HOTARARE Nr.
1061 din 10 septembrie 2008
privind transportul
deseurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 672 din 30 septembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 54 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prin prezenta
hotărâre se stabileşte procedura de reglementare şi control al transportului
deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României.
(2) Procedura de reglementare şi control al
transportului deşeurilor se aplică deşeurilor periculoase şi deşeurilor
nepericuloase prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002
privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând
deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările ulterioare.
(3) Transportul deşeurilor se
realizează numai către operatorii economici care deţin autorizaţie de mediu
conform legislaţiei în vigoare pentru activităţile de colectare/stocare
temporară/tratare/valorificare/eliminare.
(4) Este interzis transportul deşeurilor de orice
natură de la locul de producere la cel de colectare/stocare temporară/tratare/
valorificare/eliminare, fără respectarea prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 2. - Semnificaţia unor termeni specifici utilizaţi
în prezenta hotărâre este prezentată în anexa nr. I A la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Transportul deşeurilor periculoase
Art. 3. - Transportul
deşeurilor periculoase, indiferent de cantitatea anuală în care acestea se
generează, se desfăşoară în concordanţă cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.175/2007 pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităţii de transport
rutier de mărfuri periculoase în România, ale Regulamentului privind
Transportul Internaţional Feroviar al Mărfurilor Periculoase RID -Apendice C la
Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF), semnată la
Berna la 9 mai 1980, astfel cum a fost modificată prin Protocolul ratificat
prin Ordonanţa Guvernului nr. 69/2001, aprobată prin Legea nr. 53/2002, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind
transportul pe căile ferate din România, republicată, ale Ordinului ministrului
transporturilor nr. 590/2007 pentru stabilirea unor reguli privind transportul
în trafic intern al mărfurilor periculoase pe calea ferată, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 1.730/2001 privind aprobarea sistemelor de
raportare a incidentelor în care sunt implicate nave maritime care transportă
mărfuri periculoase, substanţe dăunătoare şi/sau poluanţi marini, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile
navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 322/2006 privind instalaţiile
portuare de preluare a deşeurilor generate de nave şi a reziduurilor mărfii, cu
modificările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 426/2006 privind aprobarea Regulilor de
navigaţie pe Canalul Dunăre-Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari.
Art. 4. - (1) Transportul deşeurilor periculoase se
efectuează de la generator sau deţinător, denumit în continuare expeditor, către operatorul economic
care realizează operaţia de colectare/stocare
temporară/tratare/valorificare/eliminare, denumit în continuare destinatar, respectându-se prevederile
prezentei hotărâri.
(2) Expeditorul completează un formular pentru
aprobarea transportului deşeurilor periculoase, al cărui model este prezentat
în anexa nr. 1.
(3) Formularul pentru aprobarea transportului deşeurilor
periculoase, semnat şi ştampilat, este transmis către destinatarul deşeurilor
periculoase.
(4) Destinatarul deşeurilor
periculoase, la primirea formularului pentru aprobarea transportului deşeurilor
periculoase, poate accepta efectuarea transportului sau poate solicita
informaţii suplimentare din partea expeditorului. Dacă destinatarul acceptă
efectuarea transportului, semnează şi ştampilează formularul pentru aprobarea
transportului deşeurilor periculoase.
(5) Formularul pentru aprobarea transportului
deşeurilor periculoase, semnat şi ştampilat de către destinatar, se transmite
la agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a cărei rază teritorială se
află instalaţia de tratare/valorificare/ eliminare, pentru a se obţine din
partea acesteia aprobarea pentru efectuarea transportului deşeurilor
periculoase, termenul maxim de răspuns fiind de 7 zile lucrătoare de la
primirea tuturor informaţiilor solicitate.
(6) La stabilirea destinatarului şi a traseului de
transport al deşeurilor periculoase, expeditorul va avea în vedere, pe cât
posibil, respectarea principiului proximităţii, care presupune ca deşeurile să
fie valorificate şi eliminate cât mai aproape de locul de generare.
(7) Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a
cărei rază teritorială se află instalaţia de tratare/valorificare/eliminare are
următoarele atribuţii:
a) de a semna şi ştampila formularul pentru aprobarea
transportului deşeurilor periculoase, numai după ce verifică şi analizează
informaţiile furnizate, dacă este de acord cu operaţiile de tratare,
valorificare sau eliminare aplicate deşeurilor periculoase de către destinatar;
b) de a solicita informaţii
suplimentare de la expeditorul deşeurilor periculoase, de la operatorul
instalaţiei de tratare/valorificare/eliminare sau de la Garda Naţională de
Mediu, după caz;
c) de a verifica dacă transportul deşeurilor
periculoase respectă regimul ariilor naturale protejate
si a Siturilor Natura 2000.
(8) Formularul pentru aprobarea transportului
deşeurilor periculoase, semnat şi ştampilat potrivit prevederilor alin. (7)
lit. a), este transmis astfel:
a) expeditorului deşeurilor periculoase şi agenţiei
judeţene pentru protecţia mediului în a cărei rază teritorială se află acesta,
de către agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a cărei rază
teritorială se află instalaţia de tratare/valorificare/eliminare;
b) inspectoratului pentru situaţii de urgenţă al
judeţului în a cărui rază teritorială se află expeditorul pentru autorizarea
rutei transportului deşeurilor periculoase, de către expeditor.
(9) Ruta de transport al deşeurilor periculoase se
stabileşte de către expeditor şi transportator, avându-se în vedere pe cât
posibil ocolirea oraşelor, şi se autorizează de către inspectoratul pentru
situaţii de urgenţă al judeţului în a cărui rază teritorială se află
expeditorul, înscriindu-se în documentele de însoţire ale transportului
deşeurilor periculoase.
(10) Formularul pentru aprobarea transportului
deşeurilor periculoase se întocmeşte în 6 exemplare originale şi se păstrează
după cum urmează:
a) un exemplar la expeditor;
b) un exemplar la destinatar;
c) un exemplar la transportator;
d) un exemplar la agenţia
judeţeană pentru protecţia mediului care a dat aprobarea pentru efectuarea
transportului deşeurilor periculoase;
e) un exemplar la inspectoratul pentru situaţii de
urgenţă al judeţului în a cărui rază teritorială se află expeditorul deşeurilor
periculoase;
f) un exemplar la agenţia judeţeană pentru protecţia
mediului în a cărei rază teritorială se află expeditorul deşeurilor
periculoase.
(11) Prevederile alin. (1)-(10) se aplică şi în cazul
în care expeditorul deşeurilor periculoase, transportatorul şi destinatarul
acestora sunt aceIaşi operator economic.
Art. 5. - Aprobarea pentru efectuarea transportului
deşeurilor periculoase poate fi o aprobare dată pentru o anumită categorie de
deşeuri periculoase şi un singur transport sau poate fi o aprobare dată pentru
o anumită categorie de deşeuri periculoase şi mai multe transporturi, caz în
care valabilitatea aprobării este de 2 ani de la data acordării acesteia.
Art. 6. - (1) Pentru deşeurile periculoase generate în
cantitate mai mică de 1 t/an, formularul de expediţie/transport deşeuri
periculoase, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, nu trebuie să conţină
aprobarea agenţiei pentru protecţia mediului în raza căreia se află
destinatarul deşeurilor periculoase.
(2) Destinatarul deşeurilor periculoase trebuie să
depună la agenţia pentru protecţia mediului în raza căreia se află un exemplar
din formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase, semnat şi ştampilat,
conform prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 7. - Fiecare transport de
deşeuri periculoase care sunt generate într-o cantitate mai mare de 1 t/an din
aceeaşi categorie de deşeuri periculoase trebuie să fie însoţit de formularul
de expediţie/transport deşeuri periculoase şi de formularul pentru aprobarea
transportului deşeurilor periculoase.
Art. 8. - Expeditorul completează, semnează şi
ştampilează formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase.
Art. 9. - (1) Transportatorul semnează şi ştampilează
formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase, la primirea deşeurilor
periculoase.
(2) Transportatorul transportă deşeurile periculoase pe
ruta aprobată în formularul de aprobare a transportului deşeurilor periculoase
şi le predă destinatarului.
Art. 10. - (1) Destinatarul, la primirea deşeurilor
periculoase, semnează şi ştampilează formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase, confirmând
acceptarea deşeurilor periculoase.
(2) Destinatarul este obligat să preleveze o probă din
fiecare transport de deşeuri periculoase, pe care să o păstreze în condiţii de
siguranţă şi etichetată corespunzător un interval de cel puţin 3 luni.
Art. 11. - (1) Personalul angajat, inclusiv transportatorul
deşeurilor periculoase, deţine echipament special şi este instruit asupra
utilizării acestuia, precum şi pentru luarea primelor măsuri de intervenţie în
cazul unei poluări accidentale, în conformitate cu prevederile legale privind
transportul mărfurilor periculoase.
(2) In cazul producerii unui accident pe timpul
transportului, transportatorul deşeurilor periculoase anunţă imediat
inspectoratul pentru situaţii de urgenţă şi agenţia pentru protecţia mediului
de pe raza judeţului unde s-a produs incidentul.
Art. 12. - Formularul de expediţie/transport deşeuri
periculoase se întocmeşte în 6 exemplare şi se păstrează în aceIaşi mod ca şi
formularul pentru aprobarea transportului deşeurilor periculoase, aşa cum este
prevăzut la art. 4 alin. (10).
Art. 13. - Destinatarul, după efectuarea operaţiilor de
colectare/stocare temporară/tratare/valorificare/eliminare, semnează şi
ştampilează formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase, menţionând
că activitatea de colectare/ stocare temporară/tratare/valorificare/eliminare a
deşeurilor periculoase s-a efectuat în conformitate cu legislaţia în vigoare,
şi transmite o copie a acestuia la:
a) expeditorul deşeurilor periculoase;
b) agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a
cărei rază teritorială se află expeditorul deşeurilor periculoase;
c) agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a
cărei rază teritorială se află instalaţia de tratare/valorificare/eliminare.
Art. 14. - (1) Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă
al judeţului în a cărui rază teritorială se află expeditorul, după primirea
unui exemplar din formularul pentru aprobarea transportului rutier al
deşeurilor periculoase şi a unui exemplar din formularul de expediţie/transport
deşeuri periculoase, notifică, cu 48 de ore înainte de efectuarea transportului
aprobat, toate inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene, precum şi
inspectoratele judeţene de poliţie din judeţele care vor fi tranzitate şi cel
de destinaţie despre executarea transportului deşeurilor periculoase şi despre
caracteristicile acestuia.
(2) In cazul transportului feroviar şi naval al
deşeurilor periculoase, după respectarea prevederilor alin. (1), inspectoratul
pentru situaţii de urgenţă al judeţului în a cărui rază teritorială se află
expeditorul notifică secţiile regionale de poliţie transporturi care vor fi
tranzitate şi cea de destinaţie despre transportul deşeurilor periculoase şi
despre caracteristicile acestuia.
(3) In cazul în care se realizează transporturi de
deşeuri periculoase din aceeaşi categorie către aceIaşi destinatar, urmând
aceeaşi rută de transport stabilită în formularul pentru aprobarea
transportului deşeurilor periculoase, cu o frecvenţă mai mare de un transport
pe lună, expeditorul este obligat să transmită către inspectoratul pentru
situaţii de urgenţă formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase numai
la efectuarea primului transport.
(4) Incepând cu cel de-al doilea
transport de deşeuri periculoase prevăzut la alin. (3), expeditorul este
obligat să informeze inspectoratul pentru situaţii de urgenţă cu 48 de ore
înaintea efectuării fiecărui transport de deşeuri periculoase, prin fax, notă
telefonică sau e-mail. In informarea transmisă inspectoratului pentru situaţii
de urgenţă se precizează cantitatea de deşeuri periculoase care se transportă,
numărul formularului de aprobare a transportului deşeurilor periculoase în baza
căruia se realizează acesta şi date pentru identificarea
transportatorului, aşa cum sunt prevăzute în
formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase.
(5) Formularele de expediţie/transport deşeuri
periculoase întocmite pentru transporturile de deşeuri periculoase care intră
sub incidenţa alin. (3) se păstrează la expeditor, transportator şi destinatar,
acesta din urmă având obligaţia să raporteze anual agenţiei pentru protecţia
mediului în a cărei rază teritorială se află că deşeurile periculoase au fost
valorificate sau eliminate în conformitate cu
prevederile legale.
Art. 15. - (1) Transportul deşeurilor periculoase care
se generează într-o cantitate mai mică de 1 t/an din aceeaşi categorie de
deşeuri periculoase se efectuează în baza formularului de expediţie/transport
deşeuri periculoase, în care se precizează clar că aceste deşeuri periculoase
sunt generate într-o cantitate mai mică de 1 t/an.
(2) In cazul transporturilor prevăzute la alin. (1),
formularul de expediţie/transport deşeuri periculoase se întocmeşte în 3
exemplare, care se păstrează astfel: o copie la expeditorul deşeurilor
periculoase, o copie la destinatarul deşeurilor periculoase şi o copie la
transportatorul deşeurilor periculoase.
(3) Formularul de expediţie/transport deşeuri
periculoase se prezintă de către expeditor, transportator şi destinatar la
solicitarea organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra
gestionării deşeurilor periculoase.
Art. 16. - (1) In cazul transportului de deşeuri
periculoase pe calea ferată se aplică aceeaşi procedură conform art. 1-15, cu
menţiunea că pentru obţinerea aprobării de la agenţia judeţeană pentru
protecţia mediului în a cărei rază teritorială se află instalaţia de
tratare/valorificare/eliminare expeditorul deşeurilor periculoase trebuie să
prezinte şi acceptul transportatorului.
(2) In cazul transportului deşeurilor periculoase pe
calea ferată, în lipsa oricăruia dintre documentele însoţitoare ale
transportului, vagonul este primit şi reţinut în punctul de destinaţie, urmând
ca destinatarul să prezinte documentele necesare în cel mult 48 de ore, în caz
contrar, vagonul fiind redirijat către expeditor.
(3) Condiţiile pentru transportul deşeurilor
periculoase pe calea ferată sunt prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 49/1999
privind transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 788/2001.
Art. 17. - (1) Deşeurile periculoase care fac obiectul
transportului trebuie să fie ambalate şi etichetate în conformitate cu
prevederile legale referitoare la transportul mărfurilor periculoase.
(2) Gestionarea ambalajelor cade în sarcina
destinatarului, cu excepţia cazurilor în care o altă parte îşi asumă răspunderea
în scris pentru gestionarea acestora.
(3) Ambalajele deşeurilor periculoase reprezintă de
asemenea deşeuri periculoase care intră sub incidenţa prezentei hotărâri.
Evidenţa gestiunii ambalajelor se realizează conform reglementărilor în
vigoare.
CAPITOLUL III
Transportul deşeurilor periculoase pentru colectare sau pentru stocare temporară
Art. 18. - (1) In cazul în care deşeurile periculoase
sunt transportate către un deţinător temporar în vederea colectării sau
stocării temporare realizate în condiţiile legii, transportul deşeurilor
periculoase se realizează în două etape:
a) transportul deşeurilor periculoase de la expeditor
la deţinătorul temporar al deşeurilor periculoase care realizează colectarea
sau stocarea temporară a acestora;
b) transportul deşeurilor periculoase de la deţinătorul
temporar al deşeurilor periculoase către destinatarul final al deşeurilor
periculoase care realizează tratarea, valorificarea sau eliminarea deşeurilor
periculoase.
(2) In prima etapă, deţinătorul temporar al deşeurilor
periculoase este destinatar, iar în cea de-a doua etapă deţinătorul temporar al
deşeurilor periculoase este expeditor.
(3) Pentru fiecare etapă dintre
cele două prevăzute la alin. (1) transportul deşeurilor periculoase se
realizează cu respectarea prevederilor art. 1-17. Pentru fiecare etapă se
completează în mod corespunzător formularele prevăzute în modelele prezentate
în anexele nr. 1 şi 2.
CAPITOLUL IV
Transportul deşeurilor nepericuloase
Art. 19. - Transportul deşeurilor nepericuloase se efectuează
pe baza formularului de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase, al cărui
model este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 20. - (1) Deşeurile
nepericuloase destinate eliminării se transportă de la expeditor la destinatar
şi se controlează pe baza formularului de încărcare-descărcare deşeuri
nepericuloase tipizat, cu regim special.
(2) Formularul de încărcare-descărcare deşeuri
nepericuloase se completează de către expeditor în 3 exemplare şi se păstrează
după cum urmează: un exemplar semnat şi ştampilat la expeditor, unul la
transportator, semnat, completat cu codul numeric personal al persoanei care
transportă deşeurile şi cu numărul de înmatriculare al
mijlocului de transport, iar ultimul se transmite destinatarului prin
intermediul transportatorului.
(3) După semnarea şi ştampilarea formularului de
încărcare-descărcare de către destinatar, acesta îl transmite expeditorului
prin fax sau prin poştă, cu confirmare de primire.
(4) Fiecare transport de deşeuri nepericuloase trebuie
să fie însoţit de un formular de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase.
(5) Formularul de încărcare-descărcare deşeuri
nepericuloase este înregistrat de către destinatar într-un registru securizat,
înseriat şi numerotat pe fiecare pagină.
Art. 21. -Transportul şi controlul deşeurilor
nepericuloase destinate operaţiilor de colectare/stocare temporară/tratare/
valorificare/eliminare se efectuează pe baza formularului de
încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase, completat şi semnat de către
expeditorul, transportatorul şi destinatarul deşeurilor nepericuloase.
Art. 22. - (1) Formularul de încărcare-descărcare în
baza căruia se realizează transportul şi controlul deşeurilor nepericuloase
destinate colectării/stocării temporare/tratării/ valorificării/eliminării se
păstrează astfel: o copie la expeditorul deşeurilor, o copie la destinatarul
acestora şi o copie la transportatorul deşeurilor.
(2) Expeditorul, destinatarul
şi transportatorul deşeurilor nepericuloase sunt obligaţi să prezinte
formularul de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase la solicitarea
organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra gestionării
deşeurilor.
Art. 23. - (1) Transportul
deşeurilor municipale, efectuat de către operatorii economici autorizaţi să
presteze serviciul de salubrizare în localităţi, nu intră sub incidenţa
prevederilor prezentei hotărâri.
(2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care
efectuează transportul propriilor deşeuri nepericuloase, cum ar fi deşeurile de
producţie şi deşeurile asimilabile celor municipale, trebuie să completeze
formularul de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase.
CAPITOLUL V
Transportul deşeurilor rezultate din activitatea
medicală
Art. 24. - (1) Gestionarea deşeurilor rezultate din
activităţile medicale se realizează în conformitate cu Normele tehnice privind
gestionarea deşeurilor rezultate din activităţile medicale şi Metodologia de culegere a datelor
pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţile
medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 219/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Nu se vor accepta la transport deşeurile ale căror
ambalaje nu sunt etichetate cu următoarele informaţii: datele de identificare
ale unităţii sanitare, secţia/laborator, cantitate şi data umplerii.
(3) Transportul deşeurilor periculoase rezultate din
activitatea medicală se face ţinându-se cont de următoarele:
a) toate vehiculele utilizate
pentru transportul deşeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală
sunt evaluate de Ministerul Sănătăţii Publice, prin institutele de sănătate
publică, pe baza unei metodologii ce va fi aprobată prin ordin al ministrului
sănătăţii publice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri. In interiorul vehiculelor, deşeurile periculoase rezultate
din activitatea medicală se transportă în containere din plastic cu capac, tip
europubelă, în poziţie verticală;
b) vehiculul utilizat pentru transportul deşeurilor
periculoase rezultate din activitatea medicală trebuie să îndeplinească
următoarele cerinţe :
(i) să fie destinat, amenajat special şi utilizat numai
pentru transportul deşeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală;
(ii) să fie autoutilitară sau autovehicul cu masa
totală maximă autorizată;
(ii) compartimentul destinat containerelor să fie
separat de cabina şoferului, să fie realizat din materiale uşor lavabile şi
rezistente la abur şi agenţi chimici folosiţi la curăţenie şi dezinfecţie;
(iv) să aibă în dotare containere din plastic cu capac,
tip europubelă, în care sunt depozitate deşeurile ambalate în timpul
transportului, în condiţii de siguranţă;
(v) să aibă dispozitive de fixare a containerelor în timpul transportului;
(vi) să conţină sisteme de asigurare împotriva
răspândirii deşeurilor periculoase în mediu în caz de accident;
(vii) să existe permanent o trusă sau un
minicompartiment ce conţine saci din plastic, echipament de protecţie,
echipamente de curăţenie, dezinfecţie, trusă de prim-ajutor;
(viii) să fie prevăzut cu trusă conform prevederilor
Acordului european privind transportul internaţional rutier al mărfurilor
periculoase (A.D.R.);
(ix) compartimentul destinat containerelor va fi prevăzut cu sisteme de răcire a aerului: aer condiţionat,
echipament frigorific;
(x) autovehiculul va fi marcat şi inscripţionat cu
datele de identificare ale societăţii transportatoare pe ambele părţi laterale,
activitatea prestată „Transport deşeuri periculoase rezultate din activitatea
medicală", pictograma „Pericol biologic" si marcaj A.D.R.;
c) operatorii economici care transportă deşeuri
periculoase rezultate din activitatea medicală, care la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri nu deţin referat tehnic pentru autovehiculul care
transportă deşeuri periculoase rezultate din activitatea medicală, au
obligativitatea de a-l solicita şi obţine în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri. In cazul în care referatul tehnic nu se obţine în
acest termen de 6 luni, se suspendă dreptul de a utiliza autovehiculul pentru
transportul deşeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală;
d) transportul deşeurilor periculoase de la unitatea
medicală în care acestea se produc şi care este expeditorul deşeurilor şi până la destinatarul deşeurilor,
reprezentat de instalaţia în care acestea sunt tratate sau eliminate, se
realizează cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri.
(4) Pentru toate cantităţile de deşeuri periculoase
rezultate din activitatea medicală, transportatorul - chiar dacă acesta este şi
destinatar - va respecta prevederile art. 1-17, precizând în formularele ale
căror modele sunt prezentate în anexele nr. 1 şi 2 cantitatea cumulată exact,
prin cântărire la expeditori, pe un transport dintr-o anumită zonă. Formularul
va conţine o anexă cu expeditorii şi cantităţile individuale.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 25. - (1) Incălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea civilă sau contravenţională, după caz.
(2) Următoarele fapte
constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) abandonarea deşeurilor pe traseu de către operatorii
de transport, nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (3), ale art. 6 alin.
(2), art. 11 alin. (2), art. 13, art. 14 alin. (1) si (2), art. 19 sau ale art.
24 alin. (1), (2), alin. (3) lit. a), b) şi'd), alin. (4), cu amendă de la
15.000 lei la 30.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 4, 7, 8, art. 14
alin. (3)-(5), art. 20 şi 21, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 9, 10, 12, art. 15
alin. (2), art. 18 alin. (3), art. 22 si ale art. 23 alin. (2), cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei;
d) transportul deşeurilor municipale efectuate de
operatori neautorizaţi pentru prestarea serviciului de salubrizare în
localităţi, cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei.
(3) In cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la
alin. (2) lit. a), se aplică pe lângă sancţiunea contravenţională principală şi
sancţiunea contravenţională complementară a confiscării mijlocului de transport
destinat sau folosit la săvârşirea faptei.
(4) Mijlocul de transport confiscat potrivit alin. (3)
se valorifică în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007
pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 274/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) In cazul în care se dispune măsura confiscării
mijlocului de transport, agentul constatator întreprinde măsurile necesare
pentru transportul deşeurilor către operatorii economici care deţin autorizaţie
de mediu conform legislaţiei în vigoare pentru activităţile de
tratare/valorificare/eliminare, toate cheltuielile fiind suportate de către
contravenient.
Art. 26. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevăzute la art. 25 se fac de către personalul împuternicit din cadrul
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile şi Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, alături de personalul împuternicit din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Transporturilor,
Ministerului Sănătăţii Publice sau Ministerului Economiei şi Finanţelor, după
caz, conform competenţelor instituţiilor nominalizate.
Art. 27. - (1) Contravenţiilor prevăzute la art. 25 le
sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute la art. 25,
agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal de constatare si sancţionare a contravenţiei.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 28. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 29. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 90
de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului, al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi al ministrului
economiei şi comerţului nr. 2/211/118/2004 pentru aprobarea Procedurii de
reglementare şi control al transportului deşeurilor pe teritoriul României,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 15 aprilie
2004, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
p. Ministrul sănătăţii publice,
Mircea Manuc,
secretar de stat
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Formular pentru aprobarea transportului deşeurilor
periculoase
nr. 1 |_|_|_|_|_|_|_|_|
- model -
I. Date privind
expeditorul/generatorul deşeurilor periculoase
Societatea........................................................................
Sediul................nr..............,
cod poştal..............., localitatea...............................
Persoana
responsabilă....................................................
Telefon...................fax.............e-mail.............................
Autorizaţie de mediu nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|
Data la care expiră autorizaţia de mediu |_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_|_|_|_|
II. Date privind
transportatorul deşeurilor periculoase
Societatea........................................................................
Sediul.............nr............, cod poştal...............,
localitatea...................................
Persoana
responsabilă.....................................................
Telefon....................fax.............e-mail..........................
Licenţa de transport mărfuri periculoase nr..........
Data la care expiră licenţa de transport mărfuri
periculoase...............................
Autorizaţie de mediu nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|
Data la care expiră autorizaţia de mediu |_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_|_|_|_|
Nr. de înmatriculare mijloc de
transport...............................
Delegat (nume, prenume,
funcţie).......................................................................
III. Date privind
destinatarul deşeurilor periculoase
Societatea........................................................................
Sediul................nr.............., cod
poştal..............., localitatea...............................
Persoana responsabilă....................................................
Telefon...................fax.............e-mail..........................
Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_|_|_|_|
1 Număr înscris de
agenţia judeţeană pentru protecţia mediului în a cărei rază teritorială se află
instalaţia de tratare/valorificare/eliminare.
IV. Date privind
amplasamentul instalaţiei de tratare/valorificare/eliminare
Denumirea.......................................................................
Sediul...........................nr.............., cod poştal..............., localitatea....................
Persoana
responsabilă....................................................
Telefon....................fax.............e-mail...........................
Autorizaţie de mediu nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|
Data la care expiră autorizaţia de mediu |_|_|_|_|_|_|_|_|
V. Aprobare pentru:
A. (i) un singur
transport |_|
(ii) mai multe
transporturi |_|
Data la care expiră
aprobarea |_|_|_|_|_|_|_|_|
B. (i)
colectare
|_|
(ii) stocare temporară |_|
(iii)
tratare
|_|
(iv)
valorificare
|_|
(v)
eliminare |_|
C. Operaţia de colectare/stocare
temporară/tratare/valorificare/eliminare nr................ (conform anexelor nr. IA, II Aşi,
respectiv, II B din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu
modificările şi completările ulterioare)
VI. Numărul total de
transporturi planificate:
VII. Cantitatea de deşeuri planificată a fi
transportată (în tone) |_|_|_|_|_|_|_|_|
VIII. Denumirea şi compoziţia chimică a deşeurilor:
- Denumirea deşeurilor (conform Hotărârii Guvernului
nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei
cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările
ulterioare) |_|_|_|_|_|_|_|_|
- Codul deşeurilor (conform Hotărârii Guvernului nr.
856/2002, cu completările ulterioare) |_|_|_|_|_|_|_|_|
- Conţinutul deşeurilor în:
1.
|
Arseniu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
2.
|
Plumb
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
3.
|
Cadmiu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
4.
|
Crom-VI
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
5.
|
Cupru
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
6.
|
Nichel
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
7.
|
Mercur
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
8.
|
Seleniu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
9.
|
Staniu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
10.
|
Stibiu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
11.
|
Taliu
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
12.
|
Telur
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
13.
|
Sulfuri
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
14.
|
Cloruri
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
15.
|
Fluoruri
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
16.
|
Bromuri
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
17.
|
Ioduri
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
18.
|
Nitriti
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
19.
|
Fenoli
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
20.
|
PCB/PCT
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
21.
|
Consum Chimic de Oxigen (CCO)
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
22.
|
Valoare pH
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
23.
|
Conductibilitate
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
S/cm
|
24.
|
Materiale lipofile greu volatile
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
mg/l
|
25.
|
Componenta extractibilă a substanţei de bază
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
26.
|
Materiale lipofile extractibile
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
27.
|
Pierderi la calcinare
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
28.
|
Componenta dizolvabilă în apă
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Greu %
|
29.
|
Conţinut de apă
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
%
|
30.
|
Rezistenta la forfecare
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
kN/m"
|
31.
|
Deformare axială
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
%
|
32.
|
Rezistenţa la presare uniaxială
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
kN/m"
|
33.
|
Punct de topire
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
°C
|
34.
|
Punct de inflamabilitate
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
°C
|
35.
|
Punct de condensare/domeniu de condens
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
°C
|
36.
|
Putere calorică
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
kJ/k
|
37.
|
Emisie de gaze prin reacţii ulterioare
a) în contact cu ambalajul
b) în contact cu aerul
c) în contact cu roca de sare
d) la temperatura de °C...............
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
38.
|
Menţionarea componentelor periculoase
a) ale deşeurilor
b) ale produselor rezultate din
valorificarea/eliminarea deşeurilor
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
|
Alţi parametri
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Alte menţiuni
|
valoare
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
dimensiune
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
NOTA: La completarea pct. 38-49
se au în vedere prevederile art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 856/2002, cu
completările ulterioare.
IX. Modalităţi de transport |_|_|_|_|_|_|_|_|
X. Tipuri de ambalare |_|_|_|_|_|_|_|_|
XI. Declaraţia
expeditorului/generatorului:
Declar pe propria răspundere că datele şi informaţiile
de mai sus sunt complete şi corecte. Declar, de asemenea, că îmi asum
obligaţiile contractuale stabilite conform legii.
Nume
......................................................
Semnătura/Ştampila
......................................................
Data
......................................................
XII. Acceptarea
transportului de către destinatar
Suntem de acord să preluăm deşeurile declarate.
Asigurăm că deşeurile vor fi
tratate/valorificate/eliminate în instalaţia noastră, conform legii.
Nume
......................................................
Semnătura/Ştampila
......................................................
Data
......................................................
XIII. Autorizarea
transportului deşeurilor de către agenţia judeţeană pentru protecţia mediului
în a cărei rază teritorială are loc colectarea/stocarea
temporară/tratarea/valorificarea/eliminarea deşeurilor.
Agenţia pentru Protecţia Mediului (judeţul) autorizează
Nume
......................................................
Condiţii specifice |_| nu |_|
da
Semnătura/Ştampila
......................................................
Data
......................................................
Dacă se impun condiţii specifice, acestea se trec pe
verso.
XIV. Autorizarea rutei de transport de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
Pentru transportul deşeurilor periculoase trebuie
utilizată următoarea rută:...................................
Dacă această rută nu poate fi utilizată din motive
obiective, va fi utilizată următoarea rută:
Nume
......................................................
Semnătura/Ştampila
......................................................
Data
......................................................
ANEXA Nr. 2
Formular de expediţie/ transport deşeuri periculoase
nr.1 |_|_|_|_|_|
- model -
Denumirea deşeurilor periculoase2
Cod deşeuri periculoase |_|_|_|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
Deşeuri periculoase < 1t/an
|_|
Deşeuri periculoase > 1t/an
|_|
|
Nr. formularului de aprobare al
transportului*)
|_|_|_|_|_|
|
Nr. de înregistrare al expeditorului
|_|_|_|_|_|
în calitate de:
Generator |_|
Operator economic care realizează
operaţia de:
Colectare |_|
Stocare temporară |_|
|
Nr. de înregistrare al transportatorului
|_|_|_|_|_|
In calitate de:
Nume delegat:
Nr. de înmatriculare mijloc
transport:
|
Nr. de înregistrare al destinatarului
|_|_|_|_|_|
In calitate de operator
economic care
realizează operaţia de:
Colectare |_|
Stocare temporară |_|
Tratare |_|
Valorificare |_|
Eliminare |_|
|
Cantitatea predată în tone
|_|_|_|_|_|
|
Cantitatea primită în tone |_|_|_|_|_|
|
Cantitatea recepţionată în tone
|_|_|_|_|_|
Cantitatea respinsă în tone
|_|_|_|_|_|
|
Data predării (zi, lună, an)
|_|_|_|_|_|
Denumirea societăţii, sediul, cod unic de
identificare
|_|_|_|_|_|
Semnătura şi ştampila
(asigurare pentru o declaraţie corectă)
...............................................................
|
Data predării (zi, lună, an)
|_|_|_|_|_|
Denumirea societăţii, sediul, cod unic de
identificare
|_|_|_|_|_|
Semnătura şi ştampila
(asigurare pentru transport regulamentar)
...............................................................
|
Data primirii (zi, lună, an)
|_|_|_|_|_|
Denumirea societăţii, sediul, cod unic
de identificare
|_|_|_|_|_|
Semnătura şi ştampila
(asigurare pentru preluare în vederea unei
colectări sau stocări temporare,tratare/
valorificare / eliminare conform
prevederilor legale)
........................................................
|
Tipul mijloacelor de transport:
Număr şi tip de ambalaje utilizate pentru transportul
deşeurilor periculoase:
Observaţii:
1 Număr înscris de
către agenţia judeţeană pentru protecţia mediului.
2 Conform Hotărârii
Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru
aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu
completările ulterioare.
*) Nu este necesară aprobare pentru cantităţi <
1t/an.
ANEXA Nr. 3
Formular de încărcare - descărcare deşeuri
nepericuloase
- model -
Serie
şi număr
|
Date de identificare
transportator
|
Data
|
Caracteristici deşeuri:
|
Cantitate
|
Date privind punctul de lucru*) unde se
efectuează
|
Observaţii
|
Date de identificare delegat şi nr.
înmatriculare mijloc de transport
Licenţa de transport mărfuri nepericuloase nr.
Data la care expiră licenţa de transport mărfuri nepericuloase
Semnătura
|
Incărcare
Descărcare
|
Categorii deşeuri
cod
Descriere
Destinat:
colectării |_|
stocării
temporare |_|
tratării |_|
valorificării |_|
eliminării |_|
|
tone
m3
|
ÎNCĂRCAREA
Date de identificare expeditor
Autorizaţie de mediu nr.
Data la care expiră autorizaţia de mediu
Semnătura şi ştampila
|
|
Date privind punctul de lucru unde se efectuează*)
DESCĂRCAREA
Date de identificare destinatar
Autorizaţie de mediu nr.
Data la care expiră autorizaţia de
mediu
Semnătura şi ştampila
|
*) Se va completa numai în
cazul în care încărcarea/descărcarea are loc la un punct de lucru care nu
reprezintă sediul social.