DECIZIE Nr.
145 din 21 ianuarie 2009
pentru modificarea si
completarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in
Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului romanesc al
gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la accesul
tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile
de tarifare
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 58 din 30 ianuarie 2009
Având în vedere:
solicitarea de amendare a Deciziei preşedintelui
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008,
înaintată de Nabucco Gas Pipeline International GmbH în data de 8 septembrie
2008, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei cu nr. 27.016 din 22 septembrie 2008,
ca urmare a:
începerii exploatării zăcământului de gaze naturale
Shah Deniz II, din
Azerbaidjan, la sfârşitul anului 2013, în întârziere cu aproximativ un an faţă
de previziunea iniţială, zăcământ ce constituie una dintre principalele surse
de aprovizionare a conductei Nabucco;
crizei economice internaţionale, inclusiv a pieţei de
capital, cu repercusiuni asupra împrumuturilor acordate de instituţiile
financiare din Uniunea Europeană, cu un rol major în finanţarea proiectului
Nabucco, instituţii care impun condiţii mai restrictive din punctul de vedere
al garanţiilor, îngreunând astfel procesul de obţinere a unor finanţări pe
termen lung;
necesităţii instituirii unui regim juridic şi fiscal
unitar la nivelul întregului proiect Nabucco, prin semnarea unui acord
interguvernamental de către toate ţările membre ale proiectului;
recentei crize a gazelor naturale, survenită în luna
ianuarie 2009 din cauza sistării livrărilor de gaze naturale dinspre Rusia,
care face imperios necesară prelungirea scutirii tronsonului românesc al
gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul
terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile
de tarifare, întrucât realizarea acestui proiect conduce în mod nemijlocit la
creşterea siguranţei în furnizare şi diversificarea surselor de aprovizionare
cu gaze naturale,
în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
410/2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite prezenta decizie.
Art. I. - Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al
gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul
terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile
de tarifare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 din 1 iulie 2008, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, literele
b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) După 20 de ani de la data începerii operării
primului tronson al gazoductului Nabucco, metodologia de tarifare înaintată de
Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH spre aprobare Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autorităţi
administrative căreia i s-a transferat această competenţă va fi reexaminată. In
cazul în care tarifele de utilizare a gazoductului Nabucco pe teritoriul
României diferă cu mai mult de 10% faţă de tarifele medii ale sistemelor de
transport asemănătoare de pe teritoriul Uniunii Europene, Compania Nabucco Gas
Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia este obligată
să modifice metodologia de tarifare aprobată sau să elaboreze o nouă
metodologie. Metodologia de tarifare modificată sau nou-elaborată se supune
aprobării Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau
autorităţii administrative căreia i s-a transferat această competenţă, înainte
de intrarea acesteia în vigoare. Tarifele de utilizare pentru tronsonul
românesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate sau
noii metodologii, se vor aplica contractelor încheiate după data intrării în
vigoare a acestor metodologii.
c) In situaţia în care Compania Nabucco Gas Pipeline
International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligaţia să
deruleze cel puţin o ofertă publică de contractare a capacităţilor (procedura
de sezon deschis). Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH se obligă
să transmită Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau
acelei autorităţi administrative căreia i s-a transferat această competenţă,
fără întârziere, după încheierea ofertei publice de contractare a
capacităţilor, o listă finală a companiilor care au participat la procedura de
sezon deschis şi o listă a acelor companii care au încheiat contracte de
rezervare de capacitate în conducta Nabucco."
2. La articolul 1, literele
e) şi f) se abrogă.
3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Scutirea prevăzută la art. 1 se aplică
pentru cel mult jumătate din capacitatea anuală disponibilă tehnic, dar nu mai mult de 15 miliarde m3/an."
4. Articolul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prezenta decizie îşi încetează valabilitatea
în cazul în care tronsonul
românesc nu a fost pus în funcţiune în termen de 7 ani de la data acordării
scutirii în statele membre ale Uniunii Europene traversate de gazoductul
Nabucco şi a obţinerii aprobării Comisiei Europene sau cel mai târziu la data
de 31 decembrie 2016."
5. La anexa „Descrierea
proiectului gazoductului Nabucco", după punctul 3 „Descrierea proiectului
gazoductului Nabucco" se introduce un nou punct, punctul 4, cu următorul
cuprins:
„4. Modificări ale proiectului Nabucco, ulterioare
Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 1.228/2008
După aprobarea Deciziei preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea
tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei
referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale
şi de la metodologiile de tarifare şi după comunicarea acesteia la Comisia
Europeană, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a solicitat Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea acesteia, ca urmare
a evoluţiilor ulterioare pe pieţele internaţionale de energie.
Astfel, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a
trimis Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în data de 8 septembrie
2008 o cerere de amendare a Deciziei nr. 1.228/2008, înregistrată la
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 27.016 din 22
septembrie 2008, prin care solicită modificarea unor articole din cuprinsul
deciziei, prorogarea termenului de dare în funcţiune a conductei de la 2012 la
2013, precum şi prelungirea valabilităţii exceptării prevăzute în decizie până
în anul 2017, datorită posibilităţii de prelungire a termenului de punere în
funcţiune a tronsonului românesc al conductei.
In completare la cererea Nabucco Gas Pipeline
International GmbH, S.N.T.G.N. TRANSGAZ - S.A., în calitate de partener al
companiei pentru sectorul românesc al gazoductului, a trimis prin Scrisoarea
31.384 din 2 decembrie 2008, înregistrată la Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 35.125 din 3 decembrie
2008, o serie de informaţii ce susţin solicitarea de modificare a Deciziei nr.
1.228 din 24 iunie 2008, după cum urmează:
- începerea operării conductei Nabucco este strict
condiţionată de începerea exploatării zăcământului de gaze naturale Shah Deniz II, din Azerbaidjan. Este puţin probabil să
existe surse alternative de aprovizionare cu gaze naturale anterior anului
2013, an în care conducta Nabucco este programată să devină operaţională. La
începutul anului 2008, promotorii zăcământului Shah Deniz au anunţat că
exploatarea acestui zăcământ va fi întârziată cu aproximativ un an şi se
estimează că va începe la sfârşitul anului 2013;
- întârzierea finalizării acordului interguvernamental
dintre ţările de pe traseul conductei. Finalizarea acordului interguvernamental
are o importanţă majoră în special în ceea ce priveşte asigurarea unei
stabilităţi juridice necesare în Turcia (singura ţară de pe traseul conductei
care nu este membru UE). Acest acord reprezintă o condiţie necesară, de
exemplu, pentru înfiinţarea companiei naţionale Nabucco în Turcia, pentru
stabilirea regimului fiscal aferent companiilor naţionale Nabucco şi pentru
garantarea faptului că tronsonul turc al conductei beneficiază de o exceptare
similară exceptării specificate în art. 22 al Directivei gazelor;
- criza actuală de pe piaţa financiară cu repercusiuni
asupra câtorva bănci importante din UE, îngreunează procesul de obţinere a unor
finanţări pe termen lung, necesare proiectului Nabucco. Mai exact, băncile solicită mai multe garanţii şi o
stabilitate juridică mai mare, care, printre altele, este asigurată şi de
încheierea acordului interguvernamental mai sus menţionat;
- posibile întârzieri ale
procedurilor administrative naţionale aferente obţinerii de autorizaţii de
mediu şi deficitul pieţei de aprovizionare cu oţel care ar putea întârzia
furnizarea ţevilor pentru construcţia conductelor.
Un alt factor care nu a fost cunoscut la momentul solicitării exceptării de către Nabucco International îl reprezintă
conflictul militar apărut în Georgia, în august 2008, care evidenţiază
instabilitatea politică din regiunea considerată a fi o sursă semnificativă de
gaze naturale destinate conductei Nabucco. Acest conflict poate afecta
semnificativ graficul lucrărilor aferente conductei Nabucco, deoarece băncile
ar putea impune cerinţe mai exigente de acordare a unor credite financiare şi
deoarece există posibilitatea ca utilizatorii sistemului (Shipperi) să dea
dovadă de precauţie în ceea ce priveşte achiziţionarea de gaze naturale din
regiunea caspică si transportul acestora în UE.
Totodată, Comisia Europeană, prin Scrisoarea nr.
TREN/C2/LC/CS/cs D (2008) 430086 din 18 iulie 2008, înregistrată la Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 21.990 din 28 iulie 2008,
şi, respectiv, nr. TREN/C2/FE/cs D (2008) 444860, înregistrată la Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 37.525 din 23 decembrie
2008, a recomandat autorităţii de reglementare din România să armonizeze
termenele de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco cu cele
acordate de celelalte autorităţi de reglementate în domeniu, ale ţărilor
implicate în proiect.
De altfel, măsuri de prelungire a exceptării au fost
adoptate de celelalte autorităţi de reglementate în domeniu, ale ţărilor
implicate în proiect (Austria, Ungaria şi Bulgaria), măsuri pe care Compania
Nabucco Gas Pipeline International GmbH Ie-a comunicat Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei prin e-mail, în data de 15 ianuarie 2009, şi
prin Scrisoarea înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei cu nr. 1.515 din 20 ianuarie 2009."
Prin urmare, având în vedere cele enumerate, este de aşteptat ca punerea în funcţiune a gazoductului Nabucco să fie
amânată cu un an, urmând a fi efectuată în anul 2013, iar celelalte termene
prevăzute în anexa privind descrierea proiectului gazoductului Nabucco la
decizia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228
din 24 iunie 2008, să fie decalate în mod corespunzător."
Art. II. - Prezenta
decizie se comunică Comisiei Europene de către Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. III. - Prezenta
decizie se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş