DECIZIE Nr. 137 din 5 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. 1
pct. 2 lit. b) si ale art. 5 alin. 3 din Legea nr. 118/1996 privind
constituirea si utilizarea Fondului special al drumurilor publice, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 72/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 585 din 30 noiembrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) si ale art. 5 alin. 3 din Legea nr.
118/1996 privind constituirea si utilizarea Fondului special al drumurilor
publice, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
72/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moisan
Transimpex" - S.R.L. Bistrita in Dosarul nr. 3.790/1998 al Curtii de Apel
Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ. Dezbaterile au avut
loc in sedinta publica din data de 30 septembrie 1999, fiind consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 5 octombrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
3.790/1998, Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) si ale art.
5 alin. 3 din Legea nr. 118/1996, republicata, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 72/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moisan
Transimpex" - S.R.L. Bistrita.
Cele doua texte contravin, in opinia autoarei exceptiei, prevederilor art.
41 si 135 din Constitutie.
In motivarea exceptiei autoarea acesteia considera ca primul dintre textele
contestate "incalca prevederile constitutionale, fixand o cota de plata
pentru un bun care nu apartine detentorului si nici nu se stie daca va deveni
vreodata proprietatea sa".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 5 alin. 3 din Legea nr. 118/1996,
care prevad scutiri de la plata sumei fixe anuale pentru agentii economici care
efectueaza transport de calatori in comun, autoarea exceptiei sustine ca prin
intermediul lor legiuitorul a acordat un regim juridic preferential acestor
agenti, "in detrimentul societatilor comerciale cu capital privat si chiar
persoanelor fizice, care sunt obligate sa plateasca aceasta suma fixa; in caz
contrar, potrivit art. 4 alin. 1 pct. 3, nu pot dobandi dreptul de utilizare a
drumurilor publice".
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca "aplicarea unei cote de 5%
din valoarea in vama a autovehiculelor introduse in tara in mod temporar este o
dispozitie neconstitutionala, cu atat mai mult cu cat legea vamala si Legea nr.
90/1998 stabilesc obligatia cumparatorului la plata taxelor vamale calculate in
momentul transferului dreptului de proprietate. Utilizatorul este insa obligat
la plata taxelor pentru Fondul special al drumurilor publice pe toata perioada
derularii contractului de leasing, potrivit art. 4 pct. 3 din lege. Taxa de 5%
este o taxa datorata de proprietarul autovehiculului, iar modificarea legii, in
sensul de a include in aceasta categorie si pe utilizatorul temporar al
bunului, echivaleaza proprietatea cu folosinta unui bun". In concluzie,
considera ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 41 si 135 din
Constitutie.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si al Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca ambele exceptii sunt
neintemeiate. In ceea ce priveste dispozitiile art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b)
din Legea nr. 118/1996, Guvernul considera ca acestea nu ingradesc in nici un
fel exercitarea atributelor dreptului de proprietate: posesia, folosinta si
dispozitia. De altfel, se arata ca "stabilirea taxelor chiar si pentru
autovehiculele care nu sunt proprietatea, ci numai in folosinta platitorului
taxei este o problema ce implica aprecierea de catre legiuitor a oportunitatii
masurii din punct de vedere economic."
In ceea ce priveste textul art. 5 din Legea nr. 118/1996, Guvernul
considera ca exceptia de neconstitutionalitate a ramas fara obiect, dat fiind
ca acest text a fost abrogat implicit prin Ordonanta Guvernului nr. 72/1998,
care scuteste de la plata taxei numai pe proprietarii autovehiculelor radiate
din circulatie sau neutilizate temporar, iar nu si societatile comerciale care
efectueaza transporturi de calatori in comun.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost sesizata.
Textele art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) si ale art. 5 alin. 3 din Legea nr.
118/1996, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
72/1998, au urmatorul continut:
"Art. 4. - Sursele Fondului special al drumurilor publice se
constituie dupa cum urmeaza: [...]
2. prin aplicarea unei cote de 5% asupra:
........................................................................
b) valorii in vama a autovehiculelor si remorcilor importate, indiferent de
regimul vamal aplicabil, inclusiv a celor introduse in tara in scopul
utilizarii in sistem leasing ori inchiriate din strainatate, cu exceptia celor
achizitionate din fonduri nerambursabile PHARE;" [...]
"Art. 5. [...] alin. 3 - Obligatia varsarii sumelor fixe anuale,
prevazute la art. 4 alin. 1 pct. 3, revine tuturor proprietarilor de
autovehicule si remorci sau utilizatorilor de autovehicule si remorci in sistem
leasing ori inchiriate din strainatate, persoane fizice sau persoane juridice,
indiferent de data achizitionarii, cu exceptia proprietarilor de autovehicule
si remorci radiate din circulatie sau neutilizate temporar, timp de 3 luni in
cursul unui an, in constructii sau in agricultura, ca urmare a intreruperii
activitatii productive, datorita caracterului sezonier sau calamitatilor."
Exceptia a fost invocata intr-un proces de contencios administrativ de
Societatea Comerciala "Moisan Transimpex" - S.R.L. Bistrita, in al
carui cadru aceasta solicita instantei de judecata anularea Adresei
Ministerului Transporturilor nr. 20/1.279/1998 si obligarea acestui minister la
restituirea unei sume de bani reprezentand taxa de 5% din valoarea in vama a
autovehiculelor introduse temporar in tara, pentru Fondul special al drumurilor
publice, taxa instituita prin art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 118/1996,
republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 72 din 25
august 1998.
Prin aceasta adresa, a carei anulare este ceruta de autoarea exceptiei de
neconstitutionalitate, Ministerul Transporturilor a dispus ca taxa sa fie
platita pentru autovehiculele si semiremorcile introduse in tara in sistem
leasing. Aceasta solutie a fost ulterior consacrata prin completarea art. 4
alin. 1 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 118/1996, republicata, in sensul ca taxa
de 5% din valoarea in vama a autovehiculelor se aplica si in cazul in care
acestea sunt importate in sistem leasing sau inchiriate. In forma modificata,
textul face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Autoarea exceptiei a
cerut in instanta de contencios administrativ restituirea taxei de 5% platite
pentru un numar de autovehicule introduse in tara, la data de 21 iunie 1998, in
sistem leasing, pretinzand ca, in ceea ce o priveste, s-ar fi cuvenit ca taxa
pentru utilizarea drumurilor sa fie platita in cuantumul rezultat din aplicarea
art. 4 pct. 3 din Legea nr. 118/1996.
Cu privire la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 4 alin. 1 pct. 2
lit. b), care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata
ca ele nu sunt aplicabile in rezolvarea cauzei de catre instanta de fond,
intrucat au intrat in vigoare la data de 25 august 1998, iar raporturile
juridice care fac obiectul cauzei au luat nastere la data de 21 iunie 1998.
Aplicarea acestor dispozitii unor raporturi juridice create inainte de intrarea
in vigoare a modificarilor cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 72/1998 ar
conferi legii un caracter retroactiv, ceea ce ar duce la incalcarea
principiului neretroactivitatii legii, prevazut la art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei.
Din imprejurarea ca dispozitiile art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) din Legea
nr. 118/1996, republicata, au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
72/1998, rezulta ca textul criticat prin exceptie ca fiind neconstitutional nu
este aplicabil in solutionarea acestui litigiu.
Potrivit art. 23 alin. (1) coroborat cu alin. (6) al aceluiasi articol din
Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia privind dispozitiile art. 4 alin. 1
pct. 2 lit. b) urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 5 alin. 3 din Legea nr. 118/1996,
republicata, Curtea Constitutionala constata ca prin Ordonanta Guvernului nr.
72/1998 acest text a fost modificat, in sensul ca sunt scutiti de la plata
taxei fixe anuale numai proprietarii de autovehicule si remorci radiate din
circulatie sau neutilizate temporar, dar nu si societatile comerciale care
efectueaza transportul de calatori in comun. Deoarece Curtea Constitutionala
este competenta, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa se pronunte numai asupra constitutionalitatii legilor sau ordonantelor in
vigoare, exceptia a ramas fara obiect. Fata de cele aratate, potrivit art. 23
alin. (6) din legea mentionata, instanta avea obligatia sa o respinga ca
inadmisibila printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 4 alin. 1 pct. 2 lit. b) si ale art. 5 alin. 3 din Legea nr. 118/1996
privind constituirea si utilizarea Fondului special al drumurilor publice,
republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 72/1998,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moisan Transimpex" -
S.R.L. Bistrita in Dosarul nr. 3.790/1998 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu