DECIZIE Nr. 206 din 4 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28^1 pct.
1 lit. b) si ale art. 35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 26 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28^1 pct. 1 lit. b) si ale art. 35 alin. 1 teza a doua din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Emil Mihalcea si Stefan Sereny
in Dosarul nr. 3.590/2003 al Curtii de Apel Bacau - Sectia penala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei Stefan Sereny si partea Banca
Internationala a Religiilor - prin lichidator, reprezentata de consilierul
juridic Dumitru Lica, lipsa fiind autorul exceptiei Emil Mihalcea, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avand cuvantul pe fond, Stefan Sereny solicita admiterea exceptiei astfel
cum a fost formulata.
Reprezentantul Bancii Internationale a Religiilor solicita respingerea
exceptiei ca nefondata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, apreciind ca textele legale criticate
nu incalca dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.590/2003, Curtea de Apel Bacau - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28^1
pct. 1 lit. b) si ale art. 35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura
penala. Exceptia a fost ridicata de Emil Mihalcea si Stefan Sereny, inculpati
in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate, referitoare la competenta materiala de prima
instanta a Curtii de Apel, determinata dupa calitatea persoanei, respectiv cele
referitoare la competenta instantelor in caz de indivizibilitate sau
conexitate, incalca prevederile constitutionale ale art. 16 referitoare la
egalitatea in fata legii si a autoritatilor publice, cu consecinta aplicarii
unui tratament discriminatoriu, fata de calitatea pe care a avut-o unul dintre
autori, aceea de judecator la Judecatoria Babadag. Se considera, de asemenea,
ca dispozitiile art. 28^1 pct. 1 lit. b) si ale art. 35 alin. 1 teza a doua din
Codul de procedura penala incalca prevederile art. 21 din Constitutie,
republicata, referitoare la dreptul de acces liber la justitie, precum si dispozitiile
referitoare la dreptul la un proces echitabil, intrucat nu asigura
posibilitatea folosirii tuturor cailor de atac prevazute in legea procesuala
penala. Stefan Sereny mai sustine ca tratamentul prevazut de art. 35 alin. 1
teza a doua din Codul de procedura penala il dezavantajeaza cu atat mai mult cu
cat, la data comiterii faptelor, nu avea o calitate care sa atraga competenta
de judecata a Curtii de Apel.
Curtea de Apel Bacau - Sectia penala considera ca exceptia este
neintemeiata intrucat stabilirea competentei dupa calitatea inculpatului este
compatibila cu principiile unei societati democratice, nefiind incalcat astfel
principiul egalitatii consacrat in art. 16 din Constitutie, republicata. Se mai
arata ca, pentru o buna administrare a justitiei, in caz de indivizibilitate
sau de conexitate, se impune judecarea cauzelor de catre aceeasi instanta,
masura care este de natura sa asigure stabilirea adevarului si sa creeze
conditii pentru ca inculpatii sa-si poata organiza o aparare eficienta. Prin
aceasta nu se incalca dreptul la un proces echitabil si nici o alta prevedere
din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile criticate nu contravin principiului
reglementat de art. 16 din Constitutie, republicata, intrucat nu creeaza
privilegii si discriminari in raport de criteriile egalitatii in drepturi
inscrise in art. 4 din Constitutie, republicata. Stabilirea competentelor
instantelor judecatoresti este atributul exclusiv al legiuitorului, astfel cum
se prevede in art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, iar instituirea
unei competente personale nu se face in mod discriminatoriu, ci in raport cu
specializarea ceruta de calitatea oficiala a persoanei in cauza. Pentru aceste
motive - arata Guvernul - art. 35 alin. 1 din Codul de procedura penala, care
reglementeaza competenta de judecata a infractiunilor aflate in raport de
conexitate sau indivizibilitate, nu semnifica aplicarea unui tratament
discriminatoriu faptuitorilor care nu au ei insisi calitatea ceruta de lege
pentru a determina o anumita competenta a instantei. Dispozitiile legale
criticate nu incalca, in opinia Guvernului, nici dreptul de acces la justitie,
deoarece nu inlatura posibilitatea inculpatilor de a beneficia de drepturile si
garantiile procesuale instituite prin lege, in cadrul unui proces echitabil,
public si intr-un termen rezonabil, judecat de catre o instanta independenta,
impartiala si stabilita prin lege. De asemenea, posibilitatea exercitarii unei
singure cai de atac impotriva hotararilor pronuntate de aceste instante nu
reprezinta o incalcare a art. 16 si 21 din Legea fundamentala, deoarece
principiul egalitatii in drepturi nu inseamna uniformitate, iar, in acest
context, dreptul de acces la justitie nu presupune accesul la toate structurile
judecatoresti. In concluzie, Guvernul considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca nu poate fi retinuta neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala fata de
prevederile art. 16 din Constitutie, republicata, deoarece regimul diferit, sub
raportul competentei instantelor, este consecinta situatiei in care se gasesc
inculpatii care au savarsit infractiuni aflate in raport de conexitate sau
indivizibilitate, fata de cei care nu au savarsit infractiuni aflate intr-un
astfel de raport. Stabilirea competentei, in caz de indivizibilitate sau
conexitate, este atributul exclusiv al legiuitorului, conform art. 126 alin.
(2) din Constitutie, republicata, iar acesta poate institui, in considerarea
unor situatii deosebite, reguli speciale si diferite de procedura, ceea ce nu
este contrar principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, atat timp cat aceste reguli asigura egalitatea
cetatenilor. Cu privire la dispozitiile art. 28^1 pct. 1 lit. b) din Codul de
procedura penala, raportate la art. 16 din Constitutie, republicata, se arata
ca textul nu cuprinde privilegii sau discriminari, asa incat nu contravine
acestor dispozitii constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 28^1 pct. 1 lit. b) si
art. 35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, avand urmatorul
cuprins:
- Art. 28^1 pct. 1 lit. b): "Curtea de Apel: 1. judeca in prima
instanta: [...]
b) infractiunile savarsite de judecatorii de la judecatorii si tribunale,
de procurorii de la parchetele de pe langa aceste instante, precum si de
notarii publici;";
- Art. 35 alin. 1 teza a doua: "In caz de indivizibilitate sau
conexitate, daca competenta in raport cu diferitii faptuitori ori diferitele
fapte [...] apartine unor instante de grad diferit, competenta de a judeca
toate cauzele reunite revine instantei superioare in grad."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 16, referitoare la egalitatea in fata
legii si a autoritatilor publice si ale art. 21 referitoare la dreptul de acces
liber la justitie, avand ca o componenta fundamentala dreptul la un proces
echitabil. Se arata ca, in speta, competenta de judecata in prima instanta a
Curtii de Apel, atrasa pentru unul dintre autorii exceptiei de calitatea de
magistrat, iar pentru celalalt de legatura intre infractiunile pentru care au
fost trimisi in judecata cei doi inculpati, este discriminatorie si ii priveaza
de calea de atac a apelului.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, "Competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege". Prin urmare, stabilirea competentelor instantelor judecatoresti,
inclusiv in caz de indivizibilitate sau conexitate, constituie atributul
exclusiv al legiuitorului. Acesta poate stabili, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a
drepturilor procedurale, fiind tinut desigur ca, in procesul de legiferare, sa
se circumscrie cadrului constitutional.
In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 28^1 pct. 1 lit. b) si art.
35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala in raport de prevederile
art. 16 din Constitutie, republicata, aceasta nu poate fi retinuta cata vreme
prevederile criticate nu contin privilegii sau discriminari in raport cu
criteriile egalitatii in drepturi inscrise in art. 4 din Constitutie,
republicata, iar situatia juridica a anumitor categorii de persoane (in speta
judecatorii de la judecatorii, pe de o parte, respectiv inculpatii care au
savarsit infractiuni aflate in raport de conexitate sau indivizibilitate, pe de
alta parte), justifica aplicarea unui tratament diferit, in scopul unei mai
bune infaptuiri a justitiei. De altfel Curtea Constitutionala a statuat in
jurisprudenta sa ca art. 16 din Constitutie vizeaza "egalitatea in
drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora
a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament
juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta
se justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de
anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui". (Decizia nr. 25
din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 136 din 1 aprilie 1999).
Curtea constata, de asemenea, ca textele de lege criticate nu incalca
prevederile art. 21 din Constitutie, republicata, cata vreme accesul liber la
justitie este asigurat prin posibilitatea partilor de a se adresa instantei de
judecata si de a declara recurs impotriva hotararii instantei de fond,
exercitarea dreptului oricarei persoane de a se adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime nefiind
ingradita prin stabilirea unei singure cai de atac (recursul). In acest sens
Curtea Constitutionala a retinut in mod constant in jurisprudenta sa ca accesul
la justitie nu presupune, in toate cazurile, accesul la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege. De altfel, in ceea
ce priveste dispozitiile art. 28^1 pct. 1 lit. b) din Codul de procedura
penala, acestea au mai format obiectul controlului de constitutionalitate, in
raport de prevederile art. 21 din Constitutie. Statuand in sensul
constitutionalitatii textelor criticate, Curtea a retinut ca "faptul ca nu
se poate folosi, in cauza, calea de atac a apelului nu afecteaza drepturile
procesuale ale inculpatului, avand in vedere dispozitiile art. 385^6 alin. 3
din Codul de procedura penala, care prevad ca recursul, in acest caz, nu se
limiteaza la motivele de casare enumerate de art. 385^9 din Codul de procedura
penala, iar instanta este obligata sa examineze intreaga cauza sub toate
aspectele". (Decizia nr. 156 din 17 aprilie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 26 mai 2003). Intrucat nu au intervenit
elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, solutia
adoptata si considerentele pe care aceasta s-a intemeiat sunt valabile si in
prezenta cauza, inclusiv in ceea ce priveste critica prevederilor art. 35 alin.
(1) teza a doua din Codul de procedura penala, formulata fata de acelasi temei
constitutional si cu aceeasi motivare.
In sfarsit, Curtea mai retine ca prevederile criticate nu incalca dreptul la
un proces echitabil, reglementat de prevederile art. 21 alin. (3) din
Constitutie, republicata, precum si de prevederile art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat nu
inlatura posibilitatea inculpatilor de a beneficia de drepturile si garantiile
procesuale instituite prin lege, in cadrul unui proces public, judecat de catre
o instanta independenta, impartiala si stabilita prin lege, intr-un termen
rezonabil, conditii care sunt asigurate si in situatia judecarii cauzelor in
prima instanta de catre curtile de apel. Totodata, textele criticate asigura
dreptul la doua grade de jurisdictie in materie penala, reglementat de art. 2
din Protocolul nr. 7 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28^1 pct. 1
lit. b) si ale art. 35 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala,
exceptie ridicata de Emil Mihalcea si Stefan Sereny in Dosarul nr. 3.590/2003
al Curtii de Apel Bacau - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu