HOTARARE Nr. 406 din 27 iulie 1992
cu privire la aprobarea Normelor pentru aplicarea Ordonantei nr. 3/1992
referitoare la taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 17 august 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele pentru aplicarea Ordonantei nr. 3/1992 a Guvernului
Romaniei referitoare la taxa pe valoarea adaugata.
ANEXA 1
NORME
PENTRU APLICAREA ORDONANTEI NR. 3/1992 REFERITOARE
LA TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
CAP. 1
Operatiuni impozabile
Potrivit art. 2 din ordonanta, in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata se cuprind operatiunile privind:
1. Livrarile de bunuri mobile
Livrarea constituie transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor
detinute de proprietar catre beneficiar, direct sau prin cei care actioneaza in
numele acestora.
Livrarea cuprinde toate operatiunile prin care se realizeaza transferul
dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile corporale, indiferent de forma
juridica prin care se realizeaza: vanzare, schimb, aport in bunuri la capitalul
social al societatii comerciale, inchirierea unor bunuri pe baza unui contract
cu clauza transferarii proprietatii asupra bunurilor respective la o anumita
data, predarea de catre agentii economici a unor bunuri cu titlu gratuit.
Gazul, energia electrica si termica si altele similare sunt considerate ca
bunuri mobile corporale.
2. Transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici,
precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice
Intra in sfera taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind transferul
proprietatii bunurilor imobiliare, indiferent de forma juridica prin care se
realizeaza, potrivit precizarilor de la pct. 1 alin. 2 de mai sus.
In categoria bunurilor imobiliare, in sensul ordonantei privind taxa pe
valoarea adaugata, se cuprind:
a) toate constructiile imobiliare prin natura lor, cum sunt: locuintele,
vilele, constructii industriale, comerciale, agricole sau cele destinate
exercitarii altor activitati;
b) terenurile pentru constructii si cele situate in intravilan, inclusiv
cele aferente localitatilor urbane sau rurale pe care sunt amplasate
constructiile sau alte amenajari din localitati;
c) bunurile de natura mobiliara care nu pot fi detasate fara a fi
deteriorate sau fara a antrena deteriorarea imobilelor insesi.
3. Prestarile de servicii
Prin prestare de servicii se intelege orice activitate rezultata dintr-un
contract prin care o persoana se obliga sa execute o munca manuala sau
intelectuala in scopul obtinerii unui profit si care nu reprezinta livrari de
bunuri.
Astfel de activitati pot avea ca obiect:
a) lucrari de constructii-montaj;
b) transport de persoane si marfuri;
c) inchiriere de bunuri mobile sau imobile;
d) operatiuni de intermediere sau de comision;
e) reparatii de orice natura;
f) cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente,
de marci de fabrica si de comert;
g) operatiuni de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize;
h) operatiuni bancare, financiare, de asigurare sau reasigurare;
i) vanzari pentru consumul pe loc de produse alimentare si bauturi.
4. Importul de bunuri si servicii
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata intra importurile de
bunuri si servicii realizate, direct sau prin intermediari autorizati, de orice
persoana fizica sau juridica, in conditiile prevazute de Regulamentul vamal al
Romaniei.
CAP. 2
Persoane fizice sau juridice care exercita activitati supuse taxei pe
valoarea adaugata
Potrivit art. 2 din ordonanta, pentru ca operatiunile privind transferul proprietatii
bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu plata, precum si cele
asimilate acestora sa intre in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata,
trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o activitate desfasurata de o maniera
independenta de catre persoane fizice sau juridice. Actioneaza de o maniera
independenta persoanele care exercita o activitate pe propria lor raspundere si
au libertate totala in organizarea si executia lucrarilor pe care le comporta
operatiunile in cauza, cum sunt:
- regiile autonome;
- societatile comerciale, indiferent de natura proprietatii;
- societatile agricole de tip privat;
- unitatile cooperatiste;
- asociatiile si organizatiile cu scop lucrativ;
- persoanele fizice si asociatiile familiale, autorizate sa desfasoare
activitati economice pe baza liberei initiative;
- persoanele juridice, persoanele fizice si asociatiile familiale
autorizate sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative sunt
supuse taxei pe valoarea adaugata pentru importurile de bunuri si servicii
realizate peste limitele de scutire de taxe vamale potrivit Regulamentului
vamal al Romaniei.
Nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile realizate de
persoanele care nu actioneaza de o maniera independenta, cum este cazul
salariatilor si altor persoane angajate printr-un contract de munca sau orice
alt raport juridic de subordonare (contract civil, conventie etc.) prin care se
stabilesc conditiile de munca, modalitatea de salarizare sau responsabilitatea
celui care angajeaza, cum sunt:
- persoanele fizice care presteaza munci salarizate sau remunerate de
asociatiile de locatari;
- voiajorii, reprezentantii firmelor sau comis-voiajorii;
- artistii de spectacole;
- manechinii;
- jurnalistii, corespondentii locali de presa.
De asemenea, nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata indemnizatiile
primite de persoanele care desfasoara activitati in cadrul societatilor
comerciale si regiilor autonome, ca imputerniciti mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat, ca membri in comisiile de administratie sau in
comisiile de cenzori.
CAP. 3
Operatiuni care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
Potrivit art. 3 din ordonanta, nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata
operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avand caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive.
Institutiile publice cuprind Parlamentul, Presedentia, Guvernul,
ministerele celelalte organe centrale si locale ale administratiei publice.
In situatiile in care din operatiunile de mai sus rezulta profit, unitatile
respective sunt obligate sa-l utilizeze pentru dezvoltarea sau imbunatatirea
serviciilor prestate.
Asociatiile, organizatiile si institutiile publice de mai sus intra in
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata pentru alte operatiuni privind
livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in mod sistematic, direct
sau prin unitati subordonate, pentru obtinerea de profit.
CAP. 4
Operatiuni scutite
Operatiunile scutite sunt reglementate prin art. 5 lit. c) si art. 6 din
ordonanta si nu se admite extinderea lor prin analogie.
In aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanta, se precizeaza:
1. Cu privire la livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate in tara, de:
a) unitati sanitare si de asistenta sociala:
Se incadreaza in scutirea prevazuta la lit. a) numai operatiunile rezultate
din activitatea sanitara si de asistenta sociala efectuate de unitatile
autorizate sa desfasoare astfel de activitati, indiferent de forma lor de
organizare.
In cazul cand unitatile de mai sus desfasoara si alte activitati decat cele
sanitare si de asistenta sociala, incadrarea acestora in sfera de aplicare a
taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in mod distinct, tinand seama de
prevederile normelor legale.
Astfel, operatiunile economice efectuate in mod sistematic in vederea
obtinerii de profit, cum ar fi livrarile de bunuri din gospodariile anexe,
prestarile hoteliere, inclusiv pensiuni, activitatile de comert, se supun taxei
pe valoarea adaugata daca unitatea in cauza realizeaza din aceste activitati un
venit total de peste 10 milioane lei anual;
b) unitati de stiinta si invatamant, de cultura si sport:
Sunt scutite activitatile desfasurate de institutiile publice sau private,
precum si de cele subordonate acestora in cadrul invatamantului general,
liceal, superior, sau in scolile profesionale, complementare, de meserii si
postliceale, scolile de maistri, centrele de perfectionare a pregatirii
profesionale, invatamantul postuniversitar, precum si de persoanele fizice care
dau lectii particulare legate de aceste forme de invatamant. Sunt, de asemenea,
scutite activitatile efectuate in gradinite, tabere de copii si tineret precum
si in unitatile de invatamant cu scop social.
Celelalte categorii de invatamant sunt supuse taxei. In aceste categorii
intra activitatile desfasurate de diferite unitati de scolarizare in domenii
cum ar fi:
- invatarea limbilor straine;
- conducerea auto sau pilotarea navelor si aeronavelor;
- pregatirea in diverse discipline sportive: judo, carate, tenis, box etc.;
- pregatirea ghizilor de turism sau altor specialisti in domeniul agrementului.
Aceste activitati, precum si altele desfasurate in mod sistematic, in
scopul obtinerii de profit, sunt supuse taxei pe valoarea adaugata daca
unitatea in cauza realizeaza din aceste activitati un venit total de peste 10
milioane lei anual;
c) organizatiile de nevazatori si de invalizi, asociatiile persoanelor
handicapate si unitatile economice la care acestia isi desfasoara activitatea,
potrivit legii.
Sunt scutite, potrivit art. 6 lit. f) organizatiile si asociatiile fara
scop lucrativ care desfasoara numai o activitate in scop social. Unitatile
economice organizate de acestea sunt scutite numai daca folosesc munca
membrilor lor, iar numarul de persoane valide se incadreaza in reglementarile
legale in vigoare privind organizarea unor astfel de unitati.
Unitatile economice apartinand organizatiilor si asociatiilor de mai sus
care nu se incadreaza in reglementarile prevazute la alineatul precedent sunt
supuse taxei pe valoarea adaugata daca realizeaza un venit total de peste 10
milioane lei anual;
d) cantinele organizate pe langa unitatile de invatamant, agenti economici
si sociali, institutiile publice (cu exceptia celor care functioneaza cu regim
de alimentatie publica).
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata numai vanzarile de preparate
culinare proprii catre personalul care isi desfasoara activitatea in unitatile
respective.
Vanzarea preparatelor culinare proprii la alte persoane decat cele de mai
sus, precum si a altor produse achizitionate in vederea revanzarii este supusa
taxei pe valoarea adaugata daca aceste operatiuni depasesc plafonul de scutire
de 10 milioane lei venit total anual.
2. Cu privire la operatiunile de import:
Potrivit art. 6 lit. B. a), importurile de bunuri care, potrivit legii,
sunt scutite de taxa vamala, cu exceptia celor prevazute la art. 13 din Legea
nr. 35/1991, sunt scutite si de taxa pe valoarea adaugata.
In aceasta situatie sunt:
- bunurile dobandite prin succesiuni testamentare, dovedite pe baza unor
documente oficiale;
- ajutoare si donatii, cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv,
didactic, primite de organizatii sau asociatii cu caracter umanitar sau
cultural, ministere si alte organe ale administratiei publice, sindicate si
partide politice, organizatii de cult, federatii, asociatii sau cluburi
sportive, institutii de invatamant, fara a fi destinate sau folosite pentru
subventionarea campaniei electorale sau a unor activitati ce pot constitui
amenintari la siguranta nationala;
- materialele pentru probe, experimentari sau cercetari;
- bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului;
- mostrele fara valoare comerciala, materialele publicitare, de reclama si
documentare.
Pentru a beneficia de scutire, bunurile respective trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
- sa fie trimise de expeditor catre destinatar fara nici un fel de
obligatii de plata;
- sa nu faca obiectul unor comercializari ulterioare;
- sa nu fie utilizate pentru prestatii catre terti, aducatoare de venituri;
- sa fie cuprinse in patrimoniul persoanei juridice si inregistrate in
evidenta contabila proprie.
In cazul schimbarii conditiilor de mai sus, importatorii sunt obligati sa
achite taxa pe valoarea adaugata, concomitent cu plata taxelor vamale.
De asemenea, sunt scutite urmatoarele categorii de bunuri:
- bunurile de origine romana;
- bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi, in
perioada de garantie;
- bunurile care se inapoiaza in tara ca urmare a unei expedieri eronate;
- bunurile introduse in tara de catre persoane fizice, misiuni diplomatice
si oficii consulare acreditate in Romania, precum si de membrii acestora, si
care, potrivit Regulamentului vamal in vigoare, sunt scutite de plata taxelor vamale.
CAP. 5
Operatiuni impozabile prin optiuni
Potrivit art. 7 din ordonanta, agentii economici, precum si unitatile
economice din cadrul altor persoane juridice, care efectueaza operatiuni
scutite de taxa pe valoarea adaugata, pot opta pentru plata acestei taxe pentru
intreaga activitate sau numai pentru anumite operatiuni.
Platitorii de taxa prin optiune beneficiaza de dreptul de deducere a taxei
pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor achizitionate sau
realizate in unitatile proprii destinate realizarii operatiunilor impozabile
potrivit reglementarilor cuprinse in cap. 4 din ordonanta si precizarile din
prezentele norme.
Aprobarea se da de catre Ministerul Economiei si Finantelor, pe baza de
cerere si justificare economica, prezentate de solicitant, numai in conditiile
in care includerea operatiunilor respective in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata nu influenteaza negativ alte operatiuni sau produse scutite
de taxa pentru protectia sociala sau a unor activitati specifice.
Agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane
juridice sunt obligati ca pentru activitatea sau partea acesteia din care
rezulta operatiunile supuse taxei pe valoarea adaugata prin optiune sa
organizeze un sector distinct din punct de vedere al evidentei contabile si al
dreptului de deducere.
Aprobarea este irevocabila pana la 31 decembrie al celui de-al patrulea an
urmator anului in care s-a introdus plata taxei pe valoarea adaugata prin
optiune si se prelungeste, de drept, pentru inca 5 ani, daca in cursul
perioadei initiale agentul economic platitor prin optiune a beneficiat de
rambursarea taxelor aferente bunurilor de natura mijloacelor fixe cumparate.
CAP. 6
Faptul generator si exigibilitatea
Potrivit prevederilor art. 10 alin. 1 din ordonanta, faptul generator ia
nastere, de regula, in momentul efectuarii livrarii bunurilor mobile,
transferului proprietatii bunurilor imobiliare sau prestarii serviciilor.
Prin art. 10 alineatul ultim si art. 11 din ordonanta se reglementeaza
conditiile in care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adaugata
aferenta unor operatiuni specifice.
In ceea ce priveste bunurile din import aflate in regim de tranzit,
antrepozit sau de introducere temporara in tara, potrivit Regulamentului vamal
al Romaniei, faptul generator ia nastere la data cand bunurile in cauza sunt
scoase din regimul de mai sus si s-au intocmit formalitatile vamale
corespunzatoare noii destinatii.
Pentru bunurile exportate care s-au returnat, faptul generator intervine la
data cand bunurile respective au fost valorificate catre beneficiarii interni.
Potrivit prevederilor art. 12 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata
devine exigibila la realizarea faptului generator, dar ea poate fi si
anticipata faptului generator.
Taxa pe valoarea adaugata devine exigibila concomitent cu faptul generator
pentru livrarile sau cumpararile de bunuri si se situeaza in momentul trecerii
bunurilor respective in posesia cumparatorului sau delegatului sau ori cand a
avut loc transferul dreptului de proprietate indiferent sub ce forma.
Exigibilitatea poate fi anticipata faptului generator atunci cand factura este
emisa inaintea efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor.
Orice act juridic prin care se realizeaza transferul dreptului de
proprietate determina exigibilitatea taxei, fara a fi obligatorie si livrarea
concomitenta a bunurilor.
Pentru prestarile de servicii, inclusiv pentru lucrarile imobiliare, la
care se incaseaza avansuri sau se fac decontari succesive, exigibilitatea
intervine la data incasarii sumelor, iar cu autorizarea organului fiscal, la
data stabilirii debitului ce revine clientului pe baza de factura sau alt
document inlocuitor.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe
valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, pentru lucrarile si in conditiile
urmatoare:
1. Lucrari ce pot fi supuse platii taxei pe valoarea adaugata la efectuarea
livrarii:
- lucrarile imobiliare cu caracter deosebit executate in cadrul unui
contract unic care prevede obligatia antreprenorului de a asigura procurarea,
instalarea sau incorporarea bunurilor mobile in lucrarea respectiva;
- lucrarile imobiliare, la care materialele si aparatele indispensabile
pentru functionarea instalatiilor sau incorporate in lucrare depasesc 50% din
preturile negociate intre antreprenor si beneficiar.
2. Conditii si modalitati de optiune
Optiunea se aproba de organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor de
taxa pe valoarea adaugata, pe baza unei declaratii prin care antreprenorul se
obliga sa achite, la efectuarea livrarilor, taxa pe valoarea adaugata aferenta
lucrarilor, ce se incadreaza in prevederile pct. 1 de mai sus, contractate dupa
data declaratiei respective.
Dupa obtinerea aprobarii optiunii se interzice antreprenorilor facturarea
taxei pe valoarea adaugata inainte de efectuarea livrarii, iar beneficiarilor
sa deduca taxa inainte de receptionarea lucrarii.
Optiunea platii taxei pe valoarea adaugata la livrarea lucrarii se comunica
beneficiarilor in termen de 10 zile de la aprobare.
Nerespectarea conditiilor de mai sus atrage anularea optiunii si obligatia
platii taxei pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute de art. 12 din
ordonanta.
Antreprenorul poate renunta oricand la optiunea primita. In aceasta
situatie are obligatia achitarii taxei pe valoarea adaugata aferenta
avansurilor incasate.
CAP. 7
Baza de impozitare
Ca regula generala, baza de impozitare este constituita pentru livrarile de
bunuri si prestarile de servicii, din toate sumele, valorile, bunurile sau
serviciile primite sau ce urmeaza a fi primite de furnizor sau prestator in
contrapartida pentru livrarile sau prestarile efectuate, exclusiv taxa pe
valoarea adaugata.
In cazul platii in natura trebuie sa se tina seama de valoarea tuturor
bunurilor sau serviciilor care constituie contravaloarea livrarii de bunuri sau
prestari de servicii.
Baza de impozitare se determina integral la livrarea bunurilor sau
prestarea serviciilor, chiar daca in contract se prevede plata in rate sau prin
decontari succesive.
In cazul in care anumite elemente accesorii ale pretului nu sunt
determinate in mod precis in momentul desfacerii marfurilor, toate sumele
percepute ulterior livrarii bunurilor dau loc la impozitare din momentul
facturarii lor.
Reprezinta cheltuieli accesorii ale livrarilor de bunuri sau prestarilor de
servicii, comisioanele, cheltuielile de ambalare, de transport, de asigurare si
altele de asemenea natura datorate de cumparator, in masura in care nu au fost
cuprinse in preturile negociate.
Prin art. 14 din ordonanta se reglementeaza situatia in care unele sume
incasate de furnizori sau prestatori ori bonificate de acestia clientilor nu se
cuprind in baza de impozitare.
Pentru a putea fi excluse din baza de impozitare, reducerile de pret
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie efective si in sume exacte in beneficiul cumparatorului;
b) sa nu constituie, in fapt, remunerarea unui serviciu sau o contrapartida
pentru o prestatie oarecare.
CAP. 8
Cotele de impozitare
In conformitate cu art. 17 din ordonanta, pentru operatiunile impozabile
obligatoriu privind livrarile de bunuri, transferul dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobiliare si prestarile de servicii, din tara sau din import,
se aplica o cota unica de 18%. Operatiunile de export sau asimilate exportului
de bunuri si servicii sunt supuse cotei zero.
1. Cota de 18%
Sunt supuse acestei cote operatiunile care privesc livrari de bunuri,
transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare sau prestari de
servicii catre persoane fizice sau juridice cu sediul sau domiciliul in
Romania, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
2. Cota zero
Se aplica potrivit prevederilor art. 17 lit. b) operatiunilor de export de
bunuri si servicii efectuate de agenti economici cu sediul in Romania.
a) Export de bunuri
Cuprinde livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Romaniei,
direct de catre vanzator sau prin intermediar.
Sunt supuse cotei zero numai livrarile de bunuri pentru care se justifica
realitatea exportului, prin:
- organizarea si conducerea evidentei tehnico-operative si contabile
distincte;
- prezentarea declaratiei de export vizata de organele vamale, din care sa
rezulte datele necesare pentru identificarea declarantului, expeditorului si
destinatarului, precum si date referitoare la natura si valoarea marfurilor.
b) Prestari de servicii la export
In aceasta categorie se cuprind operatiunile legate direct de exportul de
bunuri mobile corporale, precum si alte prestari de servicii efectuate pentru
persoane fizice sau juridice nerezidente in Romania si care indeplinesc
conditiile stabilite pentru exportul de bunuri, respectiv se conduce o evidenta
tehnico-operativa si contabila distincta si se prezinta declaratia de export
vizata de organele vamale.
Sunt considerate operatiuni legate direct de exportul de bunuri mobile
corporale cele privind:
- transportul marfurilor la destinatie in strainatate;
- prestarile accesorii la transportul bunurilor exportate;
incarcari-descarcari ale mijloacelor de transport, manipulari ale marfurilor;
- inchirierea mijloacelor de transport, inclusiv cele dotate cu materiale
necesare pentru protectia marfurilor exportate;
- paza si depozitarea marfurilor exportate;
- operatiunile de prezentare si ambalare ale produselor destinate
exportului
- alte servicii prestate de catre comisionari sau alti intermediari care
intervin in operatiunile de export.
3. Cota ce se aplica asupra preturilor cu amanuntul sau asupra tarifelor
practicate pentru serviciile prestate populatiei sau altor consumatori finali.
Cota de 18% prevazuta de art. 17 din ordonanta se aplica asupra bazei de
impozitare, determinata potrivit art. 13 din ordonanta, in care nu este
cuprinsa taxa pe valoarea adaugata.
Pentru bunurile sau serviciile comercializate prin comertul cu amanuntul
(magazine comerciale, consignatii, unitati de alimentatie publica sau alte
unitati care au relatii directe cu populatia sau cu alti consumatori finali)
preturile sau tarifele practicate cuprind si taxa pe valoarea adaugata.
In aceste conditii, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea
unei cote recalculate, dupa formula 18: 118x100, asupra sumei obtinute din
vanzarea bunurilor si din prestarea serviciilor catre populatie sau alti
consumatori finali.
CAP. 9
Regimul deducerilor
Potrivit art. 18 din ordonanta, platitorii taxei pe valoarea adaugata au
dreptul la deducerea taxei aferente intrarilor de bunuri sau servicii destinate
realizarii de operatiuni impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.
Prin art. 19 din ordonanta se stabilesc conditiile in care agentii
economici pot beneficia de dreptul la deducerea taxei pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor, si anume:
a) sa justifice prin documente legal intocmite cuantumul taxei.
Documentele legale in care trebuie sa figureze taxa deductibila sunt:
- facturile sau alte documente inlocuitoare, pentru bunurile sau serviciile
cumparate de la furnizori din tara;
- declaratia vamala de import vizata de organele vamale pentru taxa platita
la importuri;
- documentul care confirma achitarea taxei de catre agentul economic,
pentru livrarile catre sine;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sunt destinate pentru nevoile firmei
si sunt proprietatea acesteia.
Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operatiune in
parte, ci pentru ansamblul operatiunilor realizate in cursul unei luni.
In situatia in care un agent economic realizeaza atat operatiuni impozabile
obligatoriu sau supuse cotei zero, precum si operatiuni scutite de plata taxei
pe valoarea adaugata, dreptul de deducere se determina, potrivit art. 20 din
ordonanta, in raport cu participarea bunurilor sau serviciilor achizitionate la
realizarea operatiunilor impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.
Gradul de participare a bunurilor sau serviciilor achizitionate la
realizarea de operatiuni impozabile se determina lunar ca raport intre suma
reprezentand contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate, supuse
taxei pe valoarea adaugata sau cotei zero si suma reprezentand ansamblul
operatiunilor realizate in luna respectiva.
Modalitatile de exercitare a dreptului de deducere sunt reglementate prin
art. 21 din ordonanta, si anume:
a) prin retinerea din suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate a taxei aferente intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentand diferenta
dintre taxa aferenta intrarilor si taxa facturata de agentul economic pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate.
Termenele pentru regularizarea cu bugetul de stat a diferentelor de taxa
sunt urmatoarele:
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. a) se achita pana la data de 25
a lunii urmatoare;
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. b) se regularizeaza astfel:
a) pentru unitatile care realizeaza operatiuni de export, prin rambursare
pana la finele lunii urmatoare celei in care s-a realizat exportul, pe baza de
documentatie si cerere transmise organului fiscal competent cu cel putin 10
zile inainte de incheierea lunii respective;
b) pentru unitatile care realizeaza atat operatiuni supuse taxei, cat si
operatiuni scutite de plata taxei, prin compensarea minusului dintr-o luna cu
taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat in lunile urmatoare.
In situatiile in care sumele datorate bugetului de stat, exigibile in
lunile urmatoare, nu acopera integral taxa deductibila, diferenta se
ramburseaza de organul fiscal competent, astfel:
- pana la data de 30 a lunii urmatoare expirarii unui trimestru, in cazul
in care suma de rambursat depaseste 1 milion lei. Rambursarea se face pe baza
de documentatie si cerere transmise organului fiscal competent cu cel putin 10
zile inainte de expirarea lunii respective;
- pana la 31 decembrie, pentru unitatile cu sume de rambursat pe 11 luni
sub 1 milion lei, pe baza de documentatie si cerere remise organului fiscal
competent pana la data de 20 decembrie. Regularizarea sumelor aferente
intregului an se face pe baza de documentatie, transmisa in luna ianuarie a
anului urmator, ce va fi solutionata de organul fiscal competent in cel mult 20
de zile de la primirea acesteia.
Sumele sub 10.000 lei nu se ramburseaza, urmand a fi regularizate prin
reportare in perioadele urmatoare.
Intreprinderile cu productie sezoniera pot cere rambursarea sumelor
cuvenite la finele lunii urmatoare incheierii sezonului.
Dupa intocmirea documentatiei si prezentarea cererii de rambursare la
organul fiscal competent, suma respectiva nu mai poate fi retinuta din taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor facturate in perioada
urmatoare celei pentru care s-a solicitat regularizarea.
In baza art. 24 din ordonanta, se stabilesc urmatoarele cazuri in care
Ministerul Economiei si Finantelor poate cere agentilor economici garantii
personale sau solidare pentru eventualele sume incorect solicitate la
rambursare:
- cand suma de rambursat depaseste 1 milion lei, ca urmare a livrarii
produselor la export;
- cand din documentatia prezentata rezulta ca s-a ajuns in situatia de a
solicita rambursarea diferentei de taxa pe valoarea adaugata, ca urmare a unor
aprovizionari excesive sau nelivrarii produselor executate sau serviciilor
prestate;
- cand din verificari au rezultat abateri de la prevederile legii cu
privire la obligatiile platitorilor.
Garantiile vor fi constituite de catre agentii economici din bunuri si alte
valori, pana la nivelul sumelor solicitate a fi rambursate, pe termen de
maximum 30 de zile.
In cadrul acestui termen organele fiscale sunt obligate sa verifice corecta
determinare a sumelor rambursate si sa regularizeze eventualele diferente.
CAP. 10
Obligatiile platitorilor
Persoanele fizice si juridice care realizeaza livrari de bunuri sau
prestari de servicii ce se incadreaza in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata au obligatiile prevazute de art. 25 din ordonanta.
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) sa depuna sub semnatura persoanele autorizate, la organul fiscal
competent, o declaratie de inregistrare in termen de 15 zile de la data
incetarii activitatii sau a modificarii conditiilor de exercitare a acesteia.
Declaratia de inregistrare se face prin completarea formularului anexa la
Hotararea Guvernului nr. 349/1992. Agentii economici care devin platitori de
taxa ca urmare a depasirii plafonului de venit prevazut pentru scutire de taxa
pe valoarea adaugata sunt obligati sa depuna declaratia de inregistrare pana la
finele lunii urmatoare celei in care au realizat depasirea. Organul fiscal
primitor al declaratiei verifica daca formularul este corect completat, este
semnat de imputernicitul legal si stampilat corespunzator. Dupa verificare,
inregistreaza declaratia si remite agentului economic instiintarea de
inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata. Pentru agentii economici
in functiune la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata, instiintarea de
inregistrare se face pe baza datelor din declaratia de inregistrare anexa la
Hotararea Guvernului nr. 349/1992.
Numarul de inregistrari va fi mentionat de agentul economic pe facturi si
orice document privind taxa pe valoarea adaugata emis de acesta;
b) in caz de incetare a activitatii sa solicite, in termen de 15 zile de la
data actului legal in care se consemneaza situatia respectiva, scoaterea din
evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
Cererea se face pe formularul anexa la Hotararea Guvernului nr. 349/1992,
completat, semnat si stampilat potrivit celor aratate la lit. a).
B. Cu privire la intocmirea documentelor de vanzare:
a) persoanele fizice si juridice care realizeaza operatiuni impozabile sunt
obligate sa consemneze livrarile de bunuri sau prestarile de servicii, cu
exceptia celor prevazute de ordonanta, in facturi fiscale sau documente inlocuitoare.
Procurarea formularelor si gestionarea acestora se vor face cu respectarea
normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea documentelor
justificative si a documentelor contabile. In documentele inlocuitoare ale
facturilor fiscale platitorii de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati sa
consemneze, in mod distinct, urmatoarele date:
- numarul de inregistrare fiscala;
- data emiterii documentului;
- numele si adresa furnizorului;
- numele si adresa beneficiarului;
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate sau serviciile prestate;
- preturile unitare si valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata;
- cota de taxa pe valoarea adaugata (18%);
- suma taxei pe valoarea adaugata.
Unitatile care practica preturi cu amanuntul sau tarife pentru servicii
catre populatie sau alti consumatori finali, in care este inclusa si taxa pe
valoarea adaugata, completeaza urmatoarele elemente in facturi sau documente
inlocuitoare:
- pretul cu amanuntul ale bunurilor livrate sau tarifele pentru serviciile
prestate;
- valoarea totala a livrarilor sau serviciilor;
- cota taxei pe valoarea adaugata, recalculata asupra preturilor cu
amanuntul;
- suma taxei pe valoarea adaugata;
b) cumparatorii sunt obligati sa solicite, de la furnizori sau prestatori,
facturi sau documente inlocuitoare pentru toate bunurile sau serviciile
achizitionate si sa verifice inscrierea in documentele respective a datelor
prevazute la lit. a) de mai sus. Se precizeaza ca taxa inscrisa pe o factura
sau document inlocuitor este datorata bugetului de stat, chiar daca operatiunea
in cauza nu este impozabila sau daca taxa inscrisa este mai mare decat cea
legala.
De asemenea, in situatia in care pentru o operatiune impozabila nu s-a
inscris taxa pe valoarea adaugata in factura sau in documentul inlocuitor ori
taxa inscrisa este mai mica decat cea legala, cumparatorul pierde dreptul de
deducere, integral, daca taxa nu este inscrisa sau partial daca este
subevaluata;
c) sunt scutiti de obligatia emiterii facturilor agentii economici care
realizeaza operatiuni impozabile privind:
1. transporturile cu taximetre;
2. bunurile si serviciile executate si folosite in unitatile proprii;
3. vanzarile de bunuri si prestarile de servicii catre populatie, pe baza
de bonuri fara nominalizari privind cumparatorul.
Agentii economici care se incadreaza in situatiile de mai sus sunt obligati
sa reflecte operatiunile realizate in documentele tehnico-operative specifice
prevazute in normele metodologice in vigoare.
Pentru alte operatiuni decat cele mentionate la pct. 1-3 de mai sus,
stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor, scutirea de obligatia emiterii
facturilor se da de catre Directia generala a finantelor publice si a
controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti.
d) importatorii sunt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si
sa determine, potrivit legii, valoarea in vama, taxele vamale, alte taxe si
accizele datorate de acestia si, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe
valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit normelor in vigoare,
care sa-i permita sa determine suma impozabila si taxa pe valoarea adaugata
datorate pentru livrarile si serviciile efectuate, precum si a celei
deductibile aferente intrarilor sau sa aiba un registru cu pagini numerotate in
care sa inscrie zilnic, fara stersaturi si spatii neutilizate, elementele necesare
pentru determinarea taxei pe valoarea adaugata datorata pentru vanzari si
deductibila pentru intrari.
Documentele justificative si modul de reflectare in evidenta contabila sau
in registre a operatiunilor prevazute la alineatul precedent se stabilesc
potrivit art. 4 din Legea nr. 82/1991;
b) sa intocmeasca si sa depuna lunar, la organul fiscal la care s-a
inregistrat ca platitor, pana la data de 25 a lunii urmatoare, deconturi
privind suma impozabila si taxa exigibila realizata. Formularul se procura de
la organul fiscal, se completeaza cu toate datele solicitate, se semneaza de
persoanele autorizate si i se aplica stampila care angajeaza firma;
c) sa furnizeze organelor fiscale care efectueaza verificari sau
investigatii privind respectarea normelor legale toate documentele necesare
stabilirii taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor efectuate atat la
sediul principal, cat si la sucursale sau agentii;
d) sa furnizeze pana la data de 15 august a fiecarui an, pe un formular remis
de organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor, informatiile referitoare
la operatiunile prevazute a fi realizate in anul urmator.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata potrivit decontului intocmit, lunar, pana la 25
ale lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar la organul fiscal la care
s-a inregistrat ca platitor sau la banca comerciala, dupa caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta produselor din import la
organul vamal, concomitent cu plata taxelor vamale. Taxa datorata se determina
de catre importator prin completarea datelor din formularul pe care il procura
de la organul vamal. Taxa achitata se confirma prin semnatura si stampila ce
angajeaza organul vamal.
Pentru bunurile din import exceptate de taxe vamale potrivit normelor
legale privind tariful vamal de import, precum si pentru cele scutite de taxe
vamale in baza art. 13 din Legea nr. 35/1991, importatorii sunt obligati sa
intocmeasca declaratia vamala de import si sa determine, potrivit legii,
valoarea in vama, taxele si accizele datorate de acestia si pe baza acestora,
sa calculeze taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
Taxa pe valoarea adaugata datorata se plateste la organul vamal conform
reglementarilor in vigoare privind plata taxelor vamale.
Pentru bunurile din import la care se acorda liber de vama cu caracter
provizoriu, precum si pentru cele aflate in regim de tranzit, antrepozit sau de
introducere temporara in tara, importatorul sau reprezentantul sau autorizat
este obligat sa depuna o garantie egala cu valoarea taxei vamale, plus accizele
si taxa pe valoarea adaugata aferente bunurilor respective.
Importatorul are drept de deducere a taxei achitate organului vamal din
taxa pe valoarea adaugata datorata dupa vanzarea bunurilor din import. In cazul
importurilor realizate direct de catre beneficiari, dreptul de deducere a taxei
achitate organului vamal se exercita potrivit prevederilor cap. 6 din
ordonanta;
c) sa achite taxa datorata bugetului de stat concomitent cu declaratia
inaintata organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata in termenul reglementat prin art. 25 lit. A. b).
CAP. 11
Dispozitii finale
In baza art. 26 din ordonanta, formularele pentru facturi, documentele
inlocuitoare, borderourile zilnice de vanzare, incasare si alte documente
necesare aplicarii prevederilor legale privind taxa pe valoarea adaugata se
stabilesc de Ministerul Economiei si Finantelor si sunt obligatorii pentru
platitorii de taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 27 din ordonanta, agentii economici care realizeaza
operatiuni impozabile au obligatia asigurarii conditiilor necesare pentru
emiterea documentelor, prelucrarea informatiilor si conducerea evidentelor
prevazute de reglementarile in domeniul taxei pe valoarea adaugata, iar cei
care au ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, activitati hoteliere,
prestari de servicii catre populatie si alte activitati de asemenea natura au si
obligatia instalarii aparatelor de marcat, care sa corespunda cerintelor
privind aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
In acest scop, agentii economici vor asigura pregatirea adecvata a
personalului propriu si dotarea cu aparatura tehnica necesara realizarii in
conditii optime a lucrarilor prevazute de normele legale in domeniul taxei pe
valoarea adaugata.
Corectarea erorilor de inregistrare se va face conform prevederilor
regulamentului de aplicare a legii contabilitatii, iar corectarea taxei pe valoarea
adaugata facturata in mod eronat, potrivit art. 28 din ordonanta, prin emiterea
unei noi facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi scazute, si in negru,
pentru cele de adaugat.
Conform art. 31 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata se aplica pentru
toate livrarile de bunuri si prestari de servicii facturate dupa intrarea in
vigoare a legii, indiferent de data incheierii contractelor, executarii
produselor sau prestarii serviciilor.
Agentii economici sunt obligati sa factureze, pana la data aplicarii taxei
pe valoarea adaugata, toate bunurile efectiv livrate si serviciile prestate
anterior datei respective, potrivit metodologiei legale in vigoare la data
efectuarii operatiunilor.
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in facturile sau documentele
inlocuitoare, emise si neincasate la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata
se varsa la bugetul de stat la incasarea contravalorii acestora, potrivit
metodologiei in vigoare pana la data introducerii taxei pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 30 din ordonanta, impozitul pe circulatia marfurilor cuprins
in valoarea materiilor prime si materialelor aflate in stoc sau incorporate in
productia neterminata sau produsele finite existente in unitati la data
aplicarii ordonantei, nu se deduce din taxa datorata pentru livrarile de bunuri
si prestarile de servicii efectuate dupa aceasta data.
Fac exceptie produsele exportate, pentru care se restituie impozitul pe
circulatia marfurilor potrivit autorizarii si metodologiei in vigoare pana la
data aplicarii taxei pe valoarea adaugata.
Art. 32-34 din ordonanta reglementeaza dreptul organelor fiscale de a
controla modul cum se respecta prevederile normelor legale, de a calcula
majorari pentru platile cu intarziere si de a aplica amenzi pentru abaterile
constatate care constituie contraventie.
In situatiile prevazute de art. 32 alineatul ultim, organele fiscale sunt
autorizate sa procedeze la stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorata
bugetului de stat prin estimare. Estimarea se va face tinandu-se seama de
volumul activitatii din perioada precedenta si prin comparatie cu taxa pe
valoarea adaugata raportata de alti agenti economici cu profil similar.
Concomitent cu stabilirea taxei datorate bugetului de stat prin estimare,
organele fiscale vor aplica majorarile si amenzile prevazute de art. 34 si 36,
dupa caz, din ordonanta.
Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac conform Legii nr.
32/1968, cu exceptia art. 25, 26 si 27.