DECIZIE Nr. 220 din 7 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, si a
dispozitiilor art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea
eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor,
precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 3 martie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, republicata, si a dispozitiilor art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea nr.
42/1990, pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor
acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, republicata, exceptie ridicata de Pompiliu Falcuta in Dosarul
nr. 3.138/1999 al Judecatoriei Buzau.
La apelul nominal s-a constatat lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocand decizii anterioare
ale Curtii Constitutionale, pronuntate asupra aceleiasi exceptii, prin care, in
esenta, s-a retinut ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile
art. 94 lit. a) din Constitutie, care reglementeaza doar atributiile
fundamentale ale Presedintelui Romaniei de a conferi decoratii si titluri de
onoare. Legea nr. 42/1990, republicata, care este, in cazul in speta,
legea-cadru, prevede ca Presedintele Romaniei confera titlurile de onoare
pentru participantii la Revolutia din decembrie 1989. Presedintele Romaniei
este autoritatea publica prevazuta de Constitutie, chemata sa confere titluri
de onoare, de natura sa creeze pentru beneficiar drepturi, iar nu Comisia
pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989, a carei
menire este aceea de a propune numai acordarea titlurilor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.138/1999,
Judecatoria Buzau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii, republicata, si a art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea nr.
42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor
acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, republicata, exceptie ridicata de Pompiliu Falcuta. In
motivarea exceptiei se arata ca textele criticate "constata existenta unor
drepturi ce se confera luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989 si urmasilor acestora, drepturi ce se acorda conform procedurii instituite
de Hotararea Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996, dar se precizeaza ca aceasta
calitate sa fie acordata prin brevet". Intrucat art. 94 lit. a) din
Constitutie prevede ca Presedintele Romaniei "confera decoratii si titluri
de onoare", iar constatarea calitatii de Luptator pentru Victoria
Revolutiei din Decembrie 1989 este in atributiile Presedintelui Romaniei, se
sustine ca textele de lege criticate nu sunt in concordanta cu prevederile
Constitutiei, intrucat titlul respectiv nu este titlu de onoare in sensul dat
de textul constitutional.
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, iar dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e)
din Legea nr. 32/1991, republicata, si ale art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea
nr. 42/1990, republicata, sunt in concordanta cu dispozitiile art. 94 lit. a)
din Constitutia Romaniei. Instanta retine ca "potrivit Legii nr. 42/1990,
titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989"
se confera in semn de pretuire a spiritului de sacrificiu manifestat in lupta
pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 si ca atare este titlu de onoare
in intelesul art. 94 lit. a) din Constitutie. Conform punctului de vedere al instantei,
"conferirea acestor titluri se atesta prin brevet, iar titlurile care nu
au fost conferite in aceste conditii sunt nule, conform art. 6 alin. 7 si art.
5 alin. 2 din Legea nr. 42/1990, republicata".
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, in temeiul art.
24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a
comunicat incheierea prin care a fost sesizata presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, si ale art. 10 alin. 1 lit.
l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, republicata, este neintemeiata. Se arata ca,
potrivit art. 2 din Legea nr. 42/1990, titlul de Luptator pentru Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit in semn de pretuire si
recunostinta pentru cei care au fost raniti in luptele pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, constituind titlu de onoare in sensul art. 94
lit. a) din Constitutie. Conferirea acestui titlu se face in conditiile
prevazute la art. 5 din Legea nr. 42/1990, sub sanctiunea nulitatii, si se
atesta prin brevet. Faptul ca in art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicata,
se precizeaza ca titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989 trebuie sa fie atestat prin brevet nu constituie o incalcare a
dispozitiilor constitutionale, intrucat aceste titluri de onoare se acorda
numai in conditiile legii, iar atestarea prin brevet constituie o conditie de
validitate a lor, potrivit art. 5 alin. 2 din Legea nr. 42/1990, republicata.
Hotararea Guvernului nr. 566/1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare
si functionare a Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei
din decembrie 1989, la care se face referire in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, este adoptata pentru organizarea executarii legii, iar
nu pentru a stabili o procedura diferita de conferire a titlului de onoare. De
asemenea, in punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca nici dispozitiile
art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea nr. 42/1990, republicata, nu contravin
prevederilor art. 94 lit. a) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, avand urmatorul
cuprins: "Sunt scutite de plata impozitului prevazut de prezenta lege
urmatoarele categorii de persoane: [...] e) urmasii eroilor-martiri ai
Revolutiei, precum si detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile
realizate, in cadrul functiei de baza", si dispozitiile art. 10 alin. 1
lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea
unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, care, ca urmare a
modificarii prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999, prevad
"Persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca,
marii mutilati, ranitii si urmasii celor care au decedat ca urmare a
participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 beneficiaza
si de urmatoarele drepturi: [...] l) posibilitatea cumularii pensiei cu orice
alte venituri; [...]".
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991, republicata, sunt neconstitutionale, deoarece conditioneaza
scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea titlurilor prin brevet.
Or, dupa cum se sustine, drepturile celor distinsi cu titlurile mentionate se
acorda de catre o comisie, printr-un certificat de atestare a calitatii, in
temeiul Hotararii Guvernului nr. 566/1996. Fiind astfel atestata calitatea,
dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) constata existenta unor drepturi si de
aceea in conceptia autorului exceptiei teza referitoare la conferirea titlului
prin brevet este neconstitutionala, intrucat nu este "in concordanta cu
dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie". Aceste dispozitii
constitutionale au urmatorul cuprins: "Presedintele Romaniei indeplineste
si urmatoarele atributii:
a) confera decoratii si titluri de onoare;"
Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991, republicata, au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, concretizat in mai multe decizii pronuntate de Curte,
dintre care mentionam: Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999,
deciziile nr. 132 si nr. 133 din 5 octombrie 1999, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 540 din 4 noiembrie 1999. Prin aceste
decizii s-a constatat ca dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicata, sunt constitutionale. In motivarea deciziilor mentionate
s-au retinut cele ce urmeaza:
Examinarea constitutionalitatii prevederilor legale criticate trebuie
facuta prin raportare la dispozitii din legea fundamentala, iar nu prin
raportare la un act normativ cu forta juridica inferioara legii, cum este o
hotarare a Guvernului.
Titlurile de onoare la care se refera dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e)
din Legea nr. 32/1991, republicata, sunt: titlul de Erou-Martir al Revolutiei
Romane din Decembrie 1989, de care beneficiaza urmasii eroilor-martiri, si
titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989. Aceste
titluri au fost instituite prin dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 42/1990,
republicata.
Potrivit art. 1 din aceasta lege, titlul de Erou-Martir al Revolutiei
Romane din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea si eternizarea
memoriei celor care si-au jertfit viata pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, iar potrivit art. 2 din aceeasi lege, titlul de Luptator pentru
Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit in semn de pretuire
si recunostinta pentru cei care au fost raniti in luptele pentru victoria Revolutiei
din decembrie 1989.
Desi in lege nu este utilizata notiunea de titlu de onoare, se poate
constata ca in intentia legiuitorului a stat tocmai dezideratul de a onora prin
distinctii, post-mortem sau in viata, pe cei care s-au jertfit sau au contribuit
la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989.
Asadar, titlurile instituite sunt titluri de onoare in intelesul art. 94
lit. a) din Constitutie. Conferirea acestor titluri se face, sub sanctiunea
nulitatii, in conditiile art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicata, la
propunerea Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din
decembrie 1989, a carei componenta este prevazuta de lege, si conform
criteriilor stabilite in anexele nr. 1 si 2 la lege.
Prin Legea nr. 30 din 6 mai 1996 Parlamentul Romaniei a modificat si a
completat Legea nr. 42/1990 - inclusiv titlul de Luptator pentru Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989, care se confera de Presedintele Romaniei,
la propunerea unei comisii, in componenta fixata prin art. 4 din lege.
Necesitatea atestarii prin brevet a titlului este prevazuta si la pct. 9 al
articolului unic din Legea nr. 30/1996, care modifica art. 5 din Legea nr.
42/1990 si care prevede la alineatul ultim: "Conferirea distinctiilor
prevazute in prezenta lege se atesta prin brevet."
In baza si in vederea aplicarii Legii nr. 42/1990, republicata si
completata prin Legea nr. 30/1996, Guvernul a emis Hotararea nr. 566 din 15
iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989.
Printre drepturile de care beneficiaza, conform Legii nr. 42/1990, republicata,
detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989 se afla si scutirea de plata impozitului pe salariu. Acest drept
urmeaza sa fie exercitat de titularul sau in conditiile fixate de lege. Faptul
ca intr-o hotarare a Guvernului nu se specifica necesitatea atestarii titlului
prin brevet nu poate insemna ca aceasta conditie legala a fost inlaturata. O
hotarare a Guvernului nu poate adauga la lege si nu poate fi contrara legii.
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, prin dispozitia ce face
obiectul exceptiei, nu face altceva decat sa preia conditia existentei
brevetului, fixata prin Legea nr. 42/1990.
Rezulta ca prin Legea nr. 42/1990, republicata, s-a instituit titlul de
Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, titlu care se
confera prin brevet. Legea prevede acordarea scutirii de plata impozitului pe
salariu, drept mentionat si in Hotararea Guvernului nr. 566/1996.
Raportand prevederile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991,
republicata, la dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie, se constata ca
textul criticat este in concordanta cu legea fundamentala. Conferirea unei
decoratii sau a unui titlu de onoare de Presedintele Romaniei in baza art. 94
lit. a) din Constitutie se atesta prin brevet. Brevetele sunt validate sub
semnatura autografa a Presedintelui Romaniei, precum si prin sigiliu. Ipoteza
cuprinsa in dispozitia legala criticata, referitoare la conditionarea scutirii
de plata impozitului, concretizeaza prerogativa constitutionala a Presedintelui
Romaniei.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, atat considerentele, cat si solutiile pronuntate prin
deciziile mentionate isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, astfel ca
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991, republicata, urmeaza sa fie respinsa.
Curtea constata ca si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
10 alin. 1 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si
acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor
pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999, prevederi
potrivit carora "Persoanele care si-au pierdut total sau partial
capacitatea de munca, marii mutilati, ranitii si urmasii celor care au decedat
ca urmare a participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989
beneficiaza si de urmatoarele drepturi: [...] l) posibilitatea cumularii
pensiei cu orice alte venituri [...]" este neintemeiata si urmeaza sa fie
respinsa. Textul legal criticat nu contine nici o referire la
"brevet", la "decret" sau la Presedintele Romaniei, astfel
ca nu sunt incalcate, asa cum sustine autorul exceptiei, prevederile art. 94
lit. a) din Constitutie. Pe de alta parte, dispozitiile art. 10 alin. 1) lit.
l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, republicata, nu au legatura cu obiectul
litigiului, care priveste contestarea unei decizii de imputare pentru o suma
reprezentand impozit pe salariu neretinut si penalitati pentru nevirarea in
termen a acestui impozit catre buget.
Pentru aceste considerente urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa
fie respinsa ca neintemeiata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1)lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, si a
dispozitiilor art. 10 alin. 1 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri
si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si
luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata,
exceptie ridicata de Pompiliu Falcuta in Dosarul nr. 3.138/1999 al Judecatoriei
Buzau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu