DECIZIE
Nr. 28 din 19 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004
privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea
fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 27 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Antonia Constantin -
procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconsti-tuţionalitate a
dispoziţiilor art. 30 din
Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor
juridice, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Agromec Hoghiz" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 285/C/R/2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia
comercială.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, în ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 15 alin.
(2) din Constituţie,
reprezentantul Ministerului Public, făcând referire la Decizia nr. 210 din 4 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 601 din 5 iulie 2004, şi
la Decizia nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie
2002, arată că aceasta nu poate fi reţinută. De asemenea, arată că nu poate fi reţinută nici critica potrivit căreia textul de lege criticat vine în contradicţie cu prevederile art. 44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie, deoarece dizolvarea de drept a unor
persoane juridice nu constituie încălcări ale dreptului
de proprietate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie 2005,
pronunţată în Dosarul nr. 285/C/R/2005, Curtea de
Apel Braşov -
Secţia comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr.
359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării
persoanelor juridice. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Agromec Hoghiz" - S.A. din Braşov într-o cauză
având ca obiect soluţionarea
recursului împotriva încheierii de dizolvare pronunţate de judecătorul
delegat de pe lângă Oficiul
Registrului Comerţului Braşov.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţia de lege criticată încalcă prevederile art. 15 alin. (2), deoarece impune comercianţilor care la data înfiinţării au respectat legislaţia în vigoare obligaţia preschimbării certificatului de înmatriculare şi a celui de înregistrare fiscală cu un nou certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare. In continuare, arată că sunt încălcate şi dispoziţiile art. 44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie,
deoarece la data înfiinţării
societăţii comerciantul a
efectuat anumite plăţi, iar
prin intermediul dispoziţiei
criticate se ajunge la o expropriere, prin aceea că se radiază societăţile pe care aceştia le-au înfiinţat
şi implicit şi sumele cheltuite de aceştia la data înfiinţării lor.
Curtea de Apel Braşov - Secţia comercială, în
ceea ce priveşte invocarea
prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, arată că art. 30 din Legea nr. 549/2004 nu dispune
retroactiv, dizolvarea societăţilor comerciale dispunându-se nu pentru obligaţii care trebuiau îndeplinite la data
înfiinţării acestora, ci
pentru unele ulterioare stabilite iniţial prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
76/2001 şi reluate prin Legea
nr. 359/2004. In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 44 din Constituţie, arată că potrivit art.
31 din Legea nr. 359/2004, după dizolvarea societăţilor comerciale, acţionarii sau asociaţii
societăţilor comerciale
dizolvate îşi pot recupera
contravaloarea acţiunilor sau
părţilor sociale deţinute.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
invocată este neîntemeiată. In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 15 alin.
(2) din Constituţie, arată că o lege nu este retroactivă atunci când modifică pentru viitor o stare de drept născută anterior şi nici atunci când suprimă producerea în viitor a efectelor unei
situaţii juridice constituite
sub imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva decât să reglementeze pentru perioada ulterioară intrării ei în
vigoare, adică în domeniul ei
propriu de aplicare. In ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie,
arată că prevederile de lege criticate nu aduc
atingere dreptului de proprietate, bunurile din patrimoniul societăţii urmând a fi valorificate conform
procedurii lichidării prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale.
Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
invocată este neîntemeiată. In ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie, arată că prevederile de
lege criticate nu aduc atingere dreptului de proprietate. Astfel, măsura dizolvării de drept a persoanelor juridice care nu efectuează preschimbarea certificatului de
înmatriculare şi a celui de
înregistrare fiscală nu are
semnificaţia unui transfer de
proprietate sau a unei exproprieri. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 359/2004 faţă de art. 15 alin. (2) din Constituţie, arată că dispoziţiile de lege criticate nu conţin nici o prevedere cu caracter retroactiv şi se aplică doar
pentru viitor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Deşi Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 359/2004, din
motivarea excepţiei rezultă că autorul acesteia se referă la alin. (1) al art. 30. Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor
juridice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004. Textul
art. 30 alin. (1) are următorul
cuprins: „Neefectuarea preschimbării certificatului de înmatriculare şi a celui de înregistrare fiscală cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare,
până la termenul
prevăzut la art.
26, atrage dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevăzute la art. 2."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocă încălcarea
prevederilor constituţionale
ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii şi ale art. 44 alin. (1), (2) şi (3) referitoare la dreptul de
proprietate privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, referitor la critica privind încălcarea art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea reţine că formula
redacţională a textului de lege dedus controlului nu
oferă temei unei atare
critici, întrucât nu conţine
în sine nici o dispoziţie cu
caracter retroactiv, textul urmând a-şi găsi aplicarea
exclusiv de la data intrării
în vigoare a Legii nr. 359/2004. Curtea observă că o lege nu este
retroactivă atunci când
modifică pentru viitor o stare
de drept născută anterior şi nici atunci când suprimă producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva decât să reglementeze modul de acţiune în timpul următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul ei propriu de aplicare. Curtea observă că reglementarea criticată reprezintă voinţa legiuitorului care a înţeles să introducă noul
certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare în scopul fluidizării şi simplificării
procedurilor în acest domeniu, ca şi în vederea asigurării transparenţei
în mediul de afaceri.
De asemenea, se constată că dispoziţia legală criticată, reglementând dizolvarea de drept a persoanelor juridice care nu au
efectuat preschimbarea certificatului de înmatriculare şi a celui de înregistrare fiscală cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare, nu
încalcă în nici un fel
principiul garantării
dreptului de proprietate consacrat prin art. 44 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie.
Dizolvarea de drept a unor persoane
juridice, în anumite condiţii,
nu constituie încălcări ale dreptului de proprietate, ci o
situaţie juridică inerentă existenţei şi funcţionării acestora,
dar şi o consecinţă firească a mecanismelor economiei de piaţă, situaţie în care
dreptul de proprietate al asociaţilor nu este pus în discuţie şi nici vătămat. In procesul de lichidare fiecare dintre asociaţi are posibilitatea şi mijloacele legale de a-şi apăra drepturile şi
interesele, inclusiv dreptul de proprietate.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor
juridice, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Agromec Hoghiz" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 285/C/R/2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia
comercială.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 19 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu