DECIZIE Nr. 234 din 20 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care
au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din
Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 11 aprilie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea
unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"TIM PRESS" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 2.185/1998 al Curtii
de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 23 noiembrie 1999 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 7 decembrie 1999 si
apoi pentru data de 20 decembrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 decembrie 1998 Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind
restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale din Romania, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 8 iulie 1998, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "TIM PRESS"- S.A. din Timisoara intr-o cauza civila avand
ca obiect solutionarea contestatiei in anulare formulate de Societatea
Comerciala "Casa Maghiara" - S.A. din Timisoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
reglementarile cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998
contravin atat normelor constitutionale, cat si principiilor fundamentale ale
statului de drept, deoarece se incalca dispozitiile art. 114 alin. (4), ale
art. 41 alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, precum si
cele care reglementeaza "Autoritatea judecatoreasca", cuprinse in
titlul III capitolul VI sectiunea 1 din Constitutie. Astfel, se arata ca, desi,
conform art. 114 alin. (4) din Constitutie, ordonantele de urgenta pot fi
adoptate de Guvern numai in cazuri exceptionale, la data de 7 iulie 1998, cand
Ordonanta de urgenta nr. 13/1998 a fost emisa, "nu a existat o situatie
obiectiva exceptionala care sa justifice interventia Guvernului in sfera de
competenta a legislativului" si nici "nu a existat necesitatea unei
masuri cu caracter de urgenta care sa reclame inlaturarea sau evitarea
riscurilor determinate de situatia exceptionala", conditii care, in opinia
autorului exceptiei, trebuie indeplinite cumulativ.
In legatura cu incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2), precum si
ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, care prevad garantarea dreptului de
proprietate, ocrotirea si inviolabilitatea proprietatii, autorul exceptiei
sustine ca imobilul situat in Bd Revolutiei 1989 nr. 8 din Timisoara, prevazut
la pct. 11 din anexa la ordonanta de urgenta, cuprinzand imobilele care vor fi
restituite, constituie obiect al dreptului de proprietate privata a Societatii
Comerciale "TIM PRESS" - S.A. din Timisoara, societate comerciala cu
capital mixt, de stat si privat, avand ca actionari Administratia presei
locale, precum si un numar de 61 de persoane fizice. In aceste conditii se
considera ca numai prin incalcarea dispozitiilor constitutionale s-a dispus, prin
ordonanta de urgenta criticata, restituirea catre Casa Maghiara din Timisoara a
imobilului care apartine in mod legal Societatii Comerciale "TIM
PRESS" - S.A. din Timisoara, fiind inclus in capitalul social al acesteia
cu titlu de aport in natura, conform actelor constitutive ale societatii. In
acelasi timp se sustine ca art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/1998, care prevede ca imobilele prevazute in anexa se restituie titularilor
sau succesorilor acestora, anuleaza efectele unei hotarari judecatoresti -
Decizia civila nr. 480/1998 a Curtii de Apel Alba Iulia - care a stabilit in
mod irevocabil inexistenta unei succesiuni in drepturi a Societatii Comerciale
"Casa Maghiara" - S.A., societate comerciala constituita prin
Sentinta civila nr. 1.568/1994 a Judecatoriei Timisoara, fata de fosta
Societate anonima "Casa Maghiara". Astfel, in opinia autorului
exceptiei, este evident ca Guvernul nu mai putea sa dispuna, prin Ordonanta de
urgenta nr. 13/1998, restituirea imobilului situat in Bd Revolutiei 1989 nr. 8
din Timisoara.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala "TIM PRESS" -
S.A. din Timisoara, a apreciat ca aceasta este intemeiata, deoarece prevederile
Ordonantei de urgenta nr. 13/1998 incalca dispozitiile art. 114 alin. (4) din
Constitutie, intrucat, pe de o parte, nu s-a invocat existenta unui caz
exceptional, care sa justifice adoptarea ordonantei de urgenta, iar pe de alta
parte, nu s-a indeplinit conditia, prevazuta de Constitutie, de a se convoca
Parlamentul care se afla in vacanta. Totodata instanta judecatoreasca a retinut
si incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, care
prevad ocrotirea si garantarea dreptului de proprietate privata indiferent de
titular, precum si ale art. 135 alin. (6), conform carora proprietatea este, in
conditiile legii, inviolabila, avand in vedere ca la data adoptarii ordonantei
imobilul in litigiu "era deja in proprietatea Societatii Comerciale
"TIM PRESS" - S.A. in baza unei hotarari judecatoresti
irevocabile".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata nu este intemeiata, deoarece Ordonanta de
urgenta nr. 13/1998 "a fost emisa la data de 7 iulie 1998, cand
Parlamentul se afla in sesiune extraordinara, iar promovarea acestei ordonante
de urgenta a fost motivata in nota de fundamentare, in care au fost prezentate
circumstantele ce au impus adoptarea solutiei imediate pentru rezolvarea unor
situatii ce aduceau unele atingeri interesului public". Se precizeaza
totodata ca prin Decizia nr. 65/1995 Curtea Constitutionala a statuat ca
"motivele care legitimeaza constitutional adoptarea ordonantei de urgenta
se prezinta explicit in nota de fundamentare a proiectului si nu in textul
actului normativ adoptat". Referitor la incalcarea dispozitiilor art. 41
alin. (1) si (2), precum si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, care
garanteaza dreptul de proprietate privata si asigura ocrotirea egala a
proprietatii, indiferent de titular, Guvernul apreciaza ca prin ordonanta de
urgenta s-a dispus restituirea imobilelor prevazute in anexa "numai in
masura in care comisia instituita la nivel guvernamental va stabili succesorii
din cadrul comunitatilor care vor redobandi dreptul de proprietate asupra
imobilelor prevazute in anexa, pe baza de acte doveditoare". De asemenea
se arata ca "din redactarea anexei care se refera la imobilele ce vor fi
restituite, se poate constata ca, pentru imobilul ce figureaza la pozitia 11,
nu este prevazuta Societatea Comerciala <<Casa Maghiara>> - S.A.
Timisoara". De altfel, se precizeaza de catre Guvern, referitor la
imobilul in discutie, "comisia constituita in temeiul art. 2 din
ordonanta, avand in vedere lipsa documentelor care sa ateste ca pentru
Societatea anonima <<Casa Maghiara>> exista succesoare legala, nu a
luat nici o decizie". Pe de alta parte, se sustine ca, potrivit ordonantei
de urgenta criticate, comisia instituita in temeiul acesteia "nu este
investita cu sarcini ce privesc reconstituirea titlurilor de proprietate",
ea neavand nici posibilitatea de a lua decizii cu privire la imobilele pentru
care nu exista titlu de proprietate ori daca acest titlu este contestat,
"intrucat aceasta comisie nu se poate substitui instantei de
judecata".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au
apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din
Romania. Potrivit art. 1 din ordonanta de urgenta, "Cladirile, impreuna cu
terenul aferent, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta
ordonanta de urgenta, care au apartinut comunitatilor (organizatii, culte
religioase) cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania si au
fost trecute dupa anul 1940 in patrimoniul statului roman prin masuri de
constrangere, confiscare, nationalizare sau manevre dolosive, se restituie
titularilor sau succesorilor acestora". Intre cele 17 imobile prevazute in
anexa la ordonanta de urgenta se afla, la pozitia 11, imobilul situat in Bd
Revolutiei 1989 nr. 8 din Timisoara, cu indicarea urmatoarelor mentiuni:
titular al dreptului de proprietate - Societatea Comerciala "TIM
PRESS" - S.A. din Timisoara; destinatie initiala - Casa Maghiara din
Timisoara; folosinta actuala - sediul redactiei "Renasterea Banateana";
temei juridic al trecerii imobilului in proprietatea statului - Decretul nr.
218/1960, Decretul nr. 712/1966 si Legea nr. 15/1990; solicitant al restituirii
- comunitatea maghiara din Romania.
In sustinerea exceptiei ridicate autorul acesteia a invocat trei motive de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/1998, dupa cum urmeaza:
- Guvernul a recurs la procedeul de a emite ordonanta de urgenta, desi nu a
existat o situatie obiectiva exceptionala care sa justifice interventia sa in
sfera de competenta a legislativului si "nu a existat necesitatea unei
masuri cu caracter de urgenta care sa reclame inlaturarea sau evitarea
riscurilor determinate de situatia exceptionala". In opinia autorului
exceptiei au fost incalcate astfel dispozitiile art. 114 alin. (4) din
Constitutie, conform carora: "In cazuri exceptionale, Guvernul poate
adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor
spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se
convoaca in mod obligatoriu."
- Un al doilea motiv de neconstitutionalitate a ordonantei de urgenta
criticate se refera la incalcarea dreptului de proprietate privata al
Societatii Comerciale "TIM PRESS" - S.A. din Timisoara, societate
comerciala cu capital mixt, de stat si privat, asupra imobilului a carui
restituire s-a dispus, contrar prevederilor art. 41 alin. (1) si (2), precum si
ale art. 135 alin. (6) din Constitutie. Textele art. 41 alin. (1) si (2) din
Constitutie au urmatorul continut: "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular [...]." In ceea ce priveste textul art. 135 alin. (6) din
Constitutie, acesta prevede: "Proprietatea privata este, in conditiile
legii, inviolabila."
- Cel de al treilea motiv invocat in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate consta in incalcarea, prin prevederile ordonantei de
urgenta criticate, a dispozitiilor cuprinse in titlul III capitolul VI
sectiunea 1 din Constitutie, referitoare la "Autoritatea
judecatoreasca", intrucat Guvernul nu a tinut seama ca, prin Decizia
civila nr. 480/1998, pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia in Dosarul nr.
680/1998, s-a stabilit in mod irevocabil inexistenta unei succesiuni in
drepturi a Societatii Comerciale "Casa Maghiara" - S.A. si a fostei
Societati anonime "Casa Maghiara".
Examinand prevederile ordonantei de urgenta a carei neconstitutionalitate
se invoca, prin raportarea lor la dispozitiile constitutionale mentionate,
Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
1. Critica de neconstitutionalitate care se intemeiaza pe incalcarea
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie nu este fondata.
Astfel cum rezulta din nota de fundamentare care insoteste Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13 din 7 iulie 1998, existenta "cazului
exceptional", de care textul constitutional conditioneaza posibilitatea
Guvernului de a recurge la aceasta modalitate de delegare legislativa, este
justificata prin nenumaratele demersuri ale unor persoane, facute dupa caderea
regimului comunist, in vederea restituirii bunurilor imobile confiscate sau
nationalizate dupa anul 1940 de regimurile totalitare, precum si prin
"obligatiile asumate de Romania, intre care se numara si restituirea
bunurilor comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale",
stipulate si in "rapoartele organismelor internationale". In nota de
fundamentare se mai arata: "Totodata, pana la reglementarea generala a
situatiei prin lege, asa cum acest lucru a fost afirmat si in cadrul lucrarilor
sesiunii de primavara a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Guvernul
si-a propus sa restituie cateva cladiri cu valoare simbolica, asa cum s-a
procedat si cu unele imobile apartinand comunitatii evreiesti, prin Legea nr.
140/1997 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
21/1997."
Curtea Constitutionala constata ca elementele cuprinse in nota de fundamentare
a ordonantei, coroborate cu faptul notoriu al intarzierii masurilor reparatorii
pentru imobilele preluate abuziv de regimul dictaturii comuniste, sunt de
natura sa justifice emiterea acestei ordonante de urgenta, in conditiile
prevazute la art. 114 alin. (4) teza intai din Constitutie.
Referitor la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, Curtea
Constitutionala retine ca din comunicarile trimise de Camera Deputatilor si de
Senat rezulta ca ordonanta de urgenta a fost depusa de Guvern la cele doua
Camere ale Parlamentului la 7 si, respectiv, la 8 iulie 1998. In acelasi timp,
din cuprinsul documentului care consemneaza punctul de vedere al Guvernului
asupra exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca in acea perioada
Parlamentul se afla in sesiune extraordinara. In consecinta, nu se confirma
incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) teza finala din Constitutie.
2. In legatura cu critica de neconstitutionalitate fondata pe incalcarea
dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, care consacra
garantarea dreptului de proprietate si ocrotirea in mod egal de lege a
proprietatii private, indiferent de titular, precum si pe incalcarea
dispozitiilor art. 135 alin. (6) din Constitutie, care prevad inviolabilitatea
proprietatii private, Curtea Constitutionala constata ca aceasta critica este
intemeiata, pentru urmatoarele considerente:
Prin Ordonanta de urgenta nr. 13/1998 Guvernul a dispus restituirea catre
fostii proprietari - diferite comunitati ale cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale din Romania - a imobilelor prevazute in anexa care face parte
integranta din ordonanta. Cele mai multe dintre imobilele prevazute la cele 17
pozitii din anexa la ordonanta apartineau, conform precizarilor pe care aceasta
le cuprinde, statului sau unor autoritati publice centrale sau locale. Dintre
cele 6 imobile restituite comunitatii maghiare din Romania, imobilul prevazut
la pozitia 11 din anexa la ordonanta, situat in Bd Revolutiei 1989 nr. 8 din
Timisoara, are ca titular actual al dreptului de proprietate Societatea
Comerciala "TIM PRESS" - S.A. Potrivit consemnarilor cuprinse in
coloana 6 din anexa la ordonanta, la pozitia 11 sunt indicate ca "acte in
baza carora imobilul a trecut in proprietatea statului" decretele nr.
218/1960 si nr. 712/1966, precum si Legea nr. 15/1990.
Astfel cum este cunoscut, prin efectul Decretului nr. 218/1960 pentru
modificarea Decretului nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva si al
Decretului nr. 712/1966 cu privire la bunurile ce se incadreaza in prevederile
art. III din Decretul nr. 218/1960, s-a intentionat sa se creeze o aparenta de
legalitate pentru abuzurile comise in dauna proprietatii private, stabilindu-se
ca au devenit proprietatea statului bunurile intrate in posesia acestuia
inainte de publicarea Decretului nr. 218/1960, fie fara nici un titlu, fie in
cadrul procedurii prevazute de Decretul nr. 111/1951 privind reglementarea
situatiei bunurilor de orice fel supuse confiscarii, confiscate, fara
mostenitori sau fara stapan, precum si a unor bunuri care nu mai folosesc
institutiilor bugetare.
In ceea ce priveste Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, lege mentionata,
de asemenea, in anexa la ordonanta de urgenta, ca temei al proprietatii
statului, Curtea Constitutionala observa ca aceasta lege nu reprezinta, in
realitate, prin prevederile sale, actul juridic in baza caruia imobilul a
trecut in proprietatea statului, ci constituie actul normativ in baza caruia
societatile comerciale, care au luat fiinta prin transformarea fostelor unitati
economice de stat, au devenit proprietare asupra bunurilor aflate in
patrimoniul lor, astfel cum prevad dispozitiile art. 20 alin. 2 din lege.
Potrivit acestui text "Bunurile din patrimoniul societatilor comerciale
sunt proprietatea acestora, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu". De
altfel acest text legal a fost supus controlului de constitutionalitate in mai
multe randuri, Curtea stabilind ca nu contravine prevederilor Constitutiei. In
acest sens sunt, de exemplu, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din
7 septembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
232 din 27 septembrie 1993, prin care s-a stabilit ca "bunurile regiilor
autonome si ale societatilor comerciale nu constituie proprietate de stat, ci
proprietate privata, chiar daca statul detine la societatile comerciale
majoritatea capitalului social", Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 8 iulie 1996,
si Decizia nr. 9 din 22 ianuarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 141 din 7 iulie 1997. De asemenea, prin Decizia nr. 18
din 14 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343
din 12 decembrie 1994, Curtea Constitutionala a stabilit ca "bunurile
regiilor autonome si ale societatilor comerciale nu constituie proprietate de
stat, ci proprietate privata, deoarece, potrivit art. 5 si art. 20 alin. 2 din
Legea nr. 15/1990, titularul dreptului de proprietate este regia autonoma sau
societatea comerciala. Statul este un simplu actionar care detine o cota-parte
din capitalul social ce nu se confunda cu patrimoniul persoanei juridice
[...]".
Prin urmare, imprejurarea ca Societatea Comerciala "TIM PRESS" -
S.A. din Timisoara are ca actionari, alaturi de persoane fizice, si statul nu
atrage nici o consecinta in ceea ce priveste titularul dreptului de proprietate
si forma de proprietate asupra imobilului respectiv. In aceste conditii rezulta
ca imobilul situat in Bd Revolutiei 1989 nr. 8 din Timisoara, facand parte din
patrimoniul Societatii Comerciale "TIM PRESS" - S.A., constituie
proprietatea privata a acestei societati comerciale si beneficiaza de protectia
proprietatii private, instituita prin art. 41 alin. (1) si (2), precum si prin
art. 135 alin. (6) din Constitutie.
De aceea Guvernul nu poate sa dispuna prin ordonanta de urgenta de acest
bun care nu se mai afla in proprietatea statului.
Curtea Constitutionala retine totodata ca, in conformitate cu regimul
constitutional al dreptului de proprietate, nationalizarea este inadmisibila.
Trecerea silita in proprietatea statului a unor bunuri proprietate privata se
poate realiza prin expropriere, in conditiile prevazute la art. 41 alin. (3) si
(5) din Constitutie, sau prin confiscare, in cazul bunurilor destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, in conditiile
prevazute la alin. (8) al aceluiasi articol. Aceste dispozitii constitutionale
constituie garantii ale dreptului de proprietate privata, care nu pot fi
eludate prin procedeul utilizarii ordonantei de urgenta, chiar daca, asa cum
este evident, nu se poate pune in discutie dreptul comunitatii maghiare din
Romania la repararea nedreptatii care i s-a facut prin trecerea abuziva in
proprietatea statului, in timpul regimului comunist, a imobilului in litigiu.
Intr-un stat de drept, conform art. 1 alin. (3) din Constitutie, repararea
unui act injust nu se poate realiza decat prin recurgerea la procedee legale,
care sa nu contravina dispozitiilor constitutionale si obligatiilor ce decurg
din tratatele si documentele internationale pe care statul roman si le-a asumat
si a caror respectare este obligatorie, conform dispozitiilor art. 11 si 20 din
Constitutie. In acest sens Curtea constata incidenta prevederilor art. 17 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care, dupa ce proclama ca
"Orice persoana are dreptul la proprietate atat singura, cat si in
asociatie cu altii", prevede ca "Nimeni nu poate fi lipsit in mod
arbitrar de proprietatea sa". De asemenea, Protocolul aditional nr. 1 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
ratificat de Romania prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, prevede la art. 1 alin. 1 ca
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor
sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de
utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale
ale dreptului international".
Constatand concordanta dintre, pe de o parte, dispozitiile art. 41 alin.
(1) si (2) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie si, pe de alta parte,
prevederile actelor internationale mentionate, Curtea retine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/1998 este neconstitutionala in ceea ce priveste
restituirea catre comunitatea maghiara din Romania a imobilului situat in Bd
Revolutiei 1989 nr. 8 din Timisoara, imobil avand ca titular al dreptului de
proprietate Societatea Comerciala "TIM PRESS" - S.A. din Timisoara si
care este prevazut la pozitia 11 din anexa la aceasta ordonanta.
Faptul ca in art. 3 al ordonantei (numerotat eronat ca fiind art. 2) se
prevede ca "Transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile
prevazute la art. 1 se va realiza la data incheierii protocoalelor de
predare-preluare intre actualii detinatori ai imobilelor si succesorii
stabiliti, mentionand concret drepturile actualilor detinatori", ceea ce ar
putea sugera si o eventuala despagubire, nu este de natura sa modifice
concluzia referitoare la neconstitutionalitatea ordonantei de urgenta cu
privire la restituirea imobilului in cauza, intrucat, astfel cum prevede art.
41 alin. (3) din Constitutie, "Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru
o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si
prealabila despagubire". Aceste cerinte constitutionale nu au fost
realizate in cauza, intrucat, pe de o parte, nu erau indeplinite conditiile si
procedura prevazute de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de
utilitate publica, iar pe de alta parte, despagubirile, presupunand ca ar fi
fost in intentia emitentului ordonantei de urgenta de a le plati si ca ar fi
fost acceptate de proprietarul actual al bunului, nu au fost acordate in
prealabil conform art. 41 alin. (3) din Constitutie.
Este insa evident ca in circumstantele existente Guvernul are posibilitatea
de a identifica o solutie constitutionala pentru ca dreptul de proprietate al societatii
comerciale, care este actuala proprietara a imobilului, sa fie transferat
statului, dupa care sa dispuna, in calitate de proprietar, restituirea
imobilului catre fostul proprietar, caruia bunul respectiv i-a fost luat in mod
abuziv de statul comunist.
3. In ceea ce priveste cel de-al treilea motiv de neconstitutionalitate
invocat de autorul exceptiei, in sensul ca ordonanta de urgenta criticata
"a incalcat autoritatea judecatoreasca consacrata in capitolul VI
sectiunea 1 din Constitutie", prin aceea ca "Guvernul a anulat
efectele unei hotarari judecatoresti", care stabileste in mod irevocabil
inexistenta unei succesiuni in drepturi intre Societatea Comerciala "Casa
Maghiara" - S.A. din Timisoara si fosta Societate anonima "Casa
Maghiara", Curtea constata ca aceasta critica este in mod vadit lipsita de
temei. Din examinarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998, inclusiv
a anexei, nu rezulta ca imobilul in discutie ar urma sa fie restituit
Societatii Comerciale "Casa Maghiara" - S.A. din Timisoara. Asa cum
s-a aratat anterior, la pozitia 11 din anexa la ordonanta, in coloana care
indica solicitantul imobilului este mentionata "comunitatea maghiara din
Romania", iar nu Societatea Comerciala "Casa Maghiara" - S.A.,
persoana juridica avand calitatea de parte in dosarul in care s-a pronuntat
Decizia civila nr. 480/1998 a Curtii de Apel Alba Iulia.
In aceste conditii invocarea expresa a aparitiei Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 13/1998 de catre Societatea Comerciala "Casa Maghiara"
- S.A. din Timisoara in motivarea contestatiei in anulare a Deciziei civile nr.
480/1998 a Curtii de Apel Alba Iulia nu este de natura sa confirme existenta
unei ingerinte a puterii executive in activitatea puterii judecatoresti.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 41 alin. (1) si (2), al art. 135
alin. (6), al art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri
imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale din Romania, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TIM
PRESS" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 2.185/1998 al Curtii de Apel
Alba Iulia - Sectia civila.
Constata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998
sunt neconstitutionale in ceea ce priveste restituirea catre comunitatea
maghiara din Romania a imobilului situat in Bd Revolutiei 1989 nr. 8 din
Timisoara, imobil aflat in proprietatea Societatii Comerciale "TIM
PRESS" - S.A. din Timisoara si care este prevazut la pozitia 11 din anexa
care face parte din ordonanta.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
Prin Decizia nr. 234 din 20 decembrie 1999 s-a hotarat, cu majoritate de
voturi, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate cat priveste emiterea
ordonantei de urgenta prin incalcarea conditiilor stabilite de art. 114 alin.
(4) din Constitutie, cu privire speciala la "cazuri exceptionale".
Fata de acest punct al deciziei, formulam opinie separata pentru
urmatoarele considerente:
1. Este in afara oricarei indoieli ca azi se impun masuri eficiente de
restituiri si reparatii pentru indreptarea abuzurilor savarsite in Romania in
perioada anilor 1940 - 1989 (decembrie). Aceste masuri trebuie sa fie realizate
insa prin procedeele si tehnicile constitutionale, astfel cum rezulta acestea
din Constitutia in vigoare.
2. Emiterea unei ordonante de urgenta, care este de fapt o exceptie la o
alta exceptie, trebuie realizata cu stricta respectare a dispozitiilor art. 107
si 114 din Constitutie.
3. Una din conditiile constitutionale, de esenta, care justifica emiterea
ordonantei de urgenta, este existenta unor "cazuri exceptionale". De
altfel tocmai aceste cazuri explica si competenta Guvernului si urgenta
masurii.
4. Categoria "cazuri exceptionale" nefiind definita prin art. 114
alin. (4) din Constitutie, a revenit Curtii Constitutionale obligatia ca,
interpretand Constitutia, sa realizeze o asemenea explicatie. Este o obligatie
fireasca, stiut fiind ca rolul normelor constitutionale este de a reglementa si
nu de a defini sau clasifica.
Asemenea operatiuni revin legilor, doctrinei si desigur jurisprudentei, iar
cu prioritate, celei constitutionale. Prin acest procedeu constitutional este
pus in valoare rolul Curtii de garant al suprematiei Constitutiei. Iar
interpretarile date de catre aceasta Constitutiei, prin decizii, sunt
obligatorii in conformitate cu art. 145 alin. (2) din Constitutie.
5. Plenul Curtii Constitutionale, printr-o decizie (nr. 65 din 20 iunie
1995), pornind de la constatarea ca dispozitiile constitutionale nu precizeaza
continutul notiunii de "cazuri exceptionale", a aratat ca ramane ca
aceasta sa fie interpretata sistematic, atat in logica institutiei delegarii
legislative, consacrata in art. 114, cat si a edificiului constitutional in
ansamblul sau.
Intr-o asemenea viziune, Curtea a stabilit ca, in sensul art. 114 alin. (4)
din Constitutie: prin cazuri exceptionale se inteleg acele situatii care nu se
pot incadra in cele avute in vedere expres de lege; interesul public lezat de
caracterul anormal si excesiv al cazurilor exceptionale justifica interventia
Guvernului pe calea ordonantei de urgenta; o astfel de masura se poate
fundamenta numai pe necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care,
datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public.
Aceste clarificari ale Curtii Constitutionale au fost reluate si in Decizia nr.
34/1998.
Prin Decizia nr. 83/1998 Curtea Constitutionala, referindu-se la cazul
exceptional a adaugat ca el are un caracter obiectiv, in sensul ca existenta sa
nu depinde de vointa Guvernului, care, in asemenea imprejurari, este constrans
sa reactioneze prompt pentru apararea unui interes public pe calea ordonantei
de urgenta.
6. Interpretandu-se prevederile constitutionale, practica emiterii de
ordonante, precum si jurisprudenta constitutionala, doctrina juridica a
formulat si ea unele exigente privind ordonantele de urgenta: evaluarea
cazurilor exceptionale apartine Guvernului, care nu poate abuza de aceasta
prerogativa constitutionala; ea nu poate izvori din culpa Guvernului si ca
atare intarzierile Guvernului in relatia cu Parlamentul, pe linia prezentarii
unor proiecte de lege, nu pot constitui motive pentru delegarea constitutionala
a competentelor legislative ale Parlamentului; aprecierea oportunitatii
ordonantelor de urgenta ale Guvernului tine de conditiile concrete in care el
actioneaza, de situatia politica interna si internationala; acesta nu poate fi
un act arbitrar, care sa duca la ruperea echilibrului intre puterile statului
sau sa confere Guvernului o suprematie asupra Parlamentului, prin minimalizarea
rolului sau in procesul legislativ.
7. Examinand continutul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13 din 7
iulie 1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut
comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, este
lesne de observat ca nu suntem in prezenta exigentelor constitutionale mai sus
mentionate. Mai mult, s-au ocolit, fara o justificare solida, celelalte
proceduri constitutionale puse la dispozitie guvernarii, precum: adoptarea
legii cu procedura de urgenta [art. 74 alin. (3) din Constitutie]; angajarea
raspunderii Guvernului (art. 113 din Constitutie); solicitarea abilitarii
Guvernului, printr-o lege speciala, pentru a emite ordonante [art. 114 alin.
(1) din Constitutie]. Erau procedee constitutionale care s-au folosit deja la
restituirea locuintelor, terenurilor si padurilor.
8. La dosarul cauzei exista o nota de fundamentare a ordonantei de urgenta
ce provine de la Guvernul Romaniei.
In mod justificat si corect, in aceasta nota se arata ca ordonanta
urmareste realizarea unor masuri reparatorii de restituire a unei parti din
proprietatile confiscate si ca statul roman se va degreva de obligatia
suportarii cheltuielilor de intretinere si de renovare a cladirilor in cauza.
9. Nota de fundamentare justifica, este drept, utilitatea si moralitatea
masurii, dar nu justifica existenta cazului exceptional. Ca atare ea trebuie
apreciata ca o expunere de motive si nu ca o justificare pentru ordonanta de
urgenta, mai ales ca nu motiveaza de ce Guvernul nu a utilizat procedeele
constitutionale mentionate de catre noi la pct. 7.
Ea nu motiveaza ca reglementarile propuse au menirea sa faca fata unei
situatii exceptionale, obiective care a constrans Guvernul sa reactioneze
prompt.
Asa cum a stabilit Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 83/1998,
ordonanta de urgenta nu constituie o alternativa aflata la discretia
Guvernului, prin care acesta si-ar putea incalca obligatia sa constitutionala
de a asigura, in vederea indeplinirii programului sau de guvernare,
reglementarea prin lege, de catre Parlament, a relatiilor ce constituie
obiectul acestei reglementari.
10. Unele precizari sunt, de asemenea, pertinente, si anume: intr-o
interpretare riguroasa a dispozitiilor constitutionale aprecierea cazurilor
exceptionale revine, in primul rand, Guvernului, apoi Parlamentului cand isi
indeplineste atributia de aprobare a ordonantei [art. 114 alin. (4) si (5) din
Constitutie]; dar, si acest lucru tine de interventia Curtii, dreptul si mai
ales obligatia aprecierii justificarilor revine si acesteia; verificarea
indeplinirii conditiilor constitutionale este o dimensiune obligatorie a
controlului constitutionalitatii ordonantelor guvernamentale. Ca atare Curtea
este indreptatita de Constitutie sa aprecieze chiar ea existenta sau,
dimpotriva, lipsa cazurilor exceptionale.
11. Iata de ce, in interpretarea pe care o dam noi dispozitiilor art. 114
din Constitutie, apar ca intemeiate sustinerile autorului exceptiei in sensul
ca "nu a existat o situatie obiectiva exceptionala care sa justifice
interventia Guvernului in sfera de competenta a legislativului" si nici
"nu a existat necesitatea unei masuri cu caracter de urgenta care sa
reclame inlaturarea sau evitarea riscurilor determinate de situatia
exceptionala".
12. Intr-o asemenea interpretare si viziune stiintifica, apreciem ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 este neconstitutionala, nefiind
intrunite conditiile ce caracterizeaza cazul exceptional, de care depinde
legitimitatea constitutionala a ordonantei de urgenta.
JUDECATOR,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
OPINIE SEPARATA
Potrivit art. 2 din Constitutia Romaniei, suveranitatea nationala apartine
poporului roman. El o exercita fie direct, prin referendum, fie indirect, prin
organele sale reprezentative, intre care, prin rolul si functiile sale,
Parlamentul ocupa un loc fundamental.
Ca o expresie a acestei pozitii cardinale in sistemul autoritatilor publice
ale statului roman, Parlamentul este - potrivit art. 58 din Constitutie - unica
autoritate legiuitoare a tarii.
El exercita functia de legiferare, ca un corolar al delegarii puterii
suverane a poporului catre alesii sai, prin institutia reprezentativitatii, in
urma desfasurarii unor alegeri libere si concurentiale, in conditii de
pluralism politic, garantat constitutional.
Este, de principiu, ca o putere delegata nu se poate, la randul sau, delega
pentru ca cel care deleaga intelege sa limiteze exercitiul dreptului delegat
numai titularului desemnat de el pentru a exercita acest drept. O subdelegare
este contrara delegarii initiale, prin definitie limitata doar de detinatorul
dreptului insusi. Daca nu ar fi asa, fiecare subiect al delegarii de putere ar
putea, succesiv, sa o transmita altui titular, fapt care ar dezorganiza
intregul sistem de competente al unor autoritati publice ce alcatuiesc un
sistem constitutional democratic si coerent.
Din acest motiv delegarea de legiferare de catre Parlament constituie o
exceptie intemeiata pe conditii speciale derivand din existenta unor necesitati
insurmontabile de reglementare avand caracter previzibil, dar pe care
Parlamentul nu le poate satisface, nefiind, intr-o anumita perioada, intrunit
in sesiune si apreciind el insusi ca, datorita naturii lor tehnice sau faptului
ca aceste reglementari au ca obiect probleme de detaliu, plenitudinea de
reglementare legislativa a Parlamentului nu este afectata. In aceste conditii
unica autoritate legislativa a tarii poate recurge la abilitarea Guvernului,
prin lege, de a emite ordonante, in temeiul art. 107 alin. (1) si al art. 114
alin. (1) - (3) din Constitutie, stabilind in mod obligatoriu domeniul lor - cu
excluderea celui al legilor organice - si data pana la care ele se pot emite,
rezervandu-si, practic intotdeauna, prin aceeasi lege de abilitare, si dreptul
de a le aproba, potrivit procedurii legislative.
Spre deosebire de acest gen de ordonante, care au caracter subsecvent derivat,
rezultat al unei delegari instituite si limitate atat de Parlament - prin lege
-, cat si de Constitutie - in privinta legilor organice -, prevederile art. 114
alin. (4) din Constitutie reglementeaza o alta modalitate de exercitare a
functiei legislative de catre Guvern - ordonanta de urgenta - avand de aceasta
data caracter primar si in virtutea careia Executivul este indrituit sa adopte
masuri imediate si adecvate pentru a face fata unui caz exceptional. Urgenta
situatiei impune urgenta masurii: caracterul stringent al necesitatii de
reglementare survenite impune adoptarea neintarziata a unor dispozitii
obligatorii, in lipsa carora un interes politic major ar putea fi in pericol.
Datorita acestor circumstante cu totul deosebite, Guvernul, in temeiul si al
art. 101 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora el exercita conducerea
generala a administratiei publice, este indreptatit, chiar fara o abilitare
prealabila din partea Parlamentului, sa ia masuri, daca este cazul, chiar de
domeniul legii organice, pentru a putea face fata situatiei exceptionale
intervenite.
Acesta este considerentul pentru care acelasi art. 114 alin. (4) din
Constitutie prevede ca ordonantele de urgenta se bucura de un regim cu totul
special de intrare in vigoare, si anume indata dupa depunerea lor la Parlament,
cerinta careia trebuie sa i se adauge, in mod firesc, publicarea lor in
Monitorul Oficial al Romaniei, in conformitate cu art. 107 alin. (4) din
Constitutie.
Caracterul de extrema celeritate, coroborat cu controlul pe care
Parlamentul si-l pastreaza totusi, fie si post-factum, asupra ordonantelor de
urgenta, se exprima in teza finala a art. 114 alin. (4) din Constitutie,
conform careia, daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu, se intelege, cu scopul de a examina si de a aproba sau a respinge
neintarziat ordonantele emise de Guvern in asemenea situatii. In acest fel
dreptul de reglementare primara al Guvernului nu este de natura sa eludeze
prerogativele unicei autoritati legislative a tarii, chiar daca efectele
ordonantelor respective, prin forta lucrurilor, s-au produs.
Sensul conceptului de "caz exceptional" s-a regasit in mai multe
randuri in practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale, retinandu-se
astfel ca adoptarea de ordonante de urgenta este justificata de apararea sau
salvgardarea unui interes public, caruia altminteri i s-ar aduce grave atingeri
(Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995). Acest interes a fost identificat ca fiind
"...preintampinarea relansarii inflatiei, care, prin consecintele sale,
lezeaza esential dezvoltarea generala a societatii, indeosebi sub aspectul
economic si al nivelului de trai al cetatenilor celor mai defavorizati in
procesul tranzitiei".
Prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, s-a retinut, de asemenea,
ca "procesul privatizarii reprezinta un interes public, cu caracter national"
si de a carui realizare depinde infaptuirea principiului constitutional al art.
134 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Economia Romaniei este
economie de piata" si ca "reforma cadrului juridic al privatizarii,
in conditiile intarzierilor produse (...), justifica urgenta masurilor
adoptate". S-a mai retinut prin Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998, ca de
esenta cazului exceptional este faptul ca "...el are un caracter obiectiv,
in sensul ca existenta sa nu depinde de vointa Guvernului, care in asemenea
imprejurari este constrans sa reactioneze prompt pentru apararea unui interes
public pe calea ordonantei de urgenta", iar prin Decizia nr. 1 din 15
ianuarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din
27 februarie 1998, Curtea a retinut existenta unui alt caz exceptional care
justifica adoptarea unei ordonante de urgenta in scopul diminuarii blocajului
financiar si al evitarii pierderilor din economie rezultate in urma aparitiei
lui.
Cele de mai sus demonstreaza ca, in exercitiul atributiilor sale privitoare
la conducerea generala a administratiei publice, Guvernul dispune de un drept
de apreciere asupra masurilor pe care trebuie sa le ia, fiind indreptatit,
atunci cand este confruntat cu o situatie exceptionala, sa recurga la adoptarea
unei sau unor ordonante de urgenta, atunci cand un interes public major este
periclitat si nu este in masura sa faca fata situatiei prin celelalte mijloace
pe care Constitutia le prevede pentru situatii obisnuite.
Dar aceasta putere de apreciere nu poate avea caracter discretionar,
arbitrar chiar, iar abuzul de ordonante de urgenta poate produce chiar un efect
devastator asupra intregului sistem de izvoare ale dreptului pozitiv,
perturband buna functionare a ansamblului autoritatilor publice instituite de
Constitutie. Astfel, nu numai ca autoritatea legislativa unica a tarii -
Parlamentul - si-ar vedea rolul serios diminuat, dar chiar exercitiul functiei
prezidentiale ar fi incontestabil afectat, Presedintele Romaniei nefiind in
masura sa influenteze, pe caile pe care Constitutia i le pune la dispozitie
[spre exemplu, in conformitate cu prevederile art. 77 alin. (2) sau ale art.
144 lit. a) din Constitutie], intrarea in vigoare, pe lungi perioade, a unor
dispozitii normative cu caracter primar, neadoptate de Parlament, dar avand
caracter de lege, si care ar fi sustrase sistemului de garantii constitutionale
prevazute de Legea fundamentala, cum este controlul anterior de
constitutionalitate.
Este adevarat ca, sub aspectul conformitatii cu Constitutia, o modalitate
de control exista totusi - si anume cel ulterior intrarii in vigoare a
ordonantei de urgenta, reglementata de art. 144 lit. c) din Constitutie -,
numai ca acesta are dezavantajul ca el intervine dupa ce actul normativ incepe
sa produca efecte, iar sesizarea instantei de contencios constitutional este
conditionata de aparitia unui litigiu dedus judecatii si aflat inaintea unei
instante facand parte din sistemul puterii judecatoresti, ceea ce presupune
importante intarzieri si grave prejudicii ce pot fi aduse atat bunei
functionari a sistemului autoritatilor publice, cat si drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor.
In aceste conditii, aprecierea asupra caracterului exceptional al situatiei
intervenite, ce revine Guvernului, nu poate scapa controlului de
constitutionalitate, deoarece preexistenta unei imprejurari de fapt comportand
necesitate si urgenta, in masura sa determine, in mod obligatoriu, recursul la
ordonanta de urgenta, trebuie sa constituie o conditie de validitate a normei,
sub raport constitutional, aflata astfel in competenta Curtii Constitutionale.
Este, pe de alta parte, incontestabil ca, prin definitie, urgenta presupune
aplicabilitatea integrala si imediata a normei pentru a se putea salvgarda de
indata pericolul public intervenit, sub rezerva confirmarii ulterioare de catre
Parlament a masurilor luate de Guvern, prin convertirea acestora in lege.
Ca atare, cazul exceptional trebuie sa prezinte o insemnatate deosebita,
manifestata prin existenta incontestabila a unui interes public major, care sa
fie pus in pericol; el trebuie sa fie deci cert si, desigur, iminent, in sensul
ca este pe cale sa se produca, situatie in care Executivul nu este in masura sa
ii faca fata pe alte cai instituite de Constitutie (cum ar fi procedura de
urgenta sau initierea unei legi de abilitare), decat prin ordonanta de urgenta
Or, in opinia noastra, aceste conditii nu sunt intrunite in cauza de fata.
Astfel, potrivit punctului de vedere exprimat de Guvern, precum si notei de
fundamentare ce sta la baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998,
emiterea acesteia din urma a fost intemeiata pe faptul ca "...printre
obligatiile asumate de Romania se numara si restituirea bunurilor comunitatilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale", dar ca "...pana la
reglementarea generala a situatiei prin lege (...) Guvernul si-a propus sa
restituie cateva cladiri cu valoare simbolica", fapt pentru care prin
ordonanta respectiva s-a luat masura restituirii unei parti din proprietatile
confiscate.
In consecinta, insusi Guvernul considera ca problema acestor restituiri
este de domeniul legii si nu reprezinta nicidecum un caz exceptional, fapt
remarcat, de altfel, si de Consiliul Legislativ prin Avizul nr. 503 din 6 iulie
1998, elaborat, de altminteri, chiar in preziua adoptarii ordonantei de urgenta
(7 iulie 1998).
Dar, mai mult decat atat, restituirile nu se realizeaza cu urgenta proprie
unei situatii exceptionale. Astfel, in vederea aplicarii ordonantei de urgenta
se instituie o comisie speciala, formata din reprezentanti ai Guvernului si ai
comunitatilor prevazute in anexa, care are obligatia de a examina situatia
imobilelor mentionate in cuprinsul ei (in numar de 17) si de a intocmi
documentatia pentru fiecare imobil, urmand ca transmiterea dreptului de
proprietate sa se realizeze ulterior pe baza unor proceduri speciale.
Fata de cele de mai sus apreciez ca, in cauza, nu se poate sustine, cu
deplin temei, existenta unui interes public major care sa fi fost afectat in
mod direct daca nu s-ar fi emis Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998,
imprejurarea invocata de Guvern neavand acest caracter si fiind de presupus ca
nici o obligatie asumata de statul roman nu poate fi adusa la indeplinire cu
incalcarea prevederilor Legii fundamentale a tarii [si anume art. 114 alin.
(4)], acest fapt aducand atingere in mod direct conceptului de stat de drept,
care constituie una dintre valorile supreme garantate de Constitutie, potrivit
dispozitiilor art. 1 alin. (3). Este in afara de orice indoiala ca un interes
public nu poate fi decat legitim, respectiv conform normelor legale in vigoare
in tara noastra si, in primul rand, dispozitiilor cuprinse in Constitutia
Romaniei.
Consider, de asemenea, ca imprejurarea invocata nu prezenta un
incontestabil caracter de urgenta, pentru a necesita o interventie imediata, cu
efecte deopotriva imediate, pentru a se putea aprecia ca, in adevar, a existat
o situatie de exceptie pe care Guvernul nu a putut-o stapani decat prin
emiterea Ordonantei de urgenta nr. 13/1998.
In adevar, din cuprinsul acesteia reiese ca rezolvarea problemei nu s-a
realizat o data cu intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, ci ca,
dimpotriva, aplicarea prevederilor ei comporta in mod necesar o serie de
operatiuni care, firesc, presupun un timp (organizarea unei comisii, efectuarea
unor analize de catre membrii acesteia, elaborarea unor documentatii,
intocmirea unor protocoale), fapt care contravine, prin natura lui, ideii de
iminenta sau, cel putin, de urgenta pentru a se putea accepta existenta reala a
unui caz exceptional.
Ca atare, existau motive intemeiate pentru ca restituirea imobilelor
respective sa se realizeze pe cai normale, pe care Constitutia le
reglementeaza, cum ar fi, bunaoara, initiativa legislativa combinata, eventual,
cu procedura de urgenta, lucru care reiese, potrivit celor de mai sus, chiar
din nota de fundamentare a ordonantei de urgenta, in care se precizeaza ca de
fapt masura luata este de domeniul legii, restituirea efectuata avand doar o
valoare simbolica, iar problema, in ansamblul ei, urmand sa fie solutionata
doar prin initierea unei legi. O asemenea solutie era cu atat mai potrivita cu
cat in cauza era supus unei reglementari derogatorii un drept fundamental al
detinatorilor imobilelor, si anume dreptul de proprietate, in mod special
garantat de Constitutie prin prevederile art. 41.
In concluzia celor de mai sus consider ca adoptarea unei ordonante de
urgenta in acest caz este consecinta unei erori manifeste de apreciere din
partea Guvernului, cu privire la continutul si la caracterul situatiei concrete
intervenite in legatura cu modificarea statutului juridic al imobilelor
respective, eroare care a avut consecinte directe asupra indeplinirii
atributiilor constitutionale ce reveneau Executivului in situatia data.
Neexistand deci intrunite conditiile pe care le presupune existenta unui
caz exceptional real, opinez ca prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie
au fost incalcate si, ca urmare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998
este neconstitutionala pe acest temei.
JUDECATOR,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
OPINIE SEPARATA
Consider ca solutia ce se impunea in cauza era respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, in primul rand, ca fiind inadmisibila, dar, in acelasi
timp, si neintemeiata. Astfel:
1. Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei". Neindeplinirea cumulativa a
conditiilor prevazute de acest text de lege determina inadmisibilitatea
exceptiei ridicate, situatie in care, conform dispozitiilor cuprinse in alin.
(6) al aceluiasi articol "instanta o respinge printr-o incheiere motivata,
fara a mai sesiza Curtea Constitutionala". Intrucat instanta nu s-a
conformat acestor dispozitii legale si a sesizat Curtea Constitutionala, urma
ca respingerea pentru inadmisibilitate sa fie pronuntata de Curte.
Litigiul aflat pe rolul instantei de judecata, in cadrul caruia s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/1998, are ca obiect solutionarea contestatiei in anulare introduse impotriva
Deciziei civile nr. 480/1998 a Curtii de Apel Alba Iulia. Potrivit
dispozitiilor art. 317 din Codul de procedura civila, hotararile irevocabile
pot fi atacate cu contestatie in anulare doar pentru doua motive, strict
determinate prin acest text de lege, si anume: 1. "cand procedura de
chemare a partii, pentru ziua cand s-a judecat pricina, nu a fost indeplinita
potrivit cu cerintele legii; sau 2. cand hotararea a fost data de judecatori cu
calcarea dispozitiilor de ordine publica privitoare la competenta".
Art. 318 din Codul de procedura civila mai prevede posibilitatea atacarii
cu contestatie in anulare a hotararilor instantelor de recurs, precum si a
hotararilor judecatoriilor, in cazurile in care acestea, potrivit unei legi
speciale, judeca in ultima instanta, "cand dezlegarea data este rezultatul
unei greseli materiale sau cand instanta, respingand recursul sau admitandu-l
numai in parte, a omis din greseala sa cerceteze vreunul din motivele de
casare".
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 ori o dispozitie din
cuprinsul ei nu constituie si nu determina, nici macar in mod indirect,
existenta vreunuia dintre cazurile care pot fi primite ca temei legal al
atacarii cu contestatie in anulare a hotararii irevocabile. Asadar,
solutionarea contestatiei in anulare nu depinde deloc de dispozitiile
ordonantei criticate ca fiind neconstitutionala. De altfel, chiar si in
considerentele solutiei adoptate de majoritatea membrilor Curtii
Constitutionale, combatandu-se sustinerea autorului exceptiei, referitoare la
ingerinta puterii executive in activitatea puterii judecatoresti, se retine ca
invocarea, in motivarea contestatiei in anulare, a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 13/1998 nu are nici o semnificatie, intrucat ea nu are inraurire
asupra Deciziei Curtii de Apel Alba Iulia nr. 480/1998.
In cauza, exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata intr-o cale
extraordinara de atac. Consider ca indeplinirea conditiei ca dispozitiile
legale criticate sa fie determinante in solutionarea cauzei trebuie examinata,
exclusiv, prin raportare la solutiile posibile de pronuntat in respectiva cale
de atac. Or, admiterea sau respingerea contestatiei in anulare nu depinde de
dispozitiile ordonantei criticate. Chiar daca printr-o interpretare mai larga
s-ar ajunge la concluzia ca indeplinirea conditiei examinate poate fi raportata
si la posibila modificare a solutiei pe fondul litigiului, in eventualitatea
admiterii contestatiei in anulare, consider ca, in speta, nici asa nu s-ar
putea retine ca solutionarea cauzei depinde de vreo dispozitie a ordonantei.
Fondul litigiului priveste calitatea Societatii Comerciale "Casa
Maghiara" - S.A. de succesoare in drepturi a fostei Societati anonime
"Casa Maghiara" din Timisoara. In aceasta privinta ordonanta
criticata nu dispune, urmand ca succesorii organizatiilor, foste proprietare
ale imobilelor, sa fie identificate ulterior pe baza cercetarilor comisiei
special constituite si in conditiile legii.
2. Trecand peste inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate,
consider ca solutia adoptata nu are o justificare indiscutabila nici pe temeiul
incalcarii prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin. (6) din
Constitutie.
Este adevarat ca, potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 2 din Legea nr.
15/1990, lege anterioara Constitutiei din 8 decembrie 1991, "bunurile din
patrimoniul societatilor comerciale sunt proprietatea acestora, cu exceptia
celor dobandite cu alt titlu". Se impune observatia ca acest text de lege
nu distinge daca bunurile aflate in administrarea fostelor unitati economice de
stat, transformate in societati comerciale, au intrat licit sau ilicit, cu
titlu ori fara titlu, in proprietatea statului.
In cauza de fata imobilul care constituie obiectul restituirii a fost adus
in societatea comerciala ca aport in natura al statului, in schimbul caruia
statul a obtinut un numar corespunzator de actiuni. S-a retinut, de asemenea,
in mod corect, ca imobilul respectiv a intrat in proprietatea statului pe baza
dispozitiilor decretelor nr. 218/1960 si nr. 712/1966, acte normative
neconstitutionale, chiar si cu raportare la Constitutia in vigoare in acea
vreme. A dispune de un bun, prin instrainare sau prin aducerea lui ca aport in
natura la constituirea capitalului social al unei societati comerciale, este un
act la fel de injust ca si preluarea abuziva in proprietate a bunului
respectiv. Un abuz nu poate fi legalizat printr-un alt abuz, ci se impun masuri
reparatorii fata de abuzul initial. Restituirea catre adevaratii proprietari a
bunurilor aduse in patrimoniul societatii comerciale de cel care nu le detinea
legal nu poate fi privita ca o masura ce lezeaza dreptul de proprietate al
societatii comerciale. Ilegalitatea nu poate fi permanentizata nici prin
invocarea unor principii constitutionale.
3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 nu dispune restituirea
neconditionata si cu efect imediat a imobilelor prevazute in anexa, ci doar in
urma unor cercetari si pe baza protocoalelor incheiate cu actualii detinatori,
cu reglementarea corespunzatoare a drepturilor acestora. Astfel, prin art. 3
din ordonanta se dispune ca: "Transmiterea dreptului de proprietate asupra
bunurilor imobile prevazute la art. 1 se va realiza la data incheierii
protocoalelor de predare-preluare intre actualii detinatori ai imobilelor si succesorii
stabiliti, mentionand concret drepturile actualilor detinatori". In speta,
reglementarea drepturilor, in urma restituirii imobilului, se putea face si
prin reducerea corespunzatoare a cotei de participare a statului la capitalul
social al societatii comerciale.
Posibilitatea restabilirii dreptului de proprietate al fostilor proprietari
sau al succesorilor este prevazuta prin alte acte normative, chiar si pentru
bunuri aflate in proprietatea unor societati comerciale integral privatizate,
cu reparatii corespunzatoare. Astfel, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr.
44/1998, prevede la art. 32^4 alin. (1), introdus prin Legea nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, ca
"Institutiile publice implicate asigura repararea prejudiciilor cauzate
societatilor comerciale privatizate sau in curs de privatizare prin restituirea
catre fostii proprietari a bunurilor imobile preluate de stat".
4. Constatarea neconstitutionalitatii dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 13/1998 doar in privinta unui singur imobil, nominalizat la pct.
11 din anexa, pare a fi o solutie si inechitabila, intrucat se trece cu vederea
peste faptul ca si in privinta multor altor imobile, prevazute la alte pozitii
din anexa, exista aceleasi motive de neconstitutionalitate, in aceeasi masura
este lezat dreptul de proprietate si al altor titulari, cum sunt consilii
locale la pozitiile 2, 4, 5, 9, 10 si 12, persoana fizica la pozitia 8 sau o
cooperativa la pozitia 17.
JUDECATOR,
Kozsokar Gabor