DECIZIE Nr. 26
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 1 februarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu
- judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de
Mircea Sărăcuţ în Dosarul nr. 3.227/2006 al Judecătoriei Râmnicu Vâlcea.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
textul de lege criticat este în deplin acord cu prevederile din Legea
fundamentală şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 19 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.227/2006, Judecătoria Râmnicu Vâlcea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,excepţie ridicată de Mircea Sărăcuţ într-o cauză civilă având ca
obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva procesului-verbal de
constatare şi sancţionare a unei contravenţii, întocmit de un agent constatator
al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Vâlcea.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia precizează că din textul de lege criticat rezultă
că îi revine contravenientului sarcina de a-şi proba nevinovăţia în faţa
instanţei, fiind astfel încălcat dreptul constituţional la respectarea prezumţiei
de nevinovăţie. Mai arată că, în opinia sa, este nesocotit principiul statului
de drept, bazat pe respectarea drepturilor omului, întrucât organul constatator
este liber să constate contravenţiile, să stabilească vinovăţia şi să aplice
sancţiunile potrivit unei competenţe foarte largi, fiind apoi scutit de orice
sarcină a probării acuzaţiilor şi sancţiunilor îndreptate împotriva
contravenientului.
Judecătoria Râmnicu Vâlcea apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, invocă cele
reţinute de Curtea Constituţională în Decizia nr. 183/2003.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Precizează că prezumţia
de nevinovăţie se referă exclusiv la procese cu caracter penal, fiind
reglementată de Constituţie în legătură cu libertatea individuală a persoanei.
Or, textul de lege criticat nu pune contravenientul în faţa unui verdict definitiv
de vinovăţie şi răspundere, ci doar în faţa unui act administrativ de
constatare, ale cărui efecte pot fi înlăturate prin exercitarea căilor de atac
prevăzute de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002. Textul de
lege criticat are următorul cuprins:
Art. 15 alin. (1): „Contravenţia
se constată printr-un
proces-verbal încheiat de persoanele anume prevăzute în actul normativ care
stabileşte şi sancţionează contravenţia, denumite în mod generic agenţi constatatori."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 1
alin. (3) care consacră România ca stat de drept, democratic şi social şi ale
art. 23 alin. (11) care prevăd că, până la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare,
persoana este considerată nevinovată. De asemenea, autorul excepţiei susţine că
prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 încalcă şi
dispoziţiile art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, care garantează respectarea prezumţiei
de nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor constituie o normă procedurală prin care
legiuitorul delegat a înţeles să reglementeze modalitatea de constatare a
săvârşirii unei contravenţii. Sub acest aspect, prin Decizia nr. 183 din 8 mai
2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 17 iunie 2003,
pronunţându-se asupra constituţionalităţii unor prevederi cu caracter
procedural din ordonanţa criticată şi prin raportare la art. 23 alin. (8)
[devenit alin. (11)] din Constituţie, Curtea a statuat că potrivit teoriei şi
jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, problema stabilirii
vinovăţiei în materia contravenţiilor nu are în vedere faza extrajudiciară a
sancţiunii administrative, la care se referă prevederile art. 15 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, ci faza judiciară a acesteia. De aceea, este
nefondată critica privind nesocotirea dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi ale art. 23 alin.
(8) din Constituţie, care instituie principiul respectării prezumţiei de
nevinovăţie.
Pentru aceste considerente, Curtea nu poate reţine că
textul de lege criticat este contrar vreuneia dintre prevederile
constituţionale sau convenţionale invocate de autorul excepţiei.
Prin aceeaşi decizie, în legătură cu susţineri
asemănătoare celor din prezenta cauză, referitoare la răsturnarea sarcinii
probei, a cărei consecinţă o constituie, de asemenea, încălcarea prezumţiei de
nevinovăţie, Curtea a reţinut că „din procedura de soluţionare a plângerii împotriva
procesului-verbal de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu rezultă
răsturnarea sarcinii probei, ci, mai degrabă, exercitarea dreptului la
apărare".
In ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei
conform căreia „organul constatator - în speţă, poliţistul - este liber să
constate contravenţiile, să stabilească vinovăţii şi să aplice sancţiunile
potrivit unei competenţe de apreciere foarte largi, iar apoi este scutit de
orice sarcină a probei acuzaţiilor şi sancţiunilor sale îndreptate împotriva contravenienţilor",
ceea ce contravine prevederilor art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală care
statuează principiul statului de drept, democratic şi social, Curtea constată
că acestea nu sunt incidente în cauză. Faptul că autorul excepţiei atribuie
agentului constatator un anumit comportament nu constituie o chestiune de
constituţionalitate, ci o problemă de aplicare a legii, care excede
controlului instanţei de contencios constituţional.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Mircea Sărăcuţ în
Dosarul nr. 3.227/2006 al Judecătoriei Râmnicu Vâlcea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 ianuarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu