DECIZIE Nr. 155 din 30 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 6 mai 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Virgil Marian in Dosarul nr. 8.083/2003
al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, Virgil Marian, personal,
lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Virgil Marian solicita admiterea
exceptiei astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata, aratand ca
dispozitiile legale criticate instituie discriminari intre pensionari, ceea ce
contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu
instituie discriminari la calcularea pensiei si, ca atare, sunt
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.083/2003,
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Virgil Marian intr-o cauza civila avand ca obiect
contestatia formulata de acesta impotriva deciziei de pensionare emise de Casa
Judeteana de Pensii Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 sunt neconstitutionale,
deoarece produc efecte discriminatorii.
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat "recorelarea
tuturor categoriilor de pensii urmareste sa determine modalitatea de stabilire
a masurilor de protectie sociala, iar dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea
nr. 19/2000 nu afecteaza pensiile stabilite anterior intrarii in vigoare a
legii, ci instituie un sistem unitar de calcul al acestora".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului considera ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate,
bazata pe prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "data
pensionarii, anterioara sau ulterioara intrarii in vigoare a art. 180 alin.
(2), in redactarea modificata, genereaza situatii juridice diferite, care impun
si justifica un tratament juridic diferentiat". De altfel, textul de lege
criticat se aplica tuturor categoriilor de pensionari care indeplinesc aceleasi
conditii de pensionare, iar in privinta pensiilor stabilite anterior intrarii
in vigoare a noii reglementari, problema determinarii punctajului mediu anual
al fiecarei persoane este de natura tehnica si nu reprezinta o incalcare a
principiului egalitatii in drepturi.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 161 din 30 martie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 338/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din
25 iunie 2002), dispozitii care, in prezent, au urmatorul cuprins: "CNPAS
va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei
legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea
cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile
de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru
asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea unui punct
de pensie, stabilite in conditiile art. 80."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul
continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Textul art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, nu instituie nici privilegii si nici discriminari,
acesta fiind deopotriva aplicabil pentru toti pensionarii care se afla in
situatii identice. Dupa cum a statuat Curtea Constitutionala in numeroase
cazuri, de exemplu prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994,
principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, nu presupune uniformitate si se aplica la situatii egale, iar in
cazul situatiilor diferite in care se afla anumite categorii de cetateni se
justifica solutii legislative diferite, fara a fi considerate ca fiind
discriminatorii.
Astfel, daca s-ar fi prevazut ca pensiile stabilite pe baza legislatiei
anterior in vigoare se recalculeaza in conditiile si conform criteriilor
prevazute de noua reglementare, aceasta ar fi avut caracter retroactiv, contrar
prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Recalcularea si recorelarea
pensiilor anterior stabilite se fac ca o masura de protectie sociala, iar nu
prin aplicarea retroactiva a legii.
Curtea retine ca dispozitiile legale criticate prevad determinarea
punctajului mediu anual al fiecarui pensionar "prin raportarea cuantumului
pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare [...] la valoarea unui punct
de pensie stabilita in conditiile art. 80". Determinarea punctajului mediu
anual se face in aceleasi conditii pentru toate persoanele pensionate anterior
datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 si urmeaza a se avea in vedere la
recalcularea si recorelarea pensiilor, operatiune ce se efectueaza esalonat in
timp, in functie de posibilitatile financiare prevazute.
Totodata, alin. (7) al art. 180 elimina posibilitatea diminuarii unor
drepturi stabilite pe baza legislatiei anterioare, prevazand ca, "In
situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic
decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata
cuantumul avantajos".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Virgil Marian in Dosarul nr. 8.083/2003 al Tribunalului Cluj -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 martie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean