DECIZIE Nr. 185 din 29 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. b)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/1999 privind acordarea, in mod
gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru unele
categorii de persoane prevazute in legi speciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 474 din 3 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/1999
privind acordarea, in mod gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor si
protezelor pentru unele categorii de persoane prevazute in legi speciale,
exceptie ridicata, din oficiu, de Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala
si de contencios administrativ in Dosarul nr. 7.607/2004.
La apelul nominal, se prezinta consilier juridic Alexandra Bejan pentru
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, lipsind celelalte parti, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentanta Casei Nationale de Asigurari de Sanatate solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca prevederile legale criticate
nu contravin dispozitiilor art. 50 din Constitutie, ci doar reglementeaza
explicit modul de acordare gratuita a medicamentelor pentru persoanele cu
handicap, precum si decontarea acestora din Fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate. De asemenea, mentioneaza ca acordarea de medicamente gratuite
in tratamentul ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii, reglementata de
textul legal criticat, este una dintre masurile de protectie speciala a
persoanelor cu handicap, legiuitorul avand libertatea, potrivit art. 34 din
Constitutie, de a stabili conditiile acordarii asistentei medicale, inclusiv a
medicamentelor, in functie de resursele financiare disponibile in sistemul de
asigurari sociale de sanatate. In sfarsit, aminteste ca nici textul
constitutional invocat si nici alta dispozitie din Legea fundamentala nu
prevede pentru nici o categorie de cetateni dreptul la asistenta medicala si
medicamente in mod gratuit.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat, care stabileste conditiile
in care se acorda in mod gratuit medicamentele pentru veteranii de razboi,
vaduvele lor si persoanele cu handicap, nu contravine dispozitiilor art. 50 din
Constitutie. De asemenea, mentioneaza ca dreptul la protectie sociala nu este
un drept absolut.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.607/2004,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/1999
privind acordarea, in mod gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor si
protezelor pentru unele categorii de persoane prevazute in legi speciale,
exceptie ridicata de instanta, din oficiu, cu prilejul solutionarii recursului
formulat impotriva Sentintei nr. 2.059/CA din 9 septembrie 2004, pronuntata de
Tribunalul Hunedoara in Dosarul nr. 6.375/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, instanta sustine ca
prevederile art. 4 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/1999
contravin dispozitiilor art. 50 din Constitutie. Astfel, arata ca textul de
lege criticat abroga implicit art. 19 lit. k) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, intrucat limiteaza dreptul conferit prin aceasta
ultima reglementare la gratuitatea medicamentelor prescrise persoanelor cu
handicap. In acest sens, aminteste faptul ca art. 4 lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 170/1999 conditioneaza acordarea in mod gratuit a
medicamentelor de cuprinderea acestora in lista cu denumirile comune
internationale ale medicamentelor, precum si de veniturile persoanelor
beneficiare. Consecinta este, in opinia instantei, ca aceste persoane nu isi
mai pot exercita dreptul la medicamente gratuite.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia nu este intemeiata.
In acest sens, arata ca textul de lege criticat trebuie coroborat cu
dispozitiile art. 6 alin. (1) din aceeasi ordonanta, potrivit carora sumele
necesare pentru acoperirea cheltuielilor prevazute de art. 4 lit. b) se suporta
din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, gestionat de Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate, in
limita prevederilor bugetare cu aceasta destinatie si in conditiile prevazute
de legislatia care reglementeaza organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate. In speta, statul asigura protectia persoanelor
cu handicap, in conditiile si cu limitele prevazute de lege, cu suportarea
acestor cheltuieli din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate,
indeplinindu-si astfel obligatia stabilita de art. 50 din Constitutie.
Guvernul apreciaza, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata, "fiind
infirmata chiar de textul legal criticat, intrucat contine dispozitii care
asigura concretizarea prevederilor, cu caracter principial, din cuprinsul art.
50 din Constitutie [...]". De asemenea, arata ca acordarea de medicamente
gratuite, in tratament ambulatoriu, cat si in timpul spitalizarii, reglementata
de textul de lege criticat, este una dintre masurile de protectie speciala a
persoanelor cu handicap, legiuitorul fiind in drept, potrivit art. 34 din
Constitutie, sa stabileasca, in functie de resursele financiare existente in
diferite etape, conditiile acordarii asistentei medicale, inclusiv a
medicamentelor. In sfarsit, mentioneaza ca nici o prevedere constitutionala nu
consacra dreptul de a beneficia in mod gratuit de medicamente.
Avocatul Poporului considera ca prevederile art. 4 lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 170/1999 sunt constitutionale si ca duc la indeplinire
dispozitiile constitutionale referitoare la necesitatea asigurarii de catre
stat a unei politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de
tratament a persoanei cu handicap, in vederea participarii efective a acestei
categorii de persoane in viata comunitatii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 4 lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 170/1999 privind acordarea, in mod gratuit, a
asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru unele categorii de
persoane prevazute in legi speciale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 541 din 5 noiembrie 1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 783/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 39 din 21 ianuarie 2002. Textul de lege criticat a fost modificat
si prin art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 30/2004 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 170/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, avand in prezent urmatoarea
redactare: "Persoanele prevazute la art. 2 lit. b) si e) beneficiaza si de
urmatoarele drepturi: [...]
b) medicamente gratuite atat in tratament ambulatoriu, prevazute in
"Lista cuprinzand denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiaza
asiguratii pe baza de prescriptie medicala, cu sau fara contributie
personala", cat si pe timpul spitalizarii, in conditiile Contractului-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari sociale de sanatate, daca nu realizeaza alte venituri decat cele
provenite din drepturile banesti acordate de legile speciale prin care li se
stabileste aceasta calitate, precum si cele provenite din pensii;".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, Curtea de Apel
Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ invoca
dispozitiile art. 50 din Constitutie, potrivit carora "Persoanele cu
handicap se bucura de protectie speciala. Statul asigura realizarea unei
politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de tratament ale
handicapului, in vederea participarii efective a persoanelor cu handicap in
viata comunitatii, respectand drepturile si indatoririle ce revin parintilor si
tutorilor".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul de
lege criticat reflecta preocuparea legiuitorului pentru asigurarea protectiei
speciale a persoanelor cu handicap, obligatie prevazuta de art. 50 din
Constitutie. Astfel, prevederile art. 4 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 170/1999 stabilesc dreptul persoanelor cu handicap de a
beneficia, alaturi de alte categorii de persoane prevazute in legi speciale, de
medicamente gratuite atat in tratament ambulatoriu, cat si pe timpul
spitalizarii.
Curtea retine insa ca acest drept nu poate fi absolut si acordat fara nici
o conditie, respectiv sa vizeze orice fel de medicamente. De aceea, textul de
lege criticat precizeaza ca medicamentele ce se acorda gratuit trebuie sa fie
prevazute in "Lista cuprinzand denumirile comune internationale ale
medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care
beneficiaza asiguratii pe baza de prescriptie medicala, cu sau fara contributie
personala", precum si faptul ca aceste medicamente se acorda in conditiile
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate. De asemenea, textul impune si
conditia ca beneficiarii sa nu realizeze "alte venituri decat cele
provenite din drepturile banesti acordate de legile speciale prin care li se
stabileste aceasta calitate, precum si cele provenite din pensii". Aceasta
din urma conditie asigura ca protectia statului sa fie acordata doar acelor
persoane care intr-adevar au nevoie de aceasta protectie.
In sfarsit, Curtea observa ca nici textul constitutional invocat si nici
alta dispozitie din Legea fundamentala nu consacra, pentru vreo categorie de
cetateni, dreptul la asistenta medicala, medicamente si proteze gratuite.
Eventualele neconcordante, semnalate de Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia
comerciala si de contencios administrativ, intre dispozitiile legale criticate
si prevederile altor acte normative nu constituie probleme de
constitutionalitate, ci probleme de aplicare a legii ce revin competentei
instantei de judecata.
In consecinta, avand in vedere toate aceste aspecte, Curtea constata ca
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 170/1999 este neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. b)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/1999 privind acordarea, in mod
gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru unele
categorii de persoane prevazute in legi speciale, exceptie ridicata, din
oficiu, de Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ in Dosarul nr. 7.607/2004.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea