DECIZIE Nr. 192 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin.
(1) teza a doua din Legea partidelor politice nr. 14/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 432 din 13 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) teza a doua din Legea partidelor politice nr.
14/2003, exceptie ridicata de Partidul Tinerilor din Romania in Dosarul nr.
3.115/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin presedinte si asistat de
avocat Ionuta Preotu, precum si Partidul Tineretului Democrat, prin presedinte
Raj Alexandru Tunaru, Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si
o Societate mai Buna, prin presedinte Ioan Antonescu, constatandu-se lipsa
partilor Cristian Ardeleanu, Daniel Serban si Elena Toader, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea ei, aratand, in
esenta, ca textul de lege criticat nu ofera suficiente garantii pentru
diferentierea denumirii partidelor politice.
Reprezentantul Partidului Tineretului Democrat solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat partidul pe care il reprezinta a
fost infiintat si inregistrat cu respectarea conditiilor prevazute de lege si,
in consecinta, apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine art. 8 din
Constitutie, republicata, referitor la pluralismul politic, si nici libertatii
de asociere in partide politice, prevazuta de art. 40 din aceasta.
Reprezentantul Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o
Societate mai Buna solicita admiterea exceptiei. Considera ca prevederile art.
5 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 14/2003 confirma discriminarea intre
partidele politice si, in acest sens, depune Hotararea nr. 9 din 24 aprilie
2004 a Biroului Electoral Central, prin care este respinsa cererea de
inregistrare a semnului electoral al acestui partid.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca dispozitiile criticate din Legea partidelor
politice nr. 14/2003 sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.115/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5
alin. (1) teza a doua din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie
ridicata de Partidul Tinerilor din Romania intr-o cauza avand cererea de
inregistrare a Partidului Tineretului Democrat in Registrul Partidelor Politice
al Tribunalului Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
de lege criticate "confera partidelor politice existente un <<drept
de autor>> in ceea ce priveste denumirea integrala, denumirea prescurtata
si semnul permanent, ca elemente esentiale ce asigura identificarea si
individualizarea respectivului partid politic fata de celelalte formatiuni
politice existente sau care urmeaza a se infiinta". Se arata ca "la
prima vedere" prevederile art. 5 alin. (1) teza a doua din legea criticata
pun in valoare principiile constitutionale al pluralismului politic (art. 8) si
al dreptului fundamental la asociere (art. 40), dar in practica textul ce face
obiectul exceptiei este interpretat si aplicat de catre instantele de judecata
astfel incat "principiile pe care legiuitorul a dorit sa le garanteze si
sa le protejeze sunt incalcate cu buna stiinta".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca dispozitiile
art. 5 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 14/2003 sunt constitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate
cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare,
s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca reglementarea cuprinsa in
art. 5 alin. (1) teza a doua din Legea partidelor politice nr. 14/2003
"este ea insasi o garantie a pluralismului in societatea romaneasca",
intrucat "o identitate de denumiri si semne permanente ale diverselor
partide politice ar submina chiar perceperea pluralismului de catre opinia
publica si ar face ca acesta sa nu poata fi, asa cum o cere Constitutia, o
garantie a democratiei constitutionale".
Presedintele Senatului apreciaza ca "exceptia invocata este
nelegala", intrucat textul de lege criticat nu incalca prevederile art. 8
si ale art. 40 alin. (1) din Constitutie, republicata. De altfel, autorul
exceptiei de neconstitutionalitate contesta modul de interpretare si aplicare a
legii de catre instantele de judecata, aspect asupra caruia Curtea
Constitutionala nu este competenta sa se pronunte.
Guvernul considera ca prevederile art. 5 alin. (1) teza a doua din Legea
partidelor politice nr. 14/2003 "nu incalca Legea fundamentala, ci,
dimpotriva, creeaza cadrul legislativ pentru corecta aplicare a prevederilor
acesteia", astfel ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sunt conforme cu dispozitiile art. 8 si ale
art. 40 alin. (1) din Constitutie, republicata, referitoare la constituirea si
desfasurarea activitatii partidelor politice, in conditiile legii, respectiv
cele referitoare la dreptul cetatenilor de a se asocia liber in partide
politice.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
5 alin. (1) teza a doua din Legea partidelor politice nr. 14/2003, al caror
continut este urmatorul: "[...] Denumirea integrala, denumirea prescurtata
si semnul permanent trebuie sa se deosebeasca clar de cele ale partidelor
anterior inregistrate, fiind interzisa utilizarea acelorasi simboluri grafice,
oricare ar fi figura geometrica in care sunt incadrate."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste prevederi de
lege contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 8 referitoare la
"Pluralismul si partidele politice" si celor ale art. 40, privind
"Dreptul de asociere". In esenta, potrivit sustinerilor formulate,
contrarietatea consta in aceea ca, "in practica, textul ce face obiectul
exceptiei este interpretat si aplicat de catre instantele de judecata astfel
incat <<principiile pe care legiuitorul a dorit sa le garanteze si sa le
protejeze sunt incalcate cu buna stiinta>>".
Examinand exceptia ridicata si motivele invocate in sustinerea ei, Curtea
constata ca, in realitate, acestea nu privesc constitutionalitatea textului
criticat, ci se contesta modul lui de interpretare si de aplicare de catre
instantele de judecata. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
aceasta "nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a
legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
De altfel si in cadrul sedintei publice de dezbatere a exceptiei de
neconstitutionalitate reprezentantii partilor prezente au infatisat doar
aspecte ce tin de situatia de fapt si nu au formulat argumente de drept din
care sa rezulte in ce anume consta incalcarea dispozitiilor art. 8 si 40 din
Constitutie, republicata. Asa fiind, exceptia urmeaza sa fie respinsa ca
neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1)
teza a doua din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de
Partidul Tinerilor din Romania in Dosarul nr. 3.115/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu