DECIZIE Nr. 327 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1
din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 17 octombrie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de
Ion Opris in Dosarul nr. 825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie referitoare la
liberul acces la justitie, partea interesata avand posibilitatea sesizarii
instantei de judecata, in conditiile legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 825/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Ion Opris.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca textul de lege
criticat impiedica accesul liber la justitie, intrucat "cererile pentru
anularea unui act administrativ emis de o institutie publica centrala,
formulate dupa trecerea unui an de la data la care cel vatamat in drept prin
acel act a luat cunostinta de acesta, sunt trimise la tribunal, sectia de
contencios administrativ, unde se constata tardivitatea actiunii". In
opinia autorului, nu ar trebui sa fie aplicabile dispozitiile art. 3 pct. 1 din
Codul de procedura civila, ci sa fie accesibila judecata in temeiul
dispozitiilor cuprinse in Codul civil referitoare la obligatia de "a
face", respectiv art. 1075 si urmatoarele.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca art. 3 alin. 1 din
Codul de procedura civila este conform cu prevederile constitutionale. Se arata
ca liberul acces la justitie nu este ingradit, persoana interesata avand
posibilitatea sesizarii instantei de judecata, precum si dreptul de a solicita
si administra probe sau de a exercita caile de atac prevazute de lege, in cazul
in care este nemultumita de solutia pronuntata de catre instanta de judecata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca, potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, "competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege", iar in cadrul titlului I al cartii I din Codul de procedura civila
legiuitorul a reglementat imperativ domeniul competentei materiale a
instantelor de judecata, cu respectarea principiului celor trei grade de
jurisdictie.
Respingerea actiunii pentru tardivitate nu reprezinta o incalcare a
principiului reglementat de art. 21 din Constitutie, fiind consecinta legala a
depunerii unei cereri dupa implinirea termenului de prescriptie reglementat de
lege.
In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor din Codul civil in cauza dedusa
judecatii, se arata ca nu este de competenta materiala a Curtii Constitutionale
de a aprecia norma juridica aplicabila in speta, instanta de judecata fiind
aceea care, in urma examinarii in fapt si in drept, stabileste temeiul juridic
al cauzei, persoana nemultumita de hotararea instantei putand exercita, in
conditiile legii, caile de atac.
Se apreciaza, in concluzie, ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 3
pct. 1 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
Guvernul arata ca, desi in motivarea exceptiei este invocat art. 3 pct. 1
din Codul de procedura civila, critica de neconstitutionalitate se indreapta,
de fapt, asupra termenului de un an pentru introducerea actiunii in fata
instantei judecatoresti de contencios administrativ, termen stabilit de art. 5
alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Avand in vedere prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, se arata ca
a fost lasata la latitudinea legiuitorului reglementarea
"competentei", precum si a "procedurii de judecata",
normele criticate constituind astfel expresia aplicarii acestor dispozitii
constitutionale.
Art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990, stabilind un termen pentru sesizarea
instantei de contencios administrativ, da expresie exigentelor ce decurg din
prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora legiuitorul este
abilitat sa stabileasca conditiile si limitele exercitarii dreptului la
reparatie al persoanei vatamate de un act administrativ. Cu privire la art. 5
alin. 5 din Legea 29/1990, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de
exemplu, prin Decizia nr. 60/1997, considerand ca stabilirea termenului de un
an reprezinta o garantie a exercitarii dreptului persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, precum si a
liberului acces la justitie, consacrat in art. 21 din Constitutie.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 3 pct. 1 din Codul de
procedura civila nu incalca prevederile art. 21 din Constitutie, deoarece, prin
reglementarea legala a unui termen in care trebuie sa fie formulata actiunea in
anulare a unui act administrativ, nu se ingradeste liberul acces la justitie,
finalitatea sa fiind, dimpotriva, aceea de a facilita aplicarea, in conditii
optime, a principiului mentionat, prin asigurarea unui climat de ordine,
prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra
stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 3 pct. 1 din
Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul
legal criticat are urmatorul cuprins:
- Art. 3. "Curtile de apel judeca:
1. in prima instanta, procesele si cererile in materie comerciala al caror
obiect are o valoare de peste 10 miliarde lei, precum si procesele si cererile
in materie de contencios administrativ privind actele autoritatilor si
institutiilor centrale."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca dispozitiile referitoare la competenta materiala a instantelor
judecatoresti din Codul de procedura civila au fost modificate prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2003, solutia legislativa consacrata
de textul de lege criticat fiind preluata de noua formula redactionala, astfel
incat art. 3 pct. 1 din cod are urmatorul continut: "Curtile de Apel
judeca:
1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios
administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale."
Prin urmare, dat fiind ca, dupa invocarea exceptiei de
neconstitutionalitate in fata instantei judecatoresti, prevederea legala supusa
controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala urmeaza a se pronunta
asupra constitutionalitatii prevederii legale in noua sa redactare, intrucat
solutia legislativa din ordonanta care modifica Codul de procedura civila este,
in principiu, aceeasi cu cea anterioara modificarii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi
formal critica de neconstitutionalitate este indreptata impotriva art. 3 pct. 1
din Codul de procedura civila, care reglementeaza competenta materiala a
instantelor judecatoresti, din sustinerile autorului exceptiei rezulta ca, in
realitate, aceasta vizeaza instituirea termenului de un an, in interiorul
caruia cel vatamat intr-un drept al sau, printr-un act administrativ, il poate
ataca in fata instantei de contencios administrativ. Or, termenul respectiv
este prevazut intr-un alt text de lege, respectiv in art. 5 alin. 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, care prevede ca: "In
toate cazurile, introducerea cererii la instanta nu se va putea face mai tarziu
de un an de la data comunicarii actului administrativ a carui anulare se
cere."
Critica este deci gresit indreptata si, sub acest aspect, apare ca fiind
lipsita de obiect si, in consecinta, neintemeiata.
Independent insa de aceasta imprejurare, critica de neconstitutionalitate
nu poate fi retinuta, intrucat neaga legiuitorului competenta conferita prin
Constitutie de a reglementa cadrul in care titularul unui drept are
posibilitatea sa si-l valorifice, luand in considerare drepturile si interesele
legitime ale celorlalti titulari, pe care este tinut sa le respecte.
Absolutizarea exercitiului unui drept ar avea ca revers negarea drepturilor
altor titulari, carora autoritatea statala le datoreaza in egala masura
ocrotire, situatie de neconceput intr-un stat de drept, dar pe care autorul
exceptiei, tributar unei viziuni pro causa, determinate de interesul sau
exclusiv, intelege sa o ignore.
De altfel, termenul de un an, prevazut de art. 5 alin. 5 din Legea nr.
29/1990, este un termen rezonabil, care asigura conditiile optime celui
prejudiciat pentru a exercita actiune in justitie in scopul obtinerii reparatiilor
legale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion Opris in Dosarul nr.
825/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu