DECIZIE Nr. 286 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 712 din 6 august 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Comat Mures" - S.A. din
Targu Mures in Dosarul nr. 7.789/2003 al Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere dispozitiile Legii nr.
116/2004, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
7.789/2003, Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Comat Mures" -
S.A. din Targu Mures intr-o actiune in contencios administrativ ce are ca
obiect plangerea contraventionala formulata impotriva Procesului-verbal seria D
nr. 0176041, emis de Garda Financiara Mures la data de 6 octombrie 2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie. In acest sens arata ca legiuitorul nu a
precizat nicaieri in cuprinsul ordonantei de urgenta cazurile in care nu este
obligatorie emiterea de facturi fiscale de catre agentii economici care
efectueaza livrari de bunuri direct catre populatie. Asa fiind, in opinia sa, formularea
"subversiva" a art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, republicata, lasa loc unei interpretari contradictorii. Astfel,
pentru a nu fi sanctionati, agentii economici emit facturi fiscale pentru toate
livrarile, fapt ce exclude utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
In acelasi timp, in interpretarea aceluiasi text de lege, organele de control
financiar sanctioneaza agentii economici, considerand obligatorie emiterea de
bonuri fiscale prin aparatele de marcat electronice. In continuare, punand in
discutie constitutionalitatea prevederilor art. 1 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, autorul exceptiei invoca
argumente asemanatoare. Astfel, potrivit opiniei sale, si aceste prevederi
legale au o formulare "ambigua si subversiva", deoarece dispozitiile
ordonantei de urgenta nu precizeaza care sunt exceptiile de la obligatia
agentilor economici de a emite bonuri fiscale pentru bunurile vandute cu
amanuntul si facturi fiscale pentru vanzarile cu ridicata, exceptii la care
face trimitere textul de lege criticat. In final, precizeaza ca argumentele pe
care le-a invocat nu vizeaza o problema de interpretare a legii, ci urmaresc sa
demonstreze ca "legiuitorul introduce cu rea-credinta formulari ambigue si
subversive" ce au ca efect faptul ca "agentul economic este constrans
sa procedeze de o anumita maniera, uneori chiar dupa consultarea cu
reprezentanti ai organelor de control financiar", si apoi este sanctionat
de aceleasi organe care "aplica invers aceeasi norma legala".
Judecatoria Targu Mures considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca argumentele autorului exceptiei "se
refera la simple ambiguitati de formulare a legii, insa aceasta problema, de
interpretare si aplicare a legii, este de competenta instantelor de judecata,
conform art. 126 alin. (1) din Constitutie, cu atat mai mult cu cat instantele
de judecata nu pot refuza sa judece sub cuvant ca legea este lacunara sau
ambigua".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
in virtutea art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata. In
acest sens, arata ca argumentele autorului exceptiei au in vedere stricta
interpretare si aplicare a legii, iar nu o problema de constitutionalitate. De
altfel, observa ca intre normele legale criticate si prevederile art. 135 alin.
(2) lit. a) din Constitutie, republicata, nu exista nici o contradictie.
Astfel, "statul, actionand in interesul public, pentru asigurarea
disciplinei financiare si realizarea veniturilor bugetare, este legitimat sa ia
masurile legale de protejare a acestui interes in activitatea economica,
financiara si valutara, in conformitate cu dispozitiile art. 135 alin. (2) lit.
b) din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 5
iunie 2002, dispozitii ce au urmatoarea redactare;
"(1) Agentii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari
de servicii direct catre populatie, pentru care nu este obligatorie emiterea de
facturi fiscale, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice
fiscale. [...]
(3) In cazul in care agentii economici efectueaza atat activitati de
vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, acestia au obligatia sa emita bonuri
fiscale pentru bunurile vandute cu amanuntul si facturi fiscale pentru
vanzarile cu ridicata, cu exceptiile prevazute de lege."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 134 alin.
(2) lit. a), dispozitii al caror continut se regaseste, in urma republicarii
Constitutiei, in art. 135 alin. (2) lit. a) in urmatoarea redactare:
"(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, republicata, a fost modificata prin Legea nr. 116/2004 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri
financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 353 din
22 aprilie 2004. In urma acestor modificari, art. 1 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, nu a mai pastrat solutia
legislativa pe care autorul exceptiei o critica, continutul fiind urmatorul:
"(1) Agentii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul,
precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa
utilizeze aparate de marcat electronice fiscale."
Astfel, potrivit acestei noi redactari, agentii economici care efectueaza
livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre
populatie sunt obligati sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat
electronice fiscale, iar in situatiile cand clientii o cer, sa elibereze si
factura fiscala.
Tinand seama ca in jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale s-a
statuat ca, in situatia modificarii prevederii legale atacate, sesizarea ramane
valabila numai daca textul, in noua sa redactare, conserva exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a devenit
inadmisibila.
De asemenea, observandu-se ca, urmare a modificarilor operate de Legea nr.
116/2004, prevederile art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, republicata, au fost abrogate, Curtea apreciaza ca, in virtutea
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora Curtea nu poate decide
asupra unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, exceptia
de neconstitutionalitate a art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, republicata, a devenit inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, art. 2, art.
3, art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1)
si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Comat Mures" - S.A. din Targu Mures in Dosarul
nr. 7.789/2003 al Judecatoriei Targu Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman