DECIZIE Nr. 250 din 12 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 82/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 553 din 31 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 82/2003, exceptie ridicata
de Raiffeisen Bank - S.A. - Sucursala Constanta in Dosarul nr. 3.416/COM/2002
al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 110C/2003, avand in
vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este identic cu cel al
cauzei mentionate.
La apelul nominal este prezenta Maersk Sealand, prin avocat, si Societatea
Comerciala "Fruvimed" - S.A., prin consilier juridic.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Partile prezente nu se opun conexarii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
Dosarului nr. 110C/2003 la Dosarul nr. 107C/2003, care este primul inregistrat.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca
dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 contravin
prevederilor art. 21 din Constitutie, intrucat, prin suspendarea procedurii
speciale prevazute de Legea nr. 64/1995, la cererea institutiei publice
implicate, se paralizeaza orice posibilitate a creditorilor de a-si exercita drepturile
procesuale si de a-si recupera creantele de la debitori. Se arata ca aceste
dispozitii contravin si prevederilor art. 49 alin. (2) din Legea fundamentala,
deoarece obliga judecatorul-sindic sa dispuna inchiderea procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului la cererea institutiei publice
implicate in privatizarea societatii. Si, in sfarsit, se mai arata ca
dispozitiile legale atacate sunt in contradictie si cu prevederile art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, deoarece creeaza un regim preferential
institutiilor publice si defavorizeaza celelalte categorii de creditori.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind nefondata. Se arata ca art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 permite judecatorului-sindic sa suspende procedura
judiciara a falimentului.
Aceasta masura este temporara, fiind luata pana la privatizarea societatii
sau pentru o perioada de cel mult un an, cu posibilitatea de a fi prelungita cu
inca un an numai in cazuri temeinic justificate. In consecinta, nu sunt
incalcate prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 17 octombrie 2002 si din 13 ianuarie 2003, pronuntate
in dosarele nr. 3.416/COM/2002 si nr. 212/COM/2001, Tribunalul Constanta -
Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 82/2003, exceptie ridicata de Raiffeisen Bank - S.A. - Sucursala Constanta
si Maersk Sealand.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 au fost adoptate cu incalcarea
principiului liberului acces la justitie, deoarece prin aceste dispozitii
legale se paralizeaza orice posibilitate a creditorilor de a-si exercita
drepturile procesuale si de a-si recupera creantele de la debitorii indicati in
cuprinsul normei mentionate. In opinia autorilor exceptiei accesul la justitie
este blocat "atata timp cat, potrivit art. III, la cererea institutiei
implicate, judecatorul-sindic va fi obligat sa dispuna inchiderea procedurii in
temeiul contractului de vanzare-cumparare". Autorii exceptiei sustin ca
sunt incalcate si prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, deoarece textul
legal criticat creeaza o serie de privilegii de care beneficiaza proprietatea
privata a statului in defavoarea proprietatii persoanei juridice de drept
privat.
Se mai sustine ca, pe de o parte, dispozitiile criticate incalca art. 49
alin. (2), precum si art. 123 alin. (2) din Constitutie, prin obligarea
judecatorului-sindic de catre "o institutie implicata" de a dispune
initial suspendarea si ulterior inchiderea procedurii, iar pe de alta parte,
creditorul se gaseste in fata unei imposibilitati obiective de a realiza
creanta impotriva debitorului.
Autorii exceptiei apreciaza, de asemenea, ca sunt incalcate si prevederile
art. 134 din Constitutie, intrucat se creeaza un regim preferential
institutiilor publice, defavorizand toate celelalte categorii de creditori si
punandu-i pe acestia din urma in imposibilitatea realizarii creantelor lor,
desi sunt indeplinite toate conditiile prevazute de lege.
Si, in fine, se sustine ca aceste dispozitii contravin si principiului
separatiei puterilor in stat, deoarece "o data cu vanzarea actiunilor prin
contractul de vanzare-cumparare se va stabili si soarta creantelor debitorului,
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului urmand sa fie inchisa de
catre judecatorul-sindic, institutia implicata in privatizare se va substitui
nepermis puterii judecatoresti, singura competenta sa infaptuiasca
justitia".
Instanta de judecata considera ca dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, contravenind art. 21, art. 41 alin. (2), art. 49 si art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Guvernul apreciaza ca dreptul unei persoane de a se adresa unei instante
judecatoresti este, in acest caz, doar suspendat, iar nu suprimat. Masura
suspendarii exercitarii actiunilor sau, dupa caz, a procedurilor prevazute de Legea
nr. 64/1995 constituie un act judiciar de decizie, adoptat de instanta
competenta, pe o perioada limitata, dupa constatarea de catre judecator a
indeplinirii conditiilor prevazute in alin. (1) al art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002. Atat deschiderea, cat si inchiderea procedurii de
suspendare se realizeaza pe cale judiciara, fie in conditiile prevazute de art.
117 si urmatoarele din Legea nr. 64/1995, republicata, fie in conditiile art.
III alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002.
Titularii drepturilor de creanta au posibilitatea ca, la inchiderea
procedurii prevazute la art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, sa isi
recupereze creantele pe baza prevederilor contractului de privatizare sau in
conditiile dreptului comun. Pentru aceste motive se arata ca dispozitiile
legale criticate nu contravin art. 21 si nici art. 49 din Constitutie.
Referitor la incalcarea art. 123 alin. (2) din Constitutie, Guvernul arata
ca acesta nu este incalcat, deoarece, prin dispunerea suspendarii,
judecatorul-sindic se supune legii in vigoare, iar nu unei "institutii
implicate", cererea acestei institutii fiind necesara, din punct de vedere
procedural, pentru suspendarea, respectiv pronuntarea de catre instanta a unei
incheieri prin care se va dispune inchiderea procedurii in temeiul prevederilor
contractului de vanzare a actiunilor.
Se mai arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin nici art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, masura suspendarii raspunzand tocmai
exigentelor formulate de Legea fundamentala. Referitor la principiul separatiei
puterilor in stat, Guvernul arata ca nici acesta nu este incalcat.
In concluzie se arata ca exceptia este neintemeiata, invocand in acest sens
Decizia Curtii Constitutionale nr. 211 din 10 iulie 2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii, Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 82/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003. Aceste
modificari privesc si alin. (1) al art. III din aceasta ordonanta.
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca, atunci cand, dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dispozitia legala a fost modificata, exceptia poate sa fie examinata daca
textul legal, in noua sa redactare, conserva substanta reglementarii initiale.
De aceea, avand in vedere ca aceasta cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza
sa se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie
2002, in forma modificata prin Legea nr. 82/2003, dispozitii care au urmatorul
continut:
"(1) Exercitiul actiunilor sau, dupa caz, efectuarea procedurilor
prevazute de Legea nr. 64/1995 se suspenda, la cererea institutiei publice
implicate, fata de societatile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale detine majoritatea din capitalul social, care
inregistreaza obligatii bugetare de peste jumatate din totalul datoriilor
inscrise in evidenta contabila, aflate in proces de privatizare, cuprinse in
programe speciale care sa conduca la cresterea atractivitatii acestora pentru
privatizare ori pentru care s-au inregistrat scrisori de intentie pentru
achizitionarea pachetului de actiuni.
(2) Suspendarea va fi pronuntata de instanta competenta pentru o perioada
de un an, care va putea fi prelungita, in cazuri temeinic justificate, cu
maximum un an.
(3) In termen de 15 zile de la pronuntarea hotararii de suspendare,
administratorul sau, dupa caz, lichidatorul va fi obligat sa prezinte
institutiei publice implicate un raport cu privire la ansamblul operatiunilor
efectuate in cursul procedurii de lichidare judiciara.
(4) In urma privatizarii societatii prin vanzarea pachetului majoritar de
actiuni, judecatorul-sindic va pronunta, la cererea institutiei publice
implicate, o incheiere prin care va dispune inchiderea procedurii in temeiul
prevederilor contractului de vanzare a actiunilor."
Critica de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate se bazeaza,
in esenta, pe sustinerea potrivit careia instituirea acestui motiv de
suspendare a procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995 incalca dreptul de
acces liber la justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, dispozitiile
art. 49 alin. (2) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, precum si dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) si b), potrivit
carora statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei
loiale si protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara
si valutara.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, raportate la textele din Constitutie invocate de autorul exceptiei,
s-a pronuntat prin mai multe decizii, ca de exemplu Decizia nr. 211 din 10
iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 782 din 28
octombrie 2002, si Decizia nr. 115 din 18 martie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 3 aprilie 2003. In considerentele
acestor decizii, Curtea a retinut ca suspendarea exercitarii actiunilor sau,
dupa caz, a procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995 nu incalca principiul
liberului acces la justitie, dat fiind ca, prin insasi natura ei, aceasta
masura constituie un act judiciar de decizie, adoptat de instanta competenta,
pe o perioada limitata, potrivit art. III alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002, dupa constatarea de catre judecator a indeplinirii conditiilor
prevazute in alin. (1) al aceluiasi articol.
In acelasi sens, Curtea a retinut ca procedura, suspendata pe cale
judiciara, urmeaza sa se inchida tot pe cale judiciara, fie in conditiile
prevazute de art. 117 si urmatoarele din Legea nr. 64/1995, republicata, daca
nu s-a realizat privatizarea, fie in conditiile prevazute de art. III alin. (4)
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, in urma privatizarii prin vanzarea
pachetului majoritar de actiuni.
De asemenea, Curtea a retinut ca titularii drepturilor de creanta care au
solicitat deschiderea procedurii fata de societatea comerciala ajunsa in
incapacitate de plata au posibilitatea ca, la inchiderea procedurii speciale
prevazute de art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, sa isi recupereze
creantele pe baza prevederilor contractului de privatizare sau, in conditiile
dreptului comun, de la succesorii societatii privatizate.
Asadar, atat masura suspendarii, cat si inchiderea procedurii prevazute de
lege au loc intr-un cadru judiciar, in fata instantei competente, neputandu-se
retine, in consecinta, ca prin textul de lege care formeaza obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate s-ar restrange exercitiul dreptului sau insusi dreptul
de liber acces la justitie.
Pentru aceleasi considerente, Curtea Constitutionala a statuat ca
dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu sunt contrare
prevederilor art. 49 din Constitutie, intrucat textul criticat este un text de
procedura - deci fara efect cu privire la dreptul substantial al creditorilor
-, iar potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, reglementarea procedurilor
judiciare este de competenta legiuitorului.
Si, in sfarsit, prin aceeasi decizie a statuat ca aceste dispozitii nu
contravin prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie,
deoarece masura suspendarii raspunde tocmai exigentei formulate de Legea
fundamentala, fiind menita sa salveze societatile comerciale in dificultate si
capitalurile acestora, pentru a-si putea indeplini in continuare functiile
economice pentru care au fost create - deci pentru a asigura libertatea
comertului -, precum si toate obligatiile ce decurg din aceste functii,
inclusiv aceea de a-si achita obligatiile fata de creditori.
Atat considerentele, cat si solutia din aceste decizii isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi de natura a
determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 82/2003, exceptie ridicata de Raiffeisen Bank -
S.A. - Sucursala Constanta si de Maersk Sealand in dosarele nr. 3.416/COM/2002
si nr. 212/COM/2001 ale Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu