DECIZIE Nr. 215 din 7 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997,
precum si prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 27 martie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 107 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/1997, precum si prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru
accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Banca Agricola - S.A.
Constanta in Dosarul nr. 4.225/1999 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca
dispozitiile art. 107 din Legea nr. 64/1995, in redactarea prevazuta de Legea
nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, nu
contravin prevederilor art. 16 alin. (2) din Constitutie referitoare la
egalitatea in drepturi. Textul de lege criticat se refera la situatia in care
valoarea bunurilor din averea debitorului este mai mica decat valoarea
creantelor prevazuta la art. 106 pct. 4, caz in care judecatorul-sindic va
autoriza statul sa isi exercite drepturile potrivit dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare. Considera ca
aceasta derogare de la procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 este
justificata de interesul general ca impozitele si taxele, care constituie sursa
principala de venituri a statului, sa fie urmarite printr-o procedura speciala
de incasare a acestor creante. In final arata ca prin mai multe decizii, si
anume deciziile nr. 6/1993, nr. 104/1995 si nr. 158/1998, Curtea
Constitutionala a stabilit ca egalitatea in fata legii implica un tratament
egal pentru situatii identice sau similare si nicidecum acelasi tratament
pentru situatii diferite. Or, situatia diferita reglementata de textul de lege
criticat necesita o alta reglementare, fara ca prin aceasta sa fie incalcat
principiul constitutional al egalitatii in drepturi, cuprins in art. 16 din
legea fundamentala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
4.225/1999, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997, exceptie ridicata de Banca
Agricola - S.A. Constanta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
dispozitiile legale ce fac obiectul controlului de constitutionalitate
contravin prevederilor art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"nimeni nu este mai presus de lege", deoarece favorizeaza statul, ale
carui creante bugetare se executa potrivit Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, iar nu potrivit procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului, care se aplica pentru executarea
creantelor celorlalti creditori ai debitorului. Mai arata ca procedura
falimentului, fiind o procedura colectiva, nu poate face posibile urmariri
individuale, de la data inceperii ei, deoarece ele ar leza interesele colective
ale creditorilor.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 din Legea nr. 64/1995,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997, este
neintemeiata, deoarece, fiind vorba de o norma speciala care constituie
exceptia prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, deroga de la norma
generala inscrisa in Legea nr. 64/1995, care constituie regula, nefiind
incalcate prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera, in punctul sau de vedere, ca
art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului a dobandit un nou continut in urma modificarii sale prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, textul
reglementand in prezent ordinea de plata a creantelor atat in cazul lichidarii
unor bunuri din averea debitorului pe baza de plan, cat si in cazul
falimentului. Problematica ce era anterior reglementata in fostul art. 107 din
lege se regaseste in cuprinsul art. 106, evident intr-o forma modificata,
corespunzatoare noii conceptii promovate de legiuitor in materia falimentului.
Se mai arata ca solutia juridica pe care o consacra vechea redactare a art. 106
nu poate fi regasita expres in urma modificarii si completarii ce a avut loc
prin Legea nr. 99/1999. Pe de alta parte, se considera ca in noul continut al
art. 107 din Legea nr. 64/1995 este invocata Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, dar intr-un context deosebit de cel
avut in vedere de autorul exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel, Legea nr.
99/1999 a consacrat incidenta Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 intr-un caz cu
totul particular, si anume atunci cand valoarea bunurilor din averea
debitorului este mai mica decat valoarea creantelor provenite din impozite,
taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice. Textul este de
stricta interpretare, el neputand fi extins la ipoteza vizata de fosta
redactare a art. 106 din lege. Fata de aceasta realitate juridica presedintele
Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, deoarece intre cele doua solutii legislative - cea veche si cea
rezultata in urma modificarii intervenite prin Legea nr. 99/1999 - exista o
distinctie esentiala in ceea ce priveste aplicabilitatea Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996.
In punctul sau de vedere Guvernul considera ca art. 106 din Legea nr.
64/1995, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
58/1997, nu constituie o derogare de la art. 31 din Legea nr. 64/1995 si nici
nu favorizeaza un creditor in dauna celorlalti, ci se margineste sa faca o
delimitare intre creantele bugetare, pentru a caror urmarire si executare exista
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, si creantele comerciale, supuse Legii nr. 64/1995. In final Guvernul
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 din
Legea nr. 64/1995 este neintemeiata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate, fiind legal sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate a avut ca obiect dispozitiile art. 106
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
58/1997, text care avea urmatorul continut: "Creantele bugetare, constand
in impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume ce reprezinta venituri
publice - potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice - se urmaresc si
se realizeaza conform Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996."
Dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate acest text a fost
modificat prin Legea nr. 99 din 26 mai 1999 privind unele masuri pentru
accelerarea reformei economice, devenind art. 107 si avand urmatoarea
redactare:
"(1) In cazul in care valoarea bunurilor din averea debitorului este
mai mica decat valoarea creantelor prevazute la art. 106 pct. 4,
judecatorul-sindic va autoriza statul sa isi exercite drepturile potrivit
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare.
(2) In urma vanzarii bunurilor potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996 vor fi platite mai intai sumele de bani prevazute la art. 106 pct.
1, aferente procedurii lichidarii pe baza de plan sau a falimentului."
Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei
dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea a
statuat ca "In cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de
neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala
supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca
solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu,
aceeasi cu cea dinaintea modificarii".
Examinand prevederea legala criticata (art. 106 din Legea nr. 64/1995,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997), in raport cu
noua sa redactare cuprinsa in art. 107 din aceeasi lege, in urma modificarilor
aduse prin Legea nr. 99/1999, Curtea constata ca solutia legislativa este
partial mentinuta, si anume numai pentru cazul in care valoarea bunurilor din
averea debitorului este mai mica decat valoarea creantelor statului provenite
din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice,
potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, situatie in care
judecatorul-sindic va autoriza statul sa isi exercite drepturile potrivit
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare.
Potrivit alin. (2) al art. 107 din aceeasi lege, in urma vanzarii bunurilor
conform Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, se vor plati mai intai sumele de
bani prevazute la art. 106 pct. 1, aferente procedurii lichidarii pe baza de
plan sau a falimentului.
Prin urmare Curtea va examina exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 107 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 58/1997, precum si prin Legea nr. 99/1999, care pastreaza
partial prevederile art. 106 din aceeasi lege in redactarea anterioara
modificarii prin Legea nr. 99/1999. Acest text de lege, fiind de stricta
interpretare, are aplicabilitate numai in cazul in care valoarea bunurilor din
averea debitorului este mai mica decat valoarea creantelor statului provenite
din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice.
In motivarea exceptiei autorul a sustinut ca dispozitiile legale criticate
ce fac obiectul exceptiei sunt neconstitutionale pentru ca favorizeaza statul
in executarea creantelor bugetare si astfel se contravine principiului
egalitatii in drepturi prevazut in art. 16 din Constitutie, si anume alin. (2)
al acestui articol, potrivit caruia "Nimeni nu este mai presus de
lege".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca textul de lege criticat, devenit art. 107 din Legea nr. 64/1995, in
noua solutie legislativa dispusa prin Legea nr. 99/1999, nu contravine acestor
prevederi constitutionale, deoarece procedura executarii silite a creantelor
statului este stabilita numai prin lege, respectiv prin Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, precum si prin dispozitiile
art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/1997, precum si prin Legea nr. 99/1999.
Pe de alta parte, Curtea observa ca, desi acest aspect nu a fost indicat in
mod expres, autorul exceptiei se refera in mod implicit si la prevederile art.
16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari", sustinand ca statul este favorizat in raport cu ceilalti
creditori ai debitorului, avand posibilitatea legala de a urmari creantele
bugetare printr-o procedura prioritara, rapida si eficienta.
Curtea constata ca nici aceasta critica nu poate fi primita, pentru ca
dispozitia constitutionala se refera la egalitatea cetatenilor in fata legii si
a autoritatilor publice, iar nu la egalitatea cetatenilor cu autoritatile
publice.
Derogarea cuprinsa, in art. 107 din Legea nr. 64/1995, in redactarea
actuala, in sensul ca acele creante bugetare care depasesc cuantumul averii
debitorului in cadrul procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului se
executa conform procedurii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, este
justificata de interesul general ca impozitele si taxele, care constituie sursa
principala de venituri a statului, fiind o expresie evidenta a apararii
intereselor nationale pe plan financiar, sa fie urmarite in acest caz de
exceptie printr-o procedura speciala de incasare a acestor creante.
Curtea observa, pe de alta parte, ca textul de lege criticat constituie o
transpunere in plan legislativ a exigentelor inscrise in art. 134 alin. (2)
lit. b) din Constitutie, conform carora "Statul trebuie sa asigure: [...]
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara," precum si a celor inscrise in art. 53 alin. (1) din
Constitutie, conform carora "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin
impozite si prin taxe, la cheltuielile publice". Aceste exigente nu ar
putea fi respectate daca, in cazul prevazut de textul de lege criticat, in
cursul procedurii de executare silita, prevazuta de Legea nr. 64/1995, statul
creditor (pentru creante bugetare) ar intra in concurs cu ceilalti creditori.
Instituirea acestei derogari prevazute in art. 107 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 nu inseamna insa si acordarea unei prioritati a executarii creantelor
provenite din impozite, taxe si contributii fata de toate celelalte creante,
deoarece in alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca, in urma vanzarii
bunurilor potrivit Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, vor fi platite mai intai
sumele de bani prevazute la art. 106 pct. 1, aferente procedurii lichidarii pe
baza de plan sau a falimentului. De asemenea, pentru a se preveni orice abuz
sau crearea unor prejudicii celorlalti creditori, alin. (1) al art. 107 din
Legea nr. 64/1995 prevede ca aplicarea dispozitiilor de exceptie ale Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 este supusa autorizarii judecatorului-sindic si, in
conditiile art. 11 din lege, controlului instantelor judecatoresti.
Criticile de neconstitutionalitate fiind neintemeiate sub toate aspectele,
exceptia urmeaza sa fie respinsa pentru considerentele expuse.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997,
precum si prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, exceptie ridicata de Banca Agricola - S.A. Constanta in
Dosarul nr. 4.225/1999 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan