Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1348 din 22 octombrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. c) si d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 803 din 25 noiembrie 2009



Nicolae Cochinescu                          - preşedinte

Aspazia Cojocaru                             -judecător

Acsinte Gaspar                                 -judecător

Petre Lăzăroiu                                  -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                     -judecător

Tudorel Toader                                 -judecător

Augustin Zegrean                             -judecător

Antonia Constantin                           - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi        - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.580/102/2008.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 2.820D/2009, nr. 2.821D/2009, nr. 3.919D/2009, nr. 3.920D/2009 şi nr. 3.921 D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată din oficiu în'dosarele nr. 2.309/102/2008, nr. 2.164/102/2008, nr. 2.270/96/2008, nr. 2.062/96/2008 şi nr. 2.227/96/2008 ale aceleiaşi instanţe de judecată.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, din oficiu, văzând identitatea de obiect a acestor cauze, pune în discuţie problema conexării lor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze.

Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 3.921 D/2009, nr. 3.920D/2009, nr. 3.919D/2009, nr. 2.821D/2009 şi nr. 2.820D/2009 la Dosarul nr. 2.819D/2009, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece critica de neconstituţionalitate formulată vizează o problemă de interpretare a textelor de lege examinate, problemă soluţionată însă recent printr-o decizie a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţată pentru soluţionarea unui recurs în interesul legii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 7 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.580/102/2008, nr. 2.309/102/2008, nr. 2.164/102/2008, nr. 2.270/96/2008, nr. 2.062/96/2008 şi nr. 2.227/96/2008, Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat din oficiu Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.

Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată din oficiu de instanţa de judecată în cauze referitoare la soluţionarea unor recursuri având ca obiect litigii privind drepturi salariale ale funcţionarilor publici.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, formulată în dosarele nr. 3.919D/2009, nr. 3.920D/2009 şi nr. 3.921 D/2009, instanţa de judecată arată, în esenţă, că sporul constând în suplimentul postului şi suplimentul corespunzător treptei de salarizare, prevăzut de art. 29 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999, devenit, ulterior renumerotării şi republicării actului normativ, art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din aceasta, a fost aplicabil în diferite perioade, astfel: 1 ianuarie 2004-22 mai 2004, 1 ianuarie 2006-23 ianuarie 2006 şi 1 ianuarie 2007 până la zi. Aceste susţineri sunt întărite şi prin considerentele Deciziei nr. 185 din 12 februarie 2009 a Curţii Constituţionale. Legiuitorul a reglementat ipoteza normei prin art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999, nu însă şi dispoziţia normei, prin care să indice modul concret de aplicare a ipotezei, respectiv cuantumul şi modul de calcul al acestor drepturi băneşti, acestea urmând a fi prevăzute într-un alt act normativ privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici, act normativ ce, până la data invocării excepţiei, nu a fost adoptat. Urmare a unei practici judecătoreşti neunitare în această materie şi a situaţiei legislative arătate, la data de 13 mai 2009 Procurorul General al României a promovat un recurs în interesul legii. Deoarece Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu s-a pronunţat încă în această privinţă, iar judecătorul învestit cu soluţionarea unor litigii în această materie nu se poate erija în legiuitor şi nici nu poate refuza judecarea lor, pe motiv că legea nu prevede (fiind pasibil de denegare de dreptate), instanţa de judecată apreciază că lipsa reglementării dispoziţiei normei cuprinse la art. 31 alin. (1) lit. c) şi d)din Legea nr. 188/1999, şi anume a modalităţii concrete de calcul a drepturilor salariale reglementate doar la nivel de ipoteză a normei, duce la încălcarea următoarelor texte din Constituţie:

- art. 21 alin. (1), întrucât respingerea acţiunii pe motiv că legiuitorul nu a prevăzut dispoziţia normei determină ca accesul la justiţie, tocmai prin denegarea de dreptate, să fie unul iluzoriu şi golit de conţinut;

- art. 41 alin. (2), deoarece măsura de protecţie socială care vizează prestarea muncii în condiţii deosebite sau speciale şi care se concretizează în cele două suplimente, componente ale salarizării, nu este îndeplinită, datorită lipsei dispozitivului normei juridice criticate;

-  art. 44 alin. (1), prin aceea că neîndeplinirea obligaţiei pozitive a statului de a consacra, alături de ipoteza normei, şi dispoziţia acesteia, determină atingerea dreptului de proprietate a destinatarului acelei norme;

- art. 53, întrucât, prin lipsa reglementării asupra modului de calcul a celor două suplimente, legiuitorul a restrâns exerciţiul dreptului bănesc recunoscut, fără a respecta condiţiile prevăzute limitativ de textul constituţional invocat.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 sunt constituţionale, fiind conforme cu normele art. 41 alin. (2) şi ale art. 44 alin. (1) şi (2) din Legea fundamentală, în timp ce prevederile art. 21 alin. (1) din aceasta, invocate, nu sunt incidente în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere până la data întocmirii raportului.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, având următoarea redactare:

„(1) Pentru activitatea desfăşurată, funcţionarii publici au dreptul la un salariu compus din: (...)

c) suplimentul postului;

d) suplimentul corespunzător treptei de salarizare."

Textele din Constituţie pretins încălcate sunt cele ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie, art. 41 alin. (2) referitoare la măsurile de protecţie socială a salariaţilor, art. 44 alin. (1) cu privire la garantarea dreptului de proprietate şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că motivarea acesteia priveşte, în realitate, aspecte legate de interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c) şi d)din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, pe fondul unei lacune legislative referitoare la reglementarea cuantumului şi a modului de calcul al sporurilor constând în suplimentul postului şi în suplimentul corespunzător treptei de salarizare. Or, instanţa de contencios constituţional nu are competenţe în materia legiferării, deoarece, astfel, ar încălca rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a ţării, consacrat de art. 61 alin. (1) din Constituţie, şi nici atribuţii de interpretare într-un sens pozitiv a normelor juridice pentru aplicarea unitară a acestora. Acesta este scopul promovării unui recurs în interesul legii, soluţionat, potrivit competenţei sale, de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, şi nu poate justifica invocarea în mod întemeiat a unei excepţii de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c) şi d)din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ si fiscal în dosarele nr. 2.580/102/2008, nr. 2.309/102/2008, nr. 2.164/102/2008,'nr. 2.270/96/2008, nr. 2.062/96/2008 şi nr. 2.227/96/2008.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie 2009.

PREŞEDINTE,

NICOLAE COCHINESCU

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1348/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1348 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1348/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu