DECIZIE Nr. 148 din 8 mai 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (3) din
"Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri", republicat, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 592 din 20 septembrie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (3) din "Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri", republicat, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Mariana Ivaniuc in Dosarul nr. 6.011/CA/2000
al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 10 aprilie 2001 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 24 aprilie 2001 si apoi la 8 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
6.011/CA/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si
comercial a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 8 alin. (3) din "Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri", republicat, astfel cum a
fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1999, aprobata prin
Legea nr. 18/2000, modificat si prin Ordonanta Guvernului nr. 119/2000.
Exceptia a fost ridicata de Mariana Ivaniuc printr-o actiune civila formulata
in baza Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin art. 16 din Constitutie, intrucat acorda
"sotiilor, sotilor celor decedati si cetatenilor romani cu domiciliul in
strainatate mai multe drepturi decat titularilor de drepturi, care au suportat
efectiv abuzurile dictaturii comuniste".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
intemeiata, deoarece textul de lege criticat "incalca principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii pentru ca permite depunerea cererilor
vizand acest decret-lege de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate
si dupa data de 15 martie 2000".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, luand in considerare jurisprudenta
Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia este intemeiata, deoarece
dispozitiile legale criticate contravin art. 16 din Constitutie privind
egalitatea cetatenilor in fata legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (3) din "Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu
incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori
constituite in prizonieri", republicat, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1999 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 22 februarie 1999), aprobata si modificat prin
Legea nr. 18/2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
106 din 10 martie 2000), modificat si prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din 31 august
1999), precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 119/2000 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000).
Aceste dispozitii legale aveau la data pronuntarii incheierii de sesizare a
Curtii Constitutionale (12 septembrie 2000) urmatorul cuprins: "Cererile
pentru stabilirea drepturilor titularilor, prevazute de prezentul decret-lege,
se pot depune la directiile generale de munca si protectie sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pana cel mai tarziu la data de 15 martie
2000, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a^1), care pot
depune cereri pana la data de 31 decembrie 2000. Dupa data de 15 martie 2000
si, respectiv, 31 decembrie 2000 directiile generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor primi spre rezolvare
numai cererile depuse de sotii (sotiile) celor decedati, prevazuti la art. 4,
si de cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, prevazuti la art.
11."
In vederea examinarii dispozitiilor legale criticate Curtea retine in
prealabil ca textul lit. a^1) a art. 1 alin. (2) din Decretul-lege nr.
118/1990, republicat, cu modificarile ulterioare, are urmatorul cuprins:
"a fost persecutata sau deportata de catre regimul instaurat in Romania cu
incepere de la data de 14 septembrie 1940 pana la data de 23 august 1944 din
motive etnice si rasiale;". Litera a^1) a fost introdusa prin Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 426 din 31 august 1999).
De asemenea, Curtea retine ca dispozitiile art. 4 alin. (1) si (2), precum
si ale art. 11 alin. (1) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, au
urmatorul continut:
Art. 4
"(1) Sotul (sotia) celui decedat, din categoria celor disparuti sau
exterminati in timpul detentiei, internati abuziv in spitale de psihiatrie,
deportati sau prizonieri, are dreptul la o indemnizatie lunara de 60.000 lei
neimpozabila, daca ulterior, nu s-a recasatorit.
(2) De aceleasi drepturi beneficiaza sotul (sotia) celui care a decedat
dupa iesirea din inchisoare, din spitalul de psihiatrie, dupa intoarcerea din
deportare sau din prizonierat, daca, ulterior, nu s-a recasatorit." ;
Art. 11 alin. (1)
"Beneficiaza de prevederile prezentului decret-lege si cetatenii
romani cu domiciliul in strainatate."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile art. 8 alin. (3) din
decretul-lege criticat, prin regimul juridic diferit aplicabil celor doua
categorii de cetateni romani, incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie,
potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia, Curtea constata ca argumentul invocat in sustinerea
acesteia este intemeiat. Dispozitiile legale criticate, limitand in timp
posibilitatea depunerii cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin in
temeiul Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile ulterioare,
in functie de calitatea persoanei (persoana avand domiciliul in tara sau in
strainatate; titular sau sot/sotie al/a celui decedat), contravin principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice. Acest
principiu este aplicabil, prin natura lui, in cazul tuturor drepturilor si
libertatilor consacrate prin Constitutie sau prin lege.
In legatura cu aplicarea principiului egalitatii Curtea Constitutionala a
stabilit insa in mod constant in jurisprudenta sa ca "violarea
principiului egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica
tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si
rezonabila, sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin
tratamentul inegal si mijloacele folosite" (Decizia Curtii Constitutionale
nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996).
In acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Europeana a Drepturilor Omului
care, in aplicarea principiului nediscriminarii prevazut la art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, a
stabilit ca orice diferenta de tratament facuta de stat intre persoane aflate
in situatii similare trebuie sa isi gaseasca o justificare obiectiva si
rezonabila (de exemplu, in cazul "Markx impotriva Belgiei", 1979).
In aceste conditii Curtea Constitutionala constata ca nu are o justificare
obiectiva si rezonabila stabilirea unui termen pentru depunerea cererilor
privind stabilirea drepturilor titularilor, in timp ce pentru cererile depuse
de sotii/sotiile celor decedati si pentru cele depuse de cetatenii romani cu
domiciliul in strainatate nu este prevazut nici un termen.
Pe de alta parte, Curtea observa ca ulterior sesizarii sale termenul de
depunere a cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin in baza
decretului-lege criticat a fost prelungit in temeiul art. 7 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 553 din 8 noiembrie 2000, potrivit caruia: "Cererile pentru stabilirea
drepturilor prevazute in prezenta ordonanta se depun la directia generala de
munca si protectie sociala teritoriala pana la data de 31 martie 2001. Dupa
aceasta data se vor primi doar cererile persoanelor prevazute la art. 3, precum
si cele ale cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate." Aceste
dispozitii legale mentin discriminarea nejustificata intre cele doua categorii
de beneficiari ai drepturilor prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat.
In consecinta, Curtea urmeaza sa admita exceptia de neconstitutionalitate
si sa constate ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Mariana Ivaniuc in
Dosarul nr. 6.011/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios
administrativ si comercial si, in consecinta, constata ca sunt
neconstitutionale dispozitiile art. 8 alin. (3) din "Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri", republicat,
cu modificarile ulterioare, dispozitii prin care se prevad termene pentru
depunerea cererilor privind stabilirea drepturilor titularilor.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman