DECIZIE Nr. 25 din 23 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 4 aprilie 2001

Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Panait Robitu, Emilia Robitu,
Reghina Farcas si Ioan Farcas in Dosarul nr. 1.023/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
1.023/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Panait
Robitu, Emilia Robitu, Reghina Farcas si Ioan Farcas intr-o cauza civila avand
ca obiect evacuarea pe calea ordonantei presedintiale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate, care permit evacuarea chiriasilor pe calea ordonantei
presedintiale reglementate de art. 581 din Codul de procedura civila, contravin
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l), coroborate cu dispozitiile art.
107 alin. (1) din Constitutie. Se arata ca potrivit acestor dispozitii
constitutionale regimul juridic general al proprietatii se stabileste prin lege
organica; or, conform art. 114 din Constitutie, Guvernul nu poate emite
ordonante in domenii care fac obiectul legilor organice.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 nu reglementeaza in domenii apartinand legilor organice, astfel ca nu
sunt incalcate prevederile constitutionale invocate. Asa fiind, se considera ca
Guvernul poate modifica prin ordonanta de urgenta dispozitiile art. 581 din
Codul de procedura civila, care nu reglementeaza raporturi de natura celor
prevazute la art. 72 alin. (3) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 a fost emisa in temeiul delegarii legislative
prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutie si nu reglementeaza in vreunul
dintre domeniile prevazute la art. 72 alin. (3) din Constitutie, referitor la
legile organice. Se mai arata ca in legatura cu textul de lege criticat Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in repetate randuri, de exemplu prin deciziile
nr. 110/2000, nr. 111/2000 si nr. 136/2000.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
se arata ca "raporturile locative dintre proprietari si chiriasi prevazute
de art. 11 alin. (2), invocat ca neconstitutional, nu formeaza obiectul
reglementarii legii organice, potrivit art. 72 alin. (3) din Constitutie".
De asemenea, se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la
constitutionalitatea prevederilor legale criticate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, dispozitii al caror continut este urmatorul: "Lipsa unui raspuns
scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias de a
incheia un nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la primirea
notificarii il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea
neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei
presedintiale."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l), ale art. 107
alin. (1) si ale art. 114 din Constitutie, dispozitii care prevad:
Art. 72 alin. (3) lit. k) si l)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;";
Art. 107 alin. (1)
"Guvernul adopta hotarari si ordonante.";
Art. 114
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie
respinsa.
In esenta autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile
art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, care
permit evacuarea chiriasilor pe calea ordonantei presedintiale reglementate de
art. 581 din Codul de procedura civila, contravin prevederilor constitutionale
ale art. 72 alin. (3) lit. k) si l), coroborate cu cele ale art. 107 alin. (1),
conform carora regimul juridic general al proprietatii se stabileste prin lege
organica, precum si dispozitiilor art. 114 din Constitutie, potrivit carora
Guvernul nu poate emite ordonante in domenii care fac obiectul legilor
organice.
Analizand aceste sustineri, Curtea retine ca prin Decizia nr. 718 din 29
decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396
din 31 decembrie 1997, a statuat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72
alin. (3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta
ca reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea
reglementari pot exista si norme de domeniul legii organice care atrag deci
adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi.
Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor dispozitiilor Codului de
procedura civila in prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar
ajunge, practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza expres si
limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi, intre care nu
figureaza dispozitii legale privind procedura civila".
In acelasi sens este, de exemplu, si Decizia nr. 111 din 13 iunie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 21 august
2000.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta solutie si considerentele
aratate isi mentin valabilitatea si in dosarul de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie
ridicata de Panait Robitu, Emilia Robitu, Reghina Farcas si Ioan Farcas in
Dosarul nr. 1.023/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 ianuarie 2001.
PRESEDINTE,
Florin Bucur Vasilescu
Intrucat domnul judecator Florin Bucur Vasilescu, presedintele completului
de judecata, se afla in imposibilitate de a semna, in locul sau semneaza, in
temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedura civila,
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu