DECIZIE Nr.
200 din 18 august 2009
privind aprobarea Procedurii
de implementare a Programului national multianual pe perioada 2002-2012 de
înfiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR SI PROGRAMELOR PENTRU
INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 616 din 11 septembrie 2009
Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea
bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării
şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi prevederile art. 3 lit. a) din Hotărârea
Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 65/2009 şi al prevederilor art. 15 alin. (5) din Ordinul
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri nr. 658/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare al Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
preşedintele Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de implementare a
Programului naţional multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi
dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
decizii se abrogă Decizia preşedintelui Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii nr. 181/2009
privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului naţional multianual
pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi
de afaceri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 512 din
27 iulie 2009.
Art. 3. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicării.
Preşedintele Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor
şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Cristian Haiduc
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de implementare a Programului naţional multianual pe
perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice si de
afaceri
1. Obiectivele Programului
1.1. Programul naţional multianual pe perioada
2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri,
denumit în continuare Program, are ca obiectiv general dezvoltarea
sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din România, prin
înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri, precum şi prin îmbunătăţirea
eficienţei incubatoarelor de afaceri deja existente.
1.2. Politicile operaţionale majore aplicabile în
derularea Programului vor fi aprobate de preşedintele Agenţiei pentru
Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
denumită în continuare AIPPIMM, iar monitorizarea implementării
Programului, conform obiectivelor stabilite prin prezenta procedură, se va
realiza de către oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi
cooperaţie, denumite în continuare OTIMMC.
1.3. Programul constă în crearea unei reţele de incubatoare
de afaceri în România, care va permite în principal:
a) crearea unui mediu de afaceri favorabil dezvoltării
şi creşterii IMM-urilor;
b) promovarea culturii antreprenoriale şi îmbunătăţirea
performanţelor manageriale;
c) consolidarea unui sector privat dinamic, capabil să
facă faţă forţelor concurenţiale şi competiţiei internaţionale;
d) facilitarea accesului IMM-urilor la surse de
finanţare, creşterea numărului de activităţi economice competitive, întărirea
climatului investitional, precum şi reducerea ratei şomajului în zonele-ţintă;
e) dezvoltarea mediului economic local, regional,
naţional şi internaţional, prin utilizarea mai eficientă a potenţialului
economic şi uman existent în zonă;
f) înfiinţarea şi dezvoltarea de IMM-uri inovative,
capabile să utilizeze în mod eficient resursele existente şi care, la finalul
perioadei de incubare, se vor afla într-o situaţie stabilă din punct de vedere
financiar;
g) crearea unei relaţii eficiente între potenţialul
tehnologic şi antreprenorial al zonelor-ţintă;
h) dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri capabile
să facă faţă presiunilor concurenţiale;
i) favorizarea accesului IMM-urilor incubate la
informaţii, servicii de consultanţă profesională, surse de finanţare, precum şi
la servicii şi echipamente specifice;
j) creşterea numărului de locuri de muncă şi
dezvoltarea economică a regiunilor-ţintă;
k) promovarea unei cooperări strânse între principalii
parteneri la nivel naţional, regional şi local pentru realizarea unei
dezvoltări economice susţinute;
l) corelarea activităţilor incubatoarelor de afaceri cu
cele ale operatorilor economici existenţi în zonă.
1.4. Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de
minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se
va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute
în Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind
aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis.
1.5. Cadrul legal
Programul se derulează pe perioada 2002-2012, conform:
a) prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 290/2006
pentru aprobarea Strategiei de stimulare a dezvoltării reţelei naţionale de
incubatoare de afaceri, conform cărora „Strategia va asigura crearea şi
consolidarea unei reţele naţionale de incubatoare în România, prin dezvoltarea
unor programe integrate de susţinere a acestora, până în 2013";
b) prevederilor anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului
de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Planului de acţiune al Programului de ţară pentru
România 2005-2009, aprobat de Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare, în baza Acordului-standard de asistenţă pentru dezvoltare,
semnat de ambele părţi la 23 ianuarie 1991, completat de Acordul pentru
amendarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004;
d) prevederilor art. 4 alin. (1) lit. A pct. 9 din
Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, conform cărora Agenţia „exercită calitatea de
Agenţie naţională de execuţie în implementarea Programului naţional multianual
de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare de afaceri, derulat conform
Memorandumului de înţelegere încheiat cu Programul Naţiunilor Unite pentru
Dezvoltare România (PNUD)";
e) prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 482/2005
pentru aprobarea suplimentării bugetului Programului naţional multianual pe
perioada 2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de
afaceri prin contribuţia obţinută de către Guvernul României din partea
Guvernului Japoniei şi provenind din Fondul de contrapartidă şi ale Convenţiei
de utilizare a Fondului de contrapartidă, încheiată între Ministerul Finanţelor
Publice, în calitate de „gestionar" al Fondului de contrapartidă, şi PNUD,
în calitate de „beneficiar";
f) Memorandumului din 30 martie 2009 (Memorandum din
2009) de înţelegere dintre Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii din România şi Programul
Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul naţional multianual pe
perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de
afaceri;
g) Acordului de cofinanţare pentru Programul naţional
multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare
tehnologice şi de afaceri.
2. Bugetul
Programului
2.1. Contribuţia AIPPIMM pentru anul 2009 este de 2.000.000
lei, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea nr. 18/2009, cu
modificările şi completările ulterioare, şi va fi distribuită în funcţie de
Planul de acţiuni propus de PNUD şi aprobat de preşedintele AIPPIMM.
2.2. Contravaloarea alocaţiei de la bugetul
Programului pentru reabilitarea spaţiilor fiecărei locaţii destinate
desfăşurării activităţii de incubare este de maximum 500.000 lei pentru
incubatoarele noi şi de maximum 200.000 lei pentru incubatoarele existente,
aprobate pentru a intra în procesul de modernizare şi/sau de extindere. Pentru
dotarea şi utilarea incubatoarelor noi se va aloca o sumă maximă de 130.000
lei, iar pentru reutilări, ca urmare a uzurii fizice şi morale a dotărilor şi
echipamentelor existente la incubatoarele în funcţiune, o sumă de 50.000 lei.
2.3. Fondurile destinate Programului vor fi
distribuite cu titlu de alocaţii financiare nerambursabile, în conformitate cu
prezenta procedură, după cum urmează:
a) fonduri alocate pentru amenajarea şi reabilitarea
spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de incubare, incluzând în limita
fondurilor disponibile şi achiziţionarea de echipamente de calcul, mobilier şi
altele asemenea, necesare pentru dotarea corespunzătoare a incubatoarelor de
afaceri;
b) fonduri alocate pentru activităţile specifice
perioadei de preincubare, precum şi pentru administrarea incubatoarelor de
afaceri;
c) fonduri destinate susţinerii activităţilor
specifice incubatoarelor de afaceri, materializate prin alocaţii financiare
periodice nerambursabile, alocate în condiţiile prevăzute de prezenta
procedură;
d) alocaţii financiare nerambursabile oferite firmelor
incubate pentru achiziţionarea de echipamente necesare începerii activităţii
(start-up) - maximum 20.000 lei pentru fiecare firmă incubată nou-înfiinţată;
e) alocaţii financiare nerambursabile oferite firmelor
incubate pentru rambursarea parţială a costurilor cu utilităţile, servicii
specializate.
2.4. Fondurile derulate prin intermediul Programului
vor fi transferate prin PNUD. In calitate de agenţie de implementare, PNUD
poate transfera fondurile derulate în cadrul Programului prin intermediul
autorităţilor publice locale responsabile la nivel regional de implementarea
Programului, precum şi prin intermediul administratorilor de incubatoare în
baza unor conturi bancare cu destinaţii speciale, deschise în condiţiile legii
numai cu aprobarea AIPPIMM.
2.5. Autorităţile publice locale sau administratorii
de incubatoare prevăzuţi la pct. 2.4 vor transfera fondurile către beneficiarii
finali numai în condiţiile prestabilite şi numai ca urmare a aprobărilor
transmise în scris de către AIPPIMM.
2.6. Bugetul poate fi suplimentat cu surse atrase de
la alţi parteneri numai cu avizul PNUD si cu aprobarea preşedintelui AIPPIMM.
2.7. Contribuţia PNUD pentru finanţarea Programului
este de 10% din contribuţia alocată de AIPPIMM de la bugetul de stat, conform
Acordului de cofinanţare dintre AIPPIMM şi PNUD.
2.8. Alocaţiile sus-menţionate vor putea fi modificate
prin decizia preşedintelui AIPPIMM, în limita fondurilor disponibile, numai în
baza unei justificări corespunzătoare prezentate de PNUD şi^OTIMMC.
2.9. In cadrul Programului, autorităţile responsabile
de implementarea acestuia la nivel naţional şi autorităţile publice locale
partenere vor acorda alocaţii financiare nerambursabile şi vor pune la
dispoziţia incubatoarelor de afaceri facilităţile necesare pentru a asigura
funcţionalitatea acestora în beneficiul IMM-urilor selectate în cadrul
Programului.
3. Beneficiarii eligibili
3.1. Beneficiarii Programului sunt potenţiali
întreprinzători care intenţionează să înfiinţeze o întreprindere în
conformitate cu legislaţia naţională sau întreprinderi deja înfiinţate, cu cel
mult 2 ani de activitate de la data înregistrării cererii pentru înscrierea în
incubator, care, la data solicitării, îndeplinesc cumulativ condiţiile de
încadrare în categoria IMM-urilor, stabilite de Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi criteriile de eligibilitate
prevăzute în prezenta procedură.
3.2. In cadrul Programului sunt definite ca IMM-uri
nou-înfiinţate acele societăţi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) prezintă, în termen de 30 de zile de la data
selecţiei, dovada înmatriculării întreprinderii la oficiul registrului
comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul întreprinderea;
b) au sediul în sfera teritorială a incubatorului de
afaceri care face obiectul prezentei proceduri;
c) se încadrează în categoria IMM-urilor şi sunt
clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) desfăşoară numai activităţi de producţie de bunuri
şi/sau de prestări de servicii.
3.3. In cadrul Programului sunt definite ca IMM-uri cu
istoric de funcţionare IMM-urile care la data depunerii cererii de participare
în cadrul Programului au o perioadă de funcţionare de până la 2 ani şi
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au sediul social în zonele-ţintă în care sunt
amplasate incubatoarele de afaceri care fac obiectul prezentei proceduri;
b) se încadrează în categoria IMM-urilor şi sunt
clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) prezintă un bilanţ contabil pozitiv în ultimul an
fiscal;
d) au un număr mediu scriptic de minimum 3 salariaţi în
anul fiscal anterior incubării;
e) desfăşoară numai activităţi de producţie de bunuri
şi/sau de prestări de servicii;
f) nu sunt în stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de unjudecător-sindic, nu au activităţile comerciale
suspendate.
3.4. Beneficiarii Programului selectaţi în scopul
incubării vor beneficia de sprijin financiar şi de asistenţă de specialitate în
cadrul Programului, ceea ce le va permite să îşi îmbunătăţească performanţele
economice şi să devină în final independenţi din punct de vedere financiar pe
termen mediu şi lung, fiind în măsură în acelaşi timp să ofere produse şi
servicii competitive.
3.5. Beneficiile Programului se materializează prin
punerea la dispoziţia beneficiarilor acestuia de spaţii de birouri, spaţii de
producţie, în limita disponibilităţii acestora în cadrul incubatorului de
afaceri, închiriate în condiţii avantajoase, servicii administrative prestate
prin intermediul administratorului incubatorului, asistenţă şi consultanţă de
specialitate acordată contra cost, la preţuri avantajoase, de către sau prin
intermediul administratorului incubatorului, precum şi de alocaţii financiare
nerambursabile.
3.6. Serviciile administrative prestate de
administratorul incubatorului urmăresc buna funcţionare a incubatorului de
afaceri, menţinerea în condiţii optime a spaţiilor individuale puse la
dispoziţia beneficiarilor Programului, precum şi a spaţiilor comune, incluzând
spaţiile destinate pentru întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri etc, prin
asigurarea acestora cu utilităţi (energie termică, electrică, apă, gaz etc),
servicii de telecomunicaţii, servicii de pază, curăţenie etc. De asemenea,
administratorul incubatorului va presta beneficiarilor Programului, pe întreaga
perioadă de incubare, servicii comune referitoare la cooperarea dintre
investitori în cadrul incubatorului, prevenirea actelor ce ar putea avea un
impact negativ asupra mediului, servicii de informare, documentare şi
secretariat etc.
3.7. Serviciile de asistenţă şi consultanţă de
specialitate vor fi prestate de administratorul incubatorului, direct sau prin
persoane specializate, la preţuri avantajoase, în funcţie de oportunitatea şi
solicitarea acestor servicii de către beneficiarii Programului. Administratorii
incubatoarelor vor avea un drept prioritar în raport cu alţi prestatori de
servicii de asistenţă şi consultanţă de specialitate, în condiţii de preţ şi
calitate egale. Aceste servicii, nelimitativ prezentate, pot fi:
a) consultanţă şi asistenţă în elaborarea planurilor de
afaceri şi de marketing, a studiilor de fezabilitate şi a surselor şi metodelor
de finanţare a investiţiilor în scopul contractării altor finanţări
nerambursabile complementare;
b) consultanţă şi instruire în managementul afacerilor
şi managementul investiţiilor;
c) asistenţă în procesul de dezvoltare de noi produse
şi servicii;
d) asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate
naţionale şi internaţionale;
e) servicii de training, traduceri şi publicitate;
f) consultanţă privind protejarea drepturilor de
proprietate intelectuală şi industrială;
g) asistenţă pentru corelarea activităţilor
beneficiarilor Programului cu cele ale întreprinderilor existente în zonă;
h) asistenţă în scopul diversificării capacităţii
beneficiarilor Programului de a-şi comercializa produsele şi/sau serviciile în
afara zonei de amplasare a incubatorului de afaceri;
i) asistenţă în desfăşurarea activităţilor de selecţie
şi recrutare de personal;
j) asistenţă pentru implementarea procedurilor
specifice de lucru în conformitate cu normele europene în domeniul calităţii.
3.8. Nu beneficiază de prevederile Programului, fără a
se limita la acestea: societăţile bancare, societăţile de asigurare şi
reasigurare, societăţile de administrare a fondurilor financiare de investiţii,
societăţile de valori imobiliare, societăţile cu activitate principală de
comerţ, activităţi de intermedieri financiare, activităţi auxiliare
intermedierilor financiare, activităţi de intermedieri imobiliare,
întreprinderile din sectoarele de activitate referitoare la producţia,
prelucrarea şi comercializarea produselor agricole, precum şi cele din
industria de pescuit şi din industria carboniferă.
3.9. De asemenea, nu pot beneficia de alocaţii
financiare nerambursabile în cadrul Programului operatorii economici care au
primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenţi
şi anul fiscal în curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice
naţionale, fie din surse comunitare) în valoare totală de 200.000 euro.
Operatorii economici care vor depăşi acest prag prin însumarea alocaţiei
financiare nerambursabile acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite
în ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finanţare numai până la atingerea
plafonului de 200.000 euro.
3.10. Responsabilităţile beneficiarilor Programului
3.10.1. Pe întreaga perioadă de derulare a
Programului, beneficiarii acestuia se obligă să respecte condiţiile contractuale
asumate prin contractul-cadru de incubare încheiat cu administratorul
incubatorului, precum şi toate modificările sau completările subsecvente ale
acestuia.
3.10.2. Participarea beneficiarilor la Program este
condiţionată de îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) înfiinţarea, în primul an de funcţionare în
incubatorul de afaceri, a cel puţin 3 locuri de muncă şi menţinerea acestora pe
întreaga perioadă de derulare a Programului;
b) luarea tuturor măsurilor necesare, precum şi
depunerea tuturor diligentelor menite să sporească performanţele economice,
materializate prin creşterea cifrei de afaceri pe fiecare an fiscal;
c) încheierea de contracte comerciale cu parteneri
economici şi din afara ariei geografice de amplasare a incubatorului de
afaceri;
d) îndeplinirea tuturor obligaţiilor exigibile de
plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor către bugetul de stat şi/sau
bugetele locale;
e) obligaţia de a pleca din incubator după terminarea
perioadei de incubare de 3 ani. Derogări în acest sens se pot obţine numai la
recomandarea administratorului şi cu aprobarea AIPPIMM, însă fără continuarea
sprijinului financiar.
3.10.3. Neîndeplinirea din culpă a obligaţiilor
prezentate mai sus va putea atrage rezilierea contractului de incubare şi excluderea
beneficiarului din cadrul Programului, precum şi aplicarea măsurilor prevăzute
de prezenta procedură.
4. Tipurile ajutorului financiar
4.1. Pe întreaga perioadă de derulare a
Programului, beneficiarii acestuia vor primi sprijin financiar prin alocarea
unor fonduri nerambursabile periodice, în condiţiile stabilite prin
contractul-cadru de incubare, după următorul grafic de finanţare:
a) în primul an de participare la Program, suma maximă
anuală a ajutorului financiar nerambursabil este de 40.000 lei, distribuită
astfel:
• 60% din valoarea fără TVA a cheltuielilor aferente
înfiinţării beneficiarului, în cazul în care acesta este o IMM nou-înfiinţată;
• 40% din valoarea fără TVA a utilităţilor comune
aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite fiecărui beneficiar
al Programului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
• 30% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate;
b) în al doilea an de participare la Program, suma
maximă anuală a ajutorului financiar nerambursabil este de 30.000 lei,
distribuită astfel:
• 30% din valoarea fără TVA a utilităţilor comune
aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite fiecărui beneficiar
al Programului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
• 20% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate;
c) în al treilea an de participare la Program, suma
maximă anuală a ajutorului financiar nerambursabil este de 25.000 lei,
distribuită astfel:
• 20% din valoarea fără TVA a utilităţilor comune
aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite fiecărui beneficiar
al Programului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
• 15% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate.
4.2. In limita plafoanelor menţionate anterior,
beneficiarii Programului pot solicita, prin intermediul administratorului,
ajutoare financiare nerambursabile destinate activităţilor de dezvoltare a
afacerilor, cum ar fi participarea la târguri şi expoziţii, obţinerea
certificărilor ISO specifice activităţii desfăşurate, proiectarea şi găzduirea
unei pagini web etc. Eligibilitatea acestor cheltuieli, precum şi cuantumul
acestora vor fi stabilite de PNUD cu aprobarea AIPPIMM.
4.3. Atragerea de fonduri suplimentare la bugetul
Programului va putea determina majorarea plafonului fondurilor nerambursabile
periodice sau diversificarea cheltuielilor eligibile ori acordarea unor
ajutoare financiare separate. Cuantumul, condiţiile de transferare, precum şi
destinaţia acestor fonduri nerambursabile suplimentare vor fi stabilite de
PNUD, după aprobarea AIPPIMM.
5. Inscrierea în Program
şi solicitarea acordului de principiu pentru finanţare
5.1. Programul se finanţează din bugetul pe anul 2009
al AIPPIMM.
5.2. AIPPIMM este coordonatorul naţional al
Programului.
5.3. OTIMMC exercită atribuţiile de agenţie naţională
de execuţie.
5.4. PNUD, în calitate de agenţie de implementare a
Programului, va asigura implementarea corespunzătoare a Programului în numele
AIPPIMM.
5.5. AIPPIMM va încheia acorduri de finanţare cu
autorităţile publice locale în scopul amenajării şi reabilitării spaţiilor
destinate desfăşurării activităţii de incubare.
5.6. In cadrul Programului va fi constituită Echipa
de program, care răspunde de derularea tuturor activităţilor menţionate în
prezenta procedură. Echipa de program va răspunde de elaborarea şi prezentarea
rapoartelor trimestriale, semestriale şi a planurilor de lucru. Echipa de
program va include consultanţi de specialitate şi personal administrativ.
5.7. Selecţia şi recrutarea personalului Echipei de
program se vor face de către o comisie formată din reprezentanţi PNUD, prin
intermediul unui proces de interviuri structurat şi deschis, conform
procedurilor PNUD.
5.8. Atribuţiile AIPPIMM sunt următoarele:
a) aprobă modificări de procedură, actualizări de
costuri, eliminarea unor deficienţe, introducerea unor noi acţiuni;
b) aprobă Planul anual de lucru pe 2009 întocmit de Echipa
de program;
c) coordonează echipa de proiect;
d) aprobă planul de acţiuni, pe perioade scurte şi
lungi, întocmit de OTIMMC, în vederea implementării Programului;
e) supraveghează îndeplinirea tuturor obiectivelor,
activităţilor şi a strategiei Programului, aşa cum sunt definite în
documentul-proiect;
f) monitorizează stadiul implementării Programului în
raport cu obiectivele acestuia;
g) colaborează în vederea asigurării sprijinului
necesar pentru implementarea Programului din partea autorităţilor publice
centrale şi locale;
h) asigură promovarea incubatoarelor de afaceri, pentru
a contribui la gradul de conştientizare a publicului şi la crearea unei imagini
pozitive privind reţeaua naţională de incubatoare de afaceri, prin participarea
la conferinţe de presă şi la alte evenimente mass-media;
i) acordă asistenţă pentru atragerea potenţialilor
beneficiari ai Programului, care au perspective reale de dezvoltare;
j) organizează vizite de lucru şi participă la
evenimentele organizate în cadrul incubatorului;
k) promovează activităţi menite să faciliteze
informarea reciprocă, îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe manageriale pentru
administratori sau firme incubate;
l) încheie contractele-cadru de administrare cu
autorităţile locale şi cu administratorii de incubatoare;
m) aprobă lista necesarului de dotare a incubatoarelor,
propus de PNUD;
n) aprobă cuantumul şi condiţiile de alocare a
fondurilor suplimentare destinate extinderii ulterioare a spaţiilor
incubatoarelor de afaceri sau susţinerii ori dezvoltării unor incubatoare de
afaceri deja înfiinţate.
5.9. Atribuţiile OTIMMC sunt următoarele:
a) propun modificări de procedură, actualizări de
costuri, eliminarea unor deficienţe şi introducerea de noi acţiuni;
b) propun planul de acţiuni la nivel local pe perioade
scurte şi lungi, în vederea implementării Programului;
c) supraveghează la nivel local îndeplinirea tuturor
obiectivelor, activităţilor şi a strategiei Programului, aşa cum sunt definite
în documentul-proiect;
d) monitorizează la nivel local stadiul implementării
Programului în raport cu obiectivele acestuia;
e) participă la stabilirea prevederilor
contractului-cadru de administrare şi ale contractului-cadru de incubare;
f) controlează şi avizează rapoartele înaintate de
Echipa de program din cadrul PNUD, referitoare la bugetele şi raportările
financiare, precum şi raportările privind stadiul de realizare a Programului;
g) analizează cuantumul subvenţiilor acordate
firmelor incubate şi realizarea de către acestea a indicatorilor de performanţă
stabiliţi la intrarea în incubator;
h) colaborează împreună cu PNUD în vederea asigurării
sprijinului necesar pentru implementarea Programului din partea autorităţilor
publice centrale şi locale;
i) asigură promovarea la nivel local a incubatoarelor
de afaceri, pentru a contribui la gradul de conştientizare a publicului şi
crearea unei imagini pozitive privind reţeaua naţională de incubatoare de
afaceri, prin participarea la conferinţe de presă şi la alte evenimente
mass-media;
j) acordă asistenţă pentru atragerea potenţialilor
beneficiari ai Programului, care au perspective reale de dezvoltare;
k) organizează vizite de lucru şi participă la
evenimentele organizate în cadrul incubatorului;
l) promovează activităţi menite să faciliteze
informarea reciprocă, îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe manageriale pentru
administratori sau firme incubate.
5.10. Atribuţiile Echipei de program
Echipa de program, constituită în cadrul PNUD, va avea
următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a) asigură managementul Programului şi supraveghează
implementarea corespunzătoare a acestuia;
b) întocmeşte Planul anual de lucru pe 2009;
c) prezintă către AIPPIMM şi OTIMMC, după caz,
rapoarte financiare documentate, precum şi rapoarte privind stadiul de
realizare a Programului;
d) stabileşte şi menţine comunicarea dintre
autorităţile implicate în implementarea Programului;
e) stabileşte contacte cu diverse autorităţi
publice, organizează conferinţe de presă şi alte evenimente mass-media, în
vederea atragerii de fonduri suplimentare la bugetul Programului, precum şi
pentru promovarea incubatoarelor de afaceri şi crearea unei imagini pozitive
privind reţeaua naţională a incubatoarelor de afaceri;
f) evaluează şi propune spre aprobare AIPPIMM
locaţiile destinate pentru înfiinţarea de noi incubatoare de afaceri sau
dezvoltarea celor existente;
g) participă la stabilirea condiţiilor specifice
acordurilor de finanţare ce se vor încheia între AIPPIMM şi autorităţile
publice locale în scopul amenajării şi reabilitării spaţiilor destinate
desfăşurării activităţii de incubare;
h) achiziţionează conform procedurilor PNUD
echipamentele necesare amenajării incubatoarelor de afaceri;
i) participă alături de AIPPIMM, OTIMMC şi
administratorul de incubator la selecţia IMM-urilor care vor fi desemnate
participante în cadrul Programului;
j) stabileşte cu aprobarea AIPPIMM prevederile
contractului-cadru de administrare şi ale contractului-cadru de incubare;
k) propune spre aprobare AIPPIMM cuantumul şi
condiţiile de alocare a fondurilor suplimentare destinate extinderii ulterioare
a spaţiilor incubatoarelor de afaceri sau susţinerii ori dezvoltării unor
incubatoare de afaceri deja înfiinţate;
l) stabileşte destinaţia fondurilor suplimentare atrase
la bugetul Programului, după o consultare prealabilă cu OTIMMC şi cu AIPPIMM;
m) stabileşte cu aprobarea AIPPIMM categoriile de
cheltuieli eligibile cu privire la amenajarea şi reabilitarea spaţiilor
destinate desfăşurării activităţii de incubare, activităţile de preincubare,
decontarea costurilor referitoare la utilităţi şi a serviciilor de asistenţă şi
consultanţă de specialitate;
n) monitorizează şi coordonează, prin intermediul unor
instrucţiuni transmise în scris, activitatea desfăşurată de administratorii
incubatoarelor şi de firmele incubate;
o) transmite AIPPIMM şi OTIMMC trimestrial raportarea
privind indicatorii de performanţă;
p) aprobă rapoartele financiare şi de activitate
întocmite de administratorii incubatoarelor si le prezintă spre aprobare
AIPPIMM;
q) supun spre aprobare AIPPIMM planul de afaceri pentru
incubatoare, criteriile şi procedurile folosite pentru selectarea, admiterea şi
promovarea beneficiarilor Programului, prevederile contractului-cadru de
administrare, prevederile contractului-cadru de incubare, politica de preţuri
sau nivelul subvenţiilor etc.
5.11. Performanţele incubatoarelor de afaceri trebuie
analizate în primul rând din perspectiva rezultatelor obţinute, dar şi prin
prisma impactului pe care I-au avut în mediul de afaceri al regiunii în care
funcţionează, precum şi a dezvoltării economice. Impactul Programului se
reflectă în cuantificarea performanţelor incubatoarelor de afaceri obţinute pe
termen mediu sau lung, precum şi în rata de ocupare a acestuia la un anumit
moment dat.
5.12. Raportul final de evaluare a Programului trebuie
să conţină şi impactul activităţii incubatorului din perspectiva creării unor
noi locuri de muncă.
5.13. în vederea cuantificării rezultatelor
incubatoarelor de afaceri pe arii specifice de acţiune, o serie de indicatori
vor trebui luaţi în considerare. Datele vor fi obţinute de la administratorii
de incubatoare, care vor avea obligaţia de a monitoriza pe parcursul celor 3
ani ai incubării, dar şi după incubare încă 2 ani, următorii indicatori:
a) rata de supravieţuire a beneficiarilor Programului
după terminarea perioadei de incubare, fapt care va genera o imagine generală a
rezultatelor Programului;
b) numărul de locuri de muncă nou-create în perioada
de incubare (minimum 3);
c) dezvoltarea economică a ariei geografice de
amplasare a incubatoarelor;
d) rezultatele economice obţinute;
e) serviciile prestate şi calitatea acestora.
6. Documente
necesare
Potenţialii beneficiari care au un istoric de
funcţionare, în condiţiile prezentei proceduri, vor depune, în plus faţă de
unele documente menţionate la pct. 7.3, următoarele documente:
a) certificat constatator, în original, emis de oficiul
registrului comerţului (ORC) de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială
îşi are sediul operatorul economic, în care să se menţioneze în mod obligatoriu
următoarele informaţii:
1. datele de identificare;
2. codul unic de înregistrare;
3. reprezentanţii legali ai operatorului economic;
4. domeniul de activitate principal;
5. domeniile de activitate secundare;
6. sediul social;
7. puncte de lucru, sedii secundare;
8. filiale, sucursale, subunităţi ale societăţii;
9. structura acţionariatului;
10. situaţia societăţii (dacă este în stare de
funcţionare, dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolventă, faliment
sau suspendare temporară a activităţii), emisă cu maximum 30 de zile înainte de
data depunerii cererii de acord de principiu pentru finanţare;
11. dacă nu există sedii secundare, puncte de lucru,
filiale, sucursale, subunităţi ale societăţii, să se specifice acest lucru de
către ORC în certificatul constatator;
b) copie de pe actul constitutiv al întreprinderii;
c) copii de pe bilanţul contabil pentru ultimul an
fiscal, vizate şi înregistrate de organele competente, semnate pentru
conformitate cu originalul de către reprezentantul legal al întreprinderii;
d) declaraţie pe propria răspundere privind numărul
mediu anual de personal în anul fiscal precedent;
e) declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea
în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anul fiscal 2008,
cuprinzând cifra de afaceri anuală netă, valoarea activelor totale şi numărul
mediu anual de salariaţi, conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare (anexele nr. 1 şi 2 la prezenta
procedură, după caz);
f) certificate de atestare fiscală, în termen de
valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor
legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor,
taxelor şi datoriilor la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social,
cât şi pentru toate punctele de lucru care au cod unic de înregistrare fiscală
conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu
completările şi modificările ulterioare. Solicitanţii care au datorii eşalonate,
conform certificatelor de atestare fiscală, nu sunt eligibili pentru a accesa
Programul;
g) certificate de atestare fiscală, în termen de
valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor
legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor,
taxelor şi datoriilor la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi
pentru toate punctele de lucru (indiferent dacă au sau nu cod unic de
înregistrare fiscală). Solicitanţii care au datorii eşalonate, conform certificatelor
de atestare fiscală, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul. In cazul în
care firma nu este înregistrată ca fiind plătitoare în cadrul administraţiei
respective, se solicită o adeverinţă;
h) cazier fiscal emis de autorităţile competente cu cel
mult 15 zile înainte de data depunerii cererii;
i) o copie certificată a buletinului de
identitate/cărţii de identitate al/a persoanei care semnează contractul-cadru
de incubare;
j) împuternicire semnată şi ştampilată de
reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în care o altă persoană decât
aceasta semnează contractul-cadru de incubare;
k) după caz, alte documente solicitate de
administratorul incubatorului.
l) opis cu documentele depuse pentru obţinerea
acordului de principiu pentru finanţare.
7. Evaluarea şi
selecţia beneficiarilor
7.1. Procedura de selecţie a beneficiarilor
Programului
7.2. In vederea obţinerii informaţiilor şi a
documentaţiei necesare pentru înscrierea în Program, precum şi pentru depunerea
solicitărilor de înscriere pentru procesul de instruire, potenţialii
beneficiari ai Programului se vor adresa administratorului incubatorului, la
sediul acestuia sau la sediul incubatorului ori la sediul OTIMMC. Informaţii
referitoare la program şi la procesul de instruire a potenţialilor beneficiari
ai Programului vor fi disponibile şi pe paginile de internet ale autorităţilor
publice locale, PNUD şi AIPPIMM (www.animmc.ro) şi altele.
7.3. In urma serviciilor de asistenţă prestate de
administratorul incubatorului în procesul de preincubare, potenţialii
beneficiari vor transmite acestuia documentaţia necesară pentru înscrierea la
selecţia pentru includerea în Program. Documentaţia va cuprinde:
a) opisul documentelor depuse;
b) cererea-tip/formular de înscriere, care se
completează prin tehnoredactare în limba română şi poartă semnătura în original
a solicitantului;
c) copia actului de identitate al întreprinzătorului/
administratorului întreprinderii, autorizat să semneze cererea-tip şi să
susţină proiectul în faţa comisiei de evaluare;
d) un proiect de dezvoltare sau planul de afaceri al
firmei;
e) o declaraţie pe propria răspundere privind intenţia
de a înfiinţa o întreprindere odată cu admiterea în incubator;
f) după caz, alte documente solicitate de
administratorul incubatorului.
7.4. Selecţia întreprinzătorilor în vederea
includerii în Program se va face de o comisie de evaluare din a cărei
componenţă vor face parte reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, ai
AIPPIMM, OTIMMC, PNUD şi ai administratorului incubatorului.
7.5. Selecţia beneficiarilor se va face în baza unei
metodologii de selecţie elaborate de către administratorul incubatorului,
aprobată de AIPPIMM şi de PNUD, şi va consta în evaluarea planului de afaceri
depus şi în susţinerea unui interviu de către întreprinzători în faţa comisiei
de evaluare. In aprecierea proiectelor, comisia de evaluare va ţine cont de
criteriul de fezabilitate al acestor propuneri, evidenţiind următoarele
aspecte: ideea de afaceri, capacitatea creării de locuri de muncă, planul de marketing,
structura organizaţională, resursele financiare, riscurile şi oportunităţile
afacerii, resursele umane necesare etc.
7.6. Ca urmare a procesului de deliberare, comisia de
evaluare va selecta întreprinzătorii care vor fi incluşi în cadrul Programului.
Numărul de întreprinzători, format din IMM-uri nou înfiinţate şi IMM-uri cu un
istoric de funcţionare, va fi stabilit de AIPPIMM în baza contractului-cadru de
administrare. Raportul dintre numărul de IMM-uri nou-înfiinţate şi cele cu un
istoric de funcţionare, selectate pentru participarea la Program, va fi
stabilit de comisia de evaluare în funcţie de documentele depuse şi de
criteriile de fezabilitate ale proiectelor prezentate.
7.7. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat
în scris solicitanţilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data evaluării
proiectelor.
8. Primirea şi
soluţionarea contestaţiilor
Eventualele contestaţii asupra rezultatelor evaluării
vor fi depuse în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor şi
vor fi soluţionate de comisia de evaluare în termen de 3 zile lucrătoare de la
data depunerii acestora.
9. Contractul-cadru
de incubare
9.1. Beneficiarii desemnaţi de comisia de
evaluare ca participanţi în cadrul Programului vor semna, individual, cu
administratorul incubatorului, în condiţiile stabilite de prezenta procedură şi
în concordanţă cu principiile agreate cu PNUD şi aprobate de AIPPIMM, un
contract-cadru de incubare încheiat pe o perioadă de 3 ani.
9.2. Contractul-cadru de incubare va cuprinde, printre
altele, clauze referitoare la:
a) durata de activitate a beneficiarilor Programului în
cadrul incubatorului;
b) condiţiile de închiriere a spaţiilor, suprafaţa,
rata chiriei;
c) modalităţile de plată;
d) serviciile asigurate gratuit şi serviciile
asigurate contra cost, în conformitate cu prezenta procedură;
e) condiţiile de participare la servicii de informare,
training şi documentare;
f) modalităţile de raportare;
g) soluţionarea eventualelor litigii;
h) condiţiile de excludere din incubatorul de afaceri şi
sancţiunile aplicabile;
i) subvenţiile şi granturile asigurate de Program.
9.3. In cadrul contractului-cadru de incubare,
administratorul incubatorului, care poate fi o persoană juridică, inclusiv un
OTIMMC, este responsabil pentru managementul incubatorului de afaceri şi se
obligă să asigure buna funcţionare a acestuia prin asigurarea cu utilităţi a
spaţiilor de lucru, încheierea de contracte de prestări de servicii şi
utilităţi, asigurarea serviciilor de telecomunicaţii, servicii de pază,
curăţenie, personal administrativ şi consiliere/instruire, prevăzute de
prezenta procedură.
9.4. In cazul în care oricare dintre beneficiarii
Programului nu îşi respectă din culpă obligaţiile contractuale, precum şi în
cazul în care un beneficiar vrea să se retragă sau intră în faliment,
administratorul incubatorului, cu acordul prealabil AIPPIMM şi după notificarea
beneficiarului vizat, va rezilia contractul de incubare încheiat cu acesta.
Rezilierea contractului de incubare va atrage excluderea beneficiarului din cadrul
Programului şi va da dreptul AIPPIMM de a solicita rambursarea integrală a
sumelor primite de beneficiarul exclus, cu titlu de alocaţii financiare
nerambursabile, precum şi obligarea acestuia la plata de daune ce au rezultat
ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale.
9.5. Excluderea unei IMM incubate din cadrul
Programului va putea atrage înlocuirea acesteia cu un potenţial beneficiar
eligibil, selecţionat în condiţiile stabilite de administratorul incubatorului
şi în concordanţă cu instrucţiunile PNUD.
9.6. PNUD şi AIPPIMM îşi rezervă dreptul ca în baza
unor motive temeinice să solicite părţilor semnatare modificarea sau
renegocierea contractelor-cadru de incubare.
10. Administrarea incubatorului
10.1. Selectarea administratorului incubatorului
Autoritatea publică locală va selecta şi va contracta o persoană juridică ce va
deveni parte asociată la contractul-cadru de administrare, denumită în
continuare administratorul incubatorului, care se va ocupa de
managementul incubatorului de afaceri pe plan local.
10.1.1. La selectarea administratorului incubatorului
se vor avea în vedere următoarele:
a) planul de promovare locală, realizat din resursele
financiare ale administratorului;
b) numărul de personal, calificarea şi experienţa
membrilor echipei manageriale responsabile de managementul Programului;
c) strategia de monitorizare a Programului şi
capacitatea de elaborare a rapoartelor financiare şi a rapoartelor periodice
privind stadiul de implementare a Programului.
10.1.2. Contractul-cadru de administrare a
incubatorului de afaceri va fi semnat de către AIPPIMM, autoritatea publică
locală şi administratorul incubatorului.
10.1.3. Criterii de selecţie şi procedura de
selectare a administratorului incubatorului
Administrator al incubatorului va putea fi desemnat un
operator economic juridic, o organizaţie nonprofit sau un OTIMMC, constituite
în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
In procesul de selectare a candidaţilor înscrişi pentru
concursul de administrator al incubatorului, autorităţile implicate vor analiza
cererile acestora, având în vedere cel puţin următoarele criterii:
a) deţinerea unui istoric de activitate cu bilanţ
pozitiv în cazul firmelor private;
b) după caz, prezentarea proiectelor de consultanţă
derulate în ultima perioadă şi rezultatele acestora;
c) nu se află în stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de un administrator judiciar şi nu au activitatea
comercială suspendată;
d) prezintă proiecte de colaborare încheiate cu
autorităţile publice locale;
e) implică personal calificat, cu experienţă în
managementul afacerilor, şi au capacitatea de a atrage experţi capabili să
ofere beneficiarilor Programului consultanţă şi alte servicii de susţinere a
afacerilor;
f) posedă infrastructură proprie necesară asigurării
serviciilor menţionate în prezenta procedură;
g) deţin cunoştinţe şi informaţii privind mediul de
afaceri din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
h) au capacitatea de a se implica în susţinerea
incubatorului de afaceri în relaţia cu autorităţile locale, unităţi bancare,
institute de cercetare, institute de învăţământ superior şi unităţi economice
din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
i) prezintă detaliat un plan de afaceri viabil pentru
dezvoltarea incubatorului de afaceri pe termen mediu şi lung;
10.1.4. Procedura de selectare a administratorului
incubatorului
10.1.4.1. Procedura de selectare a administratorului
incubatorului se va desfăşura cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
10.1.4.2. Ofertele solicitanţilor vor fi evaluate din
punct de vedere tehnic şi financiar de către o comisie de evaluare constituită
din reprezentanţi ai AIPPIMM, PNUD, reprezentanţi ai autorităţilor publice
locale şi, după caz, ai OTIMMC. Rezultatul procesului de evaluare va fi
comunicat în scris solicitanţilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data
evaluării ofertelor.
10.1.4.3. Eventualele contestaţii vor fi depuse în
termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor şi vor fi
soluţionate de comisia de evaluare în termen de 3 zile lucrătoare de la data
depunerii acestora.
10.1.5. Contractul-cadru de administrare
10.1.5.1. Incubatorul de afaceri se constituie
printr-un contract-cadru încheiat între AIPPIMM, autorităţile publice locale şi
administratorul incubatorului responsabili la nivel local de implementarea
Programului;
10.1.5.2. In cadrul acestui contract, autorităţile
publice locale vor pune la dispoziţia incubatorului de afaceri, respectiv a
beneficiarilor Programului, IMM incubate, în condiţii de calitate şi la preţuri
convenabile, spaţii pentru birouri, întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri
etc, cu acces direct la utilităţi, respectiv energie electrică, termică, apă,
gaz, servicii de telecomunicaţii, servicii de curăţenie şi pază etc.
10.1.5.3. Contractul-cadru de administrare se va
încheia pe o perioadă de 5 ani (3 ani de incubare plus 2 ani de monitorizare a
firmelor ce au fost incubate) şi va prevedea, printre altele, clauze
referitoare la:
a) promovarea locală a Programului din resurse
financiare proprii puse la dispoziţie de administratorul incubatorului;
b) disponibilitatea unei echipe manageriale sau
atragerea ei, care să fie responsabile de administrarea incubatorului;
c) elaborarea rapoartelor financiare lunare, atât
pentru activitatea proprie, cât şi pentru activitatea IMM-urilor incubate;
d) elaborarea rapoartelor trimestriale privind stadiul
de realizare a Programului;
e) numărul de IMM-uri ce vor fi selectate în vederea
participării în cadrul Programului, număr stabilit în funcţie de spaţiul alocat
incubatorului de afaceri, precum şi de fondurile disponibile;
f) modalitatea de monitorizare a IMM-urilor incubate;
g) garanţii de bună execuţie;
h) furnizarea către PNUD a tuturor datelor necesare
elaborării raportărilor financiare periodice, precum şi a celor narative.
10.1.6. In cazul în care administratorul incubatorului
nu îşi respectă din culpă obligaţiile contractuale, autorităţile publice locale
responsabile de implementarea la nivel local a Programului, cu acordul
prealabil sau la cererea AIPPIMM, vor putea impune penalităţi sau, după caz,
vor putea solicita rezilierea contractului-cadru de administrare, în
conformitate cu condiţiile contractuale stabilite. Rezilierea contractului va
atrage obligarea administratorului exclus la rambursarea integrală a sumelor
primite cu titlu de alocaţii financiare nerambursabile, precum şi obligarea
acestuia la plata de daune ce au rezultat ca urmare a neîndeplinirii
obligaţiilor contractuale.
10.1.7. Excluderea unui administrator de incubator din
cadrul Programului va determina înlocuirea acestuia cu o persoană juridică
eligibilă pentru această funcţie, selecţionată în condiţiile stabilite de
prezenta procedură. Pe toată perioada de vacanţă a funcţiei, interimatul va fi
asigurat în conformitate cu instrucţiunile stabilite de AIPPIMM.
10.1.8. Pentru motive temeinice, autorităţile locale
sau AIPPIMM îşi rezervă dreptul de a impune renegocierea contractului-cadru de
administrare.
10.1.9. Contravaloarea unor servicii prestate şi
garanţia de bună execuţie
10.1.10. Pentru toată perioada de desfăşurare a
contractului-cadru de administrare, administratorul incubatorului va beneficia
de o plată în avans pentru servicii, echivalentul în lei a 50.000 USD, inclusiv
TVA, calculat la cursul de schimb USD/Iei stabilit de Organizaţia Naţiunilor
Unite pentru data efectuării plăţii. Această plată este destinată exclusiv
activităţii de implementare a Programului, constând în contravaloarea
cheltuielilor privind instruirea, în perioada de preincubare, a potenţialilor
întreprinzători, contravaloarea cheltuielilor pentru editarea şi tipărirea suportului
de curs realizat în perioada de preincubare şi a curriculei de curs pentru
instruirea efectuată în decursul procesului de incubare, contravaloarea
cheltuielilor privind organizarea procesului de evaluare a proiectelor şi de
selecţie a IMM-urilor ce vor fi înscrise pentru participare la Program,
contravaloarea cheltuielilor privind consultanţa acordată în perioada de
preincubare pentru înfiinţarea de noi societăţi comerciale, contravaloarea
cheltuielilor pentru realizarea unei pagini web de promovare a activităţilor
incubatorului.
10.1.11. Suma destinată administratorului incubatorului
va fi alocată în cel mult 4 tranşe trimestriale, pe baza rapoartelor de
activitate trimestriale şi a documentelor financiare justificative. In funcţie
de prestaţia administratorului incubatorului, PNUD îşi rezervă dreptul de a
modifica condiţiile de transfer al alocaţiei financiare nerambursabile
destinate acestuia, cu privire la numărul de tranşe sau la perioada de transfer
al acestora, fără consimţământul expres al administratorului incubatorului.
10.1.12. Ca urmare a procesului de evaluare şi analiză
a oportunităţii cheltuielilor efectuate de administratorul incubatorului, PNUD
şi AIPPIMM vor aproba eligibilitatea acestora. Administratorul va transmite
către PNUD si AIPPIMM eventualele comentarii şi obiecţii, în termen de 15 zile
de la data primirii documentaţiei justificative; depăşirea acestui termen va
echivala cu aprobarea tacită a eligibilităţii respectivelor cheltuieli.
Documentaţia justificativă depusă de administratorul incubatorului va conţine
lista tuturor documentelor, contracte de prestări de servicii, facturi fiscale,
chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont etc.
10.1.13. Garanţia de bună execuţie a
contractului-cadru de administrare se constituie prin reţineri succesive din
ajutorul financiar destinat administratorului incubatorului. Cuantumul acesteia
poate să ajungă până la 10% din valoarea alocaţiei financiare nerambursabile
destinate administratorului incubatorului. Garanţia de bună execuţie va fi
restituită la finalizarea contractului-cadru de administrare, după prezentarea
de către administratorul incubatorului a raportului final de activitate.
10.2. Rolul şi responsabilităţile administratorului
incubatorului
10.2.1. Administratorul incubatorului va fi responsabil
pentru aspectele operaţionale şi de conducere ale incubatorului de afaceri,
beneficiind de asistenţă financiară şi tehnică acordată prin intermediul
Programului, în baza prezentei proceduri.
10.2.2. Administratorul incubatorului are următoarele
responsabilităţi şi atribuţii:
a) încheie un contract-cadru de administrare cu
autorităţile locale, AIPPIMM şi PNUD, în vederea implementării Programului;
b) încheie contracte de incubare cu beneficiarii
Programului selectaţi pentru a participa la Program;
c) este direct răspunzător pentru utilizarea
fondurilor acordate de PNUD ca agenţie naţională de implementare, în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
d) întocmeşte şi păstrează evidenţele contabile ale
incubatorului de afaceri, pe care le pune la dispoziţia autorităţilor implicate
în implementarea Programului, la solicitarea acestora;
e) îşi îndeplineşte obligaţiile exigibile de plată a
impozitelor, taxelor şi datoriilor către bugetul de stat şi bugetele locale;
f) organizează, din resurse financiare proprii,
promovarea locală a Programului, în perioada de iniţiere a activităţilor
incubatorului, în locaţiile unde se vor înfiinţa incubatoarele de afaceri-pilot
(producţie de materiale promoţionale, publicitate, organizare/participare la seminarii
specializate etc);
g) propune şi realizează documentaţia tehnică privind
procedura de selecţie a potenţialilor beneficiari ai Programului;
h) propune şi realizează suportul de curs pentru
instruirea potenţialilor întreprinzători în vederea selectării celor mai bune
idei de afaceri;
i) prestează potenţialilor beneficiari ai Programului
servicii profesionale de asistenţă în procesul de preincubare;
j) organizează trimestrial seminarii de instruire cu
diferite teme din domenii de activitate variate, în beneficiul IMM-urilor
incubate, pe toată perioada de desfăşurare a Programului;
k) asigură serviciile de administrare menţionate în
prezenta procedură, pentru care încheie contracte de servicii cu beneficiarii
Programului;
l) asigură garanţia utilizării spaţiilor şi a
mijloacelor fixe aflate în dotarea incubatorului în scopul declarat iniţial;
m) elaborează trimestrial rapoarte financiare, pe care
le înaintează AIPPIMMM şi PNUD spre aprobare, însoţite de documentele
justificative privind utilizarea fondurilor, evidenţiind alocaţiile financiare
nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte de servicii,
facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont etc). Plata
fondurilor nerambursabile destinate IMM-urilor incubate se va face după
aprobarea acestor rapoarte de către AIPPIMM şi PNUD;
n) elaborează trimestrial rapoarte privind stadiul de
realizare a Programului, pe care le înaintează AIPPIMM şi PNUD;
o) asigură monitorizarea şi evaluarea activităţilor
beneficiarilor Programului pe întreaga perioadă de derulare a contractului lor;
p) desfăşoară activităţi de atragere de fonduri pentru
a asigura sustenabilitatea incubatorului de afaceri după cei 3 ani de incubare
pentru o firmă;
q) la cerere, implică IMM-urile incubate în activităţi
specifice de cercetare naţionale şi internaţionale şi în programe de inovaţii;
r) stabileşte şi menţine relaţii cu alte reţele
internaţionale de incubatoare de afaceri.
11. Raportarea şi
monitorizarea Programului
11.1. Activităţile Programului vor fi derulate şi
monitorizate pe baza planului anual de activităţi, elaborat şi actualizat de
echipa de program, în conformitate cu prezenta procedură.
11.2. Echipa de program va elabora rapoartele financiare
şi pe cele privind stadiul de realizare a Programului, pe care le prezintă la
AIPPIMM, după cum urmează:
a) trimestrial: raport narativ privind stadiul de
realizare a Programului;
b) semestrial: raport financiar însoţit de
documentele justificative (cu evidenţierea alocaţiilor financiare
nerambursabile acordate IMM incubate), raport narativ (cu evidenţierea
activităţii firmelor incubate, a indicatorilor de performanţă realizaţi şi a
activităţii administratorilor).
11.3. Programul va fi supus unui proces de evaluare cu
6 luni înainte de data prevăzută pentru încheierea sa. Organizarea,
planificarea şi termenii de referinţă se vor stabili după consultări între
părţile responsabile cu implementarea Programului.
11.4. PNUD va face un audit anual al Programului, cu
un auditor independent selecţionat prin competiţie, iar rapoartele anuale vor
fi prezentate în copie la AIPPIMM.
11.4.1. Lunar se va ţine o şedinţă de lucru la care
vor participa reprezentanţi decizionali de la AIPPIMM, PNUD, managerul echipei
de program, autoritatea locală şi administratorul incubatorului. La şedinţa
ultimului ciclu de incubator va fi dezbătut Raportul final al Programului.
Acesta va fi elaborat cu cel puţin două luni înainte de data şedinţei finale,
pentru a permite evaluarea activităţilor efectuate.
11.4.2. Programul va fi supus unui proces de evaluare
cu 6 luni înainte de data prevăzută pentru încheierea sa. Organizarea,
planificarea şi termenii de referinţă se vor stabili după consultări între
părţile responsabile cu implementarea Programului.
11.4.3. Programul va fi supus unui proces de audit în
fiecare an, efectuat de către un auditor independent.
11.5. PNUD şi AIPPIMM îşi rezervă dreptul de a
verifica la sediul incubatorului veridicitatea şi conformitatea declaraţiilor
referitoare la activităţile, serviciile şi cheltuielile efectuate în cadrul
procesului de amenajare şi reabilitare a spaţiilor destinate desfăşurării
activităţilor de incubare.
11.6. Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate
în baza prezentei proceduri se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi
cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor
de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/2007. Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în
formatul şi în termenul prevăzute de acest regulament toate datele şi
informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel
naţional.
Raportările referitoare la stadiul de realizare a
Programului, precum şi cele privitoare la monitorizarea IMM-urilor incubate,
întocmite de administratorul incubatorului, vor releva, printre altele,
următorii indicatori:
a) criterii bazate pe rezultate (monitorizare):
- gradul de utilizare a suprafeţei incubatorului (în m2);
- numărul mediu de locuri de muncă nou-create de
fiecare IMM incubată;
- numărul de IMM-uri incubate;
- obiectele de activitate ale firmelor incubate;
- numărul de IMM-uri nou-create, incubate;
- subvenţiile obţinute de fiecare IMM incubată, conform
procedurii;
- numărul de IMM-uri excluse din incubatorul de
afaceri;
- numărul de angajaţi ai administratorului
incubatorului;
- raportul dintre numărul de angajaţi ai incubatorului
de afaceri/IMM-urilor incubate;
- serviciile livrate şi calitatea lor;
- realizări deosebite ale unor firme incubate;
b) criterii economice (evaluarea impactului):
- costuri medii de operare;
- costuri medii în investiţii de capital;
- costuri per loc de muncă (brut);
- rata de faliment a IMM-urilor incubate după
terminarea perioadei de incubare;
- ratele de supravieţuire a IMM-urilor după terminarea
perioadei de incubare;
- valoarea investiţiilor în mijloacele fixe;
- valoarea investiţiilor străine atrase;
- rezultate financiare şi economice, creşterea medie a
cifrei de afaceri;
- schimburi comerciale cu parteneri economici şi din
afara ariei geografice de amplasare;
11.7. AIPPIMM, PNUD şi, după caz, OTIMMC au dreptul să
verifice condiţiile de realizare a instruirii şi a agendei seminariilor
organizate de administratorul incubatorului.
11.8. La terminarea întregului Program, PNUD, pe baza
ultimului inventar actualizat de mijloace fixe aparţinând programului,
va face transferul către AIPPIMM pe bază de proces-verbal pe locaţiile
centrelor de incubare, conform procedurilor PNUD.
12. Dispoziţii finale
12.1. Prevederile prezentei proceduri vor putea fi
modificate prin Decizie a preşedintelui AIPPIMM, în urma unor consultări
prealabile cu PNUD.
12.2. Evaluarea şi selecţia locaţiilor, fondurile,
costurile şi administrarea incubatoarelor
12.3. Procedura generală pentru înfiinţarea
incubatoarelor de afaceri debutează cu un studiu de fezabilitate, urmat de
evaluări pe teren în vederea selectării locaţiilor. Ca urmare a procedurii de
selectare a locaţiilor, AIPPIMM va încheia acorduri de finanţare cu
autorităţile publice locale, în scopul demarării campaniei de amenajare şi
reabilitare a spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de incubare. In
procesul de selecţie a locaţiilor se vor lua în considerare, cu precădere,
locaţiile care se pot adapta cu uşurinţă pentru buna funcţionare a
incubatoarelor de afaceri, precum şi locaţiile în care funcţionează deja, în
baza unor parteneriate încheiate cu autorităţile publice locale, unele
structuri similare cu incubatoarele de afaceri.
12.4. Fondurile destinate pentru amenajarea şi
reabilitarea spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de incubare vor fi
alocate o singură dată în baza contractului de finanţare încheiat de AIPPIMM cu
autorităţile publice locale şi provin din fonduri alocate din bugetul
Programului, fonduri alocate de autorităţile publice locale sau din surse
financiare private atrase la bugetul Programului. Pentru extinderea ulterioară
a spaţiilor incubatoarelor de afaceri, autorităţile implicate în implementarea
Programului vor putea aloca, în limita disponibilităţilor, fonduri suplimentare
pentru amenajarea şi reabilitarea noilor locaţii.
12.5. Costurile referitoare la reabilitarea clădirii
incubatorului privesc cheltuielile specifice legate de renovarea şi amenajarea
spaţiilor de producţie, a birourilor, a spaţiilor comune destinate
întâlnirilor, sălilor de curs etc. Prin excepţie, cheltuielile care fac
obiectul unor activităţi de reparaţii curente nu vor fi decontate.
12.6. Virarea efectivă a sumelor ce au ca destinaţie
amenajarea şi reabilitarea iniţială a spaţiilor în care îşi vor desfăşura
activitatea incubatoarele de afaceri se face de către PNUD, după aprobarea
AIPPIMM, în contul autorităţilor publice locale, în termen de 15 zile lucrătoare
de la data semnării acordului de finanţare. Autorităţile publice locale vor
prezenta către PNUD şi AIPPIMM, în termen de 30 de zile de la efectuarea
cheltuielilor, documentele justificative referitoare la distribuirea sumelor
alocate. Fondurile destinate amenajării spaţiilor suplimentare vor fi alocate,
în funcţie de disponibilităţile financiare, ulterior aprobării de către
autorităţile implicate în implementarea Programului şi a documentaţiei tehnice
întocmite în vederea atribuirii lucrărilor de amenajare şi/sau reabilitare a
spaţiilor suplimentare.
12.7. Dosarul privind documentaţia justificativă va
conţine un opis al documentelor depuse, copie de pe documentaţia tehnică
întocmită în vederea atribuirii lucrărilor de amenajare şi/sau reabilitare, în
conformitate cu legislaţia în vigoare, contracte de prestări de servicii,
facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont etc.
Administratorul incubatorului asigură contra cost în
afara obligaţiilor sale, precum şi în funcţie de solicitările IMM-urilor
incubate, următoarele servicii specializate:
a) consultanţă şi asistenţă în elaborarea planurilor de
afaceri şi de marketing, a studiilor de fezabilitate, a surselor şi a metodelor
de finanţare a investiţiilor în scopul contractării altor finanţări
complementare de către beneficiarii Programului;
b) consultanţă şi instruire în managementul afacerilor
şi managementul investiţiilor comune realizate de firmele incubate;
c) asistenţă acordată în procesul de dezvoltare de noi
produse şi servicii;
d) asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate
naţionale şi internaţionale;
e) servicii de training, traduceri şi publicitate;
f) consultanţă privind protejarea drepturilor de
proprietate intelectuală şi industrială;
g) asistenţă acordată în corelarea activităţilor cu
cele ale întreprinderilor existente în zonă;
h) asistenţă acordată în scopul diversificării
capacităţii beneficiarilor Programului de a-şi comercializa produsele în afara
zonei de amplasare a incubatorului;
i) promovarea imaginii firmelor ce operează în cadrul
incubatorului;
j) alte servicii specializate.
12.8. In termen de 10 zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei proceduri, Echipa de
program trebuie să prezinte AIPPIMM Planul de acţiuni 2009 şi Planul de
achiziţii 2009.
ANEXA Nr. 1 la procedură
DECLARAŢIE
privind încadrarea întreprinderii în categoria
întreprinderilor mici şi mijlocii
I. Datele de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii............................................................................
Adresa sediului
social................................................................................
Codul unic de
înregistrare..........................................................................
Numele şi funcţia......................................................................................
(Preşedintele consiliului de administraţie, directorul
general sau echivalent)
II. Tipul
întreprinderii
Indicaţi, după caz, tipul întreprinderii:
|_| Intreprindere autonomă
In acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt
preluate doar din situaţia economico-financiară a întreprinderii solicitante.
Se va completa doar declaraţia, fără anexa nr. 2 la procedură.
|_| Intreprindere parteneră
Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor
calculelor efectuate conform anexei nr. 2 la procedură, precum şi a fişelor
adiţionale care se vor ataşa la declaraţie.
|_| Intreprindere legată
Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor
calculelor efectuate conform anexei nr. 2 la procedură, precum şi a fişelor
adiţionale care se vor ataşa la declaraţie.
III. Datele
utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii1
Exerciţiul financiar de referinţă2
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
|
|
|
|
|
|
Important: Precizaţi dacă, faţă de exerciţiul financiar
anterior, datele financiare au înregistrat modificări care determină încadrarea
întreprinderii într-o altă categorie (respectiv microîntreprindere,
întreprindere mică, mijlocie sau mare).
|_| Nu
|_| Da (In acest caz se va completa şi se va ataşa o
declaraţie referitoare la exerciţiul financiar anterior)
Declar pe propria răspundere că datele din această
declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic3
Numele.................................................................
Funcţia..................................................................
Semnătura.............................................................
Data
semnării.........................................................
Ştampila
1 Datele sunt
calculate în conformitate cu art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr.27/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea şi dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobată cu modificări prin Legea nr.
175/2006.
2 Datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi
activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar, raportate
în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi, respectiv
pentru anul 2008.
3 Cererile şi toate
celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană (reprezentant legal sau
împuternicit).
ANEXA Nr. 2 la procedură
CALCULUL
pentru întreprinderile partenere sau legate
Secţiunile care trebuie incluse, după caz:
- secţiunea A, dacă întreprinderea solicitantă are cel
puţin o întreprindere parteneră (precum şi orice fişe adiţionale);
- secţiunea B, dacă întreprinderea solicitantă este
legată cu cel puţin o întreprindere (precum şi orice fişe adiţionale). Calculul
pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate
Perioada de referinţă - anul 2008
|
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii €)
|
Total active
(mii lei/mii €)
|
1. Datele1 întreprinderii solicitante sau din
situaţiile financiare anuale consolidate (Se vor introduce datele din tabelul
B1 din secţiunea B2.)
|
|
|
|
2. Datele cumulate3 în mod proporţional ale tuturor
întreprinderilor partenere, dacă este cazul (Se vor introduce datele din
secţiunea A.)
|
|
|
|
3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate3
(dacă există) - dacă nu au fost deja incluse prin consolidare la pct. 1 din
acest tabel (Se vor introduce datele din tabelul B2 din secţiunea B.)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele incluse în secţiunea „Total" din tabel
trebuie introduse în tabelul „Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii" din anexa nr. 1 la procedură.
1 Datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi
activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în
situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. In cazul
întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de
salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se
declară pe propria răspundere.
2 Datele
întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi sunt determinate pe
baza situaţiilor financiare anuale şi a datelor întreprinderii sau, atunci când
este cazul, pe baza situaţiilor financiare anuale consolidate ale
întreprinderii ori a situaţiilor financiare anuale consolidate în care
întreprinderea este inclusă.
3 Datele sunt
calculate în conformitate cu art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea şi dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobată cu modificări prin Legea nr.
175/2006.
SECŢIUNEA A
Intreprinderi partenere
Pentru fiecare întreprindere pentru care a fost
completată Fişa de parteneriat (câte o fişă pentru fiecare întreprindere
parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice întreprindere parteneră
a oricărei întreprinderi legate, ale cărei date nu au fost încă incluse în
situaţiile financiare anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate),
datele din această fişă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de
mai jos.
1. Date de
identificare si date financiare preliminare
Tabelul A.1
Intreprinderea parteneră - Date de
identificare
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
Numele sau
denumirea
întreprinderii
|
Adresa sediului social
|
Cod unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele preşedintelui
consiliului de administraţie, director general sau echivalent
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
Total:
|
|
|
|
|
|
|
NOTA:
Aceste date sunt rezultatul unui calcul proporţional
efectuat pe baza Fişei de parteneriat, pentru fiecare întreprindere cu care întreprinderea
solicitantă este direct sau indirect parteneră.
Datele introduse în secţiunea „Total" vor fi
introduse la pct. 2 din tabelul „Calculul pentru tipurile de întreprinderi
partenere sau legate" (referitor la întreprinderile partenere).
Aceste date rezultă din situaţiile financiare anuale
consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere, dacă există, la care
se adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate cu
această întreprindere parteneră, în cazul în care acestea nu au fost deja
incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale întreprinderii
partenere. Dacă este necesar, adăugaţi fişe privind legătura dintre
întreprinderi pentru întreprinderile care nu au fost deja incluse în situaţiile
financiare anuale consolidate.
FIŞA DE PARTENERIAT
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii................................................................................
Adresa sediului
social....................................................................................
Codul unic de
înregistrare..............................................................................
Numele, prenumele şi
funcţia.........................................................................
(Preşedintele consiliului de administraţie, directorul
general sau echivalent)
2. Date referitoare la întreprinderea legată
Perioada de referinţă - anul 2008
|
|
Numărul mediu anual de salariaţi1
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale2
(mii lei/mii €)
|
Total:
|
|
|
|
NOTA:
Aceste date rezultă din conturile sau alte date ale
întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă
într-un procent de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de această
întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate ale
întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile
întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va adăuga Fişa întreprinderii
legate pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse prin consolidare.
3. Calculul
proporţional
a) Indicaţi exact proporţia deţinută3 de
întreprinderea solicitantă (sau de întreprinderea legată prin intermediul
căreia se stabileşte legătura de parteneriat), în întreprinderea parteneră la
care se referă această fişă:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
Indicaţi, de asemenea, proporţia deţinută de
întreprinderea parteneră, la care se referă această fişă, din capitalul social
al întreprinderii solicitante (sau în întreprinderea legată).
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
b) Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul
calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre procentele
la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul de la pct.
2.
Tabelul de parteneriat A.2
Procent
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
Valoare rezultată în urma aplicării celui mai mare procent la
datele introduse în tabelul de la pct. 1.
|
|
|
|
Aceste date se vor introduce în tabelul A.1.
SECŢIUNEA B
Intreprinderi legate
1. Determinarea situaţiei aplicabile întreprinderii
care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii
|_| Cazul 1: Intreprinderea solicitantă ţine
situaţii financiare anuale consolidate sau este inclusă în situaţiile
financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi (tabelul B1).
|_| Cazul 2: Intreprinderea solicitantă sau una
ori mai multe întreprinderi legate nu întocmeşte/întocmesc ori nu este/nu sunt
inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale consolidate (tabelul B2).
1 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de
personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.
2 Active totale
reprezintă active imobilizate + active circulante + cheltuieli în avans.
3 Procent din
capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste
procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia deţinută de
fiecare întreprindere legată în aceeaşi întreprindere parteneră.
|
Numărul mediu anual de salariaţi2
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
Total:
|
|
|
|
Datele introduse în secţiunea „Total" din tabelul
de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul „Calculul pentru tipurile de
întreprinderi partenere sau legate".
Identificarea întreprinderilor incluse prin consolidare
|
Intreprinderea legată
(denumire/date de identificare)
|
Adresa sediului social
|
Cod unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele preşedintelui
consiliului de administraţie,
director general sau echivalent
|
A.
|
|
|
|
B.
|
|
|
|
C.
|
|
|
|
D.
|
|
|
|
E.
|
|
|
|
NOTA:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi din alte date ale
acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional
datele oricărei eventuale întreprinderi partenere a acelei întreprinderi
legate, situată imediat în aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin
consolidare1.
2. Metode de calcul
pentru fiecare caz
Cazul 1: Situaţiile
financiare anuale consolidate reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul
B1 de mai jos.
Tabelul B1
NOTA:
Intreprinderile partenere ale unei întreprinderi
legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale
consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante.
Datele aferente acestora şi o fişă de parteneriat trebuie adăugate la secţiunea
A.
Cazul 2: Pentru fiecare
întreprindere legată (inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se
va completa o fişă privind legătura dintre întreprinderi şi se vor adăuga
datele din situaţiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor legate,
prin completarea tabelului B2 de mai jos.
Tabelul B2
Intreprinderea numărul:
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
1.*)
|
|
|
|
2.*)
|
|
|
|
3.*)
|
|
|
|
4.*)
|
|
|
|
5.*)
|
|
|
|
Total:
|
|
|
|
*) Ataşaţi câte o fişă privind legătura dintre întreprinderi
pentru fiecare întreprindere.
NOTĂ:
Datele rezultate în secţiunea „Total" din tabelul
de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul „Calculul pentru tipurile de
întreprinderi partenere sau legate" (privind întreprinderile legate)
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic3
Numele..........................................................................
Funcţia.........................................................................
Semnătura....................................................................
Data
semnării..............................................................
Ştampila
1 Definiţia
întreprinderii legate din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea şi dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobată cu modificări prin Legea nr.
175/2006.
2 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de
personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.
3 Cererile şi toate
celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană (reprezentant legal sau
împuternicit).
FIŞA
privind legătura dintre întreprinderi nr..................................din
tabelul B2, secţiunea B
(numai pentru întreprinderile legate care nu sunt
incluse în situaţiile financiare anuale consolidate)
1. Datele de
identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii.....................................................................................
Adresa sediului
social...........................................................................................
Codul unic de
înregistrare.................................................................................
Numele, prenumele şi
funcţia...............................................................................
(Preşedintele consiliului de administraţie, directorul
general sau echivalent)
2. Datele
referitoare la întreprindere
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de salariaţi1
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
Total:
|
|
|
|
Datele trebuie introduse în tabelul B2 din secţiunea B.
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din alte date
aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod
proporţional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere ale
întreprinderii legate, situată imediat în aval sau în amonte de aceasta, dacă
nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate.
Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate
ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitantă. Datele aferente
acestora şi fişa de parteneriat trebuie introduse în secţiunea A.
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic2
Numele..........................................................................
Funcţia.........................................................................
Semnătura....................................................................
Data
semnării..............................................................
Ştampila
1 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul
mediu anual de salariaţi, calculul se face prin cumularea datelor de la
întreprinderile legate.
2 Cererile şi toate
celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană (reprezentant legal sau
împuternicit).