DECIZIE Nr. 2 din 3 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 25 martie 1994
Pe rol solutionarea contestatiei in anulare formulata de procurorul general
al Parchetului General de pe langa Curtea Suprema de Justitie impotriva
Deciziei nr. 1 din 7 septembrie 1993 privind dispozitiile Codului penal
referitoare la avutul obstesc in contextul prevederilor constitutionale despre
proprietate, pronuntata de Plenul Curtii Constitutionale.
Parchetul General este reprezentat prin domnul procuror Alexandru Grigorie.
Magistratul-asistent refera asupra obiectului cauzei.
Presedintele Curtii Constitutionale pune in discutia reprezentantului
Parchetului General admisibilitatea contestatiei in anulare.
Avand cuvantul, reprezentantul Parchetului General sustine ca sunt
intrunite cerintele prevazute de art. 317 alin. 1 din Codul de procedura
civila, deoarece Ministerul Public nu a fost citat la dezbaterile ce au
prilejuit pronuntarea deciziei atacate, desi, potrivit prevederilor art. 24
alin. (4) din Legea nr. 47/1992, judecarea exceptiilor de neconstitutionalitate
are loc cu citarea obligatorie a acestuia. Invedereaza, de asemenea, ca au fost
incalcate si prevederile art. 19 alin. (3) din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale. In concluzie, solicita admiterea
contestatiei in anulare. Pe fond reia motivele sustinute in toate recursurile
declarate de Ministerul Public impotriva deciziilor Curtii prin care s-au admis
exceptiile de neconstitutionalitate cu privire la diferitele dispozitii din
Codul penal privind avutul obstesc, acestea referindu-se, in esenta, la
necompetenta Curtii Constitutionale de a se pronunta asupra constitutionalitatii
unor dispozitii legale anterioare Constitutiei din anul 1991 si la faptul ca
dispozitiile Codului penal la care ne-am referit nu sunt contrare Constitutiei
si nici nu au fost abrogate, deoarece ele nu neaga existenta celor doua tipuri
de proprietate - publica si privata.
PLENUL CURTII CONSTITUTIONALE
examinind contestatia in anulare formulata si vazand dispozitiile art. 144
si 145 din Constitutie, ale art. 24 si 25 din Legea nr. 47/1992, ale art. 317
alin. 1 din Codul de procedura civila, precum si cele ale art. 18 alin. (2),
art. 19 alin. (3) si art. 26 alin. (2) din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Potrivit art. 24 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, judecata exceptiei de
neconstitutionalitate are loc pe baza raportului prezentat de judecatorul
raportor, a incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, a
punctelor de vedere prezentate de Camerele Parlamentului si de Guvern, a
probelor administrate, a sustinerilor partilor, cu citarea acestora si a
Ministerului Public. De asemenea, citarea Ministerului Public este
obligatorie, potrivit art. 30 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, la solutionarea
contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic.
Pe de alta parte, in art. 18 alin. (2) din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale se precizeaza ca in cazurile in care,
potrivit Legii nr. 47/1992, participarea Ministerului Public este obligatorie,
acestuia i se comunica actul de sesizare, o data cu citatia. In sfarsit, art.
19 alin. (3) din regulament dispune ca la sedintele in plen participa, in
cazurile prevazute de lege, si reprezentantul Ministerului Public. Acest din
urma text se afla situat in sectiunea a 3-a, intitulata "Activitatea in
timpul sedintelor de dezbateri" si deci are in vedere ipotezele in care
atributiile jurisdictionale ale Curtii Constitutionale, prevazute de art. 144
din Constitutie, sunt de competenta plenului acesteia, iar citarea Ministerului
Public este obligatorie, cum ar fi solutionarea contestatiilor privind
constitutionalitatea unui partid politic sau a contestatiilor ori cererilor
formulate in legatura cu alegerile prezidentiale [art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 69/1992 si art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992].
Dupa cum se poate constata, in toate aceste cazuri in care legea prevede
obligativitatea citarii Ministerului Public este vorba de activitatea
jurisdictionala desfasurata de Curtea Constitutionala, fie in plen, fie in
complete de 3 sau 5 judecatori, ca in cazul rezolvarii exceptiilor de
neconstitutionalitate. Chiar si in aceste cazuri, insa, sunt stabilite reguli
derogatorii de la dreptul comun in privinta exercitarii cailor de atac. Astfel,
decizia pronuntata ca urmare a solutionarii in fond a exceptiei de
neconstitutionalitate poate fi atacata de parti numai cu recurs, potrivit art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, asa incat, fata de aceasta prevedere
expresa si neechivoca, Curtea, prin Decizia nr. 61 din 19 octombrie 1993, a
statuat in sensul ca deciziile sale definitive pronuntate asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate nu mai pot fi atacate prin nici o cale extraordinara de
atac, fie ca ar fi vorba de contestatie in anulare, revizuire, recurs in
interesul legii sau recurs in anulare. De asemenea, art. 30 alin. (4) din Legea
nr. 47/1992 stabileste ca decizia Curtii pronuntata de plen in urma
solutionarii contestatiei care are ca obiect constitutionalitatea unui partid
politic nu este supusa nici unei cai de atac. In sfarsit, art. 85 alin. (2) din
Legea nr. 68/1992, ale carui dispozitii au fost declarate constitutionale prin
Decizia nr. 3 din 30 iunie 1992, si care, potrivit art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 69/1992, este aplicabil si in materia alegerilor prezidentiale, dispune ca
impotriva hotararilor definitive pronuntate potrivit dispozitiilor sale nu
exista cale de atac, excluzand deci caile extraordinare de atac. In toate
aceste situatii, care se refera la activitatea jurisdictionala a Curtii
Constitutionale, contestatia in anulare este exclusa.
Daca in cazul activitatii jurisdictionale a Curtii deciziile sale nu pot fi
atacate pe calea contestatiei in anulare, cu atat mai mult aceasta cale de atac
nu este admisibila in cauza de fata, in care Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993 nu este rezultatul unei activitati
jurisdictionale, ci consecinta unei proceduri prevazute de art. 26 alin. (2)
din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale in
scopul de a asigura o practica unitara. Intr-adevar, textul prevede ca in cazul
in care completul de 3 judecatori sau de 5 judecatori doreste sa se indeparteze
de interpretarea juridica continuta intr-o decizie a plenului sau intr-o
decizie definitiva a unui complet, se va adresa plenului, acordand termen in
cauza pe care o dezbate. Interpretarea data de plen cu votul majoritatii
judecatorilor este obligatorie pentru completul de judecata. Rezulta, cu
evidenta, din dispozitia regulamentului ca la aceasta activitate participa
numai judecatorii Curtii Constitutionale, mai intai cei din completul de
judecata care sesizeaza plenul, iar apoi toti cei 9 judecatori. Procurorul nu
face parte din completul de judecata si nici din Plenul Curtii Constitutionale,
astfel incat nu trebuie consultat cand completul decide sa sesizeze plenul si
nici nu trebuie citat la sedinta de plen in care se analizeaza aceasta
sesizare. Ministerul Public are calitatea de parte in contenciosul
constitutional numai in cazurile prevazute de lege. De aceea participarea
procurorului la solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate se poate
manifesta exclusiv in conditiile prevazute de Legea nr. 47/1992: citarea la
solutionarea in fond a exceptiei si punerea de concluzii; exercitarea
recursului; citarea la solutionarea recursului declarat de oricare dintre parti
si punerea de concluzii.
In legatura cu cauza de fata, se constata ca prin Incheierea din 14 iulie
1993, pronuntata in dosarul nr. 11 C/1993, completul de 5 judecatori care
solutiona recursul Ministerului Public impotriva Deciziei nr. 32/1993 a sesizat
plenul Curtii Constitutionale, deoarece dorea sa se indeparteze de
interpretarea juridica cuprinsa in Decizia nr. 38 din 7 iulie 1993, pronuntata,
de asemenea, in recurs si care era definitiva. Plenul Curtii Constitutionale a
dat, cu majoritate de voturi, o interpretare obligatorie pentru completele de
judecata prin Decizia nr. 1 din 7 septembrie 1993. Aceasta activitate s-a
desfasurat deci cu respectarea prevederilor art. 26 alin. (2) din Regulamentul
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, care a si fost invocat
ca temei juridic in motivarea Deciziei Plenului Curtii Constitutionale nr.
1/1993. Este adevarat ca Ministerul Public nu a fost citat la sedinta de plen
in care s-a analizat sesizarea completului de 5 judecatori, dar dupa cum s-a
aratat, fata de dispozitiile legale, citarea sa nu era necesara. Ministerul
Public a fost insa citat si a pus concluzii la solutionarea tuturor exceptiilor
de neconstitutionalitate si a tuturor recursurilor declarate impotriva
deciziilor pronuntate in fond, astfel cum prevad art. 24 alin. (4) din Legea
nr. 47/1992 si art. 18 alin. (2) din regulamentul Curtii.
Cel de-al treilea text invocat in sustinerea contestatiei in anulare, anume
art. 19 alin. (3) din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, nu are relevanta in cauza, deoarece el se refera la situatiile
in care, potrivit legii, Ministerul Public este citat pentru a pune concluzii
in procesele de constitutionalitate sau de contencios electoral ce sunt
rezolvate de Curtea Constitutionala in plen.
Pentru motivele aratate,
PLENUL CURTII CONSTITUTIONALE
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila contestatia in anulare introdusa de procurorul
general al Parchetului General de pe langa Curtea Suprema de Justitie impotriva
Deciziei nr. 1 din 7 septembrie 1993 privind dispozitiile Codului penal
referitoare la avutul obstesc in contextul prevederilor constitutionale despre
proprietate, pronuntata de Plenul Curtii Constitutionale.
2. Decizia se comunica Parchetului General de pe langa Curtea Suprema de
Justitie si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 3 martie 1994 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Ion
Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan
Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada