DECIZIE Nr. 153 din 12 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(1) lit. c) din Codul muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 554 din 12 noiembrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, ridicata de
Societatea Comerciala "Siretul" - S.A. din Bucecea in Dosarul nr.
2.500/1999 al Judecatoriei Botosani.
La apelul nominal raspunde Doina Zmau. Lipseste Societatea Comerciala
"Siretul" - S.A. din Bucecea, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Doina Zmau sustine ca schimbarea locului
sau de munca si, implicit, a felului muncii sunt ilegale, deoarece contractul
individual de munca a fost modificat unilateral, incalcandu-se astfel
dispozitiile art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ridicate,
considerand ca nu se justifica schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, concretizata in Decizia nr. 86 din 4 septembrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Botosani, prin Incheierea din 24 mai 1999, pronuntata in
Dosarul nr. 2.500/1999, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul
muncii, ridicata de Societatea Comerciala "Siretul" - S.A. din
Bucecea, judetul Botosani, intr-o cauza ce are ca obiect contestatia formulata
de Doina Zmau impotriva deciziei de modificare unilaterala a contractului
individual de munca, emisa de autoarea exceptiei.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul
muncii "este abrogat implicit, deoarece face vorbire de persoane incadrate
in unitatile socialiste". Intrucat "asemenea unitati nu mai exista,
ele fiind transformate potrivit Legii nr. 15/1990 in societati comerciale si
regii autonome..., nici persoanelor incadrate la unitatile nou-infiintate nu li
se mai aplica prevederile care erau valabile pentru unitatile de tip
socialist". Deoarece nici Constitutia si nici legislatia de dupa 1989 nu
se mai refera la organizatii socialiste, "iar art. 134 din Constitutie
stabileste ca economia Romaniei este o economie de piata, dispozitiile legale
criticate sunt abrogate prin efectul prevederilor constitutionale ale art. 150
alin. (1)". In acest sens se invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr.
82 din 29 aprilie 1997, prin care s-a retinut abrogarea dispozitiilor art. 13
alin. 3 din Legea nr. 1/1970, in masura in care se refera la societatile
comerciale.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ridicata ca
nefondata, deoarece textul de lege isi mentine valabilitatea. Si aceasta, chiar
daca expresia "unitatile socialiste" este o expresie perimata,
fiindca face "referire la aceeasi persoana juridica", existenta in
continuare.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul muncii
"nu contravin prevederilor art. 38 din Constitutie, care reglementeaza
dreptul la munca si la protectia sociala a muncii, si nici altor dispozitii
constitutionale". In acest sens se invoca Decizia Curtii Constitutionale
nr. 86 din 4 septembrie 1996, prin care s-a decis ca dispozitiile art. 19 alin.
(1) lit. a), b) si c) din Codul muncii sunt constitutionale. In continuare se
mentioneaza ca, potrivit art. 183 alin. (1) din Codul muncii, prevederile
acestuia se aplica si "raporturilor de munca stabilite de persoane
juridice, altele decat unitatile socialiste".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legate criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate vizeaza art. 19 alin. (1) lit. c) din
Codul muncii, conform caruia "Persoana incadrata intr-o unitate socialista
are urmatoarele drepturi principale: [...]
c) sa i se asigure stabilitatea in munca, contractul de munca neputand sa
inceteze sau sa fie modificat decat in cazurile prevazute de lege".
Desi autoarea exceptiei nu precizeaza norma constitutionala incalcata, in
motivarea exceptiei se refera totusi la art. 134 din Constitutie, potrivit
caruia "Economia Romaniei este economie de piata", si la art. 150
alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Legile si toate celelalte acte
normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii".
Examinand cauza, Curtea constata ca primul argument de
neconstitutionalitate nu poate fi retinut, deoarece protectia legala a raporturilor
de munca este necesara si valabila si in conditiile economiei de piata.
Dispozitiile art. 19 alin. (1) lit. c) din Codul muncii impun legalitatea
oricarei masuri de incetare sau de modificare a contractului individual de
munca, cerinta pe deplin compatibila cu principiile consacrate prin Constitutia
din 1991, indeosebi cu cele referitoare la dreptul la munca si la protectia
sociala a muncii, consacrate in art. 38 alin. (1) si (2), potrivit carora
"Dreptul la munca nu poate fi ingradit [...]" si, respectiv,
"Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii [...]".
Examinand cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, Curtea constata
ca, neputandu-se retine vreo norma constitutionala infranta de art. 19 alin.
(1) lit. c) din Codul muncii, nu se poate sustine nici abrogarea acestui
articol de lege prin efectul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
De altfel, dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, concretizat in Decizia Curtii Constitutionale nr. 86 din 4
septembrie 1996, ramasa definitiva prin nerecurare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 7 ianuarie 1997. Prin aceasta decizie
s-a constatat constitutionalitatea textului de lege criticat, retinandu-se ca,
desi unitatile socialiste au disparut ca subiecte ale raporturilor de munca,
totusi reglementarea data acestor raporturi prin textele Codului muncii trebuie
aplicata in continuare "raporturilor ce se stabilesc intre salariatii
persoanelor juridice care au rezultat din transformarea fostelor unitati
socialiste, inclusiv dupa privatizarea acestora, potrivit legii". De
asemenea, s-a retinut ca, "Independent insa daca se admite sau nu o
modificare tacita a terminologiei Codului muncii, textele acestuia se aplica -
cu exceptia cazurilor in care ar fi potrivnice prevederilor Constitutiei sau
dispozitiilor cuprinse in legile ulterioare - in cazul tuturor raporturilor de
munca stabilite intre agentii economici si salariatii acestora".
Aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi care sa justifice reconsiderarea acestora.
In plus, Curtea constata ca aceeasi obligatie este prevazuta si la art. 183
alin. (1) din Codul muncii, care prevede ca dispozitiile acestui cod se aplica
si "raporturilor de munca stabilite cu persoane juridice, altele decat
unitatile socialiste". Rezulta ca reglementarile Codului muncii continua
si in prezent sa aiba caracterul de drept comun pentru orice raporturi juridice
de munca, indiferent cine este angajatorul. De aceea, art. 19 alin. (1) lit. c)
din Codul muncii este in vigoare si corespunde pe deplin prevederilor
constitutionale ale art. 38, potrivit carora dreptul la munca nu poate fi
ingradit, salariatii avand dreptul la protectia sociala a muncii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(1) lit. c) din Codul muncii, ridicata de Societatea Comerciala
"Siretul" - S.A. din Bucecea in Dosarul nr. 2.500/1999 al
Judecatoriei Botosani.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman