DECIZIE Nr. 18 din 20 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, precum si a
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 28 martie 2005

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, precum si a dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de
organizare si functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta
Guvernului nr. 35/2002, exceptie ridicata de Mircea Cazan, Gheorghe Dicu, Maria
Valeria Isaicu, Nicolaescu Gheorghe, Cornel Stirbet si Partidul National
Liberal - Filiala Sibiu in Dosarul nr. 3.664/2004 al Tribunalului Sibiu -
Sectia comerciala si de contencios administrativ si de Nicolae Neagu, Nicolae
Nan, Grigore Popescu, Maria Marcela Raulea si Partidul Democrat - Filiala Sibiu
in Dosarul nr. 3.663/2004 al aceleiasi instante.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 3.664/2004 si nr. 3.663/2004 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 443D/2004 la Dosarul nr. 442D/2004, care este primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
invedereaza Curtii ca, ulterior sesizarii acestei instante cu solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate, a intervenit abrogarea Legii nr. 29/1990 prin art. 31
alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, dar solutia
legislativa criticata de autorii exceptiilor a fost preluata in actul
abrogator, in art. 7 alin. (1). Tinand cont de jurisprudenta Curtii cu privire
la constitutionalitatea procedurii administrative prealabile in raport cu
prevederile art. 21 din Constitutie, pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, apreciaza, de asemenea, ca este neintemeiata,
intrucat hotararile la care face trimitere acest text de lege nu produc efecte juridice,
avand doar rolul de a constata parcurgerea unor proceduri prevazute de lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 21 iulie 2004, pronuntate in dosarele nr. 3.663/2004
si nr. 3.664/2004, Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, precum si a dispozitiilor art. 9 alin. (4) din
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, aprobat
prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002. Exceptia a fost ridicata de Mircea
Cazan, Gheorghe Dicu, Maria Valeria Isaicu, Nicolaescu Gheorghe, Cornel Stirbet
si Partidul National Liberal - Filiala Sibiu, respectiv de Nicolae Neagu,
Nicolae Nan, Grigore Popescu, Maria Marcela Raulea si Partidul Democrat -
Filiala Sibiu cu prilejul solutionarii unor actiuni in contencios administrativ
indreptate impotriva prefectului judetului Sibiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in
esenta, ca prevederile art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 contravin
dispozitiilor art. 21 alin. (4) din Constitutie, conform carora
"Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite."
In acelasi timp, potrivit opiniei lor, prevederile art. 9 alin. (4) din
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale aduc
atingere dispozitiilor constitutionale consacrate in art. 21 alin. (1) si (2),
in art. 52 alin. (1) si in art. 126 alin. (6). Argumentand aceasta sustinere,
arata ca textul de lege criticat "limiteaza accesul la justitie al celor
vatamati prin hotararile adoptate in sedinta de constituire a consiliilor
locale, scotand in mod neconstitutional de sub controlul jurisdictional al
contenciosului administrativ hotararile adoptate in sedinta de constituire, cu
toate ca ele nu fac parte din categoria actelor administrative exceptate
constitutional de la acest control."
Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest
sens, arata ca prin prevederile art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de
organizare si functionare a consiliilor locale "este reglementata
procedura alegerii comisiei de validare, validarea mandatelor, constituirea
consiliului si alegerea presedintelui de sedinta, dispozitii care nu incalca
norma constitutionala si care sunt in concordanta si cu dispozitiile Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, referindu-se la dispozitiile art. 5 alin. 1
din Legea nr. 29/1990, arata ca procedura de judecata, inclusiv conditiile
sesizarii instantei judecatoresti, se intemeiaza pe dispozitiile
constitutionale consacrate in art. 126 alin. (2), care dau libertate
legiuitorului sa statueze in aceste domenii. Asa fiind, cererea de chemare in
judecata, ca orice act de procedura, este supusa atat unor conditii de forma,
cat si unor conditii extrinseci, asa cum este conditia procedurii
administrative prealabile. Aceasta procedura, insa, nu incalca principiul
accesului liber la justitie si nici dreptul persoanei vatamate printr-un act
administrativ de a obtine recunoasterea pe calea justitiei a dreptului pretins,
anularea actului sau repararea pagubei, ci reprezinta o posibilitate
suplimentara pentru cetatean de aparare a drepturilor sale. De altfel,
aminteste ca, in sensul aceleiasi solutii, este si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, asa cum reiese din Decizia nr. 235/2000, Decizia nr. 145/2003,
Decizia nr. 174/2004 sau Decizia nr. 216/2004. In ceea ce priveste dispozitiile
art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
consiliilor locale, arata ca "Hotararile invocate de textul citat [...] au
doar rolul de a constata parcurgerea unor proceduri prevazute de lege, nefiind
intrunite conditiile pentru angajarea controlului jurisdictional pe calea
contenciosului administrativ". Avand in vedere caracterul acestor norme,
considera ca acestea nu sunt de natura sa afecteze drepturi sau interese
legitime ale persoanelor, in sensul textelor constitutionale invocate.
Avocatul Poporului apreciaza ca numai instanta de contencios constitutional
poate decide cadrul constitutional in care urmeaza sa fie examinata exceptia de
neconstitutionalitate, intrucat din incheierea prin care Curtea Constitutionala
a fost sesizata nu reies textele constitutionale pretins a fi incalcate. De
asemenea mentioneaza ca, in opinia sa, textele de lege criticate "nu
contravin nici unui text din Constitutie [...]".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, cu
modificarile ulterioare, dispozitii potrivit carora: "Inainte de a cere
tribunalului anularea actului sau obligarea la eliberarea lui, cel care se
considera vatamat se va adresa pentru apararea dreptului sau, in termen de 30
de zile de la data cand i s-a comunicat actul administrativ sau la expirarea
termenului prevazut la art. 1 alin. 2, autoritatii emitente, care este obligata
sa rezolve reclamatia in termen de 30 de zile de la aceasta."
De asemenea, autorii exceptiei invoca si neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.
35/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 2
februarie 2002 si aprobata cu modificari prin Legea nr. 673/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002.
Potrivit acestui text de lege, "Hotararile nr. 1 - 4 se semneaza de
presedintele de varsta si de cei 2 asistenti ai acestuia si se contrasemneaza
de secretar. Aceste hotarari au caracter constatator. Ele nu produc efecte
juridice, neputand forma obiectul unor actiuni in justitie."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 alin. (1), (2) si (4), ale
art. 52 alin. (1) si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie, potrivit carora:
- Art. 21 alin. (1), (2) si (4): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept. [...]
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 52 alin. (1): "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ
sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa
obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei.";
- Art. 126 alin. (6) din Constitutie: "(6) Controlul judecatoresc al
actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului
administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu
Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele
de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor
vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate
neconstitutionale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale cu exceptia de neconstitutionalitate, a intervenit abrogarea
Legii nr. 29/1990 prin art. 31 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004. In acelasi timp, observa ca solutia legislativa criticata
de autorii exceptiilor a fost preluata in actul abrogator, in art. 7 alin. (1),
potrivit caruia: "Inainte de a se adresa instantei de contencios
administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al
sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral,
trebuie sa solicite autoritatii publice emitente, in termen de 30 de zile de la
data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia. Plangerea
se poate adresa in egala masura organului ierarhic superior, daca acesta
exista". Asa fiind, Curtea urmeaza sa analizeze conformitatea acestui din
urma text de lege cu prevederile constitutionale invocate.
Astfel, Curtea constata ca problema constitutionalitatii procedurii
administrative prealabile a fost supusa in mai multe randuri controlului de
constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii din Legea
fundamentala invocate si in prezenta cauza, solutia constanta fiind aceea de
respingere a exceptiilor ca neintemeiate. In acest sens pot fi amintite Decizia
nr. 188 din 27 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 498 din 2 iunie 2004, si Decizia nr. 272 din 24 iunie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 723 din 11 august 2004, in care
s-a statuat ca "textul constitutional care se refera la caracterul
facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este aplicabil
prevederilor criticate care instituie obligatia persoanei vatamate de a se
adresa cu reclamatie organului administrativ emitent mai inainte de sesizarea
instantei de judecata cu anularea actului considerat ilegal. Dispozitia
constitutionala invocata a desfiintat conditia prealabila numai pentru
procedura administrativa jurisdictionala. Nici o dispozitie constitutionala nu
interzice ca prin lege sa se instituie o procedura administrativa prealabila,
fara caracter jurisdictional, cum este [...] procedura recursului administrativ
gratios sau a celui ierarhic."
Curtea apreciaza ca in speta nu au intervenit elemente noi care sa
justifice schimbarea jurisprudentei amintite.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate indreptata impotriva
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, Curtea observa ca aceasta are in vedere
imposibilitatea atacarii in justitie a hotararii de alegere a comisiei de
validare, a celei de validare a mandatelor de consilieri locali, a celei de
constituire a consiliului local ori a celei de alegere a presedintelui de
sedinta, autorii exceptiei apreciind ca astfel este incalcat principiul
constitutional al liberului acces la justitie. Curtea constata, insa, ca la o
examinare mai atenta a textelor legale criticate argumentele invocate in
sustinerea neconstitutionalitatii apar ca fiind neintemeiate. Astfel, asa cum
reiese din insusi continutul acestor prevederi legale, hotararile despre care
s-a facut mentiune nu intrunesc conditiile pentru declansarea unei actiuni in
contencios administrativ, deoarece nu produc efecte juridice, ele avand doar
rolul de a constata parcurgerea unor proceduri prevazute de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1)
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, precum si a dispozitiilor
art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, exceptie
ridicata de Mircea Cazan, Gheorghe Dicu, Maria Valeria Isaicu, Nicolaescu
Gheorghe, Cornel Stirbet si Partidul National Liberal - Filiala Sibiu in
Dosarul nr. 3.664/2004 al Tribunalului Sibiu - Sectia comerciala si de
contencios administrativ si de Nicolae Neagu, Nicolae Nan, Grigore Popescu,
Maria Marcela Raulea si Partidul Democrat - Filiala Sibiu in Dosarul nr.
3.663/2004 al aceleiasi instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea