DECIZIE Nr. 221*) din 8 mai 2000
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 364 din 4 august 2000
*) Datele cu caracter confidential au fost eliminate in scopul publicarii
deciziei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Plenul Consiliului Concurentei,
I. in baza:
1. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;
3. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
4. Instructiunilor cu privire la aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea
concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a
concentrarilor economice publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 175 din 7 mai 1998;
5. Decretului nr. 316/1996 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
6. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei;
7. Notificarii concentrarii economice, inregistrata la Consiliul
Concurentei cu nr. RS-190 din 13 august 1999;
8. raportului intocmit in urma investigatiei declansate in baza Ordinului
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie 2000, avand ca
obiect verificarea compatibilitatii operatiunii de concentrare economica
notificata cu un mediu concurential normal;
9. observatiilor la raportul de investigatie, transmise de partile
implicate in concentrarea economica, opiniilor exprimate si declaratiilor
facute de reprezentantii partilor implicate in concentrarea economica
analizata, in cadrul audierii desfasurate in Plenul Consiliului Concurentei la
data de 26 aprilie 2000;
10. actelor si lucrarilor din dosarul cauzei nr. RS-190 din 13 august 1999,
II. avand in vedere ca:
1. concentrarea economica urmeaza sa se realizeze prin achizitionarea de
catre BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a Societatii Comerciale
"Alcim" - S.A. Alesd de la Societatea Comerciala "Lafarge
Romcim" - S.A. Bucuresti, conform scrisorii de intentie, semnata la data
de 22 iulie 1999, in baza careia urmeaza sa se incheie un contract de
vanzare-cumparare;
2. BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH - societatea achizitoare - este
controlata 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK, iar Societatea Comerciala
"Alcim" - S.A. Alesd - societatea achizitionata - este controlata in
proportie de 99,84% de Societatea Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A.
Bucuresti;
3. in conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (1) din Legea concurentei
nr. 21/1996, la data de 13 august 1999 BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH
a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a concentrarii
economice, care a devenit efectiva la data de 8 decembrie 1999;
4. prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie
2000 acesta a dispus declansarea unei investigatii avand ca obiect verificarea
compatibilitatii operatiunii de concentrare economica notificata cu un mediu
concurential normal;
5. raportul de investigatie cuprinzand concluziile si masurile propuse de
echipa de investigatie a fost transmis partilor implicate la data de 24 martie
2000;
6. la data de 26 aprilie 2000 s-a desfasurat sedinta de audiere in Plenul
Consiliului Concurentei, in cadrul careia au fost prezentate: raportul de
investigatie, observatiile la raportul de investigatie ale partilor implicate
si punctul de vedere al echipei de investigatie referitor la aceste observatii
si ca in cadrul audierii partile implicate au adus completari in sustinerea
opiniilor exprimate in observatiile transmise;
7. la data de 4 mai 2000 s-a desfasurat sedinta de deliberare, in cadrul
careia Plenul Consiliului Concurentei, dupa analizarea raportului de
investigatie, a observatiilor la acesta si a declaratiilor facute in timpul
audierii, a adoptat prezenta decizie,
III. luand in considerare ca:
1. societatea achizitoare - BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH - este
controlata in proportie de 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK;
2. la momentul notificarii Grupul HOLDERBANK era prezent pe piata
romaneasca ca actionar majoritar la Societatea Comerciala "Cimentul"
- S.A. Turda, societate ce are ca obiect principal de activitate producerea si
comercializarea cimentului;
3. societatea achizitionata - Societatea Comerciala "Alcim" -
S.A. - este fosta sucursala Alesd a Societatii Comerciale "Lafarge
Romcim" - S.A. Bucuresti si este controlata de catre aceasta;
4. Societatea Comerciala "Alcim" - S.A. Alesd are ca obiect
principal de activitate producerea si comercializarea de materiale de
constructii cum sunt: cimentul, varul, betonul, mortarul si elementele din
beton, din ciment si din ipsos;
5. Societatea Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A. Bucuresti
desfasoara activitati de producere si de comercializare a cimentului prin
sucursalele sale: Medgidia, Hoghiz si Targu Jiu;
6. in urma realizarii operatiunii de concentrare economica Grupul
HOLDERBANK va detine controlul asupra Societatii Comerciale
"Cimentul" - S.A. Turda si Societatii Comerciale "Alcim" -
S.A. Alesd, ambele societati comerciale fiind producatoare de ciment;
7. din analiza pietelor produselor, pe care sunt prezente partile
implicate, si a ponderilor activitatilor acestora in cifrele lor de afaceri a
rezultat ca activitatea in cadrul careia pot aparea eventuale efecte ale
operatiunii de concentrare economica este aceea de producere si de
comercializare a cimentului;
8. produsul pe piata caruia se realizeaza concentrarea economica este
cimentul si ca, in ceea ce priveste caracteristicile, utilitatea si pretul,
cimentul nu este un produs substituibil;
9. tinandu-se seama de specificul activitatii de producere si
comercializare a cimentului, piata geografica aferenta operatiunii a fost
definita ca reuniunea suprafetelor descrise de cercuri cu raza de 200 km in
jurul fabricilor din localitatile Alesd si Turda;
10. piata geografica afectata de concentrarea economica a fost definita ca
zona in care se afla cei mai multi beneficiari ai fabricilor din localitatile
Alesd si Turda, piata pe care pot aparea efectele anticoncurentiale ale
operatiunii analizate. Aceasta zona este reprezentata de judetele Maramures,
Satu Mare, Bihor, Salaj, Cluj si Bistrita-Nasaud;
11. la momentul notificarii, pe piata relevanta afectata erau prezente
urmatoarele societati comerciale producatoare de ciment, producatori activi:
Societatea Comerciala "Cimentul" - S.A. Turda, Societatea Comerciala
"Alcim" - S.A. Alesd si Societatea Comerciala "Casial" -
S.A. Deva;
12. pe piata definita in cadrul acestei analize nu exista in prezent retele
de distributie;
13. in zona analizata importurile ce pot aparea au ca sursa fabricile
producatoare din Ungaria si Ucraina. Eventualele importuri din Ungaria ar
proveni de la fabrici controlate sau la care detin participatii grupurile
HOLDERBANK si HEIDELBERGER ZEMENT AG. Importurile de ciment provenite din
Ungaria si Ucraina pe piata relevanta afectata definita nu au avut o pondere
semnificativa;
14. principalii beneficiari ai producatorilor de ciment sunt: societatile
comerciale producatoare de betoane, societatile comerciale de
constructii-montaj care executa constructii civile si industriale, drumuri, cai
ferate, poduri, hidrocentrale etc.;
15. diminuarea volumului investitiilor din ultimii ani a antrenat reducerea
activitatii in acest domeniu de activitate, producatorii nelucrand la intreaga
capacitate;
16. in momentul analizei consumul de ciment inregistra valori foarte
scazute, dar pentru perioada urmatoare se intrevede o revigorare a sectorului
investitiilor, ceea ce va conduce la cresterea consumului;
17. inainte de realizarea concentrarii economice cotele de piata detinute
de societatile comerciale prezente pe piata relevanta afectata erau
urmatoarele:
- Societatea Comerciala "Cimentul" - S.A. Turda - 33%, Societatea
Comerciala "Alcim" - S.A. Alesd - 32% si Societatea Comerciala
"Casial" - S.A. Deva - 35%, calculate in functie de cifra de afaceri
realizata din activitatea legata de ciment; si
- Societatea Comerciala "Cimentul" - S.A. Turda - 21%, Societatea
Comerciala "Alcim" - S.A. Alesd - 25% si Societatea Comerciala
"Casial" - S.A. Deva - 54%, calculate in functie de capacitatea de
productie in functiune (utilizata);
18. ca efect al operatiunii de concentrare economica, numarul concurentilor
prezenti pe piata relevanta afectata se va reduce, ramanand doar LASSELSBERGER
HOLDING INTERNATIONAL GmbH care controleaza Societatea Comerciala
"Casial" - S.A. Deva si Grupul HOLDERBANK, care va detine controlul
asupra Societatii Comerciale "Cimentul" - S.A. Turda si Societatii
Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd;
19. dupa realizarea concentrarii economice cota de piata detinuta de Grupul
HOLDERBANK, rezultata prin insumarea cotelor de piata ale Societatii Comerciale
"Cimentul" - S.A. Turda si Societatii Comerciale "Alcim" -
S.A. Alesd, va avea urmatoarele valori:
- 65%, in situatia in care cota este calculata in functie de cifra de
afaceri realizata din activitatea de ciment; si
- 46%, in situatia in care cota este calculata in functie de capacitatea de
productie in functiune (utilizata);
20. pe piata relevanta barierele la intrare sunt semnificative, prin urmare
nu se intrevad intrari de noi concurenti pe aceasta piata in viitorul apropiat;
21. in judetele din sudul pietei relevante afectate (Bihor, Salaj, Cluj si
Bistrita-Nasaud) concurenta este asigurata prin existenta a doi producatori:
Grupul HOLDERBANK (cu fabricile Societatea Comerciala "Alcim" - S.A.
Alesd si Societatea Comerciala "Cimentul" - S.A. Turda) si societatea
LASSELSBERGER HOLDING INTERNATIONAL GmbH cu fabrica Societatea Comerciala
"Casial" - S.A. Deva;
22. in judetele Maramures si Satu Mare pot aparea efecte negative ale
concentrarii economice in situatia in care, prin manifestarea pozitiei sale
dominante, Grupul HOLDERBANK va practica preturi discriminatorii in comparatie
cu preturile pentru beneficiarii din alte judete;
23. in prezent Societatea Comerciala "Alcim" - S.A. Alesd si
Societatea Comerciala "Cimentul" - S.A. Turda practica preturi in
conditii de livrare Ex Works, pretul de desfacere al cimentului fiind acelasi
pentru toti beneficiarii, indiferent de zona din care acestia provin;
24. desi in prezent nu se fac discriminari prin pret intre zone geografice,
acest fenomen poate aparea ca urmare a dezvoltarii unor sisteme de distributie
pe zone geografice diferite, din aceste ratiuni fiind necesar sa fie prevazute
masuri care sa impiedice discriminarea prin pret de catre Grupul HOLDERBANK;
25. analiza criteriilor de stabilire a compatibilitatii concentrarii
economice cu un mediu concurential normal, prevazute la art. 14 alin. (2) din
Legea concurentei nr. 21/1996, a evidentiat urmatoarele:
a) Grupul HOLDERBANK se angajeaza sa realizeze un program de investitii in
valoare totala de ............ USD. Modernizarea fabricii de ciment de la Alesd
va conduce la cresterea eficientei, ameliorarea productiei, distributiei si
progresului tehnic si la cresterea competitivitatii la export a Societatii
Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd, putand oferi astfel beneficii consumatorilor,
prin practicarea unor preturi reale mai scazute;
b) efectele benefice ale realizarii concentrarii economice pot fi
considerate atat prin prisma realizarii investitiilor asumate, cat si a
extinderii pietei. In aceeasi masura aceasta operatiune contribuie la
dezvoltarea economica a regiunii, la crearea locurilor de munca si la
ameliorarea conditiilor acestora. Ca efect, consumatorii vor putea beneficia de
avantajul practicarii de catre producatori a unor preturi reale mai scazute;
c) Grupul HOLDERBANK ar putea oferi reale beneficii consumatorului, care va
beneficia de activitatea Societatii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd
la preturi mai scazute dupa ce investitiile si modernizarea vor fi realizate,
in temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996,
DECIDE:
Art. 1
In conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si ale art. 3.1 lit. c) din partea a II-a a cap. I, din
Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice se autorizeaza
conditionat operatiunea de concentrare economica realizata prin achizitionarea
de catre BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a 99,84% din capitalul social
al Societatii Comerciale "Alcim" - S.A. Alesd.
Art. 2
In conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea
concurentei nr. 21/1996 se stabilesc conditiile ce trebuie indeplinite pentru
ca operatiunea realizata de BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH prin
achizitionarea a 99,84% din capitalul social al Societatii Comerciale
"Alcim" - S.A. Alesd sa fie compatibila cu un mediu concurential
normal. Acestea constau in:
1. Societatea Comerciala BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH are
obligatia sa realizeze, in cadrul Societatii Comerciale "Alcim" -
S.A. Alesd, investitii in valoare de ......... USD. Acestea reprezinta
investitii suplimentare si nu sunt parte din valoarea de ........ USD,
investitii pe care Societatea Comerciala "Lafarge Romania" - S.A.
Bucuresti s-a angajat sa le realizeze in cadrul fabricilor ce fac parte din
Societatea Comerciala "Romcim" - S.A. Bucuresti, prin contractul nr.
1.310 din 24 septembrie 1997, incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat.
Realizarea suplimentara a acestor investitii s-a asumat prin declaratiile
facute de Societatea Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A. Bucuresti in
cadrul sedintei de audiere din data de 26 aprilie 2000 si s-a mentionat la pct.
11.1 "Efecte pozitive pentru consumator" din Memoriul de raspuns la
Raportul Consiliului Concurentei din Romania, prezentat de Societatea
Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A. Bucuresti, dupa cum urmeaza:
"contrar celor indicate in raport, in ceea ce priveste fabrica de la Alesd
aceste investitii ale HOLDERBANK vor veni in plus, si nu in locul celor pe care
LAFARGE s-a angajat sa le realizeze".
Realizarea unor investitii:
- in valoare de ........ USD, in cadrul Societatii Comerciale
"Alcim" - S.A. Alesd, de catre Grupul HOLDERBANK in perioada 2000 -
2001; si
- in valoare de ........ USD, in cadrul fabricilor ramase la Societatea
Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A. Bucuresti, de catre Grupul LAFARGE
in perioada 1998 - 2001 reprezinta un real avantaj al realizarii concentrarii
economice, contribuind la cresterea eficientei economice, la ameliorarea productiei,
cresterea competitivitatii la export si la protectia mediului.
Aceste investitii, facute atat la Societatea Comerciala "Alcim" -
S.A. Alesd, cat si la fabricile din localitatile Targu Jiu, Hoghiz si Medgidia
ale concurentului Societatea Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A.
Bucuresti, vor asigura mentinerea si dezvoltarea concurentei pe piata relevanta
a cimentului aferenta operatiunii de concentrare economica.
2. Grupul HOLDERBANK nu va vinde ciment de aceeasi calitate de la fabricile
sale de la Alesd si Turda la cumparatori diferiti cu preturi diferite, cu
urmatoarele exceptii:
a) aceasta conditie nu va interzice Grupului HOLDERBANK sa vanda ciment
franco destinatie. In acest caz insa pretul total facturat trebuie defalcat pe
pret ciment si pret transport. In acelasi timp beneficiarul poate opta pentru
conditia de livrare Ex Works, cu transportul efectuat pe cont propriu sau
franco destinatie, cu transportul asigurat de catre furnizor;
b) aceasta conditie nu impiedica Grupul HOLDERBANK sa aplice disconturi
beneficiarilor, pe criterii cum ar fi cantitatea vanduta sau frecventa
vanzarilor, cu conditia ca acestea sa fie facute cunoscute si sa fie aplicate
oricarui client eligibil dupa criteriile mentionate mai sus;
c) aceasta conditie nu impiedica Grupul HOLDERBANK sa participe la
licitatii organizate de beneficiarii din judetele Maramures si Satu Mare, cu
conditia ca ofertele sa nu contina preturi mai mari decat cele obtinute la cea
mai recenta licitatie castigata de grup, vizand vanzarea de ciment de la
aceeasi fabrica in alte judete. In cazul in care pretul de vanzare al
cimentului livrat de Grupul HOLDERBANK a crescut fata de cea mai recenta
licitatie castigata, pretul de oferta va fi ajustat cu aceeasi suma ca si
cresterea de pret. In situatia in care cheltuielile de transport sunt incluse
in pretul de oferta, cheltuielile de transport aferente judetelor Maramures si
Satu Mare vor fi calculate in acelasi mod ca si cheltuielile de transport catre
alte judete.
3. Pentru a permite Consiliului Concurentei sa verifice respectarea
conditiilor prevazute la pct. 2 Grupul HOLDERBANK va pune la dispozitie
acestuia listele cuprinzand preturile pentru vanzarea cimentului de la
fabricile din localitatile Alesd si Turda, precum si dimensiunile si criteriile
de acordare a disconturilor aplicate, pe o perioada de 5 ani de la comunicarea
prezentei decizii. De asemenea, Grupul HOLDERBANK va transmite o copie datata
de pe lista de preturi, in cazul aparitiei oricaror modificari ale acesteia,
imediat ce noile preturi devin efective. Grupul HOLDERBANK va pastra copii de
pe toate facturile emise pe o durata de 5 ani de la data comunicarii deciziei
si le va pune la dispozitie Consiliului Concurentei, la cererea acestuia.
Art. 3
Neindeplinirea de catre partile implicate a conditiilor stabilite prin
prezenta decizie atrage aplicarea sanctiunilor prevazute in Legea concurentei
nr. 21/1996.
Art. 4
In temeiul dispozitiilor art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996, BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH va plati taxa de autorizare in
valoare de 373.602.650 lei. Suma mentionata va fi platita cu ordin de plata
catre beneficiar B.C.R. - Centrala, cod SWIFT RNCBROBU, in contul nr.
361280039300/20170103, deschis la Trezoreria municipiului Oradea, cu mentiunea
"Taxa de autorizare in baza Legii concurentei nr. 21/1996". O copie
de pe ordinul de plata va fi transmisa imediat Consiliului Concurentei.
Art. 5
Prezenta decizie devine aplicabila de la data primirii de catre Consiliul
Concurentei a unei copii de pe ordinul de plata a taxei de autorizare.
Art. 6
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacata conform dispozitiilor art.
21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996, in termen de 30 de zile de la
comunicare, la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia de contencios administrativ.
Art. 7
In conformitate cu prevederile art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, pe cheltuiala BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH.
Art. 8
Prezenta decizie se comunica partilor, conform art. 62 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996, de catre Secretariatul general al Consiliului
Concurentei.
Art. 9
Departamentul bunuri industriale si Secretariatul general al Consiliului
Concurentei vor urmari aducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 10
Prezenta decizie se comunica:
1. Societatii achizitoare:
BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH
Adresa: Ost-West-Strasse 69, D-20457 Hamburg, Germania
Telefon: +49(0) 40 36 35 84
Fax: +49(0) 40 36 33 11
Prin imputernicit: avocat Laurentiu Victor Pachiu
Telefon: 228 88 88
Fax: 223 44 44
2. Societatii achizitionate:
Societatea Comerciala "Alcim" - S.A. Alesd
Adresa: localitatea Alesd, judetul Bihor, Str. Fabricii nr. 1
Prin imputernicit: Nestor & Nestor SCPA
Avocati: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru Harsany
Telefon: 224 08 90
Fax: 224 08 91
3. Societatii vanzatoare:
Societatea Comerciala "Lafarge Romcim" - S.A. Bucuresti
Adresa: Bucuresti, str. Radu Calomfirescu nr. 8, sectorul 3
Telefon: 312 51 01, 310 08 80
Fax: 310 26 10, 312 09 45
Prin imputernicit: Nestor & Nestor SCPA
Avocati: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru Harsany
Telefon: 224 08 90
Fax 224 08 91
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU