DECIZIE Nr.
1344 din 9 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 866 din 22 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Ionel Tebuie în Dosarul nr. 2.731/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări sociale, din oficiu în
dosarele nr. 1.666/90/2008, nr. 1.943/90/2008, nr. 1.992/90/2008, nr.
2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr. 2.034/90/2008 şi nr.
2.853/90/2008 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia comercială şi contencios
administrativ fiscal, din oficiu în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format
vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr. în format vechi 1.435/2008) ale
Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă, de Societatea Comercială „Adriana
Distribution" - S.R.L., din judeţul Timiş, în Dosarul nr. 3.209/30/2008 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ, de
Raul'Flavius tătar în Dosarul nr. 2.562/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia
de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă si asigurări sociale,
din oficiu în dosarele nr. 1.262/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008,
nr. 3.253/108/2008, nr. 3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008 ale Tribunalului
Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi
asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra cauzei. In acest
sens, arată că domnul Claudin Ştefan, parte în Dosarul nr. 2.053D/2008,
Administraţia Finanţelor Publice Lugoj şi Trezoreria Municipiului Lugoj, părţi
în Dosarul nr. 2.151 D/2008, au comunicat la dosar adrese prin care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Totodată, referă şi cu privire la adresele comunicate
în dosarele nr. 2.056D/2008 şi nr. 2.057D/2008 de către părţile Cătălin Eugen
Răducu, respectiv Valentin Petre Cotoi, prin care se solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate ridicate de către instanţa de judecată, din
oficiu, în dosarele menţionate.
Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexării
dosarelor nr. 1.989D/2008, nr. 2.051 D/2008, nr. 2.052D/2008, nr. 2.053D/2008,
nr. 2.054D/2008, nr. 2.055D/2008, nr. 2.056D/2008, nr. 2.057D/2008, nr.
2.058D/2008, nr. 2.059D/2008, nr. 2.060D/2008, nr. 2.151D/2008, nr.
2.154D/2008, nr. 2.155D/2008, nr. 2.156D/2008, nr. 2.157D/2008, nr. 2.158D/2008,
nr. 2.159D/2008 şi nr. 2.160D/2008, înregistrate pe rolul său, având în vedere
că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi
al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă,
Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 2.051 D/2008, nr. 2.052D/2008, nr.
2.053D/2008, nr. 2.054D/2008, nr. 2.055D/2008, nr. 2.056D/2008, nr.
2.057D/2008, nr. 2.058D/2008, nr. 2.059D/2008, nr. 2.060D/2008, nr.
2.151D/2008, nr. 2.154D/2008, nr. 2.155D/2008, nr. 2.156D/2008, nr.
2.157D/2008, nr. 2.158D/2008, nr. 2.159D/2008 şi nr. 2.160D/2008 la Dosarul nr.
1.989D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca
fiind inadmisibilă, deoarece critica priveşte aspecte de aplicare şi
interpretare a textului de lege criticat care excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 17 septembrie 2008 şi 15 octombrie
2008, pronunţate în dosarele nr. 2.731/108/2008^ nr. 1.262/108/2008, nr.
2.562/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008, nr. 3.253/108/2008, nr.
3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008, Tribunalul Arad - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Ionel Tebuie, de Râul
Flavius Tătar şi de instanţă, din oficiu, în cauze de contencios administrativ
privind cereri pentru anulare act administrativ şi restituirea taxei de primă
înmatriculare.
Prin încheierile din 23 septembrie 2008 şi 7 octombrie
2008, pronunţate în dosarele nr. 1.666/90/2008,'nr. 1.943/90/2008, nr.
1.992/90/2008, nr. 2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr.
2.034/90/2008 şi nr. 2.853/90/2008, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercială şi
contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei
pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată
din oficiu în cauze de contencios administrativ privind cereri pentru anulare
act administrativ şi restituirea taxei de primă înmatriculare.
Prin încheierile din 13 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format
vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr. în format vechi 1.435/2008), Tribunalul
Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată din oficiu în cauze de contencios administrativ privind
cereri pentru anulare act administrativ şi restituirea taxei de primă
înmatriculare.
Prin Incheierea din 22 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.209/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Adriana Distribution" -
S.R.L, din judeţul Timiş într-o cauză având ca obiect o cerere de restituire a
taxei de primă înmatriculare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate sunt neconstituţionale,
întrucât se aplică şi autovehiculelor a căror primă înmatriculare s-a făcut
anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
Arată că încasarea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule s-a făcut
fără temei legal, în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, deoarece
prevederile art. 2141-2143 din Codul fiscal erau contrare normelor de drept comunitar, principiul rangului prioritar al dreptului
comunitar asigurând prevalenta acestuia din urmă. Astfel, statul român nu este
îndreptăţit să păstreze sumele încasate cu titlu de taxă specială pentru
autoturisme şi nici nu este posibilă o compensare între sumele deja achitate şi
cele ipotetic datorate, deoarece o normă juridică nu poate fi aplicată
retroactiv. Sumele încasate, începând cu data de 1 ianuarie 2007, cu încălcarea
dreptului comunitar trebuie restituite, actualizate cu 0,1% pentru fiecare zi
în care s-au aflat la dispoziţia statului.
Tribunalul Arad - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări sociale apreciază
că art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 nu corespunde
exigenţelor principiului constituţional al neretroactivităţii legii, deoarece,
pe de o parte, dispune restituirea unei taxe încasate anterior intrării ei în
vigoare, iar pe de altă parte, instituie taxa pe poluare pentru autovehiculele
înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, perioadă anterioară
intrării în vigoare a acestui act normativ.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că prevederile
art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate. In acest sens, arată că prevederile
criticate dau naştere unor raporturi juridice noi, ce conţin dreptul
contribuabilului la restituirea unei sume de bani cu titlu de diferenţă între
cuantumul taxei de primă înmatriculare şi taxa pe poluare, precum şi obligaţia
corelativă a organelor financiare de a proceda la achitarea
acestei sume.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile criticate sunt neconstituţionale. In acest sens, arată că
acestea dispun pentru trecut, instituind o compensare între taxa de primă
înmatriculare deja plătită şi taxa pe poluare care a fost ulterior introdusă,
astfel încât se aduce atingere principiului constituţional al
neretroactivităţii legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, care au următorul conţinut: „Taxa
rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1
ianuarie 2007 - 30
iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul
rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru
autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea
legii şi ale art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vătămate de o
autoritate publică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin art. I din
Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006, s-a introdus în Codul fiscal capitolul
II1 „Taxe speciale pentru autoturisme
şi autovehicule", cu articolele 2141-2143. Prin art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25
aprilie 2008, ordonanţă ce a intrat în vigoare la 1
iulie 2008, dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal au fost abrogate în mod expres. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, în scopul asigurării protecţiei mediului, pentru
îmbunătăţirea calităţii aerului şi pentru încadrarea în valorile-limită
prevăzute de legislaţia comunitară în acest domeniu. Textul de lege criticat
reglementează posibilitatea de restituire a diferenţei rezultate în urma
compensării sumei achitate de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30
iulie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, cu
suma reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule conform prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
Analizând motivarea de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta relevă aspecte ce ţin de interpretarea şi aplicarea legii
de instanţele de judecată, fiind vorba de stingerea a două obligaţii fiscale,
prin compensare, problemă ce nu intră în competenţa de soluţionare a Curţii
Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea acesteia, asigură controlul de
constituţionalitate prin raportare la prevederile Legii
fundamentale.
De altfel, instanţelor judecătoreşti le revine sarcina
de aplicare directă a legislaţiei comunitare atunci când legislaţia naţională
este în contradicţie cu aceasta.
Curtea Constituţională a statuat în jurisprudenţa sa că
nu intră în atribuţiile sale cenzurarea aplicării legii de instanţele de
judecată, controlul judecătoresc realizându-se, potrivit art. 126 alin. (1) din
Constituţie, „...prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte
instanţe judecătoreşti stabilite de lege".
In consecinţă, prevederile legale criticate nu pot fi
supuse controlului de constituţionalitate, sub aspectele invocate, excepţia
fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru
instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Ionel
Tebuie în Dosarul nr. 2.731/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios
administrativ si fiscal, litigii de muncă si asigurări sociale, din oficiu în
dosarele nr. 1.666/90/2008, nr. 1.943/90/2008, nr. 1.992/90/2008, nr.
2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr. 2.034/90/2008 şi nr.
2.853/90/2008 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia comercială şi contencios
administrativ fiscal, din oficiu în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format
vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr.'în format vechi 1.435/2008) ale
Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă, de Societatea Comercială „Adriana
Distribution" - S.R.L., din judeţul Timiş, în Dosarul nr. 3.209/30/2008 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ, de Râul
Flavius Tătar în Dosarul nr. 2.562/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de
contencios administrativ si fiscal, litigii de muncă si asigurări sociale, din
oficiu în dosarele nr. 1.262/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008,
nr. 3.253/108/2008, nr.'3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008 ale Tribunalului
Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu