DECIZIE Nr. 4 din 12 septembrie 1994
privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor
unor articole din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 si prin Ordonanta Guvernului
nr. 6/1994
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR - Departamentul veniturilor
statului
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 25 octombrie 1994
Comisia centrala pentru aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul
impozitelor indirecte, constituita in baza Ordinului ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 1290/1993, aproba solutiile prevazute in anexa
referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/1993 si prin Ordonanta Guvernului nr. 6/1994, adoptate
potrivit procesului-verbal incheiat de comisie la data de 12 septembrie 1994.
Presedintele comisiei,
Corneliu Gorcea,
secretar de stat
ANEXA 1
MINISTERUL FINANTELOR
Departamentul veniturilor statului
SOLUTII
referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/1993 si prin Ordonanta Guvernului nr. 6/1994
I. Solutii privind T.V.A. aferenta unor operatiuni specifice din
agricultura
1. Operatiunile efectuate de societatile agricole constituite in baza Legii
nr. 31/1990 si a Legii nr. 36/1991, pentru exploatarea terenurilor agricole
apartinand persoanelor fizice carora li s-a reconstituit sau li s-a constituit
dreptul de proprietate, se supun T.V.A., astfel:
a) produsele agricole predate persoanelor fizice prevazute la alin. 1 de
mai sus nu reprezinta transfer al dreptului de proprietate si nu se supun
T.V.A.;
b) produsele retinute de societatile agricole pentru lucrarile agricole pe
care le-au efectuat se supun T.V.A. la vanzarea lor, ca atare sau sub forma
prelucrata, catre alte persoane fizice sau juridice; in mod corespunzator se va
proceda in situatiile prevazute de art 2.2. din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992;
c) produsele apartinand persoanelor fizice prevazute la pct. 1, care sunt
valorificate la terti prin intermediul societatilor agricole care au efectuat
lucrarile agricole, nu se supun T.V.A. si nu se reflecta in jurnalele si
deconturile privind T.V.A. la societatile agricole respective.
2. Lucrarile agricole executate de societatile comerciale prestatoare de
servicii pentru agricultura (Agromec-uri si alte societati) se supun T.V.A. in
mod diferentiat in functie de beneficiar si forma de plata, astfel:
2.1. lucrarile agricole executate cu plata in bani in favoarea
producatorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sunt supuse T.V.A.
in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 3/1992;
2.2. lucrarile agricole executate cu plata in natura in favoarea societatilor
agricole cu personalitate juridica sunt impozabile si se reflecta in documente
financiar-contabile, atat la prestator cat si la beneficiar, ca operatiuni
distincte, astfel:
a) societatea comerciala prestatoare factureaza valoarea lucrarilor
executate societatilor agricole la data preluarii produselor, aplicand tarifele
negociate plus 18% T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate si deductibile
aferente lucrarilor agricole executate ia nastere atat la prestator, cat si la
beneficiar la data preluarii, respectiv predarii produselor prevazute in
contractele incheiate intre parti. Nu se admite facturarea esalonata a
lucrarilor in functie de data executarii acestora;
b) societatea agricola factureaza produsele predate societatilor comerciale
prestatoare de servicii pentru lucrarile executate la preturile negociate plus
18% T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectata ia nastere la data intocmirii
documentelor de predare-receptie a produselor agricole sau, dupa caz, la data
eliberarii buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate
in functie de care se stabileste pretul;
2.3. lucrarile executate cu plata in natura in favoarea producatorilor
agricoli individuali sau asociatiilor constituite in baza art. 2 din Legea nr.
36/1991 sunt considerate cheltuieli efectuate in contul produselor agricole ce
urmeaza a fi retinute dupa recoltare si nu se supun T.V.A. Produsele retinute
de societatile comerciale prestatoare de servicii in contul lucrarilor agricole
executate sunt supuse T.V.A. la data livrarii de catre Regia Autonoma
"Romcereal" sau vanzarii la alte persoane fizice sau juridice, ca
atare sau prelucrate.
Produsele utilizate in scopurile prevazute la art. 2.2. din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992 sunt supuse T.V.A., iar obligatia platii acesteia se
determina potrivit prevederilor art. 11. lit c) din ordonanta.
3. Avansurile acordate producatorilor agricoli individuali si asociatiilor
agricole constituite in baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 de catre agentii
economici special mandatati de stat, conform art. 11 din Legea nr. 83/1993,
art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 436/1993 si art. 2 din Hotararea Guvernului
nr. 25/1994, intra in sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
3.1. avansurile acordate direct producatorilor agricoli prevazuti la pct.
3, in bani sau in materii prime si materiale, finantate din creditele angajate
prin agentii economici prevazuti la art. 3 din Hotararea Guvernului nr.
436/1993, nu se supun T.V.A. intrucat acestea reprezinta, pentru agentii
economici care le-au acordat, cheltuieli in contul produselor agricole pe care
urmeaza a le primi la recoltare.
Avansurile acordate in conditiile Legii nr. 83/1993 se reflecta in
contabilitate cu ajutorul contului 409 "Furnizori-debitori";
3.2. avansurile acordate producatorilor agricoli prevazuti la pct. 3 de
catre agentii economici special mandatati de stat prin intermediul societatilor
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sunt supuse T.V.A.
Agentii economici special mandatati de stat reflecta in contabilitate
avansurile acordate in conditiile de mai sus, sub forma de bani, de materii
prime si materiale, in contul prevazut la pct. 3.1. alin. 2.
Societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
evidentiaza materiile prime si materialele primite in contul avansurilor
acordate producatorilor agricoli de catre Regia Autonoma "Romcereal"
sau alt agent economic mandatat de stat in contul 8033 "Valori materiale
primite in pastrare sau custodie".
Pe baza proceselor-verbale de receptie a lucrarilor agricole executate se
efectueaza scaderea din gestiune a materiilor prime si a materialelor consumate
prin creditarea contului mentionat mai sus;
3.3. societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
datoreaza T.V.A. pentru lucrarile agricole consemnate in procesele-verbale de
receptie semnate de producatorul agricol si reprezentantul agentului economic
care achita in bani lucrarile executate.
Pe baza procesului-verbal de receptie prestatorul de servicii este obligat
sa emita factura catre agentul economic special mandatat de stat, care achita
contravaloarea lucrarilor executate si T.V.A. aferenta. Aceasta factura nu se
transmite si nu se inregistreaza in evidentele producatorilor agricoli.
4. Avansurile acordate in bani, in materii prime si materiale, direct
producatorilor agricoli - persoane juridice -, de catre agentii economici
special mandatati de stat, in baza actelor normative mentionate la pct. 3, nu
se supun T.V.A. si se inregistreaza in contul 409 "Furnizori-debitori"
si, respectiv, in contul 419 "Clienti-creditori", la unitatea
primitoare.
Dreptul de deducere a T.V.A. aferenta materiilor prime si materialelor
achizitionate de catre agentii economici special mandatati de stat si folosite
conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercita de
cumparator in conditiile prevazute de art. 19 al Deciziei Ministerului
Finantelor nr. 1/1993 privind aprobarea solutiilor unice referitoare la
aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1993*).
--------------
*) Decizia nr. 1/1993 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 8 din 14 ianuarie 1994.
Dupa recoltare, producatorii agricoli - persoane juridice - factureaza
produsele predate catre Regia Autonoma "Romcereal" sau alt agent
economic special mandatat de stat, la preturile negociate plus 18% T.V.A., si
regularizeaza diferenta dintre valoarea totala a facturii, inclusiv T.V.A., si
avansul primit, inregistrat in contul 419 "Clienti-creditori".
5. Operatiunile rezultate din aplicarea Legii arendarii nr. 16/1994 intra
in sfera de aplicare a T.V.A., astfel:
5.1. arendasul persoana fizica, avand calitatea de agricultor, este scutit
de T.V.A. in baza art. 6 lit. A. e) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992;
5.2. arendasul persoana juridica este platitor de T.V.A., daca din
activitatea economica, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate,
realizeaza venituri totale de peste 10 milioane lei;
5.3. arendasul cat si proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal
de bunuri agricole nu sunt supusi platii T.V.A. pentru arenda platita in natura
potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992;
5.4. arenda primita in bani este scutita de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A.
i) 7 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992.
6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice carora le-a fost stabilita
calitatea de actionar in baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 18/1991,
stabilite prin lege fie in procent din profitul obtinut de societate pe un
hectar, fie in contravaloarea unor produse agricole, nu sunt supuse T.V.A.
Cand plata drepturilor se face in natura, cu alte produse decat cele
prevazute de lege, operatiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de
impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992.
II. Solutii referitoare la aplicarea urmatoarelor articole din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, modificata:
Art. 3
Corpul gardienilor publici nu intra in sfera de aplicare a T.V.A., fiind
organizat ca institutie publica a carei activitate nu are drept scop obtinerea
de profit, ci de paza a bunurilor, de aparare a ordinii si linistii publice, a
vietii si integritatii persoanelor.
Art. 12
Operatiunile legate, import-export, realizate de catre agentii economici cu
activitate de comert exterior, privind: importul de produse energetice si
materii prime de baza legat de exportul de produse liberalizate la export,
precum si importul de materiale, componente, subansambluri, echipamente si
utilaje pentru productie legat de exportul de produse finite rezultate sunt
supuse T.V.A. astfel:
a) la intrarea bunurilor in tara, importatorul este obligat sa intocmeasca
Declaratia vamala de import, sa plateasca T.V.A. aferenta si, corespunzator,
sa-si exercite dreptul de deducere in conditiile prevazute de reglementarile
legale in vigoare;
b) bunurile din import predate producatorilor interni in vederea realizarii
produselor ce urmeaza a fi exportate, a caror contravaloare reprezinta plata
importului, se factureaza la preturile negociate plus T.V.A.;
c) produsele realizate de unitatile producatoare livrate unitatilor cu
activitate de comert exterior pentru plata bunurilor din import primite de la
acestia se factureaza la preturile negociate plus T.V.A.
Exigibilitatea T.V.A. aferenta operatiunilor prevazute la lit. b) si c) ia
nastere, atat la furnizor cat si la beneficiar, la data livrarii produselor la
export.
Operatiunile de import legate de export vor fi justificate cu urmatoarele
documente:
- licenta de operatiune eliberata de Ministerul Comertului;
- contractele incheiate de agentul economic cu activitate de comert
exterior cu partenerul extern si cu producatorii interni, din care sa rezulte
ca operatiunile nu se fac cu plata, ci prin compensatii valorice;
- documentele prevazute in cap. IX pct. 2. din Normele pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 233/1993.
Art. 14
Hotararea Guvernului nr. 94/1994 modifica prevederile cap. VIII lit. g) din
normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 233/1993, in sensul ca sumele
alocate de la buget nu se cuprind in baza de impozitare aferenta livrarilor de
bunuri si prestarilor de servicii efectuate de platitorii de T.V.A. in scopul:
a) finantarii investitiilor, inregistrate in contul 131 "Subventii
pentru investitii";
b) acoperirii pierderilor si diferentelor de pret si de tarif, inregistrate
in contul 741 "Venituri din subventii de exploatare";
c) finantarii stocurilor constituite ca rezerve materiale, inregistrate in
contul contabil bugetar 700 "Finantare de la buget privind anul
curent".
Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si
serviciilor achizitionate, cu finantare asigurata din surse constituite
potrivit celor de mai sus, se exercita in conditiile prevazute la cap. VI din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992. Sumele deduse potrivit prevederilor de mai sus
reintregesc disponibilitatile pentru investitii si urmeaza un regim similar cu
cel al sumelor necheltuite din alte cauze (de exemplu: neexecutarea lucrarilor,
economii etc.).
Art. 17
lit. B. f)
Pentru a beneficia de cota zero de T.V.A. pentru bunurile si serviciile
destinate realizarii unor obiective pe teritoriul Romaniei trebuie sa fie
indeplinite urmatoarele conditii:
1. Obiectivele ce urmeaza a fi realizate sa fie:
a) nominalizate in hotarari ale Guvernului;
b) prevazute in acorduri, protocoale, intelegeri incheiate cu guverne
straine sau organizatii internationale;
c) destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social-filantropic, de
aparare a sanatatii, cultural, artistic, educativ, stiintific, religios,
sportiv.
2. Finantarea sa fie asigurata din:
a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea in lei a
ajutoarelor primite de Romania sub forma de bunuri si servicii;
b) ajutoare sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine si
organisme internationale, altele decat cele cuprinse la lit. a);
c) fonduri ale organizatiilor nonprofit si de caritate din strainatate si
din tara, constituite inclusiv din donatii ale persoanelor fizice si juridice.
3. Cota zero de T.V.A. se realizeaza astfel:
a) prin exercitarea dreptului de deducere de catre beneficiarii
obiectivelor de mai sus daca acestia sunt platitori de T.V.A.;
b) prin restituirea, de catre organul fiscal, a T.V.A. aferenta
aprovizionarilor destinate realizarii obiectivelor ai caror beneficiari nu sunt
platitori de T.V.A.;
c) prin facturarea de catre furnizorii si prestatorii de servicii care
participa la realizarea obiectivului a bunurilor livrate si serviciilor
prestate fara T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferenta
aprovizionarilor destinate realizarii obiectivului pe baza unui certificat
eliberat de Directia generala a impozitelor indirecte din Ministerul
Finantelor.
Certificatul va fi eliberat la solicitarea beneficiarului, pe baza
contractului incheiat cu furnizorul bunurilor si prestatorul serviciului.
4. Restituirea T.V.A. aferenta obiectivelor ai caror beneficiari sunt
neplatitori de T.V.A. (lit. b) se efectueaza prin Directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti,
conform Ordinului ministrului finantelor nr. 54 din 17 ianuarie 1994, pe baza
aprobarii date de Directia generala a impozitelor indirecte din Ministerul
Finantelor, a documentatiei avizate de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
Cererile de restituire a T.V.A. (modelul anexat) vor fi depuse, in vederea
avizarii, la organul fiscal teritorial, insotite de:
- facturi sau alte documente legale inlocuitoare din care sa rezulte
cuantumul T.V.A.;
- dovada platii bunurilor sau serviciilor achizitionate pentru care se
solicita restituirea T.V.A.;
- documente din care sa rezulte modalitatea de finantare.
Art. 21
lit. b)
In situatia in care un agent economic realizeaza exclusiv operatiuni de
export, iar suma inscrisa in decont la randul 3 este inferioara sumei aferente
aprovizionarilor din randul 14, suma maxima de rambursat se determina dupa
formula:
randul 15
------------- X randul 3
randul 14
CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA
-------------------------------------------------------------------------------
1 | Denumirea unitatii
---|---------------------------------------------------------------------------
2 | Sediul:
| Localitatea ..........., str. .......... nr. ......, sectorul .......,
| cod postal ............, cod fiscal .........., judetul .............
-------------------------------------------------------------------------------
In conformitate cu prevederile pct. 3 lit. f) din Ordonanta Guvernului nr.
6/1994, prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platita
pentru bunurile si serviciile achizitionate, destinate realizarii unor
obiective pe teritoriul Romaniei cu finantare directa asigurata din ajutoare
sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme
internationale, precum si de organizatii nonprofit si de caritate.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
---
- factura | |
---
---
- chitanta fiscala | |
---
---
- alte documente | |
---
Restituirea este aferenta obiectivului: ..................................
...............................................................................
Solicitam restituirea in contul nr. .........., deschis la ................
...............................................................................
Finantarea este asigurata din .............................................
Conducatorul unitatii ................... Semnatura ....................
-------------------------------------------------------------------------------
CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL TERITORIAL
Avizam restituirea T.V.A. pentru suma de ___________________ lei
Nu avizam restituirea sumei de ______________ lei din urmatoarele motive:
...........................................................................
...........................................................................
NUMELE PERSOANEI CARE __________________________ FUNCTIA ________________
SEMNATURA ___________________________ DATA ____________
APROBA RESTITUIREA ____________________________