ORDIN Nr.
10280 din 7 octombrie 2008
privind aprobarea
Regulamentului-cadru pentru organizarea si desfasurarea examenului de promovare
in clasa a functionarilor publici incadrati pe functii publice cu nivel de
studii inferior, care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de
scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 698 din 14 octombrie 2008
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. d) şi ale art. 59 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, ale art. 146 din Hotărârea Guvernului nr.
611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999,
republicată, şi ale art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul-cadru pentru
organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în clasă a funcţionarilor
publici încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care absolvă
o formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată în specialitatea
în care îşi desfăşoară activitatea, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă dispoziţiile Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici nr. 1.900/2007 privind aprobarea
Regulamentului-cadru pentru organizarea şi
desfăşurarea examenului de promovare în clasă a funcţionarilor publici
încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care absolvă o formă
de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată în specialitatea în care
îşi desfăşoară activitatea, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 2 martie 2007. Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXĂ
REGULAMENT-CADRU
pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de
promovare în clasă a funcţionarilor publici încadraţi pe funcţii publice cu
nivel de studii inferior, care absolvă o formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată în
specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) La examenul de
promovare în clasă a funcţionarilor publici pot participa funcţionarii publici
încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o
formă de învăţământ superior de lungă durată, studii universitare de licenţă
sau o formă de învăţământ superior de scurtă durată, în specialitatea în care
îşi desfăşoară activitatea.
(2) Examenul de promovare în clasă se organizează de
către autoritatea sau instituţia publică în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionarii publici, în condiţiile prezentului regu'lament-cadru.
(3) Cu cel puţin 15 zile înainte de data organizării
examenului de promovare în clasă, conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice are obligaţia de a emite un act administrativ prin care se stabilesc:
a) componenţa comisiei de
examen, precum şi persoana care asigură secretariatul;
b) data susţinerii examenului;
c) bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor
în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici care participă la
examen.'
(4) Compartimentul de resurse
umane are obligaţia să afişeze la sediul autorităţii sau instituţiei publice,
cu 15 zile înainte de data organizării examenului de promovare în clasă, data,
ora, locul desfăşurării şi bibliografia examenului.
(5) In cazul în care, din motive
obiective, nu se pot respecta data şi ora desfăşurării examenului de promovare
în clasă, compartimentul de resurse umane are obligaţia de a afişa la sediul
autorităţii sau instituţiei publice modificările intervenite în desfăşurarea
acestuia.
Art. 2. - Funcţionarii publici
încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o
formă de învăţământ superior de lungă durată, studii universitare de licenţă
sau o formă de învăţământ superior de scurtă durată, în specialitatea în care
îşi desfăşoară activitatea, trebuie să prezinte diploma de absolvire sau, după
caz, adeverinţa care să ateste absolvirea unei forme de învăţământ superior de
lungă durată, de scurtă durată sau a studiilor universitare de licenţă, precum
şi o cerere de înscriere la examenul de promovare în clasă, în termen de 5 zile
de la data afişării.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile membrilor şi secretarului comisiei de
examen
Art. 3. - (1) Examenul de promovare în clasă constă în
3 etape, după cum urmează:
a) verificarea îndeplinirii
condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi la art. 2;
b) proba scrisă;
c) interviul.
(2) In aplicarea prevederilor
alin. (1) lit. a), comisia de examen va verifica îndeplinirea următoarelor
condiţii:
a) funcţionarul public să fi absolvit o formă
de'învăţământ superior de lungă durată, de scurtă durată sau studii
universitare de licenţă;
b) funcţionarul public să fi
depus cererea de înscriere la examenul de promovare în clasă, în termen de 5
zile de la data afişării.
(3) Pot participa la probele prevăzute
la alin. (1) lit. b) şi c) funcţionarii publici admişi de comisia de examen, în
condiţiile prezentului regulament-cadru.
Art. 4. - (1) Probele prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. b) şi c) se notează cu puncte de la 1 la 100.
(2) Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări în
prezenţa comisiei de examen.
(3) Promovarea fiecărei probe se face ca urmare a
obţinerii punctajului minim de 50 de puncte. Promovarea probei scrise este
obligatorie pentru susţinerea interviului. Punctajul final necesar pentru
promovarea examenului este de minimum 100 de puncte şi se obţine prin cumularea
punctajului obţinut la fiecare dintre probele prevăzute.
Art. 5. - (1) Comisia de examen este formată din 3
funcţionari publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publica de clasa I.
(2) Preşedintele comisiei de
examen este desemnat din rândul membrilor acesteia prin actul administrativ de
constituire a comisiei.
(3) Fiecare comisie de examen
are un secretar de comisie, de regulă funcţionar public în cadrul
compartimentului de resurse umane sau cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute
în fişa postului, desemnat prin actul administrativ de constituire a comisiei.
(4) Nu pot fi membri în comisia de examen persoanele
care au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea
inclusiv cu oricare'dint're candidaţi.
(5) Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizată de
persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice organizatoarea examenului de promovare în clasă sau de
orice altă persoană interesată. In acest caz, conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice, potrivit prevederilor prezentului regulament-cadru, va
constata situaţia de incompatibilitate şi va lua măsuri de înlocuire, în termen
de două zile de la data sesizării, a membrului respectiv cu o altă persoană
care îndeplineşte condiţiile cerute.
Art. 6. - Comisia de examen are următoarele atribuţii
principale:
a) verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art.
1 alin. (1) şi la art. 2 şi afişează la sediu, cu menţiunea „Admis" sau
.^Respins", lista funcţionarilor publici care pot participa la examen, cu
maximum 5 zile înainte de data organizării acestuia;
b) stabilesc subiectele pentru proba scrisă;
c) stabilesc planul interviului
şi realizează interviul;
d) notează fiecare probă a examenului;
e) transmit compartimentelor de
resurse umane, prin secretarul comisiei de examen, rezultatele examenului,
pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 7. - Secretarul comisiei
de examen are următoarele atribuţii principale:
a) veghează la respectarea
procedurii de organizare şi desfăşurare a examenului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
membrii comisiei de examen întreaga documentaţie privind activitatea specifică
a acesteia;
c) asigură transmiterea
rezultatelor examenului compartimentelor de resurse umane, pentru a fi
comunicate candidaţilor;
d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a examenului.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura
de desfăşurare a examenului
Art. 8. - (1) Subiectele pentru proba scrisă se
stabilesc pe baza bibliografiei afişate, astfel încât să reflecte capacitatea
de analiză şi sinteză a candidatului, în concordanţă cu specialitatea în care
funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea, respectiv cu studiile
superioare absolvite.
(2) Comisia de examen
stabileşte două seturi de subiecte pentru proba scrisă şi punctajele' ce vor fi
acordate pentru fiecare subiect, cu doua ore înainte de începerea acestei
probe.
(3) Seturile de subiecte se
semnează de membrii şi de secretarul comisiei de examen.
(4) Durata probei scrise se stabileşte de comisia de
examen, în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar
nu poate depăşi 3 ore.
(5) Ieşirea din sală pe durata desfăşurării examenului
atrage eliminarea din examen, cu excepţia situaţiilor de urgenţă, în care
funcţionarii publici pot fi însoţiţi de unul dintre membrii comisiei de examen
sau de persoanele care asigură supravegherea.
(6) La ora stabilită pentru
începerea probei scrise comisia de examen prezintă candidatului seturile de
subiecte şi îl invită să extragă un plic cu subiectele de examen.
(7) In încăperea în care are loc examenul, pe toată
perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor
ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau
folosirea vreunei surse de consultare ori a telefoanelor mobile sau a altor
mijloace de comunicare la distanţă. Nerespectarea acestor dispoziţii atrage eliminarea candidatului din proba de examen.
Art. 9. - (1) Interviul se susţine, de regulă, în
aceeaşi zi, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data susţinerii probei
scrise.
(2) Fiecare membru al comisiei
de examen poate adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări
referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie,
etnie, sex, starea materială şi originea socială.
(3) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
consemnează în anexa la raportul final întocmit de secretarul comisiei de
examen, semnată de membrii comisiei şi de candidat.
Art. 10. - (1) La finalizarea examenului de promovare
în clasă se întocmeşte un raport final care conţine modul de desfăşurare a
celor două probe şi rezultatele obţinute de candidaţi, semnat de membrii şi de
secretarul comisiei de examen.'
(2) Candidatul are acces, la solicitarea S.A., la
lucrarea individuală redactată în cadrul probei scrise a examenului.
SECŢIUNEA a 4-a
Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor
Art. 11. - (1) Notarea probei
scrise şi a interviului se face, de regulă, în termen de 24 de ore, dar nu mai
târziu de 3 zile de la data susţinerii probelor.
(2) Acordarea punctajului pentru fiecare probă se face
pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare
membru al comisiei de examen.
(3) Se consideră admis la examenul de promovare în
clasă funcţionarul public care a obţinut punctajul minim necesar promovării.
(4) Punctajele obţinute cu menţiunea „Admis" sau
„Respins" se comunică candidaţilor prin afişare la sediul autorităţii sau
instituţiei organizatoare a examenului de promovare în clasă, în termen de 3
zile de la susţinerea interviului.
Art. 12. - Funcţionarul public nemulţumit de rezultatul
examenului de promovare în clasă se poate adresa instanţei de contencios
administrativ, în condiţiile legii.
Art. 13. - Funcţionarii publici declaraţi respinşi se
pot prezenta la următorul examen de promovare în clasă organizat de autoritatea sau instituţia publică.
Art. 14. - (1) Promovarea funcţionarilor publici care
au fost admişi la examenul de promovare se face prin transformarea postului pe
care sunt încadraţi într-un post de nivel superior, corespunzător studiilor
absolvite, conform prevederilor art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, cu modificările ulterioare.
(2) In vederea transformării
postului în condiţiile alin. (1), autoritatea sau instituţia publică are
obligaţia să transmită Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici:
a) solicitarea de transformare
a postului, cu indicarea denumirii, a clasei şi a gradului profesional al
funcţiei publice deţinute de funcţionarul public şi al funcţiei publice pe care
urmează a fi promovat, precum şi salariul stabilit potrivit art. 9 alin. (3)
din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, cu modificările ulterioare;
b) o copie a diplomei de
absolvire sau, după caz, o adeverinţă care să ateste absolvirea unei forme de
învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată de către funcţionarul public
declarat „admis" la examenul de promovare în clasă;
c) o copie a fişei postului a
funcţionarului public declarat „admis" la examenul de promovare în clasă;
d) raportul final al examenului
de promovare în clasă a funcţionarului public, în original.
(3) După primirea avizului de
transformare a posturilor, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are
obligaţia de a emite, în termen de 5 zile lucrătoare, actul administrativ de
numire în funcţia publică, cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) din
Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, cu modificările ulterioare.
Art. 15. - In situaţia în care, pe baza documentelor transmise
potrivit art. 14 alin. (2), Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici constată
că nu este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 144 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi
dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările
ulterioare, aceasta nu acordă avizul de transformare a postului şi solicită
instanţei de contencios administrativ constatarea nulităţii examenului de
promovare în clasă.
Art. 16. - Examenele de promovare în clasă pentru care
a fost demarată procedura de organizare şi desfăşurare la data intrării în
vigoare a prezentului regulament-cadru se finalizează potrivit dispoziţiilor în
vigoare la data demarării procedurii.