ORDIN Nr. 1900
din 26 februarie 2007
privind aprobarea
Regulamentului-cadru pentru organizarea examenului de promovare in clasa a
functionarilor publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior,care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta
durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 2 martie 2007
Având în vedere:
- prevederile art. 20 alin. (1) lit. d) şi ale art. 59 din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- prevederile art. 9 alin. (2) şi (3) din
Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a
altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii
privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici
în anul 2007,
în temeiul:
- art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
- art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul-cadru pentru organizarea examenului de promovare în clasă a
funcţionarilor publici încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii
inferior, care absolvă o formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă
durată în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXĂ
REGULAMENT-CADRU
pentru organizarea examenului de promovare în clasă
a funcţionarilor publici încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii
inferior, care absolvă o formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă
durată în
specialitatea în care îsi desfăşoară activitatea
SECŢIUNEA 1
Art. 1. - (1) La examenul de promovare în clasă a funcţionarilor publici pot
participa funcţionarii publici încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii
inferior, care au absolvit o formă de învăţământ superior de lungă sau de
scurtă durată în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Examenul de promovare în
clasă se organizează de către autoritatea sau instituţia publică în care îşi
desfăşoară activitatea funcţionarii publici, în condiţiile prezentului
regulament-cadru.
(3) Cu cel puţin 15 zile înainte de data organizării
examenului de promovare în clasă, conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice are obligaţia de a emite un act administrativ prin care se stabilesc:
a) componenţa comisiei de examen;
b) data susţinerii examenului;
c) bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor
în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici care participă la
examen.
(4) Compartimentul de resurse
umane are obligaţia să afişeze la sediul autorităţii sau instituţiei publice,
cu 15 zile înainte de data
organizării examenului de promovare în clasă, data, ora, locul desfăşurării şi
bibliografia examenului.
(5) In cazul în care, din
motive obiective, nu se pot respecta data şi ora desfăşurării examenului de
promovare în clasă, compartimentul de resurse umane are obligaţia de a afişa la
sediul autorităţii sau instituţiei publice modificările intervenite în desfăşurarea
acestuia.
Art. 2. - Funcţionarii publici
încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o
formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată în specialitatea în
care îşi desfăşoară activitatea, trebuie să prezinte diploma de absolvire sau,
după caz, adeverinţa care să ateste absolvirea unei forme de învăţământ
superior de lungă ori de scurtă durată, precum şi o cerere de înscriere la
examenul de promovare în clasă, în termen de 5 zile de la data afişării.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile membrilor şi secretarului comisiei de
examen
Art. 3. - (1) Examenul de
promovare în clasă constă în 3 etape, după cum urmează:
a) verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 1 alin. (1) şi la art. 2;
b) proba scrisă;
c) interviul.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a), comisia de examen va verifica îndeplinirea următoarelor
condiţi:
a) funcţionarul public să fi absolvit o formă de
învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată;
b) funcţionarul public să fi depus cererea de
înscriere la examenul de promovare în clasă, în termen de 5 zile de la data afişării.
(3) Pot participa la probele
prevăzute la alin. (1) lit. b)
şi c) funcţionarii publici admişi de comisia de examen, în condiţiile
prezentului regulament-cadru.
Art. 4. - (1) Probele prevăzute
la art. 3 alin. (1) lit. b) şi
c) se notează cu puncte de la 1 la 100.
(2) Proba scrisă constă în
redactarea unei lucrări sau în rezolvarea unor teste-grilă în prezenţa comisiei
de examen.
(3) Promovarea fiecărei probe
se face ca urmare a obţinerii punctajului minim de 50 de puncte. Promovarea probei scrise este obligatorie pentru
susţinerea interviului. Punctajul final necesar pentru promovarea examenului
este de minimum 100 de puncte
şi se obţine prin cumularea punctajului obţinut la fiecare dintre probele
prevăzute.
Art. 5. - (1) Comisia de examen
este formată din 3 funcţionari
publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publică de clasa I.
(2) Preşedintele comisiei de
examen este desemnat din rândul membrilor acesteia prin
actul administrativ de constituire a comisiei.
(3) Fiecare comisie de examen
are un secretar de comisie, funcţionar public în cadrul compartimentului de
resurse umane sau cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului, desemnat prin actul administativ de constituire a comisiei.
(4) Nu pot fi membri în
comisia de examen persoanele care au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin
până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi.
(5) Situaţia de incompatibilitate
poate fi sesizată de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului de
promovare în clasă sau de orice altă persoană interesată. In acest caz,
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, potrivit prevederilor
prezentului regulament-cadru, va constata situaţia de incompatibilitate şi va
lua măsuri de înlocuire, în termen de două zile de la data sesizării, a
membrului respectiv cu o altă persoană care îndeplineşte condiţiile cerute.
Art. 6. - Comisiile de examen
au următoarele atribuţii principale:
a) verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi la art. 2 şi afişează la sediu, cu menţiunea
„Admis" sau „Respins", lista funcţionarilor publici care pot
participa la examen, cu maximum 5 zile înainte de data organizării acestuia;
b) stabilesc subiectele pentru proba scrisă;
c) stabilesc planul interviului şi realizează
interviul;
d) notează fiecare probă a examenului;
e) transmit compartimentelor de resurse umane, prin
secretarul comisiei de examen, rezultatele examenului, pentru a fi comunicate
candidaţilor.
Art. 7. - Secretarul comisiei
de examen are următoarele atribuţii principale:
a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi
desfăşurare a examenului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
membrii comisiei de examen întreaga documentaţie privind activitatea specifică
a acesteia;
c) asigură transmiterea rezultatelor examenului
compartimentelor de resurse umane, pentru a fi comunicate candidaţilor;
d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a examenului.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de desfăşurare a examenului
Art. 8. - (1) Subiectele pentru
proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei afişate, astfel încât să
reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului, în concordanţă cu
specialitatea în care funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea, respectiv
cu studiile superioare absolvite.
(2) Comisia de examen
stabileşte două seturi de subiecte pentru proba scrisă şi punctajele ce vor fi
acordate pentru fiecare subiect, cu două ore înainte de începerea acestei
probe.
(3) Seturile de subiecte se
semnează de membrii şi de secretarul comisiei de examen.
(4) Durata probei scrise se
stabileşte de comisia de examen, în funcţie de gradul de dificultate şi
complexitate al subiectelor, dar nu poate depăşi 3 ore.
(5) Ieşirea din sală pe
durata desfăşurării examenului atrage eliminarea din examen, cu excepţia
situaţiilor de urgenţă, în care funcţionarii publici pot fi însoţiţi de unul
dintre membrii comisiei de examen sau de persoanele care asigură supravegherea.
(6) La ora stabilită pentru
începerea probei scrise comisia de examen prezintă candidatului seturile de
subiecte şi îl invită să extragă un plic cu subiectele de examen.
(7) In încăperea în care are
loc examenul, pe toată perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor
prealabile şi a celor ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este
permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare ori a telefoanelor
mobile sau a altor mijloace de comunicare la distanţă. Nerespectarea acestor
dispoziţii atrage eliminarea candidatului din proba de examen.
Art. 9. - (1) Interviul se susţine,
de regulă, în aceeaşi zi, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data susţinerii probei scrise.
(2) Fiecare membru al
comisiei de examen poate adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa
întrebări referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea
sindicală, religie, etnie, sex, stare materială şi origine socială.
(3) Intrebările şi
răspunsurile la interviu se consemnează în anexa la procesul-verbal întocmit de
secretarul comisiei de examen, semnată de membrii comisiei şi de candidat.
Art. 10. - (1) La finalizarea
examenului de promovare în clasă se întocmeşte un proces-verbal care conţine
modul de desfăşurare a celor două probe şi rezultatele obţinute de candidaţi,
semnat de membrii şi de secretarul comisiei de examen.
(2) Candidatul are acces, la solicitarea
sa, la lucrarea individuală redactată în cadrul probei scrise a examenului.
SECŢIUNEA a 4-a
Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor
Art. 11. - (1) Notarea probei
scrise şi a interviului se face, de regulă, în termen
de 24 de ore, dar nu mai târziu de 3 zile de la data
susţinerii probelor.
(2) Acordarea punctajului
pentru fiecare probă se face pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate
de fiecare membru al comisiei de examen.
(3) Se consideră admis la examenul
de promovare în clasă funcţionarul public care a obţinut punctajul minim
necesar promovării.
(4) Punctajele obţinute cu
menţiunea „Admis" sau „Respins" se comunică candidaţilor prin afişare
la sediul autorităţii sau instituţiei organizatoare a examenului de promovare
în clasă, în termen de 3 zile
de la susţinerea interviului.
Art. 12. - Funcţionarul public
nemulţumit de rezultatul examenului de promovare în clasă se poate adresa
instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 13. - Funcţionarii publici
declaraţi respinşi se pot prezenta la următorul examen de promovare în clasă
organizat de autoritatea sau instituţia publică.
Art. 14. - (1) Promovarea
funcţionarilor publici care au fost admişi la examenul de promovare se face
prin transformarea postului pe
care sunt încadraţi într-un post de nivel superior, corespunzător studiilor
absolvite, conform prevederilor art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007.
(2) In vederea transformării
postului în condiţiile alin. (1), autoritatea sau instituţia publică are obligaţia să transmită
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici:
a) solicitarea de transformare a postului, cu
indicarea denumirii, a clasei şi a gradului profesional al funcţiei publice
deţinute de funcţionarul public şi al funcţiei publice pe care urmează a fi
promovat, precum şi salariul stabilit potrivit art. 9
alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007;
b) o copie a diplomei de absolvire sau, după caz, o
adeverinţă care să ateste absolvirea unei forme de învăţământ superior de lungă
sau de scurtă durată de către funcţionarul public;
c) procesul-verbal final al examenului de promovare
în clasă a funcţionarului public, în original.
(3) După primirea avizului de
transformare a posturilor, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are
obligaţia de a emite, în termen de 5 zile lucrătoare, actul administrativ de numire în funcţia publică,
cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007.