DECIZIE Nr. 21 din 20 februarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 55 din 23 martie 1995

Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Ion Filipescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 90 din 12 octombrie 1994.
Dezbaterile au avut loc la 18 ianuarie 1995, sustinerile partilor fiind
consemnate in incheierea din aceeasi data, iar pronuntarea s-a aminat la 24
ianuarie, 16 februarie si apoi la 20 februarie 1995.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata cu recurs, motivele invocate, prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 90 din 12 octombrie 1994, Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Seament Holdings Panama" - S.A., in Dosarul nr. 2/1994 al Colegiului
jurisdictional al Curtii de Conturi si a constatat ca prevederile art. 19 lit.
d) din Legea nr. 94/1992 sunt neconstitutionale. In motivarea deciziei s-a
retinut ca indeplinirea obligatiilor financiare la care se refera art. 19 lit.
d) din Legea nr. 94/1992 nu poate intra in sfera administrarii sau
intrebuintarii resurselor financiare, caci ambele ipoteze privesc resurse
constituite; formarea resurselor financiare implica stabilirea si emiterea
titlurilor executorii in vederea constituirii acestor resurse, precum si
urmarirea executarii titlurilor, deoarece atat emiterea titlurilor cat si
executarea acestora se includ in sfera drepturilor ce revin statului si
unitatilor sectorului public, in calitate de creditori; in notiunea de formare
a resurselor financiare nu intra si indeplinirea de catre debitori a
obligatiilor rezultand din titlurile executorii emise, deoarece indeplinirea
acestor obligatii face parte din sfera dreptului de proprietate al debitorilor,
in temeiul caruia ei se pot opune creantei; in cazul in care controlul Curtii
de Conturi s-ar extinde si asupra executarii de catre debitori a obligatiilor
de plata, ar insemna ca verificarea sa fie indreptata asupra activitatii
debitorilor, in loc sa priveasca activitatea organelor statului legata de
emiterea si executarea titlurilor executorii; pentru sectorul public, controlul
Curtii de Conturi, potrivit art. 139 din Constitutie, priveste modul de
administrare si utilizare a resurselor, ceea ce implica, in sensul art. 17 din
Legea nr. 94/1992, indeplinirea obligatiilor financiare la care se refera art.
19 lit. d) din aceeasi lege; in ipoteza prevazuta de art. 19 lit. d) din Legea
nr. 94/1992, Curtea de Conturi nu se poate substitui organelor din sistemul
Ministerului Finantelor, fara ca prin aceasta sa nu se aduca o atingere
fundamentelor constitutionale ale specializarii autoritatilor publice, cu
consecinte negative in ce priveste responsabilitatea acestor autoritati si
functionarea serviciilor publice statale.
Impotriva acestei decizii, in termen legal, Ministerul Public a declarat
recurs, solicitand admiterea lui si modificarea deciziei criticate in sensul
respingerii sesizarii ca prematura.
Prin primul motiv de recurs, care vizeaza fondul cauzei, se sustine ca
solutia este gresita datorita interpretarii eronate date de Curtea
Constitutionala unor dispozitii din Legea nr. 94/1992 si din Constitutie.
Astfel se arata ca, potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, activitatea de
control a Curtii de Conturi se exercita asupra resurselor financiare ale
statului in dinamica lor concretizata in trei etape: formarea acestora,
administrarea si intrebuintarea lor. Legea nr. 94/1992, prin art. 19 lit. d),
instituie competenta de control a Curtii de Conturi asupra oricarei persoane
juridice care are obligatia sa contribuie la formarea resurselor financiare ale
statului. Obiectul dreptului de control al Curtii de Conturi nu-l constituie
activitatea in sine a persoanei juridice, ci numai in masura in care aceasta
este reflectata corect si exact in obligatiile financiare stabilite de
organismele asupra carora dreptul de control al Curtii de Conturi este
necontestat. In fapt, acest control se exercita asupra activitatii organelor
financiare, numai locul in care se efectueaza fiind situat la persoanele
juridice cu obligatii financiare catre stat. In acest sens este interpretarea
logico-sistematica a sectiunii 1 din capitolul III al Legii nr. 94/1992. Art.
16 din aceasta lege reitereaza coordonatele dreptului de control al Curtii de
Conturi, expuse de art. 139 alin. (1) din Constitutie, iar art. 17 din aceeasi
lege detaliaza obiectivele controlului. In art. 18 din Legea nr. 94/1992 se
enumera persoanele juridice care sunt supuse dreptului de control, iar art. 19
mentioneaza ca efectuarea de controale se poate face "si la alte persoane
juridice". Deci acest control se desfasoara la acea persoana juridica,
desigur numai in limitele stabilite de art. 17 din Legea nr. 94/1992, si nu
asupra activitatii sale in general.
Prin cel de-al doilea motiv de recurs se sustine ca, potrivit art. 144 lit.
c) din Constitutie, Curtea Constitutionala are dreptul de a se pronunta asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti, dar Curtea de Conturi,
atat in intregul ei cat si in componentele sale cu atributii de jurisdictie, nu
poate fi considerata ca face parte din autoritatea judecatoreasca. Curtea de
Conturi este reglementata de art. 139 din Constitutie care face parte din
titlul IV intitulat "Economia si finantele publice". Prin urmare,
Curtea de Conturi nu este o instanta judecatoreasca, astfel ca invocarea unei
exceptii de neconstitutionalitate in fata sa nu permite Curtii Constitutionale
sa se pronunte asupra ei. In final, hotararea pronuntata de organismele cu
atributii jurisdictionale ale Curtii de Conturi poate fi atacata in fata
instantei judecatoresti de contencios administrativ, astfel ca nu se poate
obiecta ca exceptia de neconstitutionalitate invocata in fata organismelor cu
atributii jurisdictionale ale Curtii de Conturi ar insemna lipsirea unor
persoane de garantia constitutionalitatii unei asemenea exceptii.
Examinind acest al doilea motiv de recurs, care prevaleaza, deoarece
vizeaza legalitatea investirii Curtii, se constata ca prin Deciziile nr. 64, 91
si 92/1994, definitive prin nerecurare, Curtea Constitutionala s-a declarat
competenta sa solutioneze exceptiile, retinind si ca sesizarea sa de catre
instantele Curtii de Conturi nu este contrara art. 144 lit. c) din Constitutie.
Completul de judecata care a dezbatut recursul Ministerului Public in cauza de
fata, declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 90/1994 care
priveste, de asemenea, o exceptie ridicata in fata Colegiului jurisdictional al
Curtii de Conturi, la data de 24 ianuarie 1995, cand urma sa se pronunte, a
solicitat convocarea Plenului Curtii Constitutionale, in temeiul art. 26 alin.
2 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
pentru a aprecia daca nu este cazul sa se indeparteze de interpretarea juridica
continuta in deciziile anterioare. Plenul Curtii Constitutionale, prin Decizia
nr. II din 15 februarie 1995, cu majoritate de 8 voturi, a statuat ca
exceptiile privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor se pot ridica
numai in fata instantelor judecatoresti stabilite, in baza art. 125 alin. (1)
din Constitutie, de Legea nr. 92/1992 si Legea nr. 54/1993, iar sesizarea
Curtii Constitutionale se dispune de instanta respectiva printr-o incheiere, in
conditiile stabilite de art. 23 din Legea nr. 47/1992.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Plenul Curtii Constitutionale a retinut,
in esenta, urmatoarele:
Constitutia stabileste in art. 144 lit. c) atributia Curtii Constitutionale
de a hotari asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor.
In aplicarea acestei dispozitii constitutionale, art. 23 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale se refera,
de asemenea, in mod expres, la exceptiile ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor,
stabilind conditiile in care Curtea poate fi sesizata. Astfel, la alin (4) al
art. 23 se prevede ca "Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de
instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate printr-o
incheiere". Faptul ca in acest alineat legea se refera numai la instanta
nu poate duce la concluzia ca se are in vedere orice organ de jurisdictie,
deoarece art. 23 trebuie interpretat sistematic si, din moment ce in alin. (1),
in concordanta cu art 144 lit. c) din Constitutie, se arata despre care
instante este vorba, din motive de redactare in alineatele urmatoare (2, 4, 5,
6) nu mai era necesar sa fie circumstantiate.
Rezulta deci, fara echivoc, ca atat Constitutia, prin art. 144 lit. c) cat
si art. 23 din Legea nr. 47/1992 recunosc numai instantelor judecatoresti
dreptul de a sesiza Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate invocate in fata lor.
Constitutia prevede in art. 125 alin. (1) (text ce are ca titlu
"Instantele judecatoresti") ca "Justitia se realizeaza prin
Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
de lege". Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca prevede in
art. 10 ca "Instantele judecatoresti sunt: a) judecatoriile; b)
tribunalele; c) curtile de apel; d) Curtea Suprema de Justitie". La
acestea se pot adauga instantele militare organizate, in temeiul art. 11 din
Legea nr. 92/1992, prin Legea nr. 54/1993: tribunalele militare; tribunalul
militar teritorial; Curtea Militara de Apel.
Asa fiind, sesizarea Curtii Constitutionale cu o exceptie de
neconstitutionalitate nu poate fi facuta, in mod legal, decat de una dintre
instantele judecatoresti enumerate de lege. In acelasi sens a interpretat
Curtea Constitutionala notiunea de instante judecatoresti si in cazurile in
care s-a pronuntat cu privire la respectarea accesului liber la justitie, or nu
este de acceptat ca aceleiasi notiuni sa i se dea interpretari diferite.
Desigur, alta ar fi fost situatia daca art. 144 lit. c) din Constitutie s-ar fi
referit la instanta, deoarece aceasta notiune este folosita, atat de legiuitor
cat si de doctrina, in sens larg, incluzand si alte organe de jurisdictie.
Textul constitutional se refera insa la instante judecatoresti, care sunt
expres si limitativ stabilite de lege, si deci nu este posibil ca sfera lor sa
fie extinsa prin analogie. Faptul ca instantele Curtii de Conturi nu sunt
instante judecatoresti rezulta si din imprejurarea ca art. 139 din Constitutie,
care se refera la Curtea de Conturi, nu este inscris in capitolul VI al
titlului III "Autoritatea judecatoreasca". Pe de alta parte, aceste
instante nu infaptuiesc justitia, deoarece art. 139 alin. (1) prevede doar ca
"In conditiile legii, Curtea de Conturi exercita si atributii
jurisdictionale".
Imprejurarea ca art. 144 lit. c) din Constitutie impune ca invocarea
exceptiei de neconstitutionalitate sa se faca in fata instantelor judecatoresti
nu afecteaza dreptul cetatenilor de a contesta legitimitatea constitutionala a
legii aplicabile procesului lor in cazul in care cererea este de competenta
altui organ de jurisdictie, deoarece principiul accesului liber la justitie,
inscris in art. 21 din Constitutie, asigura in orice litigiu accesul la
instantele judecatoresti, in fata carora se poate ridica exceptia. Astfel este
asigurata in orice litigiu respectarea suprematiei Constitutiei. Cu referire la
instantele Curtii de Conturi, este de necontestat ca impotriva hotararilor
lor se poate exercita, dupa epuizarea cailor administrativ-jurisdictionale,
recursul la Sectia de contencios administrativ a Curtii Supreme de Justitie, in
temeiul art. 4 din Legea nr. 29/1990, unde se poate invoca exceptia de
neconstitutionalitate. Imprejurarea ca exceptia poate fi invocata numai in fata
instantei judecatoresti si deci judecatorul financiar ar fi obligat sa
solutioneze pe fond litigiul, fara rezolvarea in prealabil a
constitutionalitatii legii pe care urmeaza sa o aplice, nu este specifica numai
cazurilor in care litigiile sunt de competenta altor organe de jurisdictie,
deoarece si instantele judecatoresti, cu exceptia Curtii Supreme de Justitie,
pot proceda la solutionarea fondului, in conditiile in care legea lasa la
latitudinea lor suspendarea judecatii [art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992
si art. 32 din Legea nr. 56/1993]. De aceea, art. 26 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 47/1992 ingaduie rejudecarea proceselor daca s-a stabilit, prin decizia
definitiva a Curtii Constitutionale, neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante.
In sfarsit, faptul ca unica autoritate de jurisdictie constitutionala este
Curtea Constitutionala si ca aceasta este singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale nu este relevant, deoarece problema care se pune nu este aceea
a competentei, ci aceea a sesizarii Curtii. Un organ jurisdictional poate fi
competent, chiar singurul competent in acea materie, dar, daca nu a fost
investit in conditiile legii, nu poate trece la solutionarea unei cauze.
Potrivit art. 26 alin. 2 din Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale, interpretarea data de plen cu votul majoritatii
judecatorilor este obligatorie pentru completul de judecata, astfel ca recursul
de fata urmeaza a fi solutionat in lumina Deciziei Plenului Curtii
Constitutionale nr. II din 15 februarie 1995. Constatindu-se ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 a
fost invocata in fata Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi, care nu
este o instanta judecatoreasca in sensul Legii nr. 92/1992 sau al Legii nr.
54/1993, rezulta ca sesizarea Curtii Constitutionale, prin Incheierea din 25
aprilie 1994 a colegiului respectiv, nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992 si, in
consecinta, recursul Ministerului Public urmeaza a fi admis si decizia
instantei de fond modificata in sensul respingerii exceptiei. Fata de aceasta
imprejurare, nu mai este necesara examinarea motivului de recurs care vizeaza
fondul cauzei.
Fata de considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 144 lit. c) si
ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, 3, 13 alin. (1) lit. A.c),
art. 23, 25 si 26 din Legea nr. 47/1992, precum si ale art. 26 alin. 2 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul declarat de Ministerul Public si modifica Decizia nr. 90
din 12 octombrie 1994 in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea Constitutionala nefiind legal sesizata.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 20 februarie 1995.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada