ORDIN
Nr. 779 din 18 aprilie 1995
privind aprobarea Normelor metodologice cu privire la modul de aplicare a taxei
pe valoarea adaugata, aferenta unor importuri de masini si utilaje tehnologice
destinate investitiilor productive, precum si materiilor prime si materialelor
destinate productiei
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 19 mai 1995
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, republicata,
in baza prevederilor art. 25 lit. D. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adaugata, republicata,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice cu privire la modul de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata aferenta unor importuri de masini si utilaje tehnologice
destinate investitiilor productive, precum si materiilor prime si materialelor
destinate productiei, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin prevederile Ordinului
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 118/1994 se abroga.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
cu privire la modul de aplicare a taxei pe valoarea adaugata aferenta unor
importuri de masini si utilaje tehnologice destinate investitiilor
productive, precum si materiilor prime si materialelor destinate productiei
1. Potrivit art. 25 lit. D. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind
taxa pe valoarea adaugata, republicata, taxa pe valoarea adaugata aferenta
bunurilor din import se plateste la organul vamal, conform regimului in vigoare
privind plata taxelor vamale.
2. Ministerul Finantelor poate aproba, pe baza de cerere si documente
justificative, cu taxa pe valoarea adaugata aferenta unor importuri de masini
si utilaje tehnologice destinate investitiilor productive, precum si unor
materii prime si materiale destinate productiei sa fie inclusa in decontul
lunar si supusa acelorasi reglementari ca si taxa pe valoarea adaugata
colectata pentru bunurile livrate si serviciile prestate.
3. Aprobarea se da pe o durata ce nu poate depasi anul calendaristic, la
cererea importatorului, care indeplineste urmatoarele conditii cumulative:
a) sa fie inregistrat la organul fiscal ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata;
b) bunurile importate sa nu faca obiectul comercializarii ca atare, cu
exceptia celor importate pe baza de contract de comision sau de catre agentii
economici special autorizati care asigura necesarul mai multor consumatori -
unitati productive.
4. Importatorii vor prezenta Directiei generale a impozitelor indirecte din
Ministerul Finantelor o cerere potrivit modelului cuprins in anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice si documentele justificative mentionate in
cerere.
Cererea se aproba sau se respinge de comisia constituita in acest scop, in
urma analizei documentatiei prezentate de importator, efectuata in cadrul
Directiei generale a impozitelor indirecte.
Pe baza aprobarii, Directia generala a impozitelor indirecte elibereaza
importatorilor un certificat, conform modelului cuprins in anexa nr. 2 la
prezentele norme metodologice.
5. La declaratia vamala de import se anexeaza o copie xerox a
certificatului care se verifica de catre organul vamal pe baza certificatului
original prezentat de importator.
6. Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza potrivit legii si se inscrie in
declaratia vamala de import, fara a fi platita la organul vamal. Lunar,
Directia generala a vamilor va lua masuri de a transmite la Ministerul
Finantelor - Directia generala a impozitelor indirecte, pana la data de 15 a
lunii urmatoare, situatia centralizata a importurilor realizate efectiv ce
beneficiaza de inlesnirea prevazuta de lege si acordata potrivit prezentelor
norme metodologice.
7. Importurile realizate in conditiile de mai sus se vor reflecta in
documentele de evidenta si in decontul aferent lunii in care s-a efectuat
vamuirea, astfel:
a) in jurnalul pentru cumparari se inscriu datele cuprinse in declaratia
vamala de import;
b) in decontul lunar valoarea importurilor realizate in conditiile de mai
sus si taxa pe valoarea adaugata aferenta se vor inscrie, atat la intrari cat
si la iesiri, potrivit instructiunilor de completare a decontului.
8. Organele fiscale vor lua masuri de evidenta nominala a aprobarilor date
si de verificare a reflectarii corespunzatoare a inlesnirii in deconturile
intocmite de agentii economici nominalizati in certificatele eliberate,
potrivit prezentelor norme metodologice.
De asemenea, vor verifica daca nu s-au instrainat utilajele sau materiile
prime pentru care agentii economici au beneficiat de prevederile legale de
amanare la plata a taxei pe valoarea adaugata si, in cazul in care se constata
abateri de la prevederile pct. 3 si 7 din prezentele norme metodologice, vor
sesiza Directia generala a impozitelor indirecte din Ministerul Finantelor, in
vederea anularii certificatului.
Pentru nerespectarea prevederilor pct. 7 lit. b) din prezentele norme
metodologice, se vor calcula majorarile de intarziere prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, republicata, incepand cu data intocmirii declaratiei
vamale de import pana la data depunerii decontului de T.V.A. in care
operatiunile respective au fost reflectate.
CERERE
de amanare in vama a platii taxei pe valoarea adaugata aferenta unor
importuri si includerea acesteia in decontul aferent lunii in care
importurile s-au realizat
1. Denumirea agentului economic ..........................................
2. Localitatea .........................., str. .........................
nr. ........................, judetul/sectorul ................................
3. Codul fiscal al platitorului de T.V.A.: ................................
4. Organul fiscal la care platitorul este inregistrat .....................
5. Cifra de afaceri anuala (mii lei):
5.1. realizata in anul precedent .....................................
5.2. prevazuta pentru anul in curs ...................................
6. Valoarea anuala a importului (mii lei) ................................
7. Valoarea importului pentru care se solicita amanare (mii lei):
7.1. materii prime si materiale (mii lei) ............................
7.2. masini si utilaje tehnologice (mii lei) .........................
8. Importul de materii prime si materiale cuprins la pct. 7.1.:
8.1. Denumirea ........................................................
...............................................................................
.............................................................................
8.2. Produsele fabricate: .............................................
9. Importul de masini si utilaje tehnologice cuprins la pct. 7.2.:
9.1. Obiectivul de investitii .........................................
9.2. Principalele date ale contractelor/comenzilor/facturilor externe:
Nr. ......... data ............ furnizor extern ...................
Nr. ......... data ............ furnizor extern ...................
Nr. ......... data ............ furnizor extern ...................
10. Justificarea amanarii platii la vama; se vor anexa:
10.1. copii ale deconturilor depuse la organul fiscal pe ultimele 3
luni;
10.2. dovada platii T.V.A.: copii ale dispozitiilor de plata si
extraselor de cont;
10.3. copii ale contractelor externe;
10.4. copii ale contractelor de comision, daca este cazul.
Numele si prenumele .....................................
Functia ....................... Data ....................
Semnatura si stampila
ANEXA 2
MINISTERUL FINANTELOR
Directia generala a impozitelor indirecte
CERTIFICAT Nr. ...........
In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 3/1992,
republicata, taxa pe valoarea adaugata, calculata potrivit legii si inscrisa in
declaratia vamala de import, se plateste la organul fiscal la care importatorul
este inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile
stabilite prin normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 779/1995.
Aprobarea se refera la importul efectuat de :
..........................................................................
Cod fiscal .................. privind:
1. masini si utilaje ce fac obiectul contractelor externe
nr. ................ furnizor ............................................
nr. ................ furnizor ............................................
nr. ................ furnizor ............................................
nr. ................ furnizor ............................................
2. materii prime si materiale:
denumire
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
Prezentul certificat este valabil pentru importurile realizate pana la data
de ........... 1995.
Director general,