ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 17 august 1992
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect, care se stabileste
asupra operatiunilor privind transferul proprietatii bunurilor, precum si
asupra celor privind prestarile de servicii.
Valoarea adaugata, in sensul prezentei ordonante, este echivalenta cu
diferenta dintre vinzarile si cumpararile aceluiasi stadiu al circuitului
economic.
Taxa se aplica asupra valorii adaugate la fiecare stadiu al circuitului
economic si reprezinta un venit al bugetului de stat.
CAP. 2
Sfera de aplicare
Subcapitolul I
Operatiuni impozabile
Art. 2
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile
cu plata, precum si cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonante,
efectuate de o maniera independenta de catre persoane fizice sau juridice,
privind:
a) livrari de bunuri mobile si prestari de servicii efectuate in cadrul
exercitarii activitatii profesionale;
b) transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici,
precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice;
c) importul de bunuri si servicii.
Sint asimilate cu livrarile de bunuri si prestarile de servicii, in sensul
prezentei ordonante, si urmatoarele operatiuni:
2.1. vinzarea cu plata in rate sau inchirierea unor bunuri pe baza unui
contract, cu clauza trecerii proprietatii asupra bunurilor respective dupa
plata ultimei rate sau la o anumita data;
2.2. preluarea de catre agentul economic a unor bunuri achizitionate sau
fabricate de acesta, in vederea folosirii, sub orice forma, in scop personal
sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane fizice sau juridice in mod
gratuit, cu exceptia celor ce se incadreaza in plafoanele stabilite conform legii
bugetare pentru donatii facute in scopuri umanitare si pentru sprijinirea
activitatilor sociale, culturale si sportive, precum si pentru cheltuielile de
protocol, reclama si publicitate;
2.3. prestarea de catre agentii economici a unor servicii cu titlu gratuit
pentru alte persoane fizice sau juridice, cu exceptiile prevazute la alineatul
precedent;
2.4. utilizarea de catre agentii economici, pentru activitatea proprie, a
unor produse sau servicii realizate in unitatile acestora, cu exceptia celor incorporate
direct in bunurile sau serviciile supuse taxei pe valoarea adaugata.
Operatiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrari separate.
In cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de catre doua
sau mai multe persoane, prin intermediul mai multor tranzactii, fiecare
operatiune se considera o livrare separata, fiind impozitata distinct, chiar
daca bunul respectiv este transferat direct spre beneficiarul final.
Art. 3
Nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avind caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive.
Persoanele juridice de mai sus sint supuse taxei pe valoarea adaugata,
pentru operatiunile efectuate in mod sistematic, direct sau prin unitati
subordonate, pentru obtinerea de profit.
Subcapitolul II
Teritorialitatea
Art. 4
Sint supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile referitoare la
transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul
Romaniei.
Bunurile provenite din import sint impozabile in Romania la intrarea
acestora in tara si inregistrarea declaratiei vamale.
Prestarile de servicii sint impozabile atunci cind sint utilizate in
Romania, indiferent de locul unde este situat sediul sau domiciliul
prestatorului.
Subcapitolul III
Reguli de impozitare
Art. 5
Operatiunile cuprinse in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se
impart, din punct de vedere al regulilor de impozitare, dupa cum urmeaza:
a) operatiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilita prin
prezenta ordonanta. Pentru aceste operatiuni, taxa se calculeaza asupra sumelor
obtinute din vinzari de bunuri sau prestari de servicii, la fiecare stadiu al
circuitului economic, pina la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturata corespunzator sumele reprezentind contravaloarea
bunurilor livrate sau serviciilor prestate se scade taxa aferenta bunurilor si
serviciilor achizitionate sau realizate in unitatile proprii destinate realizarii
operatiunilor impozabile;
b) operatiuni la care se aplica cota zero. La aceste operatiuni, furnizorii
sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata
aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate sau realizate in unitatile
proprii, destinate realizarii operatiunilor impozabile;
c) operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea adaugata.
Aceste operatiuni sint reglementate prin ordonanta si nu se admite
extinderea lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au
dreptul la deducerea taxelor aferente intrarilor destinate realizarii
produselor sau serviciilor scutite de taxa.
Subcapitolul IV
Operatiuni scutite
Art. 6
Sint scutite de taxa pe valoarea adaugata urmatoarele operatiuni:
A. Livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea
specifica autorizata, efectuata in tara de:
a) unitatile sanitare si de asistenta sociala: spitale, sanatorii,
policlinici, dispensare, aziluri, case de copii si altele autorizate sa
desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala;
b) unitatile de stiinta si invatamint, de cultura si sport, in cadrul
invatamintului general, liceal, superior, scolilor profesionale, complementare,
de meserii sau postliceale, scolilor de maistri, centrelor de perfectionare a
pregatirii profesionale, invatamintului postuniversitar, precum si de persoane
fizice care dau lectii particulare legate de aceste forme de invatamint,
gradinite, tabere de copii si tineret, precum si unitatile de invatamint cu
scop social;
c) persoanele fizice care presteaza munca la domiciliu, ale caror venituri
sint asimilate salariilor;
d) liber-profesionistii autorizati, care isi desfasoara activitatea
individual;
e) gospodariile agricole individuale si asociatiile de tip privat ale
acestora;
f) organizatiile de nevazatori, asociatiile persoanelor handicapate si
unitatile economice in care isi desfasoara activitatea, potrivit legii, membrii
acestora;
g) cantinele organizate pe linga unitatile de invatamint, agentii economici
si sociali, institutiile publice, pentru vinzarile de preparate culinare
proprii catre personalul care isi desfasoara activitatea in unitatile
respective, cu exceptia celor care functioneaza cu regim de alimentatie
publica;
h) institutiile bancare, financiare, de asigurari si reasigurari, loteria
nationala, Monetaria Statului pentru producerea de medalii, insigne si monede;
i) sint, deasemenea, scutite:
i) 1. lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si intretinere
executate pentru cimitire, monumente comemorative ale combatantilor, eroilor,
victimelor de razboi si ale Revolutiei din decembrie 1989, inclusiv livrarea
unor obiecte de uz funerar;
i) 2. incasarile din taxele de intrare la castele, muzee, tirguri si
expozitii, gradini zoologice si botanice, biblioteci;
i) 3. activitatile de tiparire si vinzare a timbrelor, la valoarea
declarata;
i) 4. vinzarile de opere de arta originale, efectuate de autori;
i) 5. operatiunile care intra in sfera de aplicare a impozitului pe
spectacole;
i) 6. editari, tipariri si vinzari de carti, ziare, reviste, prestarile
efectuate de radio si televiziune, exclusiv activitatile cu caracter de
publicitate si reclama, precum si publicatiile pornografice sau care incita la
violenta;
i) 7. arendarile de pamint si inchirierile de cladiri si utilaje de
intrebuintare agricola;
i) 8. operatiunile de vinzare a deseurilor din industrie si a materialelor
recuperate, precum si cele de intermediere, de comision sau de alta natura
legate de acestea;
i) 9. vinzarile de terenuri, cu exceptia celor destinate constructiilor, a
terenurilor din intravilan, inclusiv cele aferente localitatilor urbane si
rurale pe care sint amplasate constructiile sau alte amenajari ale
localitatilor;
i) 10. aportul de bunuri si servicii la capitalul social al societatilor
comerciale;
i) 11. produsele si serviciile importante pentru consumul populatiei
prevazute in anexa;
i) 12. activitatile agentilor economici, precum si ale unitatilor economice
din cadrul altor persoane juridice care realizeaza un venit total din
activitatea de baza si alte activitati, declarat la organul fiscal competent,
de pina la 10 milioane lei anual.
In situatia realizarii unui venit superior plafonului de mai sus, agentii
economici devin platitori de taxa pe valoarea adaugata incepind cu data de 1 a
lunii a doua celei in care plafonul a fost depasit. In acest caz, agentilor
economici le revin toate obligatiile prevazute la art. 25 din prezenta
ordonanta.
Dupa inscrierea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, agentii
economici nu mai beneficiaza de scutire, chiar daca ulterior realizeaza un
venit total inferior plafonului de 10 milioane lei anual.
B. Operatiuni de import:
a) bunurile din import care, potrivit legii, sint scutite de taxa vamala,
cu exceptia celor prevazute la art. 13 din Legea nr. 35/1991;
b) reparatiile si transformarile la nave si aeronave romanesti, in
strainatate;
c) cumpararile de aur ale Bancii Nationale a Romaniei.
Scutirile de taxa pe valoarea adaugata la unele bunuri si servicii
realizate in tara se aplica si la bunurile si serviciile similare din import.
La bunurile si serviciile din import supuse taxei pe valoarea adaugata nu
se aplica plafonul de scutire prevazut la lit. A. i) 12 din prezentul articol.
Subcapitolul V
Operatiuni impozabile prin optiune
Art. 7
Agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane
juridice care efectueaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata pot
opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau numai pentru o
parte a acesteia. Aprobarea se da de catre Ministerul Economiei si Finantelor
si se refera la ansamblul normelor privind taxa pe valoarea adaugata, iar
aplicarea se face incepind cu luna urmatoare datei aprobarii.
Subcapitolul VI
Platitorii taxei pe valoarea adaugata
Art. 8
Taxa pe valoarea adaugata se plateste de catre persoanele fizice sau
juridice care efectueaza, de o maniera independenta, in mod obisnuit sau
ocazional, una sau mai multe operatiuni impozabile prevazute de prezenta
ordonanta.
Pentru bunurile din import, taxa pe valoarea adaugata se plateste de
persoanele fizice sau juridice importatoare, direct sau prin intermediari.
Pentru bunurile din import inchiriate, precum si pentru operatiunile de
publicitate, consulting, studii si cercetare, cesiuni sau concesiuni ale
dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert
sau alte drepturi similare, efectuate de un prestator cu sediul sau domiciliul
in strainatate si folosite de beneficiari cu sediul sau domiciliul in Romania,
taxa se plateste de beneficiari.
Art. 9
Agentul economic care inscrie taxa pe valoarea adaugata pe o factura sau
document inlocuitor este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de stat,
chiar daca operatiunea in cauza nu este impozabila potrivit prezentei
ordonante.
CAP. 3
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Art. 10
Obligatia platii taxei pe valoarea adaugata ia nastere la data efectuarii
livrarii de bunuri mobile, transferului proprietatii bunurilor imobiliare si
prestarii serviciilor.
In cazul livrarii partiale sau executarii partiale de servicii, obligatia
de plata se determina corespunzator valorii bunurilor livrate sau serviciilor
prestate.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii cu plata in rate,
precum si pentru cele care dau nastere la decontari sau incasari succesive,
faptul generator intervine la expirarea perioadei pentru care se face
decontarea sau, dupa caz, la data prevazuta pentru plata ratelor.
Art. 11
Pentru operatiunile prevazute mai jos, obligatia platii taxei pe valoarea
adaugata ia nastere la:
a) data inregistrarii declaratiei vamale, in cazul importurilor de bunuri,
sau la data receptiei de catre beneficiari pentru serviciile de import;
b) data vinzarii bunurilor catre beneficiari in cazul operatiunilor
efectuate prin intermediari sau consignatie;
c) data emiterii documentelor in care se consemneaza preluarea unor bunuri
achizitionate sau fabricate de agentul economic, in vederea folosirii, sub
orice forma, sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane fizice sau
juridice in mod gratuit;
d) data documentelor prin care se confirma prestarea de catre agentii
economici a unor servicii, cu titlu gratuit, pentru alte persoane fizice sau
juridice;
e) data colectarii monedelor din masina pentru marfurile vindute prin
masini automate;
Art. 12
Exigibilitatea este dreptul organului fiscal de a pretinde platitorului, la
o anumita data, plata taxei datorate bugetului de stat.
Taxa pe valoarea adaugata este exigibila pentru livrarile de bunuri mobile,
transferul proprietatii bunurilor imobiliare, prestarile de servicii si pentru
operatiunile specificate la art. 11 din prezenta ordonanta, la realizarea
faptului generator.
Prin derogare, atunci cind emiterea facturii sau a unui document inlocuitor
are loc inaintea momentului in care bunurile au fost livrate, expediate sau
puse la dispozitia cumparatorului, taxa este exigibila la data emiterii
documentelor respective.
Pentru prestarile de servicii, inclusiv lucrarile imobiliare, la care se
incaseaza avansuri sau se fac decontari succesive, cu autorizarea organului
fiscal competent, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului
clientului pe baza de factura sau alt document inlocuitor.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot, in conditiile si pentru lucrarile
stabilite prin hotarirea Guvernului, sa opteze pentru plata taxei pe valoarea
adaugata la efectuarea livrarilor.
CAP. 4
Baza de impozitare
Art. 13
Baza de impozitare reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau
serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preturile negociate intre vinzator si cumparator, precum si de alte
cheltuieli datorate de cumparator pentru livrarile de bunuri si care nu au fost
cuprinse in pret. Aceste preturi cuprind si accizele stabilite potrivit
normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestari de servicii;
c) suma rezultata din aplicarea cotei de comision sau suma convenita intre
parteneri, pentru operatiunile de intermediere;
d) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile bunurilor executate
de agentii economici pentru folosinta proprie ori predate sub diferite forme
angajatilor sau altor persoane;
e) valoarea in vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa
vamala, alte taxe si accizele datorate pentru bunurile si serviciile din
import;
f) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile aferente
serviciilor prestate pentru folosinta proprie de un agent economic sau cu titlu
gratuit pentru alte persoane fizice sau juridice;
g) preturile vinzarilor efectuate din depozitele vamii sau stabilite prin
licitatie;
h) pretul biletelor de participare la formele de loterie, pronosticuri,
pariuri, jocuri de noroc sau alte asemenea forme autorizate.
Art. 14
Nu se cuprind in baza de impozitare urmatoarele:
a) remizele si alte reduceri de pret acordate de catre furnizor direct
clientului;
b) sumele primite cu titlu de penalitate pentru neindeplinirea totala sau
partiala a obligatiilor contractuale;
c) dobinzile percepute pentru platile cu intirziere.
Art. 15
In cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, preturile sau
alte elemente cuprinse in facturi sau in documente similare, suma impozabila va
fi redusa corespunzator. In acelasi mod se procedeaza si in situatia in care
cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa.
CAP. 5
Cotele de impozitare
Art. 16
Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de
prezenta ordonanta asupra bazei de impozitare determinate in conditiile art.
13.
Art. 17
In Romania se aplica urmatoarele cote:
A. Cota de 18% pentru operatiunile impozabile obligatoriu privind livrarile
de bunuri, transferurile imobiliare si prestarile de servicii, din tara si din
import.
B. Cota zero pentru:
a) operatiunile de export de bunuri si servicii efectuate de agenti
economici cu sediul in Romania;
b) serviciile prestate de catre comisionari sau alti intermediari, care
intervin in operatiunile de export;
c) vinzarile de bunuri si prestarile de servicii catre persoane fizice sau
juridice nerezidente in Romania, cum sint:
c) 1. bunuri sau servicii in favoarea directa a ambasadelor, consulatelor
si reprezentantelor straine, precum si a personalului acestora, in conditiile
stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor pe baza de reciprocitate;
c) 2. bunuri cumparate de comerciantii straini din expozitiile organizate
in Romania, precum si bunurile cumparate din reteaua comerciala, expediate sau
transportate in strainatate de catre cumparatorul care nu are domiciliul sau
sediul in Romania, in conditiile stabilite de Ministerul Economiei si
Finantelor.
CAP. 6
Regimul deducerilor
Art. 18
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au dreptul la deducerea taxei
aferente bunurilor sau serviciilor destinate realizarii de operatiuni
impozabile.
Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste ca
diferenta intre valoarea taxei facturata pentru bunurile livrate sau serviciile
prestate si a taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate sau
executate in unitatile proprii, destinate realizarii operatiunilor impozabile.
Diferenta de taxa in plus sau in minus se regularizeaza, in conditiile
prezentei ordonante, pe baza de deconturi ale platitorilor.
Art. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor, agentii economici sint obligati:
a) sa justifice, prin documente legal intocmite, cuantumul taxei;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sint destinate pentru nevoile firmei
si sint proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveste numai taxa ce este inscrisa intr-o factura sau
alt document legal care se refera la bunuri sau servicii destinate pentru realizarea
de operatiuni impozabile.
Art. 20
Agentii economici care folosesc, pentru nevoile firmei, bunuri si servicii
achizitionate sau realizate in unitatile proprii, au dreptul sa deduca integral
taxa pe valoarea adaugata aferenta intrarilor, numai daca realizeaza exclusiv
operatiuni supuse taxei pe valoarea adaugata.
In situatia in care realizeaza atit operatiuni supuse taxei pe valoarea
adaugata, cit si operatiuni scutite de plata acestei taxe, dreptul de deducere
se determina in raport cu participarea bunurilor sau serviciilor respective la
realizarea operatiunilor impozabile.
Art. 21
Dreptul de deducere se exercita pe doua cai:
a) prin retinerea din suma reprezentind taxa pe valoarea adaugata, pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate, a taxei aferente intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentind diferenta
dintre taxa aferenta intrarilor si taxa facturata de agentul economic pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate.
Art. 22
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, deducerea prevazuta
la art. 21 lit. a) se face lunar.
Art. 23
Rambursarea diferentei de taxa prevazute la art. 21 lit. b) se efectueaza
la cerere, pe baza documentatiei stabilite de Ministerul Economiei si
Finantelor si a verificarilor efectuate de catre organele acestuia, astfel:
- lunar, pentru operatiunile de export;
- trimestrial sau anual, in functie de suma minima de rambursat stabilita
prin hotarire a Guvernului, in celelalte cazuri.
Art. 24
Prin hotarire a Guvernului se pot stabili cazurile si conditiile in care,
pentru anumite rambursari ale taxei pe valoarea adaugata, Ministerul Economiei
si Finantelor poate cere cautiuni personale sau solidare pentru eventuale sume
incorect rambursate.
CAP. 7
Obligatiile platitorilor
Art. 25
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au urmatoarele obligatii:
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) sa depuna sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal
competent, o declaratie de inregistrare conform modelului aprobat de Ministerul
Economiei si Finantelor, in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii
sau a modificarii conditiilor de exercitare a acesteia.
Agentii economici care devin platitori de taxa pe valoarea adaugata ca
urmare a depasirii plafonului de venit prevazut la art. 6 din prezenta
ordonanta, depun declaratia de inregistrare pina la finele lunii urmatoare
celei in care au realizat depasirea;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca platitor de taxa,
in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de la data actului legal
in care se consemneaza situatia respectiva.
B. Cu privire la intocmirea documentelor privind transferul proprietatii
bunurilor si prestarile de servicii:
a) sa emita facturi fiscale sau documente inlocuitoare pentru operatiunile
impozabile realizate, in care sa consemneze, in mod distinct:
- numarul de inregistrare fiscala;
- data emiterii;
- numele si adresa furnizorului;
- numele si adresa beneficiarului;
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
- preturile unitare si valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata;
- cota de taxa pe valoarea adaugata;
- suma taxei pe valoarea adaugata.
Taxa pe valoarea adaugata inscrisa pe o factura sau document inlocuitor
este datorata bugetului de stat, chiar daca operatiunea in cauza nu este
impozabila sau daca taxa inscrisa este mai mare decit cea legala;
b) cumparatorii sint obligati sa solicite de la furnizori sau prestatori
facturi sau documente inlocuitoare pentru toate bunurile sau serviciile
achizitionate si sa verifice inscrierea in documentele respective a datelor
prevazute la lit. a) de mai sus;
c) platitorii de taxa pe valoarea adaugata sint scutiti de obligatia
emiterii unei facturi fiscale, in cazul urmatoarelor operatiuni:
c) 1. transporturi cu taximetre;
c) 2. folosirea de catre agentii economici a unor bunuri si servicii executate
in unitatile proprii;
c) 3. vinzari de bunuri si prestari de servicii catre populatie pe baza de
bonuri fara nominalizari privind cumparatorul;
c) 4. alte operatiuni stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor;
d) importatorii sint obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si
sa determine, potrivit legii, valoarea in vama, taxele vamale, alte taxe si
accizele datorate de acestia si, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe
valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit normelor in vigoare,
care sa le permita sa determine suma impozabila si taxa pe valoarea adaugata
datorata pentru livrarile si serviciile efectuate, precum si cea deductibila
aferenta intrarilor sau sa aiba un registru cu pagini numerotate in care sa
inscrie zilnic, fara stersaturi si spatii neutilizate, elementele necesare
pentru determinarea taxei pe valoarea adaugata pentru vinzari si deductibila
pentru intrari.
Documentele justificative si modul de reflectare in evidenta contabila sau
in registre a operatiunilor prevazute la alineatul precedent se vor stabili de
Ministerul Economiei si Finantelor;
b) sa intocmeasca si sa depuna la organul fiscal, lunar, la termenul si
potrivit modelului stabilit de Ministerul Economiei si Finantelor, deconturi
privind suma impozabila si taxa exigibila;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare stabilirii
operatiunilor impozabile executate atit la sediul principal, cit si la
sucursale sau agentii;
d) sa furnizeze organelor fiscale, pina la data de 15 august a fiecarui an,
informatiile referitoare la operatiunile impozabile prevazute pentru anul
urmator.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata, potrivit decontului intocmit lunar, pina la
data de 25 a lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar, la organul fiscal
competent sau la bancile comerciale, dupa caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta produselor din import la
organul vamal, concomitent cu plata taxelor vamale; pentru bunurile din import
care nu sint supuse taxelor vamale, dar sint supuse taxei pe valoarea adaugata,
importatorii sint obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si sa
achite taxa pe valoarea adaugata conform regimului in vigoare privind plata
taxelor vamale;
c) in caz de incetare a activitatii, sa achite taxa datorata bugetului de
stat, concomitent cu cererea inaintata organului fiscal pentru scoaterea din
evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 26
Formularele pentru facturi, documentele inlocuitoare ale acestora,
borderourile zilnice de vinzare, incasare si alte documente necesare aplicarii
prevederilor prezentei ordonante se stabilesc de Ministerul Economiei si
Finantelor si sint obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata.
Art. 27
Agentii economici care realizeaza operatiuni impozabile au obligatia
asigurarii conditiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea
informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile in domeniul
taxei pe valoarea adaugata, iar cei care au obiect de activitate comertul cu
amanuntul, activitati hoteliere, prestari de servicii catre populatie si alte
activitati de asemenea natura au si obligatia instalarii aparatelor de marcat
care sa corespunda cerintelor pentru aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
Art. 28
Corectarea taxei facturate in mod eronat de catre un agent economic se va
efectua prin emiterea unei noi facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi
scazute, si in negru, pentru cele de adaugat.
Art. 29
Termenul de prescriptie a drepturilor bugetului de stat sau ale
platitorilor, rezultate din prezenta ordonanta, este de 5 ani de la data
prevazuta pentru exercitarea acestora.
Art. 30
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in valoarea materiilor prime si
materialelor aflate in stoc sau incorporate in productia neterminata sau in
produsele finite existente in unitati la data aplicarii prezentei legi nu este
deductibil din taxa pe valoarea adaugata dupa intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
Se excepteaza de la prevederile alineatului precedent produsele exportate,
pentru care se va restitui impozitul pe circulatia marfurilor, potrivit
autorizarii si metodologiei in vigoare pina la data aplicarii prezentei
ordonante.
Art. 31
Pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii facturate dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, se aplica taxa pe valoarea adaugata,
indiferent de data incheierii contractelor, a executarii produselor sau
prestarii serviciilor.
Art. 32
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificari si investigatii la
platitorii taxei pe valoarea adaugata privind respectarea acestei ordonante,
inclusiv asupra inregistrarilor contabile. In acest scop, au dreptul sa ceara
platitorilor sa prezinte evidentele si documentele aferente sau orice alte
elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
In situatia in care, in urma verificarii efectuate, rezulta erori sau
abateri de la normele legale, organele fiscale au obligatia de a stabili
cuantumul taxei pe valoarea adaugata deductibila si exigibila si de a proceda
la urmarirea diferentei de plata sau la restituirea sumelor incasate in plus,
dupa caz.
In cazul in care facturile, evidentele contabile sau datele necesare pentru
calcularea bazei de impozitare lipsesc sau sint incomplete, in ce priveste
cantitatile, preturile si tarifele practicate pentru livrari de bunuri sau
prestari de servicii ori taxa pe valoarea adaugata aferenta intrarilor,
organelor fiscale vor proceda la reimpozitare prin estimare.
Art. 33
Diferentele in minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adaugata
se platesc in termen de 7 zile de la data incheierii actului de control
impreuna cu majorarile de intirziere aferente, iar cele in plus se restituie in
acelasi termen sau se compenseaza cu platile ulterioare, la cererea agentului
economic platitor.
Art. 34
Neplata integrala sau a unei diferente din taxa pe valoarea adaugata, in
termenul stabilit, atrage majorarea sumei de plata cu 0,3% pentru fiecare zi de
intirziere.
Calculul majorarilor de intirziere se face din ziua imediat urmatoare
expirarii termenului legal de plata si pina la ziua platii taxei datorate
inclusiv.
In cazurile in care se constata intirzieri repetate sau intentionate ale
platii taxei datorate bugetului de stat, Ministerul Economiei si Finantelor
poate dispune suspendarea activitatii agentului economic pina la efectuarea
platii.
Art. 35
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Economiei si
Finantelor pentru constatarea obligatiilor de plata privind taxa pe valoarea
adaugata constituie titluri executorii.
Bancile vor pune in aplicare aceste titluri fara acceptul platitorilor.
Art. 36
Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale, nu
sint considerate infractiuni:
a) nedepunerea in termen la organele fiscale a declaratiei de inregistrare
sau de scoatere din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata si a
decontului privind suma impozabila si taxa exigibila;
b) refuzul de a furniza organelor fiscale toate informatiile necesare
stabilirii operatiunilor impozabile, potrivit reglementarilor prevazute la art.
25 din prezenta ordonanta;
c) tinerea eronata sau necorespunzatoare a evidentei tehnico-operative sau
contabile privind operatiunile impozabile si calculul taxei pe valoarea
adaugata datoare bugetului de stat;
d) nerespectarea de catre organele bancare a prevederilor art. 35 alin. 2
din prezenta ordonanta.
Contraventiile prevazute la lit. a), b) si c) se sanctioneaza cu amenda de
la 100 mii lei la 150 mii lei, iar contraventia prevazuta la lit. d) se sanctioneaza
cu amenda de la 600 mii lei la 1 milion lei.
In situatia in care se constata tinerea eronata a evidentelor, cu scopul
vadit de a reduce taxa datorata bugetului de stat sau de a obtine o rambursare
necuvenita, unitatile platitoare varsa la bugetul de stat taxa sustrasa, o
amenda egala cu valoarea acesteia precum si majorarile de intirziere prevazute
la art. 34 din prezenta ordonanta.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de organele de
specialitate ale Ministerului Economiei si Finantelor si de aparatul teritorial
din subordinea acestuia, conform Legii nr. 34/1968, cu exceptia art. 25, art.
26 si art. 27.
Art. 37
Contestatiile privind stabilirea si incasarea taxei pe valoarea adaugata, a
majorarilor de intirziere si a amenzilor se depun in termen de 30 de zile de la
data instiintarii agentului economic platitor si se rezolva de catre Directia
generala a finantelor publice si a controlului financiar de stat judeteana sau
a municipiului Bucuresti, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrare.
Impotriva deciziei date, se poate face contestatie la Ministerul Economiei si
Finantelor care, in cel mult 60 de zile de la inregistrare, este obligat sa o
solutioneze. Solutia data este definitiva.
Depunerea contestatiei nu suspenda obligatia platitorilor cu privire la
virarea sumelor datorate la bugetul de stat, potrivit prezentei ordonante.
Art. 38
Contestatiile cu privire la stabilirea taxei pe valoarea adaugata sint
supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestata. Taxa nu poate fi mai mica
de 1.000 lei.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie, cu acelasi
obiect, inregistrata si rezolvata anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, platitorii sint obligati sa
specifice in scris cuantumul sumei contestate. In situatia admiterii integrale
sau partiale a contestatiei, taxa de timbru se restituie proportional cu suma
redusa.
Art. 39
Ministerul Economiei si Finantelor si celelalte ministere vor asigura luarea
masurilor necesare privind pregatirea introducerii taxei pe valoarea adaugata.
Art. 40
Normele de aplicare a dispozitiilor din prezenta ordonanta se aproba prin
hotarire a Guvernului.
Art. 41
Prevederile prezentei ordonante se aplica incepind cu data de 1 ianuarie
1993.
Pe data aplicarii prezentei ordonante se abroga Hotarirea Guvernului nr. 7
din 10 ianuarie 1991 privind unele masuri financiare pentru stimularea
suplimentara a exportului, precum si prevederile privind impozitul pe
circulatia marfurilor din Hotarirea Guvernului nr. 779 din 15 noiembrie 1991
privind impozitul pe circulatia marfurilor si accizele.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul bugetului,
veniturilor statului si
controlului financiar,
Florian Bercea
ANEXA 1
LISTA
produselor si serviciilor livrate in reteaua de desfacere catre populatie,
scutite de plata taxei pe valoarea adaugata
1. Carne si maruntaie comestibile in stare proaspata, refrigerata sau
congelata;
2. Lapte de consum, inclusiv lapte praf;
3. Piine alba simpla, integrala si neagra;
4. Ulei comestibil din floarea-soarelui si soia;
5. Unt;
6. Medicamente de uz uman si veterinar, inclusiv sub forma de substante
farmaceutice;
7. Proteze si produse ortopedice;
8. Combustibili pentru incalzit si prepararea hranei: lemne de foc,
carbuni, combustibil tip M.P. si lichid usor pentru calorifer, gaz petrolier
lichefiat si gaze naturale;
9. Energie electrica pentru consum casnic;
10. Energie termica pentru consum casnic;
11. Transportul in comun urban de calatori.
NOTA:
Produsele prevazute la poz. nr. 1 7 sint scutite atit la producator, cit
si in reteaua de desfacere cu amanuntul.
Nu sint scutite livrarile de produse catre unitatile de alimentatie publica
si cele care practica adaosul comercial de alimentatie publica.