DECIZIE Nr. 150 din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1
din Legea nr. 12/1990 privind protectia populatiei impotriva unor activitati
comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 292 din 25 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea
populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rev Comat Inox" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr.
6.431/2001 al Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 6.431/2001,
Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea
populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a
fost ridicata de Societatea Comerciala "Rev Comat Inox" - S.A. din
Targu Mures intr-o cauza ce are ca obiect plangerea contraventionala formulata
in contradictoriu cu Directia generala a finantelor publice Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990, republicata, cu
modificarile ulterioare, aduc atingere prevederilor constitutionale ale art. 41
alin. (8) si ale art. 135 alin. (6).
In acest sens arata ca "neprecizarea conditiilor in care confiscarea
se poate dispune constituie o incalcare flagranta a prevederilor
constitutionale, care impun legii speciale tocmai precizarea respectivelor
conditii".
Judecatoria Targu Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat instituie conditiile in care
poate avea loc confiscarea, deci nu poate fi invocata imprejurarea ca
sanctiunea confiscarii in discutie nu ar fi instituita prin lege.
Totodata imprejurarea ca dispozitiile art. 6 din Legea nr. 12/1990,
republicata, cu modificarile ulterioare, cuprind norme juridice de trimitere la
alte legi nu reprezinta o problema de neconstitutionalitate, ci se inscrie in
libertatea legiuitorului de a folosi tehnica legislativa pe care o considera
cea mai adecvata in privinta redactarii normelor legale. Mentioneaza, de
asemenea, ca, in ceea ce priveste caracterul lacunar sau neclar al
dispozitiilor art. 6 alin. 1 din legea mai sus amintita, aceasta situatie
urmeaza a fi rezolvata de catre instanta de judecata, in limitele art. 3 din
Codul civil, nefiind vorba de o critica de neconstitutionalitate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Astfel, arata ca dispozitiile legale criticate dispun, tocmai in
aplicarea prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (8), ca marfurile,
produsele sau sumele de bani se confisca si se valorifica "in conditiile
legii". Optiunea legiuitorului, in sensul introducerii unei norme de
trimitere, corespunde dreptului exclusiv al acestuia de a alege solutia de
tehnica legislativa necesara redactarii normelor juridice.
Referitor la neconstitutionalitatea textului de lege criticat in raport cu
prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (6), Guvernul apreciaza ca
principiul inviolabilitatii proprietatii private se aplica in conditiile legii
si nu exclude instituirea prin lege a sanctiunii confiscarii marfurilor,
produselor sau sumelor de bani destinate desfasurarii unor activitati
comerciale ilicite.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei privind neclaritatea si
caracterul echivoc al textului legal criticat, Guvernul considera ca aceste
aspecte nu pot intra sub incidenta controlului de neconstitutionalitate, in
speta fiind vorba de o problema de interpretare si aplicare a dispozitiilor
legale, situatie ce urmeaza a fi solutionata de catre instanta de judecata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor
activitati comerciale ilicite, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 328 din 29 august 1998, aprobata prin Legea nr. 243/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 488 din 18 decembrie
1998.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare: "Marfurile sau
produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea
vreuneia dintre faptele prevazute de art. 1 lit. a), b), d), e), g) si j), daca
sunt ale contravenientului sau ale agentului economic, precum si sumele de bani
si lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca si se
valorifica in conditiile legii, contravaloarea lor facandu-se venit la bugetul
administratiei publice centrale."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (8): "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni sau contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
- Art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
Examinand exceptia, Curtea constata ca argumentele autorului exceptiei,
referitoare la neprecizarea conditiilor in care se poate dispune confiscarea
sau la neclaritatea si caracterul echivoc al art. 6 alin. 1 din Legea nr.
12/1990, reprezinta aspecte ce vizeaza interpretarea si aplicarea legii, de
competenta instantei judecatoresti, iar nu a Curtii Constitutionale.
De altfel, Curtea observa ca textul de lege criticat dispune tocmai in
aplicarea prevederilor constitutionale invocate, adica "in conditiile
legii".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1
din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati
comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rev Comat Inox" - S.A.
din Targu Mures in Dosarul nr. 6.431/2001 al Judecatoriei Targu Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman