ORDIN Nr. 1932
din 18 decembrie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea examenului de promovare în
clasa a functionarilor publici
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 6 ianuarie 2010
Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1) lit. b)
şi d), ale art. 24 şi ale art. 68 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 146 din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru
aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor
publici, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 21 alin. (2) teza a II-a
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
a Funcţionarilor Publici, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea examenului de promovare în clasă a funcţionarilor publici,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici nr. 10.280/2008 privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru
organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în clasă a funcţionarilor
publici încadraţi pe funcţii publice cu nivel de studii inferior, care absolvă
o formă de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată în specialitatea
în care îşi desfăşoară activitatea, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 698 din 14 octombrie 2008.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Andras Zsolt Szakal
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de
promovare în clasă a funcţionarilor publici
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In cazul absolvirii unei forme de
învăţământ superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau
considerată de autoritatea ori instituţia publică ca fiind utilă pentru
desfăşurarea activităţii, funcţionarii publici încadraţi în funcţii publice cu
nivel de studii inferior care doresc să promoveze în clasă prezintă
compartimentelor de resurse umane, în vederea aprobării de către conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice, o cerere de înscriere la examenul de
promovare în clasă, însoţită de diploma de licenţă, respectiv diploma de
absolvire sau, după caz, adeverinţa care să ateste absolvirea studiilor.
(2) După primirea documentelor prevăzute la alin. (1),
la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, prin compartimentele de
resurse umane, se analizează dacă studiile absolvite sunt în specialitatea în
care funcţionarii publici îşi desfăşoară activitatea sau dacă sunt utile pentru
desfăşurarea activităţii.
(3) Cererea de înscriere la examenul de promovare în
clasă se aprobă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, pe
baza propunerii compartimentului de resurse umane, formulată ulterior analizei
în condiţiile prevăzute la alin. (2).
Art. 2. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice au
obligaţia să organizeze examenul de promovare în clasă pentru funcţionarii
publici cărora le-au fost aprobate cererile de înscriere în condiţiile
prevăzute la art. 1 alin. (1), luând în considerare şi prevederile art. 107
alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La examenul de promovare în clasă a funcţionarilor
publici pot participa funcţionarii publici încadraţi în funcţii publice cu
nivel de studii inferior, care au absolvit o formă de învăţământ superior şi
cărora le-au fost aprobate cererile de înscriere la examen.
(3) Examenul de promovare în clasă se organizează de
către autoritatea sau instituţia publică în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionarii publici, în condiţiile prezentului regulament.
(4) Cu cel puţin 15 zile înainte de data organizării
examenului de promovare în clasă, conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice are obligaţia de a emite un act administrativ prin care se stabilesc:
a) componenţa comisiei de examen, precum şi persoana
care asigură secretariatul;
b) data susţinerii examenului;
c) bibliografia, pe baza propunerilor compartimentelor
în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici care participă la
examen.
(5) Compartimentul de resurse umane are obligaţia să
afişeze la sediul autorităţii sau instituţiei publice, cu 15 zile înainte de
data organizării examenului de promovare în clasă, data, ora, locul
desfăşurării şi bibliografia examenului.
(6) In cazul în care, din motive obiective, nu se pot
respecta data şi ora desfăşurării examenului de promovare în clasă,
compartimentul de resurse umane are obligaţia de a afişa la sediul autorităţii
sau instituţiei publice modificările intervenite în desfăşurarea acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile membrilor şi ale secretarului
comisiei de examen
Art. 3. - (1) Examenul de promovare în clasă constă în
3 etape, după cum urmează:
a) verificarea existenţei cererii de înscriere la
examenul de promovare în clasă aprobate de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (3);
b) proba scrisă;
c) interviul.
(2) Pot participa la probele prevăzute la alin. (1)
lit. b) şi c) funcţionarii publici admişi de comisia de examen, pe baza
verificării în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. a).
Art. 4. - (1) Probele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit.
b) şi c) se notează cu puncte de la 1 la 100.
(2) Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări în
prezenţa comisiei de examen.
(3) Promovarea fiecărei probe se face ca urmare a
obţinerii punctajului minim de 50 de puncte. Promovarea probei scrise este
obligatorie pentru susţinerea interviului.
(4) Punctajul final necesar pentru promovarea
examenului este de minimum 100 de puncte şi se obţine prin cumularea
punctajului obţinut la fiecare dintre probele prevăzute.
Art. 5. - (1) Comisia de examen este formată din 3
funcţionari publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publică de
clasa I.
(2) Preşedintele comisiei de examen este desemnat din
rândul membrilor acesteia prin actul administrativ de constituire a comisiei.
(3) Fiecare comisie de examen are un secretar de
comisie, de regulă funcţionar public în cadrul compartimentului de resurse
umane sau cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului, desemnat
prin actul administrativ de constituire a comisiei.
(4) Nu pot fi membri în comisia de examen persoanele
care au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea
inclusiv cu oricare dintre candidaţi.
(5) Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizată de
persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice organizatoare a examenului de promovare în clasă sau de
orice altă persoană interesată. In acest caz, conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice, potrivit prevederilor prezentului regulament, va constata
situaţia de incompatibilitate şi va lua măsuri de înlocuire, în termen de două
zile de la data sesizării, a membrului respectiv cu o altă persoană care
îndeplineşte condiţiile cerute.
Art. 6. - Comisia de examen are următoarele atribuţii
principale:
a) verifică existenţa cererii de înscriere la examenul
de promovare în clasă, aprobată de către conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice, şi transmite spre afişare secretarului comisiei lista
funcţionarilor publici care pot participa la examen, cu maximum 5 zile înainte
de data organizării acestuia;
b) stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
c) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
d) notează fiecare probă a examenului;
e) transmite compartimentelor de resurse umane, prin
secretarul comisiei de examen, rezultatele examenului, pentru a fi comunicate
candidaţilor.
Art. 7. - Secretarul comisiei de examen are următoarele
atribuţii principale:
a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi
desfăşurare a examenului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
membrii comisiei de examen întreaga documentaţie privind activitatea specifică
a acesteia;
c) asigură transmiterea rezultatelor examenului
compartimentelor de resurse umane, pentru a fi comunicate candidaţilor;
d) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a examenului.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de desfăşurare a examenului de
promovare în clasă a funcţionarilor publici
Art. 8. - (1) Subiectele pentru proba scrisă se
stabilesc pe baza bibliografiei afişate, astfel încât să reflecte capacitatea
de analiză şi sinteză a candidatului.
(2) Comisia de examen stabileşte două seturi de
subiecte pentru proba scrisă şi punctajele ce vor fi acordate pentru fiecare
subiect, cu două ore înainte de începerea acestei probe.
(3) Seturile de subiecte se semnează de membrii şi de
secretarul comisiei de examen.
(4) Durata probei scrise se stabileşte de comisia de
examen, în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar
nu poate depăşi 3 ore.
(5) Ieşirea din sală pe durata desfăşurării examenului
atrage eliminarea din examen, cu excepţia situaţiilor de urgenţă, în care
funcţionarii publici pot fi însoţiţi de unul dintre membrii comisiei de examen
sau de secretarul comisiei.
(6) La ora stabilită pentru începerea probei scrise
comisia de examen prezintă candidatului seturile de subiecte şi îl invită să
extragă un plic cu subiectele de examen.
(7) In încăperea în care are loc examenul, pe toată
perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor
ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau
folosirea vreunei surse de consultare ori a telefoanelor mobile sau a altor
mijloace de comunicare la distanţă. Nerespectarea acestor dispoziţii atrage
eliminarea candidatului din proba de examen.
Art. 9. - (1) Interviul se susţine, de regulă, în
aceeaşi zi, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data susţinerii probei
scrise.
(2) Fiecare membru al comisiei de examen poate adresa
întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări referitoare la opiniile
politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, sex, starea
materială şi originea socială.
(3) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
consemnează în anexa la raportul final întocmit de secretarul comisiei de
examen, semnată de membrii comisiei şi de candidat.
Art. 10. - (1) La finalizarea examenului de promovare
în clasă se întocmeşte un raport final care conţine modul de desfăşurare a
probelor şi rezultatele obţinute de candidaţi, semnat de membrii şi de
secretarul comisiei de examen.
(2) Candidatul are acces, la solicitarea sa, la
lucrarea individuală redactată în cadrul probei scrise a examenului.
SECŢIUNEA a 4-a
Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor
Art. 11. - (1) Notarea probei scrise şi a interviului
se face, de regulă, în termen de 24 de ore, dar nu mai târziu de 3 zile de la
data susţinerii probei.
(2) Acordarea punctajului pentru fiecare probă se face
pe baza mediei aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei
de examen.
(3) Se consideră admis la examenul de promovare în
clasă funcţionarul public care a obţinut punctajul minim necesar promovării.
(4) Punctajele finale cu menţiunea „Admis" sau
„Respins" se aduc la cunoştinţa candidaţilor prin afişare la sediul
autorităţii sau instituţiei organizatoare a examenului de promovare în clasă,
în termen de 3 zile de la susţinerea interviului.
Art. 12. - Funcţionarul public nemulţumit de rezultatul
examenului de promovare în clasă se poate adresa instanţei de contencios
administrativ, în condiţiile legii.
Art. 13. - Funcţionarii publici declaraţi respinşi se
pot prezenta la următorul examen de promovare în clasă organizat de autoritatea
sau instituţia publică.
SECŢIUNEA a 5-a
Promovarea în clasă a funcţionarilor publici
Art. 14. - (1) Promovarea funcţionarilor publici care
au fost admişi la examenul de promovare în clasă se face prin transformarea
postului pe care sunt încadraţi într-o funcţie publică de execuţie de grad
profesional asistent sau, după caz, principal, din clasa corespunzătoare
studiilor absolvite, cu stabilirea salariului în condiţiile prevăzute de
legislaţia privind salarizarea unitară a personalului din administraţia
publică.
(2) In aplicarea prevederilor art. 68 alin. (3) din
Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
transformarea postului în condiţiile prevăzute la alin. (1) nu se poate face
într-o funcţie publică de auditor sau de consilier juridic.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), autoritatea
sau instituţia publică are obligaţia să solicite Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici avizul privind funcţiile publice, în condiţiile
prevăzute la art. 107 alin. (1) lit. b) şi alin. (2)-(4) din Legea nr.
188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza
următoarelor documente:
a) solicitarea privind avizul de funcţii publice, cu
indicarea temeiului legal prevăzut de art. 107 din Legea nr. 188/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) proiectul actului administrativ pentru aprobarea
structurii de funcţii publice;
c) referatul de aprobare al actului administrativ
prevăzut la lit. b), care trebuie să cuprindă motivarea în fapt şi în drept a
modificării intervenite în structura de funcţii publice, cu identificarea
denumirii, a clasei şi a gradului profesional ale funcţiei publice deţinute de
funcţionarul public şi ale funcţiei publice pe care urmează a fi promovat,
precum şi salariul stabilit potrivit legislaţiei privind salarizarea unitară a
personalului plătit din fonduri publice;
d) raportul final al examenului de promovare în clasă
a funcţionarului public, în original;
e) alte documente necesare în această situaţie,
stabilite prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici privind stabilirea listei documentelor necesare obţinerii avizului
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum şi a modalităţii de
transmitere a acestora de către autorităţile şi instituţiile publice.
(4) In cazul în care autoritatea sau instituţia publică
solicită şi alte modificări decât cele prevăzute la alin. (1) în structura de
funcţii publice, solicitarea avizului privind funcţiile publice se face prin
indicarea expresă a situaţiilor prevăzute la art. 107 din Legea nr. 188/1999, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici acordă
avizul privind funcţiile publice în condiţiile prevăzute la art. 107 din Legea
nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) După primirea avizului privind funcţiile
publice, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are obligaţia de a
emite, în termen de 5 zile lucrătoare, actul administrativ de numire în funcţia
publică, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 6-a
Dispoziţii finale
Art. 15. - Examenele de promovare în clasă pentru care
a fost demarată procedura de organizare şi desfăşurare la data intrării în
vigoare a prezentului regulament se finalizează potrivit dispoziţiilor în
vigoare la data demarării procedurii.