DECIZIE Nr. 1804 din 30 septembrie 1999
privind aprobarea Metodologiei de control al valorii in vama a marfurilor
importate
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 533 din 2 noiembrie 1999
Directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
in baza art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 392/1999 privind controlul
valorii in vama a marfurilor importate,
in temeiul prevederilor art. 113 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626/1997,
emite urmatoarea decizie:
Art. 1
Se aproba Metodologia de control al valorii in vama a marfurilor importate,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Directiei Generale a Vamilor si
unitatile sale subordonate vor aduce la indeplinire prevederile prezentei
decizii.
Art. 3
Prezenta decizie intra in vigoare in termen de 15 zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Directorul general
al Directiei Generale a Vamilor,
Dumitru Baltes
ANEXA 1
METODOLOGIA
de control al valorii in vama a marfurilor importate
A. Verificarea indeplinirii conditiilor privind acceptarea valorii de
tranzactie in scopul determinarii valorii in vama a marfurilor importate
1. Valoarea in vama a marfurilor importate se determina pe baza valorii de
tranzactie, de fiecare data cand sunt indeplinite conditiile prevazute la art.
1 si 8 din Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994, ratificat prin Legea
nr. 133/1994.
2. In situatia in care se constata ca nu sunt indeplinite conditiile
stipulate la art. 1 si 8 din Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994,
ratificat prin Legea nr. 133/1994, si ca valoarea de tranzactie nu poate fi
acceptata in scopul determinarii valorii in vama a marfurilor importate, biroul
vamal si importatorul se vor consulta pentru a gasi baza valorii in vama, prin
aplicarea prevederilor art. 2 - 7 din acordul sus-mentionat, in ordinea
prevazuta in acesta.
B. Procedura aplicabila in situatiile in care exista suspiciuni privind
realitatea valorii in vama declarate a marfurilor importate
3. (1) In toate cazurile in care biroul vamal are indoieli privind
exactitatea informatiilor sau a documentelor furnizate pentru determinarea
valorii in vama a marfurilor importate pe baza valorii de tranzactie, valoarea
in vama va fi determinata cu titlu definitiv numai dupa efectuarea verificarii
documentelor justificative suplimentare solicitate importatorului si, in
cazurile prevazute in prezenta metodologie, dupa efectuarea investigatiilor la
sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a marfurilor.
(2) Lista exemplificativa cuprinzand documentele justificative suplimentare
este prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
(3) Biroul vamal va analiza circumstantele proprii fiecarei tranzactii care
sta la baza operatiunii de import, dupa care va completa formularul prevazut in
anexa nr. 2 la prezenta metodologie, pe care il va adresa in mod oficial
importatorului. In formularul adresat importatorului se vor mentiona
documentele justificative solicitate si considerentele pentru care valoarea in
vama declarata a marfurilor importate nu poate fi acceptata fara o verificare
suplimentara.
(4) Prezentarea documentelor justificative suplimentare, solicitate in
scris importatorului de catre biroul vamal, nu poate fi considerata ca avand un
caracter facultativ in vederea dovedirii veridicitatii valorii in vama
declarate a marfurilor importate.
4. (1) Daca este necesara amanarea determinarii definitive a valorii in
vama a marfurilor importate, biroul vamal va aproba ridicarea marfurilor din
vama numai cu conditia respectarii procedurii prevazute la art. 3 alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 392/1999.
(2) Importatorul are obligatia sa prezinte documentele justificative
prevazute la pct. 3 alin. (2) din prezenta metodologie in termen de 30 de zile
de la ridicarea marfurilor din vama.
(3) Pentru categoriile de marfuri cuprinse in baza de date statistice la
import cuantumul garantiei se va determina utilizandu-se informatiile existente
in aceasta baza de date. Prin expresia suma cea mai ridicata a datoriei vamale
ce ar rezulta din operatiunea de vamuire se intelege suma care rezulta din
calcularea drepturilor de import pe baza nivelului maxim al valorii in vama a
marfurilor importate prevazute in baza de date statistice la import pentru
marfuri clasificate la acelasi cod tarifar sau, atunci cand este cazul, la
aceeasi categorie de marfuri din cadrul aceluiasi cod tarifar.
(4) Atunci cand exista suspiciuni cu privire la exactitatea valorii in vama
declarate la importul categoriilor de marfuri care nu sunt cuprinse in baza de
date statistice la import, biroul vamal va utiliza pentru determinarea
cuantumului garantiei informatiile si datele aflate in evidenta sa si cele
cuprinse in Situatia statistica privind valoarea in vama declarata la import,
elaborata in sistem informatizat de Directia de informatizare si statistica
vamala din cadrul Directiei Generale a Vamilor. In aceste cazuri, prin expresia
suma cea mai ridicata a datoriei vamale ce ar rezulta din operatiunea de
vamuire se intelege suma care rezulta din calcularea drepturilor de import pe
baza nivelului maxim al valorii in vama pentru marfuri identice, respectiv
similare, sau, in ultima instanta, pe baza nivelului maxim al valorii in vama a
marfurilor clasificate la acelasi cod tarifar cu marfurile ce urmeaza a fi
evaluate.
(5) Baza de date statistice la import si Situatia statistica privind
valoarea in vama declarata la import sunt destinate uzului intern al
autoritatii vamale si se comunica numai unitatilor din subordinea Directiei
Generale a Vamilor si institutiilor prevazute la art. 7 alin. (1) din Hotararea
Guvernului nr. 392/1999. Datele si informatiile cuprinse in baza de date
statistice la import si in Situatia statistica privind valoarea in vama
declarata la import se utilizeaza numai in scopul evaluarii in vama, cu
respectarea confidentialitatii lor, in conditiile prevazute la art. 10 din
Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994, ratificat prin Legea nr.
133/1994.
5. (1) In termen de 24 de ore de la inregistrarea declaratiei vamale de
import biroul vamal va informa directia regionala vamala in a carei subordine
se afla despre aplicarea prezentei metodologii. Nota de informare va cuprinde
datele de identificare a importatorului si a marfurilor declarate.
(2) In situatia in care sediul importatorului sau locul de depozitare a
marfurilor este situat pe teritoriul altei directii regionale vamale decat cea
prin care se deruleaza operatiunea de import supusa verificarilor, directia
regionala vamala mentionata la alin. (1) va transmite, in termen de doua ore,
informarea primita la aceasta directie regionala vamala.
(3) In termen de 48 de ore de la primirea oficiala a documentatiei complete
prezentate de importator, biroul vamal va lua urmatoarele masuri:
a) va analiza documentele prezentate de importator, va verifica concordanta
cu datele din declaratia vamala de import si din celelalte documente depuse in
momentul efectuarii formalitatilor de vamuire;
b) va intocmi un raport care va fi inaintat directiei regionale vamale in a
carei subordine se afla, care va cuprinde concluziile asupra verificarilor
efectuate si propunerile referitoare la modul de incheiere a operatiunii.
Raportul va fi semnat de seful biroului vamal si de seful compartimentului de
control documentar (sau, in lipsa unei persoane care asigura aceasta functie,
de persoana numita de seful biroului vamal prin ordin de serviciu) si va fi
insotit de intreaga documentatie depusa de importator. In situatia prevazuta la
alin. (2) raportul si documentatia anexata la acesta se vor comunica de catre
directia regionala vamala mentionata anterior directiei regionale vamale in a
carei raza de competenta se afla sediul importatorului, respectiv locul de
depozitare a marfurilor, in termen de 48 de ore de la primirea acestor
documente.
6. (1) Din momentul informarii directiei regionale vamale potrivit pct. 5
alin. (1) si (2) din prezenta metodologie, brigada de supraveghere si control
vamal din cadrul acestei directii regionale vamale va initia procedura de
control la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a
marfurilor, luand urmatoarele masuri:
a) verifica existenta sediului social al agentului economic importator,
corespunzator cu cel prevazut in certificatul de inmatriculare la registrul
comertului, precum si a locului de depozitare a marfurilor;
b) controleaza bunurile supuse vamuirii;
c) efectueaza la sediul agentului economic importator investigatiile asupra
operatiunii de import analizate, in scopul verificarii modului de respectare a
reglementarilor vamale;
d) alte masuri stabilite si comunicate de Directia de supraveghere si
control vamal.
(2) Directia de supraveghere si control vamal va transmite brigazilor de
supraveghere si control vamal din subordine norme interne cuprinzand procedura
de control la sediul importatorului.
(3) Pe parcursul desfasurarii activitatii de control brigada de
supraveghere si control vamal care efectueaza verificarea la sediul
importatorului va tine seama de urmatoarele:
a) concluziile formulate in urma verificarilor efectuate asupra
documentelor prezentate de importator si propunerile referitoare la modul de
incheiere a operatiunii cuprinse in raportul intocmit de biroul vamal;
b) raportul intocmit de brigada de supraveghere si control vamal care a
efectuat verificarea la locul de depozitare a marfurilor, in cazul in care
acesta este situat in raza de competenta a altei directii regionale vamale.
(4) Daca este cazul, brigada de supraveghere si control vamal care
efectueaza verificarea la sediul importatorului va informa Directia de
supraveghere si control vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor despre
necesitatea de a se solicita documente si informatii administratiei vamale din
tara de export, in baza acordurilor de cooperare in domeniul vamal. Nota de
informare va fi insotita de intreaga documentatie analizata si de raportul
privind rezultatele verificarilor efectuate la sediul importatorului.
(5) Directia de supraveghere si control vamal din cadrul Directiei Generale
a Vamilor va transmite brigazilor de supraveghere si control vamal din
subordine norme interne referitoare la cazurile si la conditiile in care se solicita
aceste date si informatii.
(6) Directia de supraveghere si control vamal din cadrul Directiei Generale
a Vamilor va comunica brigazii de supraveghere si control vamal rezultatele
verificarilor efectuate de administratia vamala din tara de export in termen de
5 zile de la data primirii acestora.
7. (1) Brigada de supraveghere si control vamal care a efectuat verificarea
la sediul importatorului va intocmi raportul care va cuprinde concluziile
finale privind modul de determinare a valorii in vama a marfurilor care au
facut obiectul verificarilor.
(2) In situatia prevazuta la pct. 5 alin. (2) din prezenta metodologie,
acest raport va fi transmis directiei regionale vamale in subordinea careia se
afla biroul vamal prin care se deruleaza operatiunea supusa verificarii.
(3) Raportul va fi intocmit si transmis directiei regionale vamale in
termen de 20 de zile de la data primirii raportului intocmit de biroul vamal si
a documentatiei, cu exceptia cazurilor in care este necesara corespondenta internationala,
atunci cand termenul de raspuns se prelungeste in mod corespunzator.
8. (1) Decizia finala va fi luata de directia regionala vamala in
subordinea careia se afla biroul vamal prin care se deruleaza operatiunea
supusa verificarii, pe baza raportului intocmit de biroul vamal si in
concordanta cu raportul intocmit de brigada de supraveghere si control vamal
care a efectuat verificarea la sediul importatorului, respectiv la locul de
depozitare a marfurilor.
(2) Decizia finala va fi comunicata in scris importatorului in termen de 30
de zile de la data primirii oficiale la biroul vamal a documentatiei complete
prezentate de importator, cu exceptia cazurilor in care este necesara
corespondenta internationala, atunci cand termenul de raspuns se prelungeste
potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 392/1999.
9. Deciziile finale prin care se stabileste ca documentele justificative
prezentate de importator si rezultatele controlului ulterior sunt in masura sa
dovedeasca realitatea valorii de tranzactie declarate se vor transmite
Directiei Generale a Vamilor in termen de 5 zile de la data emiterii lor.
10. Operatiunile de import al marfurilor, efectuate de acelasi importator,
provenind de la acelasi exportator si care se deruleaza in baza acelorasi
prevederi contractuale, pot fi efectuate fara aplicarea prevederilor prezentei
metodologii, daca in urma verificarii operatiunilor anterioare s-a constatat
realitatea valorii de tranzactie declarate. In aceste situatii directia
regionala vamala in subordinea careia se afla biroul vamal va comunica acestuia
acordul sau, in baza avizului brigazii de supraveghere si control vamal care a
efectuat verificarea la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare
a marfurilor.
ANEXA 1
la metodologie
LISTA EXEMPLIFICATIVA
cuprinzand documentele justificative suplimentare
- actul constitutiv al titularului operatiunii;
- certificatul de inmatriculare a societatii comerciale la registrul
comertului;
- certificatul de inregistrare fiscala;
- contractul comercial incheiat cu vanzatorul produselor respective, precum
si corespondenta comerciala purtata cu acesta in vederea incheierii si
derularii contractului;
- factura comerciala emisa de vanzatorul marfurilor si/sau alte documente
privind plata marfurilor si a cheltuielilor pe parcurs extern, aferente
acestora;
- documentul de transport al marfurilor;
- contractul de asigurare a marfii si polita de asigurare, atunci cand este
cazul;
- documentele bancare privind efectuarea platilor externe pentru importul
de marfuri catre vanzatorul acestora, conform dispozitiilor contractuale;
- extrasul contului in valuta din care s-a efectuat plata;
- documentele privind obtinerea valutei prin schimb valutar pe piata
valutara;
- ofertele de pret ale producatorului marfii;
- datele privind evidenta contabila a importatorului (bilanturi contabile,
balante de verificare, acte privind receptia marfurilor, notele contabile
privind inregistrarea marfurilor, documente de plata si altele);
- actele de vanzare catre beneficiari interni;
- orice alte documente si informatii solicitate de biroul vamal, in masura
sa dovedeasca realitatea valorii in vama declarate;
- orice alte documente si informatii prezentate din proprie initiativa de
importator (de exemplu: declaratia vamala de export sau copia de pe aceasta,
certificata de autoritatea vamala din tara de export cu care Romania a incheiat
acorduri de cooperare in domeniul vamal; alte date si informatii transmise de
producatorul sau de exportatorul marfurilor ce urmeaza a fi evaluate, cum ar
fi: calculatia de pret al produsului, existenta unor subventii la export).
ANEXA 2
la metodologie
MODEL
de formular utilizat de biroul vamal in situatia prevazuta la pct. 3 din
Metodologia de control al valorii in vama a marfurilor importate
Va informam ca valoarea in vama declarata de dumneavoastra la importul
marfurilor inscrise in evidentele noastre*1) ...................... nu poate fi
acceptata fara efectuarea unor verificari suplimentare, din urmatoarele
considerente*2):
........................................
........................................
........................................
Pentru efectuarea verificarilor care se impun in acest caz este necesar sa
prezentati, in termen de 30 de zile de la ridicarea marfurilor din vama,
urmatoarele documente*3):
........................................
........................................
........................................
Pentru verificarea realitatii valorii in vama declarate de dumneavoastra
puteti prezenta, din proprie initiativa, orice alte documente de natura sa
conduca la determinarea valorii in vama.
Va comunicam, de asemenea, ca, in scopul verificarii modului de respectare
a reglementarilor vamale, se va analiza necesitatea efectuarii investigatiilor
la sediul societatii dumneavoastra, urmand sa puneti la dispozitie echipei de
control toate datele si informatiile pe care le detineti referitoare la
bunurile supuse vamuirii.
------------
*1) Se vor indica datele necesare pentru identificarea operatiunii.
*2) Se vor preciza motivele pentru care valoarea in vama declarata nu poate
fi acceptata fara o verificare suplimentara.
*3) Se vor preciza documentele prevazute in anexa nr. 1 la Metodologia de
control al valorii in vama a marfurilor importate. Aceste documente vor fi
stabilite dupa controlul declaratiei vamale de import si al documentelor
insotitoare, in functie de natura tranzactiei (de exemplu: modalitatea de plata
externa, conditia de livrare).