DECIZIE Nr. 216 din 14 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 702 din 28 decembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Maria Apascaloaie, Carol
Apascaloaie si Lucia Plesca in Dosarul nr. 18.481/1999 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal raspund autorii exceptiei, prin avocat Svetlana Gorcea.
De asemenea, este prezent Doru Adrian Cerchez. Lipsesc Maria Magda Elena Maigut
si Mihai Cerchez, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorilor exceptiei solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca dispozitiile art. 10
alin. (3) si cele ale art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 sunt neconstitutionale, deoarece institutia ordonantei
presedintiale este reglementata prin art. 581 din Codul de procedura civila,
care este o lege organica; or, potrivit art. 114 alin. (1), Guvernul poate fi
abilitat de Parlament printr-o lege speciala sa emita ordonante in domenii care
nu fac obiectul legilor organice. In sustinere sunt depuse, de asemenea, note
scrise.
Doru Adrian Cerchez, luand cuvantul, solicita respingerea exceptiei,
aratand ca in intelesul art. 72 din Constitutie Codul de procedura civila nu
este o lege organica. Se mai arata ca prin Decizia nr. 34/1998 Curtea
Constitutionala a statuat ca "este constitutional ca Guvernul sa faca
modificari si unor legi organice pe calea ordonantelor de urgenta". In
sustinere sunt depuse, de asemenea, note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 nu contravin Constitutiei, ci, dimpotriva, aceste
dispozitii au scopul de a proteja chiriasii din imobilele restituite fostilor
proprietari atat in baza Legii nr. 112/1995, cat si prin hotarare
judecatoreasca. De asemenea, se arata ca prin ordonanta de urgenta se poate
reglementa in domenii rezervate legii organice. In acest sens este evocata
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 18.481/1999,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Maria
Apascaloaie, Carol Apascaloaie si Lucia Plesca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 contravin prevederilor art. 114 din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, arata ca
"prin dispozitiile art. 10 alin. (3) si art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 s-au modificat dispozitiile art. 581 din Codul
de procedura civila, deci dispozitiile unei legi organice, ci in mod expres este
prevazut ca dispozitiile art. 581 din Codul de procedura civila pot fi aplicate
si in cazul evacuarii pentru lipsa de titlu a chiriasilor din casele
nationalizate".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, cu sustinerea ca potrivit art. 114
alin. (1) si (2) din Constitutie Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice. In ceea ce priveste ordonantele de urgenta, acestea pot fi
emise in orice domeniu, daca este indeplinita conditia existentei unor situatii
exceptionale. In sprijinul acestor sustineri este invocata Decizia Curtii
Constitutionale nr. 34/1998. Referitor la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999, in punctul de vedere al Guvernului se arata ca adoptarea ei a fost
determinata de expirarea termenului prevazut de Legea nr. 17/1994, precum si de
necesitatea solutionarii litigiilor aparute ca urmare a aplicarii Legii nr.
112/1995, a caror nerezolvare ar fi putut genera conflicte sociale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Cu ocazia dezbaterii, avocatul autorilor exceptiei a invocat si
neconstitutionalitatea prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999. Cu privire la acest aspect Curtea nu se poate insa
investi, intrucat, conform practicii sale constante, o exceptie de
neconstitutionalitate nu poate fi ridicata direct in fata Curtii
Constitutionale, art. 144 lit. c) din Constitutie referindu-se expres numai la
exceptiile "ridicate in fata instantelor judecatoresti". Asadar, Curtea
urmeaza sa se pronunte exclusiv asupra dispozitiilor art. 11 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, al caror continut este
urmatorul: "Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al
chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere
in termen de 60 de zile de la primirea notificarii il indreptateste pe
proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu
plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate critica textul de lege
mentionat, cu motivarea ca Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante numai in domenii care nu fac
obiectul legilor organice; or, institutia ordonantei presedintiale este
reglementata prin lege organica, modificarea ei printr-o ordonanta de urgenta
contravenind art. 114 din Constitutie, care are urmatorul cuprins: "(1)
Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite
ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Curtea Constitutionala retine ca, in privinta acestor argumente, prin
Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, s-a statuat ca dispozitiile
art. 114 din Constitutie nu prevad interdictia de a se emite ordonante de
urgenta in domeniul legilor organice, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, nu numai
ordinare, care, daca nu ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere
ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a
institutiei.
De asemenea, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, Curtea
Constitutionala a statuat ca dispozitiile Codului de procedura civila nu sunt
de natura legii organice, deoarece Constitutia reglementeaza expres si
limitativ domeniul rezervat acestei categorii de legi, intre care nu figureaza
dispozitiile legale privind procedura civila.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile promovate prin deciziile
sus-amintite isi mentin valabilitatea si in aceasta cauza, astfel ca exceptia
de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Maria Apascaloaie, Carol Apascaloaie si Lucia Plesca in
Dosarul nr. 18.481/1999 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu