HOTARARE Nr. 233 din 31 mai 1993
cu privire la aprobarea Normelor pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
3/1992 privind taxele pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 114 din 31 mai 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adaugata, conform anexei.
Art. 2
Se abroga Hotararea Guvernului nr. 406/1992 si normele aprobate prin
aceasta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME
privind aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, aprobata prin Legea nr. 130/1992
CAP. 1
Operatiuni impozabile
Potrivit art. 2 din ordonanta, in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata se cuprind operatiunile privind:
1. Livrarile de bunuri mobile
Livrarea constituie transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor
detinute de proprietar catre beneficiar, direct sau prin cei care actioneaza in
numele acestora.
Livrarea cuprinde toate operatiunile prin care se realizeaza transferul
dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile corporale, indiferent de forma
juridica prin care se realizeaza: vanzare, schimb, aport in bunuri la capitalul
social al societatii comerciale, inchirierea unor bunuri pe baza unui contract
cu clauza transferarii proprietatii asupra bunurilor respective la o anumita
data, predarea de catre agentii economici a unor bunuri, cu titlu gratuit.
Gazul, energia electrica si termica si altele similare sunt considerate ca
bunuri mobile corporale.
2. Transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici,
precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice
Intra in sfera taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind transferul
proprietatii bunurilor imobiliare, indiferent de forma juridica prin care se
realizeaza, potrivit precizarilor de la pct. 1 alin. 2 de mai sus.
In categoria bunurilor imobiliare, in sensul ordonantei, se cuprind:
a) toate constructiile imobiliare prin natura lor, cum sunt: locuintele,
vilele, constructiile industriale, comerciale, agricole sau cele destinate
exercitarii altor activitati;
b) terenurile pentru constructii si cele situate in intravilan, inclusiv
cele aferente localitatilor urbane sau rurale pe care sunt amplasate
constructiile sau alte amenajari;
c) bunurile de natura mobiliara care nu pot fi detasate fara a fi
deteriorate sau fara a antrena deteriorarea imobilelor insesi.
3. Prestarile de servicii
Prin prestare de servicii, in sensul taxei pe valoarea adaugata, se
intelege orice activitate rezultata dintr-un contract prin care o persoana se
obliga sa execute o munca manuala sau intelectuala in scopul obtinerii unui
profit si care nu reprezinta livrari de bunuri.
Astfel de activitati pot avea ca obiect:
a) lucrari de constructii-montaj;
b) transport de persoane si marfuri;
c) servicii de posta si telecomunicatii;
d) inchiriere de bunuri mobile sau imobile;
e) operatiuni de intermediere sau de comision;
f) reparatii de orice natura;
g) cesiuni de bunuri mobile incorporale, precum: dreptul de autor, de
brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert; de titluri de
participare;
h) operatiuni de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize;
i) operatiuni bancare, financiare, de asigurare sau reasigurare;
j) vanzari pentru consumul pe loc de produse alimentare si bauturi.
4. Operatiuni asimilate cu livrari de bunuri si prestari de servicii
Prevederile art. 2.4 din ordonanta se aplica de catre agentii economici
care utilizeaza pentru activitatea proprie bunuri sau servicii destinate in mod
curent vanzarii, daca agentii economici respectivi:
- realizeaza, exclusiv sau partial, operatiuni scutite de taxa pe valoarea
adaugata;
- realizeaza bunuri de natura mijloacelor fixe.
Acelasi regim se aplica si agentilor economici din reteaua comerciala
pentru bunurile preluate din depozitele proprii.
5. Importul de bunuri si servicii
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata intra importurile de
bunuri si servicii realizate, direct sau prin intermediari autorizati, de orice
persoana fizica sau juridica, in conditiile prevazute de Regulamentul vamal al
Romaniei.
CAP. 2
Persoane fizice sau juridice care exercita activitati supuse taxei pe
valoarea adaugata
Potrivit art. 2 din ordonanta, pentru ca operatiunile privind transferul
proprietatii bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu plata, precum si
cele asimilate acestora sa intre in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata, trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o activitate desfasurata intr-o
maniera independenta de catre persoanele fizice sau juridice.
Actioneaza de o maniera independenta persoanele care exercita o activitate
pe propria lor raspundere si au libertate totala in organizarea si executia
lucrarilor pe care le comporta operatiunile in cauza, cum sunt:
- regiile autonome;
- societatile comerciale;
- unitatile teritoriale din subordinea Administratiei Nationale a
Rezervelor Materiale;
- societatile agricole;
- unitatile cooperatiste;
- asociatiile si organizatiile cu scop lucrativ;
- persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare
activitati economice pe baza liberei initiative;
- persoanele juridice, precum si persoanele fizice, indiferent daca au fost
inregistrate sau nu ca agenti economici, pentru importurile de bunuri si
servicii supuse taxei vamale potrivit Regulamentului vamal al Romaniei.
Nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile realizate de
persoanele care nu actioneaza de o maniera independenta, cum este cazul
salariatilor si altor persoane angajate printr-un contract de munca sau orice
alt raport juridic de subordonare prin care se stabilesc conditiile de munca,
modalitatea de salarizare sau responsabilitatea celui care angajeaza, cum sunt:
- persoane fizice care presteaza munci salarizate sau remunerate de
asociatiile de locatari;
- voiajorii, reprezentantii firmelor sau comis-voiajorii;
- artistii de spectacole;
- manechinii;
- jurnalistii, corespondentii locali de presa.
De asemenea, nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata indemnizatiile
primite de persoanele care desfasoara activitati in cadrul societatilor
comerciale si regiilor autonome, ca imputerniciti mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat, ca membri in consiliile de administratie sau in
comisiile de cenzori.
CAP. 3
Operatiuni care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
Potrivit art. 3 din ordonanta, nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata
operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avand caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive.
Acelasi regim se aplica si vanzarii catre populatie a imobilelor sau
partilor de imobile construite si date in folosinta inainte de introducerea
taxei pe valoarea adaugata, precum si inchirierii de imobile sau parti ale
acestora in scop de locuinta.
Nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile care nu rezulta
dintr-o activitate economica avand drept scop obtinerea de profit sau care nu
sunt executate cu plata sau asimilate platii.
In situatiile in care din operatiunile de mai sus rezulta profit, unitatile
respective sunt obligate sa-l utilizeze pentru dezvoltarea sau imbunatatirea
serviciilor prestate.
Asociatiile, organizatiile si institutiile publice de mai sus intra in
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata pentru alte operatiuni privind
livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in mod sistematic,
direct sau prin unitati subordonate, pentru obtinerea de profit.
De asemenea, intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
unitatile teritoriale din subordinea Administratiei Nationale a Rezervelor
Materiale autorizate sa desfasoare activitati cu caracter comercial.
CAP. 4
Teritorialitatea
Conform art. 4 alineatul ultim din ordonanta, prestarile de servicii sunt
impozabile atunci cand sunt utilizate in Romania, independent de locul unde
este situat sediul sau domiciliul prestatorului.
In baza prevederilor de mai sus se stabilesc criteriile in functie de care
se determina locul de impozitare pentru serviciile executate sau utilizate in
Romania;
1. Locul unde sunt situate bunurile de natura imobiliara
Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata lucrarile de constructii-montaj
executate pentru realizarea, repararea si intretinerea bunurilor imobiliare
existente in Romania, independent de locul unde este situat sediul
prestatorului - in tara sau in strainatate.
Acelasi regim se aplica si serviciilor de arhitectura, proiectare, de
coordonare a lucrarilor de constructii, precum si serviciilor prestate de alti
agenti economici cu activitate in domeniul bunurilor imobiliare (studii,
expertize, reparatii si alte prestari ale agentilor imobiliari).
2. Locul unde se presteaza transportul de persoane si de marfuri
Operatiunile rezultate din activitatea de transport de persoane si de
marfuri sunt supuse taxei pe valoarea adaugata corespunzator distantelor
parcurse in Romania.
3. Locul unde sunt utilizate serviciile
Taxa pe valoarea adaugata se plateste de beneficiari pentru urmatoarele
servicii:
- inchirierea de bunuri mobile corporale;
- cesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de
fabrica si de comert si alte drepturi similare;
- serviciile de publicitate: consulting, studii, cercetari si expertize, ca
si furnizarea de informatii in domeniul prelucrarii automate a datelor.
4. Locul unde serviciile sunt prestate efectiv
In aceasta categorie se cuprind urmatoarele activitati:
- culturale, artistice, sportive, stiintifice, educative, recreative,
targuri si expozitii, inclusiv organizarea si serviciile accesorii acestor
activitati;
- prestarile accesorii transportului, cum sunt: incarcarea-descarcarea
mijloacelor de transport, manipularea, paza si depozitarea marfurilor etc.;
- activitatea hoteliera, inclusiv in moteluri, vile, cabane, campinguri
etc.;
- vanzarile pentru consumul pe loc de produse alimentare si bauturi.
5. Locul unde este situat sediul prestatorului
Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, la locul unde este situat sediul
prestatorului, serviciile necuprinse la pct. 1-4 de mai sus.
CAP. 5
Operatiuni scutite
Operatiunile scutite sunt reglementate prin art. 5 lit. c) si art. 6 din
ordonanta si nu se admite extinderea lor prin analogie.
In aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanta, se precizeaza:
1. Cu privire la livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate in tara de:
a) unitatile sanitare si de asistenta sociala
Se incadreaza in scutirea prevazuta la lit. a) operatiunile efectuate de
unitatile autorizate sa desfasoare activitati sanitare, inclusiv veterinare, si
de asistenta sociala, indiferent de forma lor de organizare: spitale,
sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete medicale, aziluri, case de copii,
salvari si altele autorizate sa desfasoare activitati sanitare si de asistenta
sociala.
Sunt scutite, de asemenea, serviciile funerare prestate de unitatile
sanitare sau de alte unitati special autorizate in acest sens.
In cazul cand unitatile de mai sus desfasoara si alte activitati decat cele
sanitare si de asistenta sociala, incadrarea acestora in sfera de aplicare a
taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in mod distinct, tinand seama de
prevederile normelor legale.
Astfel, operatiunile economice efectuate in mod sistematic in vederea
obtinerii de profit, cum ar fi livrarile de bunuri din gospodariile anexe,
prestarile hoteliere, inclusiv pensiunile, activitatile de comert se supun
taxei pe valoarea adaugata daca unitatea in cauza realizeaza din aceste
activitati un venit total de peste 10 milioane lei anual;
b) unitatile de stiinta si invatamant, de cultura si sport
Sunt scutite operatiunile efectuate de unitatile de invatamant primar,
gimnazial, liceal, superior, postuniversitar; scolile profesionale,
complementare, de meserii sau postliceale; scolile de maistri; centrele de
perfectionare a pregatirii profesionale, de reorientare si recalificare
profesionala; gradinitele, taberele de copii si de tineret ; unitatile de
ocrotire si invatamant special. Se supun acestor prevederi unitatile de
cercetare pentru cercetarile stiintifice fundamentale, pentru programele
nationale de cercetare-dezvoltare finantate din bugetul de stat, precum si din
fondul special.
Activitatile de mai sus sunt scutite, independent de forma juridica si de
proprietate a unitatilor care le efectueaza.
Nu se incadreaza in prevederile de mai sus activitatile desfasurate in
domenii cum ar fi:
- conducerea auto sau pilotarea navelor si aeronavelor;
- pregatirea in diverse discipline: sportive, artistice, de agrement etc.
Aceste activitati, precum si altele desfasurate in mod sistematic, in
scopul obtinerii de profit, sunt supuse taxei pe valoarea adaugata daca
unitatea in cauza realizeaza din aceste activitati un venit total de peste 10
milioane lei anual;
c) liber-profesionistii autorizati care isi desfasoara activitatea
individual
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. d),
operatiunile realizate de persoanele fizice autorizate in mod individual in baza
Decretului nr. 153/1954 si Decretului-lege nr. 54/1990, cum sunt:
- inginerii, informaticienii, arhitectii, tehnicienii si desenatorii
tehnici si de modele;
- profesorii de orice specialitate, inclusiv cei de muzica si dans;
- contabilii, avocatii si notarii;
- expertii de orice fel;
- dactilografele si stenografele;
- traducatorii si interpretii;
- medicii, inclusiv stomatologi si veterinari;
- dentistii si tehnicienii dentari;
- asistentii medicali, surorile de caritate, moasele si infirmierii;
- fotografii;
- artistii plastici;
- scriitorii;
- compozitorii;
d) organizatiile de nevazatori si de invalizi, asociatiile persoanelor
handicapate si unitatile economice la care acestia isi desfasoara activitatea,
potrivit legii
Sunt scutite, potrivit art. 6 lit. f), organizatiile de nevazatori si
asociatiile persoanelor handicapate care desfasoara activitati in scop social,
precum si unitatile protejate, special organizate in baza Legii nr. 57/1992 privind
incadrarea in munca a persoanelor handicapate.
Unitatile economice apartinand organizatiilor de mai sus, care nu se
incadreaza in reglementarile prevazute la alineatul precedent, sunt supuse
taxei pe valoarea adaugata daca realizeaza un venit total de peste 10 milioane
lei anual;
e) cantinele organizate pe langa unitatile de invatamant, agentii economici
si sociali, institutiile publice (cu exceptia celor care functioneaza cu regim
de alimentatie publica)
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata vanzarile de preparate culinare
care fac parte din meniul propriu servit personalului care isi desfasoara
activitatea in unitatile respective.
Vanzarea preparatelor culinare proprii la alte persoane decat cele de mai
sus, precum si a altor produse achizitionate in vederea revanzarii, care nu
sunt cuprinse in meniul propriu, este supusa taxei pe valoarea adaugata daca
aceste operatiuni depasesc plafonul de scutire de 10 milioane lei venit total
anual;
f) institutiile bancare, financiare, de asigurari si reasigurari, Regia
Autonoma a Loteriilor si Pronosticurilor Sportive din Romania, Regia Autonoma
"Monetaria Statului" pentru producerea de medalii, insigne si monede
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata operatiunile efectuate de:
- Banca Nationala a Romaniei, bancile comerciale si alte persoane juridice
autorizate pentru activitatile reglementate prin Legea nr. 33/1991 privind
activitatea bancara;
- societatile de asigurare si/sau reasigurare, inclusiv cele de
intermediere in astfel de activitati;
- Regia Autonoma "Monetaria Statului" pentru producerea de
monede, in sortimentele si cantitatile solicitate de Banca Nationala a
Romaniei, de medalii si insigne;
- Regia Autonoma a Loteriilor si Pronosticurilor Sportive din Romania;
- regiile autonome "Monitorul Oficial", "Imprimeria Bancii
Nationale a Romaniei" si "Imprimeria Nationala".
Sunt scutite, de asemenea, operatiunile financiare referitoare la actiuni,
obligatiuni si alte titluri de valoare;
g) activitatea de tiparire si vanzare a timbrelor la valoarea declarata
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata operatiunile de:
- tiparire a timbrelor;
- vanzare a timbrelor la valoarea declarata.
Nu sunt scutite vanzarile de timbre filatelice pentru colectii la alte
valori decat cele declarate;
h) operatiunile de vanzare a deseurilor din industrie si a materialelor
recuperate, precum si cele de intermediere, de comision sau de alta natura
legate de acestea
Sunt scutite:
- vanzarea de deseuri rezultate din activitatea industriala;
- vanzarea de materiale recuperate din casari, dezmembrari, demolari, de
bunuri mobile si imobile;
- vanzarea materialelor recuperate, colectate de la populatie;
- prestarile de servicii legate de operatiunile de mai sus, cum sunt cele
privind: sortarea, prestarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul
etc.
Prevederile de mai sus nu se aplica vanzarilor de produse obtinute din
prelucrarea deseurilor;
i) produsele si serviciile livrate in reteaua de desfacere catre populatie,
prevazute in anexa la ordonanta
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica astfel:
- pozitiile 1-7, atat la producatori, importatori, oficii farmaceutice si
unitati sanitare, cat si in reteaua de desfacere cu ridicata, mic-gros si cu
amanuntul, exclusiv vanzarile prin unitatile de alimentatie publica si cele
care practica adaosul comercial de alimentatie publica.
La pozitia 1, scutirea se aplica la carne de animale si pasari domestice,
inclusiv organe si maruntaie, la peste, exclusiv icre, vandute in stare
proaspata, refrigerata sau congelata, independent de forma de prezentare (in
carcasa, preambalata, dezosata etc.), destinate consumului populatiei.
Prevederile de mai sus nu se aplica vanzarilor de animale si pasari vii.
Pozitia 2 cuprinde vanzarile de lapte de consum si lapte praf catre
populatie. Nu se aplica scutirea la livrarile de lapte destinat
industrializarii.
Pozitia 6 cuprinde livrarile de medicamente, inclusiv substante farmaceutice
si plante medicinale, efectuate de producator catre unitatile sanitare,
oficiile farmaceutice, farmacii sau alte unitati comerciale, autorizate sa
desfaca astfel de produse, si vanzarile acestora catre populatie. Vanzarile de
substante farmaceutice intre unitatile producatoare de medicamente, precum si
importurile de astfel de produse sunt scutite, de asemenea, de taxa pe valoarea
adaugata;
- pozitia 8, numai la agentii economici din reteaua de desfacere catre
populatie;
- pozitia 9, la unitatile care distribuie energia electrica catre
populatie;
- pozitia 10, la unitatile de distribuire catre populatie a energiei
termice achizitionate sau produse in centralele proprii;
- pozitia 11, la unitatile care presteaza transportul in comun urban de
calatori.
2. Cu privire la operatiunile de import
Potrivit art. 6 lit. B.a), importurile de bunuri care, potrivit legii, sunt
scutite de taxa vamala, cu exceptia celor prevazute la art. 13 din Legea nr.
35/1991, sunt scutite si de taxa pe valoarea adaugata.
In aceasta situatie sunt:
- bunurile dobandite prin succesiuni testamentare, dovedite pe baza unor
documente oficiale;
- ajutoarele si donatiile, cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv,
didactic, primite de organizatii sau asociatii cu caracter umanitar sau
cultural, ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice,
sindicate si partide politice, organizatii de cult, federatii, asociatii sau
cluburi sportive, institutii de invatamant, fara a fi destinate sau a fi
folosite pentru subventionarea campaniei electorale sau a unor activitati ce
pot constitui amenintari la siguranta nationala;
- materialele pentru probe, experimentari sau cercetari;
- bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului;
- mostrele fara valoare comerciala, materialele publicitare, de reclama si
documentare.
Pentru a beneficia de scutire, bunurile respective trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
- sa fie trimise de expeditor catre destinatar fara nici un fel de
obligatii de plata;
- sa nu faca obiectul unor comercializari ulterioare;
- sa nu fie utilizate pentru prestatii catre terti, aducatoare de venituri;
- sa fie cuprinse in patrimoniul persoanei juridice si inregistrate in
evidenta contabila proprie.
In cazul schimbarii conditiilor de mai sus, importatorii sunt obligati sa
achite taxa pe valoarea adaugata, concomitent cu plata taxelor vamale.
De asemenea, sunt scutite urmatoarele categorii de bunuri:
- bunurile de origine romana;
- bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi, in
perioada de garantie;
- bunurile care se inapoiaza in tara ca urmare a unei expedieri eronate;
- bunurile introduse in tara de catre persoanele fizice, misiunile
diplomatice si oficiile consulare acreditate in Romania, precum si de membrii
acestora, si care, potrivit Regulamentului vamal in vigoare, sunt scutite de
plata taxelor vamale;
- aeronavele civile si produsele scutite de taxa vamala potrivit Acordului
privind comertul cu aeronave civile.
CAP. 6
Operatiuni impozabile prin optiune
Potrivit art. 7 din ordonanta, agentii economici, precum si unitatile
economice din cadrul altor persoane juridice, care efectueaza operatiuni
scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A.f), i)8 si i)12,
pot opta pentru plata acestei taxe pentru intreaga activitate sau numai pentru
o parte a acesteia.
Platitorii de taxa prin optiune beneficiaza de dreptul de deducere a taxei
pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor achizitionate sau
realizate in unitatile proprii destinate realizarii operatiunilor impozabile,
potrivit reglementarilor cuprinse in cap. 6 din ordonanta si precizarilor din
prezentele norme.
Aprobarea se da de catre Ministerul Finantelor prin directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, pe baza de cerere si
justificare economica, prezentate de solicitant, numai in conditiile in care
includerea operatiunilor respective in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata nu influenteaza negativ alte operatiuni sau produse scutite de taxa
pentru protectia sociala sau a unor activitati specifice.
Agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane
juridice sunt obligati, ca pentru activitatea sau partea acesteia din care
rezulta operatiuni supuse taxei pe valoarea adaugata prin optiune, sa
organizeze un sector distinct din punct de vedere al evidentei contabile si al
dreptului de deducere.
Aprobarea este irevocabila pana la 31 decembrie al celui de-al patrulea an
urmator anului in care s-a introdus plata taxei pe valoarea adaugata prin
optiune si se prelungeste, de drept, pentru inca 5 ani, daca in cursul
perioadei initiale agentul economic platitor prin optiune a beneficiat de
rambursarea taxelor aferente bunurilor de natura mijloacelor fixe cumparate.
CAP. 7
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Potrivit prevederilor art. 10 alin. 1 si art. 12 din ordonanta, faptul generator
si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata iau nastere, de regula, in
momentul efectuarii livrarii bunurilor mobile, transferului proprietatii
bunurilor imobiliare sau prestarii serviciilor.
Prin art. 10 alineatul ultim si art. 11 din ordonanta se reglementeaza
conditiile in care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adaugata
aferenta unor operatiuni specifice, conditii care determina si exigibilitatea
taxei.
In ceea ce priveste bunurile din import aflate in regim de tranzit, antrepozit
sau de introducere temporara in tara, potrivit Regulamentului vamal al
Romaniei, faptul generator ia nastere la data cand bunurile in cauza sunt
scoase din regimul de mai sus si s-au intocmit formalitatile vamale
corespunzatoare noii destinatii.
Pentru bunurile exportate care s-au returnat, faptul generator intervine la
data cand bunurile respective au fost valorificate catre beneficiarii interni.
Exigibilitatea este anticipata faptului generator atunci cand:
- factura este emisa inaintea efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii
serviciilor;
- contravaloarea bunurilor sau serviciilor se incaseaza inaintea efectuarii
livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor;
- se incaseaza avansuri sau se fac decontari succesive.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, inclusiv lucrarile
imobiliare, care se efectueaza continuu sau succesiv, precum si pentru cele la
care se incaseaza, de regula, avansuri, cu autorizarea directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului, pe
baza de factura sau alt document legal inlocuitor.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe
valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, pentru lucrarile si in conditiile
urmatoare:
1. Lucrari ce pot fi supuse platii taxei pe valoarea adaugata la efectuarea
livrarii:
- lucrarile imobiliare cu caracter deosebit, executate in cadrul unui contract
unic care prevede obligatia antreprenorului de a asigura procurarea, instalarea
sau incorporarea bunurilor mobile in lucrarea respectiva;
- lucrarile imobiliare, la care materialele si aparatele indispensabile
pentru functionarea instalatiilor sau incorporate in lucrare depasesc 50% din
preturile negociate intre antreprenor si beneficiar.
2. Conditii si modalitati de optiune
Optiunea se aproba de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, pe baza
unei declaratii prin care antreprenorul se obliga sa achite, la efectuarea
livrarilor, taxa pe valoarea adaugata aferenta lucrarilor, ce se incadreaza in
prevederile pct. 1 de mai sus, contractate dupa data declaratiei respective.
Dupa obtinerea aprobarii optiunii se interzice antreprenorilor facturarea
taxei pe valoarea adaugata inainte de efectuarea livrarii, iar beneficiarilor,
sa deduca taxa inainte de receptionarea lucrarii.
Optiunea platii taxei pe valoarea adaugata la livrarea lucrarii se comunica
beneficiarilor in termen de 10 zile de la aprobare.
Nerespectarea conditiilor de mai sus atrage anularea optiunii si obligatia
platii taxei pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute de art. 12 din
ordonanta.
Antreprenorul poate renunta oricand la optiunea primita. In aceasta
situatie, are obligatia achitarii taxei pe valoarea adaugata aferenta
avansurilor incasate.
CAP. 8
Baza de impozitare
Ca regula generala, baza de impozitare este constituita pentru livrarile de
bunuri si prestarile de servicii, din toate sumele, valorile, bunurile sau
serviciile primite sau ce urmeaza a fi primite de furnizor sau prestator in
contrapartida pentru livrarile sau prestarile efectuate, exclusiv taxa pe
valoarea adaugata.
In cazul platii in natura, trebuie sa se tina seama de valoarea tuturor
bunurilor sau serviciilor care constituie contravaloarea livrarii de bunuri sau
prestarii de servicii.
Baza de impozitare se determina integral la livrarea bunurilor sau prestarea
serviciilor sau, dupa caz, la intocmirea facturilor, chiar daca in contract se
prevede plata in rate sau prin decontari succesive.
Agentii economici care realizeaza atat livrari de bunuri si prestari de
servicii, cat si operatiuni de intermediere determina baza de impozitare
corespunzator fiecarei categorii de operatiuni, potrivit prevederilor art. 13
din ordonanta.
Astfel, pentru vanzarile de bunuri in regim de consignatie, baza de
impozitare se determina dupa cum urmeaza:
a) suma obtinuta din vanzarea bunurilor cumparate de la agentii economici
sau incredintate de acestia pentru a fi vandute. Pentru bunurile incredintate,
vandute, agentii economici respectivi sunt obligati sa emita facturi continand
elementele prevazute in art. 25 lit. B. din ordonanta, cel mai tarziu in ultima
zi a lunii in care s-a efectuat vanzarea; b) suma reprezentand comisionul
aplicat asupra vanzarilor de bunuri apartinand persoanelor fizice
neinregistrate ca agenti economici sau persoanelor juridice necuprinse in sfera
de aplicare sau scutite de plata taxei pe valoarea adaugata.
Pentru activitatea de intermediere in turism se aplica un regim specific in
care baza de impozitare o constituie diferenta dintre pretul total, inclusiv
taxa pe valoarea adaugata, platit de client agentiilor de turism sau
organizatorilor de circuite turistice, si pretul efectiv, inclusiv taxa pe
valoarea adaugata, facturat de prestatorii serviciilor de transport, hoteliere,
de restaurant si alti prestatori care executa material serviciile utilizate de
client.
Din taxa calculata pe baza cotei de 15,254%, aplicata asupra bazei de
impozitare determinate potrivit alineatului precedent, se scade taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate, destinate
necesitatilor proprii de functionare ale agentiei de turism sau organizatorilor
de circuite turistice.
Agentii economici care presteaza serviciile de turism folosind mijloace
proprii sau inchiriate (mijloace de transport, hoteluri, restaurante etc.)
determina baza de impozitare potrivit art. 13 lit. b) din ordonanta.
In cazul in care anumite elemente accesorii ale pretului nu sunt
determinate in mod precis in momentul desfacerii marfurilor, toate sumele
percepute ulterior livrarii bunurilor dau loc la impozitare din momentul
facturarii.
Reprezinta cheltuieli accesorii ale livrarilor de bunuri sau prestarilor de
servicii comisioanele, cheltuielile de ambalare, de transport, de asigurare si
altele de asemenea natura datorate de cumparator, in masura in care nu au fost
cuprinse in preturile negociate.
In baza art. 14 din ordonanta, nu se cuprind in baza de impozitare
urmatoarele:
a) remizele si alte reduceri de pret acordate de catre furnizor direct
clientului, inclusiv cele acordate dupa facturarea bunurilor sau serviciilor.
Pentru a putea fi excluse din baza de impozitare, remizele si alte reduceri
de pret trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie efective si in sume exacte in beneficiul clientului;
- sa nu constituie, in fapt, remunerarea unui serviciu sau o contrapartida
pentru o prestatie oarecare;
- sa fie reflectate in facturi sau alte documente legale, iar pentru cele
acordate dupa facturare sa se respecte prevederile art. 28 din ordonanta;
b) penalizarile pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor
contractuale.
Excluderea din baza de impozitare se face numai daca sunt percepute peste
preturile si tarifele negociate.
Nu se exclud din baza de impozitare sumele incasate pentru acoperirea prejudiciilor
provocate de distrugerea, deteriorarea, nerestituirea in termen a bunurilor
inchiriate sau altele similare, care in fapt reprezinta contravaloarea
bunurilor livrate;
c) dobanzile percepute pentru platile cu intarziere;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si care
apoi se deconteaza acestora. Exercitarea dreptului de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferenta sumelor respective se face numai de catre clientul
in contul caruia s-au achitat sumele respective;
e) ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin
schimb, fara facturare;
f) sumele incasate de catre agentii economici de la persoanele fizice sau
juridice carora li s-a acordat locatie de gestiune;
g) primele incasate de la buget pentru animale si pasari vii destinate
taierii si pentru lapte de vaca.
In baza art. 15 din ordonanta, baza de impozitare va fi redusa
corespunzator in situatia:
- refuzurilor totale sau partiale ramase definitive;
- ambalajelor in care s-a expediat marfa, restituite si facturate de
clienti;
- neincasarii totale sau partiale a contravalorii bunurilor sau serviciilor
de la clienti, declarati insolvabili prin hotarari judecatoresti definitive.
CAP. 9
Cotele de impozitare
In conformitate cu art. 17 din ordonanta, pentru operatiunile impozabile
obligatoriu privind livrarile de bunuri, transferul dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobiliare si prestarile de servicii, din tara sau din import,
se aplica o cota unica de 18%. Operatiunile de export sau asimilate exportului
de bunuri si servicii sunt supuse cotei zero.
1. Cota de 18%
Se aplica, potrivit prevederilor art. 17 lit. A, asupra operatiunilor
privind:
a) vanzarile de bunuri mobile si imobile, efectuate de catre persoanele
fizice sau juridice autorizate, catre beneficiari cu sediul sau domiciliul in
Romania, cu exceptia bunurilor scutite potrivit legii.
Aceeasi cota se aplica si vanzarilor de bunuri catre persoanele fizice
nerezidente in Romania;
b) importul de bunuri mobile, precum si vanzarea acestora catre
beneficiari, in conditiile prevazute la lit. a) de mai sus;
c) prestarile de servicii pentru care locul de impozitare este situat in
Romania, potrivit prevederilor cap. 4 din prezentele norme.
2. Cota zero
Se aplica, potrivit prevederilor art. 17 lit. B, pentru operatiunile de
export de bunuri si servicii efectuate de agentii economici cu sediul in
Romania:
a) Export de bunuri
Cuprinde livrarile de bunuri efectuate de agenti economici cu sediul in
Romania catre beneficiari cu sediul in strainatate si care sunt transportate in
afara teritoriului tarii, cu indeplinirea formalitatilor vamale pentru export.
Cota zero se aplica si prestarilor de servicii legate direct de exportul
bunurilor, cum sunt:
- serviciile prestate de comisionari sau alti intermediari care intervin in
operatiunile de export;
- transportul marfurilor exportate la destinatie in strainatate;
- prestarile accesorii la transportul bunurilor exportate:
incarcari-descarcari ale mijloacelor de transport, manipulari ale marfurilor;
- inchirierea mijloacelor de transport, inclusiv cele dotate cu materiale
necesare pentru protectia marfurilor exportate;
- paza si depozitarea marfurilor exportate;
- operatiunile de prezentare si ambalare ale produselor destinate
exportului.
Prestatorii de servicii beneficiaza de cota zero numai in conditiile in
care prezinta documentatia din care sa rezulte ca operatiunile in cauza sunt
direct legate de exportul de bunuri.
In cazul in care nu se indeplineste conditia de mai sus, prestatorul
factureaza serviciile aplicand cota de 18%, urmand ca exportatorul sa aplice
prevederile art. 5 lit. b) din ordonanta.
Justificarea realitatii exportului se face prin:
a) declaratia de export, vizata de organele vamale;
b) documentele de transport international;
c) polita de asigurare si/sau de reasigurare;
d) orice alte documente specifice prestarilor efectuate in porturi,
aeroporturi, gari si autogari, dupa caz.
b) Export de servicii
Sunt supuse cotei zero prestarile de servicii efectuate de agenti economici
cu sediul in Romania, in favoarea beneficiarilor cu sediul in strainatate, si
care sunt folosite in afara Romaniei, cum sunt:
- inchirierea de bunuri mobile corporale;
- cesiuni si concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de
marci de fabrica si comert si alte drepturi similare;
- serviciile de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize, ca
si furnizarea de informatii in domeniul prelucrarii automate a datelor;
- serviciile de arhitectura, proiectare, studii, expertize si alte prestari
ale agentilor imobiliari, pentru bunurile imobiliare situate in strainatate;
- reparatiile, transformarile, intretinerea si alte prestari, efectuate la
navele de comert maritim sau pe fluvii internationale, precum si la aeronave.
Sunt supuse, de asemenea, cotei zero:
- prestarile de servicii efectuate in porturi si aeroporturi, aferente
navelor de comert maritim si pe fluvii internationale, precum si aeronavelor,
apartinand companiilor de transport straine;
- transportul de marfa si de persoane, in si din porturile si aeroporturile
din Romania, cu nave si aeronave romanesti comandate de beneficiari cu sediul
in strainatate;
- transportul international de persoane in si din strainatate, efectuat cu
mijloace de transport maritim, aerian si feroviar.
3. Cota ce se aplica asupra preturilor cu amanuntul sau asupra tarifelor
practicate pentru serviciile prestate populatiei sau altor consumatori, care
cuprind si taxa pe valoarea adaugata
Cota de 18% prevazuta de art. 17 din ordonanta se aplica asupra bazei de
impozitare, determinata potrivit art. 13 din ordonanta, in care nu este
cuprinsa taxa pe valoarea adaugata.
Pentru bunurile comercializate prin comertul cu amanuntul (magazine
comerciale, consignatii, unitati de alimentatie publica sau alte unitati care
au relatii directe cu populatia), precum si pentru unele prestari de servicii
(transport, posta, telefon, telegraf etc.), preturile sau tarifele practicate
cuprind si taxa pe valoarea adaugata.
In aceste conditii, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea
unei cote recalculate dupa formula 18:118X100 asupra sumei obtinute din
vanzarea bunurilor si din prestarea serviciilor respective.
CAP. 10
Regimul deducerilor
Potrivit art. 18 din ordonanta, platitorii taxei pe valoarea adaugata au
dreptul la deducerea taxei aferente intrarilor de bunuri sau servicii destinate
realizarii de operatiuni impozabile.
Prin bunuri si servicii achizitionate pentru realizarea de operatiuni
impozabile se inteleg materiile prime si materialele, combustibilul si energia,
piesele de schimb, obiectele de inventar si de natura mijloacelor fixe, precum
si alte bunuri si servicii ce urmeaza a se reflecta in cheltuielile de
productie sau, dupa caz, de circulatie.
Nu poate fi dedusa, potrivit legii, taxa pe valoarea adaugata aferenta
intrarilor referitoare la:
a) bunuri si servicii destinate realizarii de operatiuni scutite;
b) bunuri si servicii destinate folosirii in scop personal sau punerii la
dispozitia altor persoane fizice sau juridice in mod gratuit;
c) bunuri si servicii achizitionate de furnizor sau prestator in contul
clientului si care apoi se deconteaza acestuia;
d) servicii de transport, hoteliere, de restaurant si altele efectuate
pentru activitatea de intermediere in turism si care sunt utilizate sau
consumate de turisti;
e) alte cheltuieli care nu au legatura directa si exclusiva cu activitatea
firmei, cum ar fi cele pentru: distractie, divertisment, achizitionarea si
intretinerea autoturismelor folosite pentru activitati ce nu au drept scop
obtinerea de profit.
Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operatiune in
parte, ci pentru ansamblul operatiunilor realizate in cursul unei luni.
In situatia in care un agent economic realizeaza atat operatiuni
impozabile, cat si operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea adaugata, dreptul
de deducere se determina, potrivit art. 20 din ordonanta, in raport cu
participarea bunurilor sau serviciilor achizitionate la realizarea
operatiunilor impozabile.
Gradul de participare a bunurilor si serviciilor achizitionate la
realizarea de operatiuni impozabile se determina lunar, ca raport intre suma
reprezentand contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate supuse
taxei pe valoarea adaugata si totalul operatiunilor realizate in luna
respectiva.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta marfurilor cumparate in vederea
revanzarii ca atare sau sub forma de preparate culinare prin unitatile din
reteaua comerciala nu se supune recalcularii prevazute la alineatul precedent.
Taxa respectiva se deduce integral, cu conditia respectarii prevederilor art.
19 din ordonanta.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta mijloacelor fixe, materiilor prime,
altor bunuri si servicii achizitionate inainte de punerea in functiune a unui
obiectiv de investitii, dedusa potrivit prevederilor de mai sus, se recalculeaza
la expirarea primului an de functionare, in conditiile prevazute de art. 20 din
ordonanta.
Prin art. 19 din ordonanta se stabilesc conditiile in care agentii
economici pot beneficia de dreptul la deducerea taxei pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor, si anume:
a) sa justifice prin documente legal intocmite cuantumul taxei.
Documentele legale sunt:
- facturile sau alte documente inlocuitoare, pentru bunurile si serviciile
cumparate de la furnizorii din tara;
- declaratia vamala de import, vizata de organele vamale pentru taxa
platita la importuri;
- documentul care confirma achitarea taxei de catre agentul economic,
pentru livrarile catre sine;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sunt destinate pentru nevoile firmei
si sunt proprietatea acesteia.
Modalitatile de exercitare a dreptului de deducere sunt reglementate prin
art. 21 din ordonanta, si anume:
a) prin retinerea din suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata, pentru
livrarile de bunuri si serviciile prestate, a taxei aferente intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentand diferenta
dintre taxa aferenta intrarilor si taxa facturata de agentul economic pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate.
Termenele pentru regularizarea cu bugetul de stat a diferentelor de taxa
sunt urmatoarele:
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. a) se achita pana la data de 25
a lunii urmatoare;
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. b) se regularizeaza astfel:
a) pentru unitatile care realizeaza operatiuni de export, prin rambursare
lunara, in termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentatiei si
cererii transmise organului fiscal competent;
b) pentru unitatile care realizeaza atat operatiuni supuse taxei, cat si
operatiuni scutite de la plata taxei, prin compensarea minusului dintr-o luna
cu taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat in lunile urmatoare.
In situatia in care sumele datorate bugetului de stat, exigibile in lunile
urmatoare, nu acopera integral taxa deductibila, diferenta se ramburseaza de
organul fiscal competent, astfel:
- in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei si cererii de
rambursare transmise organului fiscal competent, in situatia in care din deconturile
intocmite pe o perioada de 3 luni consecutiv rezulta taxa de rambursat;
- in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei si cererii de
rambursare transmise organului fiscal competent de catre societatile agricole,
unitatile care prelucreaza sezonier produse agricole vegetale si de catre cele
care depoziteaza la nivel national produse agricole vegetale pentru taxa pe
valoarea adaugata de rambursat rezultata din decontul lunar.
Sumele sub 100.000 lei nu se ramburseaza, urmand a fi regularizate prin
reportare in perioadele urmatoare.
Intreprinderile cu productie sezoniera pot cere rambursarea sumelor
cuvenite la finele lunii urmatoare incheierii sezonului.
Dupa intocmirea documentatiei si prezentarea cererii de rambursare la
organul fiscal competent, suma respectiva nu mai poate fi inclusa in decont si
retinuta din taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor
facturate in perioada urmatoare celei pentru care s-a solicitat regularizarea.
In baza art. 24 din ordonanta se stabilesc urmatoarele cazuri in care
organele Ministerului Finantelor pot cere agentilor economici garantii
personale sau solidare pentru eventualele sume incorect rambursate sau incorect
solicitate la rambursare;
- cand suma de rambursat depaseste 1 milion lei, ca urmare a livrarii
produselor la export;
- cand din documentatia prezentata rezulta ca s-a ajuns in situatia de a
solicita rambursarea diferentei de taxa pe valoarea adaugata, ca urmare a unor
aprovizionari excesive sau nelivrarii produselor executate sau serviciilor
prestate;
- cand din verificari au rezultat abateri de la prevederile legii cu
privire la obligatiile platitorilor.
Garantiile vor fi constituite de catre agentii economici din bunuri si alte
valori, pana la nivelul sumelor solicitate a fi rambursate, pe termen de
maximum 30 de zile de la data restituirii.
In cadrul acestui termen, organele fiscale sunt obligate sa verifice
corecta determinare a sumelor rambursate si sa regularizeze eventualele diferente.
CAP. 11
Obligatiile platitorilor
Persoanele fizice si juridice care realizeaza livrari de bunuri sau
prestari de servicii ce se incadreaza in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata au obligatiile prevazute de art. 25 din ordonanta.
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale
Agentii economici in functiune la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata
vor fi luati in evidenta ca platitori de taxa pe valoarea adaugata pe baza
datelor raportate prin bilantul intocmit pentru anul 1992 si, dupa caz, pe baza
declaratiei depuse in anul 1993 in vederea atribuirii codului fiscal. Agentii
economici care nu au functionat intreg anul 1992 si au raportat prin bilant un
volum de activitate de pana la 10 milioane lei sunt obligati sa depuna la
organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data aprobarii
prezentelor norme, o declaratie privind cifra de afaceri prevazuta pentru anul
1993.
Agentii economici care nu au depus declaratia de inregistrare prevazuta de
Hotararea Guvernului nr. 349/1992, precum si cei infiintati dupa data de 1
iunie 1993 depun declaratia de inregistrare la termenele si potrivit modelului
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 224/1993.
Organele fiscale vor remite agentilor economici care au declarat o cifra de
afaceri de peste 10 milioane lei pe 12 luni, in termen de 15 zile de la data
primirii declaratiei, instiintarea de luare in evidenta ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata concomitent cu transmiterea codului fiscal.
Agentii economici care in cursul anului au depasit plafonul de scutire
prevazut la art. 6 lit. A.i) 12 din ordonanta sunt obligati sa solicite luarea
in evidenta ca platitori de taxa pe valoarea adaugata incepand cu data de 1 a
lunii a doua celei in care plafonul a fost depasit.
Cererea se depune organului fiscal care i-a atribuit codul fiscal, pana la
data de 15 a lunii urmatoare celei in care au realizat depasirea, si va
cuprinde:
- datele de identificare cuprinse in declaratia de inregistrare pentru
atribuirea codului fiscal;
- cifra de afaceri realizata;
- data depasirii plafonului de scutire de taxa pe valoarea adaugata.
La incetarea activitatii, agentii economici sunt obligati sa solicite, in
termen de 15 zile de la data actului legal in care se consemneaza situatia
respectiva, scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata,
concomitent cu depunerea declaratiei prevazute la art. 5 din Hotararea
Guvernului nr. 224/1993.
B. Cu privire la intocmirea documentelor de vanzare
Persoanele fizice si juridice care realizeaza operatiuni impozabile sunt
obligate sa consemneze livrarile de bunuri si prestarile de servicii in facturi
sau documente inlocuitoare, in conditiile prevazute la art. 25 lit. B. din
ordonanta si in Hotararea Guvernului nr. 768/1992.
In baza prevederilor de mai sus, sunt scutiti de obligatia emiterii unei
facturi agentii economici care realizeaza urmatoarele operatiuni impozabile:
1. transport cu taximetre, precum si transport de persoane pe baza de
bilete de calatorie si abonamente;
2. folosirea de catre agentii economici a unor bunuri si servicii executate
in unitatile proprii;
3. vanzari de bunuri si prestari de servicii catre populatie pe baza de
documente fara nominalizari privind cumparatorul.
Agentii economici care se incadreaza in situatiile de mai sus sunt obligati
sa reflecte operatiunile realizate in documentele tehnico-operative prevazute
in normele metodologice in vigoare.
Agentii economici beneficiari de produse si servicii, in conditiile
prevazute mai sus, isi exercita dreptul de deducere, cu respectarea
prevederilor art. 18 si art. 19 lit. a) si b) din ordonanta, pe baza chitantei
fiscale emise de furnizor sau prestator ori in baza documentului prin care s-a
efectuat plata si care contine certificarea expresa a furnizorului sau
prestatorului privind includerea taxei pe valoarea adaugata in pret sau in
tarif.
Suma taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor respective se
determina potrivit prevederilor din cap. 9 pct. 3 din prezentele norme.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit normelor in vigoare,
care sa-i permita sa determine suma impozabila si taxa pe valoarea adaugata
datorata pentru livrarile si serviciile efectuate, precum si a celei
deductibile aferente intrarilor sau sa aiba un registru cu pagini numerotate in
care sa inscrie zilnic, fara stersaturi si spatii neutilizate, elementele
necesare pentru determinarea taxei pe valoarea adaugata datorata pentru vanzari
si deductibila pentru intrari.
Modul de reflectare in evidenta contabila sau in registre a operatiunilor
prevazute la alineatul precedent se stabilesc potrivit art. 4 din Legea nr.
82/1991;
b) sa intocmeasca si sa depuna lunar la organul fiscal, pana la data de 25
a lunii urmatoare, deconturi privind operatiunile realizate si taxa pe valoarea
adaugata aferenta. Formularul se procura de la organul fiscal, se completeaza
cu toate datele solicitate, se semneaza de persoanele autorizate si i se aplica
stampila care angajeaza firma.
Persoanele juridice care au subunitati inregistrate in baza art. 3 din
Hotararea Guvernului nr. 224/1993 pot atribui acestora, cu avizul organului
fiscal competent, calitatea de platitori de taxa pe valoarea adaugata, situatie
in care le revin toate obligatiile si drepturile rezultate din normele legale
referitoare la taxa pe valoarea adaugata;
c) sa furnizeze organelor fiscale care efectueaza verificari sau
investigatii privind respectarea normelor legale toate documentele necesare
stabilirii taxei pe valoarea adaugata aferente operatiunilor efectuate atat la
sediul principal, cat si la sucursale sau agentii.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata potrivit decontului intocmit, lunar, pana la
data de 25 a lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar la organul fiscal
la care s-a inregistrat ca platitor sau la banca comerciala, dupa caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta produselor din import la
organul vamal, concomitent cu plata taxelor vamale. Taxa datorata se determina
de catre importator prin completarea datelor din formularul pe care il procura
de la organul vamal. Taxa achitata se confirma prin semnatura si stampila ce
angajeaza organul vamal.
Pentru bunurile din import exceptate de taxe vamale potrivit normelor
legale privind tariful vamal de import, precum si pentru cele scutite de taxe
vamale in baza art. 13 din Legea nr. 35/1991, importatorii sunt obligati sa
intocmeasca declaratia vamala de import si sa determine, potrivit legii,
valoarea in vama, taxele si accizele datorate de acestia si, pe baza acestora,
sa calculeze taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
Taxa pe valoarea adaugata datorata se plateste la organul vamal conform
reglementarilor in vigoare privind plata taxelor vamale.
Pentru bunurile din import la care se acorda liber de vama cu caracter
provizoriu, precum si pentru cele aflate in regim de tranzit, antrepozit sau de
introducere temporara in tara, importatorul sau reprezentantul sau autorizat
este obligat sa depuna o garantie egala cu valoarea taxei vamale, plus accizele
si taxa pe valoarea adaugata aferente bunurilor respective.
Importatorul are dreptul de deducere a taxei achitate organului vamal din
taxa pe valoarea adaugata datorata dupa vanzarea bunurilor din import. In cazul
importurilor realizate direct de catre beneficiari, dreptul de deducere a taxei
achitate organului vamal se exercita potrivit prevederilor cap. 6 din
ordonanta;
c) sa achite taxa datorata bugetului de stat concomitent cu declaratia
inaintata organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata in termenul reglementat prin art. 25 lit. A. b) din
ordonanta.
CAP. 12
Dispozitii finale
In baza art. 26 din ordonanta, formularele pentru facturi, documentele
inlocuitoare, borderourile zilnice de vanzare, incasare si alte documente
necesare aplicarii prevederilor legale privind taxa pe valoarea adaugata se
stabilesc de Ministerul Finantelor si sunt obligatorii pentru platitorii de
taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 27 din ordonanta, agentii economici care realizeaza
operatiuni impozabile au obligatia asigurarii conditiilor necesare pentru
emiterea documentelor, prelucrarea informatiilor si conducerea evidentelor
prevazute de reglementarile in domeniul taxei pe valoarea adaugata, iar cei
care au ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, activitati hoteliere,
prestari de servicii catre populatie si alte activitati de asemenea natura au
si obligatia instalarii aparatelor de marcat, care sa corespunda cerintelor
privind aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
In acest scop, agentii economici vor asigura pregatirea adecvata a
personalului propriu si dotarea cu aparatura tehnica necesara realizarii in
conditii optime a lucrarilor prevazute de normele legale in domeniul taxei pe
valoarea adaugata.
Corectarea erorilor de inregistrare se va face conform prevederilor
regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii, iar corectarea taxei pe
valoarea adaugata facturata in mod eronat, potrivit art. 28 din ordonanta, prin
emiterea unei noi facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi scazute, si
in negru, pentru cele de adaugat.
Conform art. 31 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata se aplica pentru
toate livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate dupa intrarea in
vigoare a ordonantei, indiferent de data incheierii contractelor, executarii
produselor sau prestarii serviciilor.
Produsele livrate si serviciile prestate pana la data introducerii taxei pe
valoarea adaugata, justificate cu documente de expeditie si transport,
procese-verbale de receptie sau alte documente similare din care sa rezulte ca
livrarea si, respectiv, prestarea s-au efectuat anterior aplicarii Ordonantei
Guvernului nr. 3/1992, vor fi facturate potrivit metodologiei legale in vigoare
la data efectuarii operatiunilor respective.
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in valoarea materiilor prime, a
materialelor si utilajelor aflate in stoc sau incorporate in productia
neterminata, semifabricate, in produse finite sau mijloace fixe existente in
unitatile producatoare la data aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 nu
este deductibil din taxa pe valoarea adaugata datorata pentru livrarile de
bunuri si prestarile de servicii efectuate dupa aceasta data.
Bunurile aflate pe drum, expediate si facturate de furnizori inainte de
data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 si receptionate de
beneficiari dupa aceasta data, se considera in stoc la beneficiari si urmeaza
reglementarile prevazute la alineatul precedent.
Pentru produsele exportate se va restitui impozitul pe circulatia
marfurilor, potrivit autorizarii si metodologiei in vigoare pana la data aplicarii
taxei pe valoarea adaugata.
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in facturile sau documentele
inlocuitoare emise, dar neincasate pana la data aplicarii Ordonantei Guvernului
nr. 3/1992, se varsa la bugetul de stat potrivit metodologiei in vigoare la
data efectuarii operatiunilor respective.
Sumele ramase de incasat la data aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 3/1992
pentru livrari de bunuri si prestari de servicii cu plata in rate nu se supun
taxei pe valoarea adaugata la termenele scadente dupa intrarea in vigoare a
ordonantei.
Avansurile incasate de furnizori si prestatori pana la data introducerii
taxei pe valoarea adaugata se impoziteaza potrivit reglementarilor legale
existente la data efectuarii operatiunilor respective, urmand ca la facturarea
bunurilor livrate si a serviciilor prestate baza de impozitare sa se diminueze
corespunzator.
Preturile de cumparare aferente marfurilor existente in stoc la data
introducerii taxei pe valoarea adaugata vor fi corectate de catre agentii
economici platitori de taxa pe valoarea adaugata din reteaua comerciala, prin
eliminarea impozitului pe circulatia marfurilor cuprins in facturile emise de
furnizori.
Corectarea preturilor si regularizarea diferentelor se vor efectua potrivit
normelor metodologice ce vor fi emise de Ministerul Finantelor in termen de 30
de zile de la data aprobarii prezentelor norme.
Art. 32-34 din ordonanta reglementeaza dreptul organelor fiscale de a
controla modul cum se respecta prevederile normelor legale, de a calcula
majorari pentru platile cu intarziere si de a aplica amenzi pentru abaterile
constatate care constituie contraventie.
In situatiile prevazute de art. 32 alineatul ultim, organele fiscale sunt
autorizate sa procedeze la stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorata
bugetului de stat prin estimare. Estimarea se va face tinandu-se seama de
volumul activitatii din perioada precedenta si prin comparatie cu taxa pe
valoarea adaugata raportata de alti agenti economici cu profil similar.
Concomitent cu stabilirea taxei datorate bugetului de stat prin estimare,
organele fiscale vor aplica majorarile si amenzile prevazute de art. 34 si 36
din ordonanta, dupa caz.
Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac conform Legii nr.
32/1968, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Ca urmare, contravenientii nu beneficiaza de prevederile articolelor de mai
sus privind plata pe loc sau, dupa caz, in cel mult 48 de ore de la data
incheierii procesului verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute in actul
normativ pentru fapta savarsita.