DECIZIE Nr. 178 din 20 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 din
Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 18 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 454 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Trei G Export" - S.R.L. din Oradea in Dosarul
nr. 5.310/2003 al Tribunalului Bihor.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale referitoare la liberul
acces la justitie si la garantarea dreptului la aparare, intrucat poprirea se
infiinteaza cu instiintarea debitorului, astfel incat acesta are posibilitatea
de a formula contestatie la executare impotriva actelor vatamatoare in temeiul
art. 399 si urmatoarele din Codul de procedura civila. Nu poate fi retinuta
nici critica referitoare la incalcarea art. 16 din Constitutie, republicata,
intrucat nu exista identitate de situatie intre creditori si debitori care sa
impuna un tratament juridic nediferentiat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
5.310/2003, Tribunalul Bihor a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 din Codul de procedura civila,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Trei G Export" - S.R.L.
din Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, desi in cadrul
tuturor celorlalte forme de executare se procedeaza la somarea debitorului,
art. 454 din Codul de procedura civila prevede ca poprirea se infiinteaza fara
somatie. Astfel, accesul liber la justitie si dreptul la aparare ale
debitorului si tertului poprit sunt incalcate prin lasarea la indemana
exclusiva a executorului judecatoresc a dispunerii infiintarii popririi, fara
ca aceasta masura sa fie validata de catre instanta de judecata, in prezenta
partilor.
De asemenea, intrucat de infiintarea popririi ia cunostinta numai
creditorul, textul de lege criticat instituie un privilegiu in favoarea
acestuia, ceea ce contravine principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor.
In concluzie, autoarea exceptiei considera ca prevederile art. 454 din
Codul de procedura civila determina o restrangere a exercitarii drepturilor
constitutionale mentionate, nejustificata de existenta vreuneia dintre
situatiile prevazute la art. 53 din Constitutie, republicata.
Tribunalul Bihor apreciaza ca, desi art. 454 din Codul de procedura civila
nu prevede obligativitatea somarii debitorului, acesta din urma este
incunostintat de inceperea executarii silite prin poprire, prin intermediul
adresei insotite de titlul executoriu certificat. Asa fiind, textul de lege
criticat nu creeaza discriminari si nu restrange exercitiul dreptului la
aparare sau al liberului acces la justitie, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 454 din Codul de procedura civila fiind neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca textul de lege criticat isi are temeiul in dispozitiile
art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, potrivit carora competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege. Infiintarea popririi se realizeaza cu incunostintarea in scris a
debitorului despre masura luata, tocmai pentru a asigura acestuia posibilitatea
de a-si exercita in mod neingradit drepturile procesuale prevazute de lege,
prin promovarea unei contestatii impotriva actului de executare. Asadar, art.
454 din Codul de procedura civila nu aduce atingere principiului egalitatii in
drepturi a celor urmariti prin poprire, asigurand accesul liber la justitie
tuturor persoanelor interesate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate formulata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 454 din
Codul de procedura civila si are urmatorul continut:
- Art. 454: "Poprirea se infiinteaza fara somatie, prin adresa
insotita de o copie certificata de pe titlul executoriu, comunicata celei de-a
treia persoane aratate la art. 452, instiintandu-se totodata si debitorul
despre masura luata.
In adresa de poprire se va pune in vedere celei de-a treia persoane, care
devine potrivit art. 1 tert poprit, interdictia de a plati debitorului sumele
de bani sau bunurile mobile incorporale ce i le datoreaza ori pe care i le va
datora, declarandu-le poprite in masura necesara pentru realizarea obligatiei
ce se executa silit.
In cazul in care poprirea a fost infiintata ca masura asiguratorie si nu a
fost desfiintata pana la obtinerea titlului executoriu, se va comunica tertului
poprit copie certificata de pe titlul executoriu in vederea indeplinirii
obligatiilor prevazute de art. 456.
Indisponibilizarea sumelor de bani sau a bunurilor mobile incorporale
poprite va inceta daca debitorul consemneaza, cu afectatiune speciala, intreaga
valoare a creantei la dispozitia creditorului urmaritor. Debitorul va inmana
recipisa de consemnare executorului judecatoresc, care va instiinta de indata
pe tertul poprit."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 24 alin.
(1), ale art. 53 si 57 din Constitutia Romaniei, republicata, care au urmatorul
continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 57: "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca poprirea
reprezinta o forma de executare a creantelor si consta in indisponibilizarea
unor bunuri in mainile tertului poprit, care este debitor al persoanei
executate silit, in scopul achitarii directe a creantei poprite catre creditor.
Asa fiind, poprirea permite creditorului sa urmareasca creantele sau alte
drepturi ale debitorului urmarit nascute in raporturile acestuia cu tertii.
Aceasta masura se infiinteaza, potrivit art. 453 alin. 1 din Codul de procedura
civila, la cererea creditorului de catre executorul judecatoresc, fara somatie,
prin adresa insotita de o copie certificata de pe titlul executoriu, comunicata
tertului poprit, cu instiintarea debitorului.
Curtea constata ca poprirea se realizeaza prin intermediul unei proceduri
suple si rapide in vederea recuperarii creditului, art. 454 din Codul de
procedura civila avand ca finalitate tocmai asigurarea celeritatii executarii
prestatiei la care debitorul este obligat printr-un titlu executoriu. In
considerarea acestor ratiuni si pentru prevenirea unor eventuale abuzuri din
partea debitorilor rau-platnici, in sensul tergiversarii executarii
obligatiilor ce le incumba, legiuitorul a prevazut in mod expres infiintarea
popririi fara obligatia somarii prealabile a debitorului. Insa in conditiile in
care respectivul debitor are posibilitatea de a lua cunostinta despre
infiintarea popririi, textul de lege criticat nu lezeaza in nici un fel accesul
liber la justitie sau dreptul persoanei la aparare. Astfel, in temeiul art. 399
din Codul de procedura civila, care prevede ca impotriva oricarui act de executare
se poate face contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin executare,
debitorul beneficiaza de toate garantiile procesuale pentru realizarea deplina
a acestor drepturi, supunand cenzurii instantei masura dispusa, in cadrul unei
proceduri contradictorii. Asa fiind, sustinerea autorului exceptiei, conform
careia textul de lege dedus controlului ar contraveni art. 21 si 24 din
Constitutia republicata, este neintemeiata.
Cu privire la incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutia republicata,
Curtea constata ca, potrivit jurisprudentei sale constante, tratamentul juridic
egal constituie un drept al cetatenilor numai in masura in care acestia se
gasesc in situatii juridice identice, deosebirile sub acest aspect impunand, in
mod necesar, un regim juridic diferentiat. Asa fiind, in masura in care
reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia
prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente
arbitrare, critica cu un atare obiect nu este intemeiata.
Textul de lege criticat nu aduce atingere nici dispozitiilor
constitutionale ale art. 53, deoarece acestea sunt aplicabile numai in ipoteza
in care exista o restrangere a exercitarii drepturilor si libertatilor
fundamentale ale cetatenilor, restrangere care, astfel cum s-a aratat anterior,
nu s-a constatat.
In sfarsit, referitor la incalcarea art. 57 din Constitutia republicata,
Curtea considera ca invocarea acesteia nu este intemeiata, intrucat exercitarea
drepturilor si libertatilor consacrate de Constitutie trebuie sa se realizeze
cu buna-credinta, in limite rezonabile, cu respectarea drepturilor si
intereselor in egala masura ocrotite ale celorlalte subiecte de drept. Prin
textul de lege criticat nu numai ca nu se incalca aceasta indatorire fundamentala,
ci, dimpotriva, se da expresie dispozitiei constitutionale, astfel incat
debitorul nu are decat sa-si execute voluntar si cu buna-credinta obligatia
certa, lichida si exigibila constatata prin titlul executoriu, pentru a nu leza
dreptul legal recunoscut al titularului creantei.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Trei G Export" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 5.310/2003 al
Tribunalului Bihor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu