DECIZIE Nr.
1388 din 29 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 871 din 14 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Ista România" - S.R.L, din Bucureşti în Dosarul nr.
1.777/225/2009 al Judecătoriei Drobeta-Turnu Severin.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
dispoziţiile art. 16 din Constituţie, invocate ca fiind încălcate de textul de
lege criticat, consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii, nicidecum
egalitatea în faţa legii a persoanelor juridice.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.777/225/2009, Judecătoria Drobeta-Turnu Severin a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Ista România" -
S.R.L, din Bucureşti într-un litigiu având ca obiect o plângere
contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate contravin
art. 16 din Constituţie, întrucât exceptarea de la contorizarea veniturilor
prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale şi de la eliberarea
bonului fiscal nu se aplică tuturor societăţilor care prestează activităţi la
domiciliul clientului, ci numai celor din categoriile expres nominalizate de
textul care formează obiectul excepţiei de neconstituţionalitate.
Judecătoria Drobeta-Turnu Severin apreciază că prevederile de lege criticate nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
excepţia neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu
următoarea redactare: „Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1):
[...]
n) furnizarea la domiciliul clientului a energiei
electrice şi termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie,
inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de
televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;".
Art. 1 alin. (1), la care se face trimitere, are
următoarea redactare: „Agenţii economici care efectuează livrări de bunuri
cu amănuntul, precum şi prestări de servicii direct către populaţie sunt
obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale."
Dispoziţiile constituţionale pretins a fi încălcate
sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 exceptează agenţii economici care furnizează la domiciliul clientului
energia electrică şi termică, gaze naturale, apă, servicii de telefonie,
inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de
televiziune, inclusiv prin cablu, de internet, de la obligaţia de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale.
Autorul excepţiei susţine că, prin această exceptare,
s-ar încălca dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât nu se
aplică tuturor societăţilor care prestează activităţi la domiciliul clientului,
ci numai celor din categoriile expres nominalizate de textul care formează
obiectul excepţiei de neconstituţionalitate.
Curtea constată că această critică nu poate fi
reţinută, deoarece prevederea constituţională invocată de autorul excepţiei
consacră egalitatea cetăţenilor români în faţa legii şi a autorităţilor
publice, nicidecum egalitatea persoanelor juridice. Curtea Constituţională a
statuat în jurisprudenţa sa, de exemplu prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie
1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 11
decembrie 1995, că: „Art. 16 alin. (1) din Constituţie proclamaşi garantează
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, deci a persoanelor fizice, care aparţin
statului român, iar nu egalitatea persoanelor colective, a persoanelor
juridice. Textul art. 16 alin. (1) ar fi aplicabil, în cazul persoanelor
colective faţă de care s-a promovat un tratament juridic diferenţiat, numai
dacă astfel regimul juridic diferit s-ar răsfrânge asupra cetăţenilor,
implicând inegalitatea lor în faţa legii şi a autorităţilor publice". Or,
în speţa de faţă, cetăţenii nu sunt în niciun fel afectaţi de reglementarea
impusă de textul de lege criticat.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Ista
România" - S.R.L, din Bucureşti în Dosarul nr. 1.777/225/2009 al Judecătoriei
Drobeta-Turnu Severin.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu