Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 313 din 20 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 109 din  8 februarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Marioara Prodan       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, exceptie ridicata de Mircea Ursu in Dosarul nr. 4.713/2000 al Curtii de Apel Iasi.
    La apelul nominal se prezinta Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin consilier Daniela Hudelcu, lipsind autorul exceptiei si Casa de Asigurari de Sanatate Iasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Partea prezenta, prin reprezentant, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate considerand ca modificarea unei legi organice printr-o ordonanta de urgenta este conforma prevederilor art. 114 din Constitutie, interdictia reglementarii in domenii rezervate legii organice fiind aplicabila doar ordonantelor Guvernului, iar nu si ordonantelor de urgenta. Se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 75 din 6 martie 2001, prin care a fost respinsa exceptia de neconstitutionalitate avand acelasi obiect. Depune, in acest sens, note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca textul de lege criticat a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala stabilind ca acesta este conform prevederilor Constitutiei. In acest sens se invoca Decizia nr. 34/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, prin care Curtea a statuat ca interdictia prevazuta la alin. (1) al art. 114 din Constitutie nu este aplicabila ordonantei de urgenta adoptate in conditiile alin. (4) al aceluiasi articol. In final se considera ca, intrucat nu se invoca elemente noi, nu sunt motive pentru reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.713/2000, Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, exceptie ridicata de Mircea Ursu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prin ordonanta de urgenta criticata a fost modificata o lege organica, "fapt nelegal avand in vedere ca legislatia romana prevede ca modificarea unei legi organice nu se poate face decat printr-un act normativ de acelasi rang si cu respectarea aceleiasi proceduri". Se mai sustine ca "prin aceasta ordonanta s-a modificat structura organelor de conducere a caselor de asigurari de sanatate, desi acestea sunt institutii publice autonome care au o structura organizatorica stabilita prin lege organica si prin propriul statut, structura care nu se poate modifica prin adoptarea unei ordonante de urgenta, ci numai printr-o alta lege organica".
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca aceasta este intemeiata, deoarece Legea asigurarilor de sanatate nr. 145/1997 nu putea fi modificata decat printr-un "act normativ de acelasi rang si cu respectarea aceleiasi proceduri". Totodata instanta apreciaza ca ordonanta de urgenta criticata "modifica structura organelor de conducere ale caselor de asigurari judetene, desi, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 145/1997, acestea sunt institutii publice autonome cu o structura organizatorica stabilita prin legea organica si prin propriul statut aprobat in conditiile legii".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care s-a statuat ca "interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare, aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional". Guvernul indica in acest sens Decizia nr. 34/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, si Decizia nr. 15/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180 din 26 octombrie 2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 537 din 31 octombrie 2000.
    Critica de neconstitutionalitate vizeaza modificarile si completarile aduse unei legi organice prin ordonanta de urgenta a Guvernului, modificari care, in opinia autorului exceptiei, contravin Constitutiei.
    Desi autorul exceptiei nu invoca in motivarea exceptiei nici un text constitutional, din modul in care a formulat critica de neconstitutionalitate este evident ca se refera la incalcarea dispozitiilor art. 114 din Constitutie privind delegarea legislativa, text care reglementeaza atat conditiile emiterii ordonantelor Guvernului in baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament, cat si conditiile emiterii de catre Guvern a ordonantelor de urgenta.
    Prevederile art. 114 din Constitutie sunt urmatoarele: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
    (2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data pana la care se pot emite ordonante.
    (3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
    (4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
    (5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului (3)."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza:
    Potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie, in cazuri exceptionale Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. In aceste cazuri delegarea legislativa a Guvernului se face printr-o prevedere constitutionala, iar nu printr-o lege speciala de abilitare, adoptata de Parlament, astfel cum este necesar pentru emiterea altor ordonante ale Guvernului, care nu au caracter de urgenta si in cazul carora alin. (1) al aceluiasi articol interzice reglementarea in domenii care fac obiectul legilor organice. Prin urmare, prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, care se refera la cerintele constitutionale ale emiterii de catre Guvern a unor ordonante in domenii care nu fac obiectul legii organice, nu sunt incidente in cauza, ordonanta criticata avand caracter de urgenta si fiind adoptata in temeiul alin. (4) al art. 114 din Constitutie.
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra unor exceptii de neconstitutionalitate referitoare la ordonante de urgenta, statuand ca interdictia reglementarii prin ordonanta in domenii rezervate legii organice nu este aplicabila ordonantei de urgenta a Guvernului (spre exemplu, Decizia nr. 15/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000).
    In ceea ce priveste critica potrivit careia ordonanta de urgenta criticata ar fi neconstitutionala, deoarece o lege organica, astfel cum este in speta Legea nr. 145/1997, nu ar putea fi completata sau modificata decat tot printr-o asemenea lege organica, Curtea constata nu numai ca este neintemeiata, dar este chiar contrara prevederilor constitutionale ale art. 114 alin. (4) referitoare la delegarea legislativa, conform carora Guvernul este abilitat sa emita, in cazuri exceptionale, ordonante de urgenta, fara nici o restrictie de reglementare in domeniul legilor organice.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, exceptie ridicata de Mircea Ursu in Dosarul nr. 4.713/2000 al Curtii de Apel Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 313/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 313 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 313/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu