnic permanent al comisiei
nationale
Art. 11
Secretariatul tehnic permanent al comisiei nationale este asigurat de
personalul Directiei generale de gospodarire a apelor din cadrul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului, in limita numarului de posturi aprobat ministerului,
iar secretarul comisiei nationale si al biroului operativ al acesteia este
seful serviciului de specialitate din cadrul acestei directii.
Art. 12
Secretarul tehnic permanent al comisiei nationale are urmatoarele
atributii:
a) asigura legatura cu membrii comisiei nationale si cu ceilalti factori
interesati, pentru definitivarea materialelor propuse sa fie analizate pe
ordinea de zi, mobilizeaza membrii comisiei nationale la sedinte si la alte
actiuni;
b) intocmeste procese-verbale in cadrul sedintelor ordinare si
extraordinare ale comisiei nationale, in care se consemneaza ordinea de zi,
discutiile purtate, concluziile si masurile stabilite;
c) solicita rapoarte detinatorilor/administratorilor de lucrari
hidrotehnice, analizeaza si sintetizeaza informatiile si alte materiale primite
pe adresa comisiei nationale, le prezinta biroului operativ al acesteia si ii
informeaza pe membrii comisiei nationale despre actiunile intreprinse intre
sedinte;
d) organizeaza si participa, impreuna cu alti factori interesati, la
actiuni de verificare a activitatii de urmarire a comportarii in timp si de
exploatare in conditii de siguranta a lucrarilor hidrotehnice ale diversilor
detinatori/administratori de lucrari;
e) asigura secretariatele sedintelor de avizare a documentatiilor privind
expertizele tehnice ale lucrarilor hidrotehnice din competenta de avizare a
comisiei nationale, intocmeste avizele, pastreaza documentatiile si asigura
gestionarea cheltuielilor pentru emiterea avizelor de expertiza, conform
prevederilor legale.
Art. 13
Pentru buna desfasurare a activitatilor comisiei nationale secretariatul
tehnic permanent al acesteia va fi dotat cu: un telefon-fax cu acces
international, calculator PC complet (calculator, imprimanta, scaner si
retroproiector), un xerox format mic, camera de luat vederi portabila,
videorecorder-player, aparat de fotografiat color, impreuna cu materialele
consumabile si de birou aferente.
Secretariatul tehnic permanent al comisiei nationale poate avea si alte
dotari care pot fi constituite din fonduri bugetare sau extrabugetare, inclusiv
prin donatii sau sponsorizari, efectuate conform prevederilor legale de catre
persoane juridice sau fizice din tara sau din strainatate. Secretariatul tehnic
permanent raspunde de buna administrare a dotarilor.
CAP. 4
Urmarirea comportarii in timp si expertizarea tehnica privind siguranta in
exploatare a constructiilor hidrotehnice
Art. 14
Institutiile publice, principalii detinatori/administratori de lucrari
hidrotehnice vor organiza la nivel central comisii proprii de urmarire a
comportarii in timp si de exploatare in conditii de siguranta a lucrarilor pe
care le detin sau le administreaza, denumite in continuare comisii de
specialitate.
Art. 15
Regulamentele de organizare si functionare si componenta nominala a
comisiilor de specialitate ale detinatorilor/administratorilor de lucrari
hidrotehnice se aproba prin ordin sau prin decizie a conducerii unitatii
respective, in baza avizului comisiei nationale.
Art. 16
Membrii comisiei nationale pot face parte din comisiile de specialitate ale
detinatorilor/administratorilor de lucrari hidrotehnice, avand indatoririle si
drepturile aferente, conform prevederilor legale.
Art. 17
Evaluarea starii de siguranta a lucrarilor hidrotehnice se realizeaza de
catre experti tehnici certificati, conform regulamentului comisiei de
expertiza, compusa din specialisti in domeniu, presedintele comisiei fiind
expert tehnic atestat din punct de vedere tehnico-profesional conform
prevederilor legale.
Art. 18
Regulamentul privind organizarea si certificarea corpului de experti pentru
evaluarea starii de siguranta a barajelor si lucrarilor hidrotehnice speciale
si Procedura de avizare a specialistilor pentru intocmirea evaluarii starii de
siguranta a barajelor si digurilor din categoria de siguranta C si D se propun
de biroul operativ, se avizeaza de catre comisia nationala si se aproba prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 19
Documentatiile privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a
lucrarilor hidrotehnice, elaborate de expertii certificati, se avizeaza de
comisia nationala conform metodologiei privind evaluarea starii de siguranta a
lucrarilor hidrotehnice, prevazuta la art. 9 lit. d).
Art. 20
Pentru eliberarea certificatului de expert in activitatea de evaluare a
starii de siguranta a barajelor si a lucrarilor hidrotehnice speciale si a
avizului pentru specialistii pentru categoriile de importanta C si D se percep
tarife de inscriere, examinare si emitere a certificatului si a avizului.
Pentru serviciile de certificare si avizare se percep tarife care se stabilesc
in conditiile prevazute de lege, se aproba prin ordin al ministrului apelor si
protectiei mediului, se actualizeaza anual si se datoreaza Fondului apelor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 21
In termen de un an de la data aprobarii prezentului regulament comisia
nationala va elabora reglementarile de aplicare a prevederilor acestuia, care
vor fi aprobate prin ordine ale ministrului apelor si protectiei mediului.
Aceste ordine vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.