DECIZIE Nr. 328 din 26 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 11 februarie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Anton Mazilu in Dosarul nr.
2.226/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios
administrativ intr-un litigiu privind recalcularea drepturilor de pensie.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Corneliu Fratila pentru Casa
de Pensii a Municipiului Bucuresti, lipsind autorul exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti arata ca Legea nr.
19/2000 nu face parte din domeniul legilor organice de care se vorbeste la art.
72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, motiv pentru care nu se poate spune ca
acest text constitutional a fost incalcat. Nici art. 38 alin. (2) din Legea
fundamentala nu a fost incalcat, deoarece acest text nu include in cuprinsul
sau si dreptul la pensie. De asemenea, prin prevederile criticate nu au fost
incalcate nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat fiecare
lege creeaza, pe timpul cat este in vigoare, un regim diferit de aplicare fata
de alte legi prin care s-a reglementat anterior domeniul respectiv. Solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca ordonantele de urgenta ale
Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 nu contravin dispozitiilor art. 107 alin.
(3) si ale art. 114 din Constitutie, deoarece Legea nr. 19/2000 nu face parte
din categoria legilor organice, iar ordonantele de urgenta pot fi emise fara
existenta unei legi speciale de abilitare si prin ele se poate reglementa chiar
si in domenii rezervate legilor organice. Nu sunt incalcate nici dispozitiile
art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici dispozitiile art. 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, intrucat ordonantele criticate nu creeaza
discriminari intre persoanele carora li se aplica. Solicita respingerea
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.226/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr.
49/2001, exceptie ridicata de Anton Mazilu.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca ordonantele de urgenta
ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 au fost emise cu incalcarea
prevederilor art. 72 din Constitutie, deoarece modifica o lege organica. Pe
fondul reglementarii, autorul exceptiei sustine ca ambele ordonante criticate
sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 20 din Constitutie, cu
raportare la art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, referitoare
la egalitatea in drepturi a cetatenilor. Sustine, in acest sens, ca
modificarile Legii nr. 19/2000, dispuse prin cele doua ordonante de urgenta,
fac ca noul mod de calcul al pensiilor, prevazut de Legea nr. 19/2000, sa se
aplice doar persoanelor care se pensioneaza dupa data de 1 aprilie 2001 (data
intrarii in vigoare a legii), aceasta categorie de persoane fiind privilegiata,
in timp ce persoanele pensionate anterior datei respective sunt discriminate.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ
apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Considera ca domeniul
pensiilor nu face obiectul legilor organice statuat prin art. 72 alin. (3) din
Constitutie si, astfel, "regimul juridic al pensiilor poate fi stabilit
prin lege ordinara, ce, la randul ei, poate fi modificata, potrivit art. 107
alin. (3) din Constitutie", prin ordonanta a Guvernului. Instanta mai
arata ca nu este incalcat nici principiul egalitatii cetatenilor in fata legii
si a autoritatilor publice, intrucat dispozitiile Legii nr. 19/2000 se aplica
deopotriva tuturor persoanelor care se inscriu la pensie dupa intrarea in
vigoare a acestei legi.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata in privinta ambelor ordonante de urgenta. In acest sens arata ca,
potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, interdictia
constitutionala de a reglementa in domenii rezervate legilor organice se refera
doar la ordonantele simple ale Guvernului, care pot fi emise pe baza unei legi
speciale de abilitare, nu si la ordonantele de urgenta. Sunt nefondate, de
asemenea, si criticile referitoare la fondul reglementarii, intrucat nici una
dintre cele doua ordonante de urgenta criticate nu contine "dispozitii de
natura sa aduca atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, consacrat de art. 16 din Constitutia Romaniei".
Dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, prevad tocmai recorelarea
pensiilor pentru a asigura, si pe aceasta cale, promovarea principiului
egalitatii in drepturi.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata sub nici un aspect. Pe de o parte, prin exceptie sunt criticate doua
ordonante de urgenta ale Guvernului, emise in baza prevederilor art. 114 alin.
(4) din Constitutie, ordonante pentru care "singura conditie prealabila,
care este ceruta, este cea referitoare la caracterul exceptional, iar in ceea
ce priveste domeniul in care aceste ordonante pot fi emise, acesta este mai
larg decat cel al ordonantelor adoptate in temeiul unei legi de
abilitare". Pe de alta parte, Legea nr. 19/2000 nu face parte din categoria
legilor organice. In legatura cu critica pe fond a dispozitiilor ordonantelor
de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001, arata ca acestea nu
incalca dispozitiile art. 16 si nici pe cele ale art. 20 din Constitutie,
intrucat prin ele "nu s-a creat nici o discriminare intre beneficiarii
drepturilor de pensie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 183 din 27 aprilie 2000, ordonanta emisa pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, precum si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea aceleiasi legi, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001,
ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie
2002.
Autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 72 alin. (3) lit. l): "Prin lege organica se reglementeaza:
[...]
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.", cu raportare la
prevederile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata si
proclamata de Adunarea generala a O.N.U. prin Rezolutia 217A(III) din 10
decembrie 1948, potrivit carora: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si
au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul
la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta
Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Atat Legea nr. 19/2000, cat si Legea nr. 338/2002 au fost adoptate de
Parlament cu respectarea dispozitiilor art. 74 alin. (1) din Constitutie,
respectiv cu majoritatea de voturi ceruta pentru adoptarea legilor organice,
desi "sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale" nu este echivalent cu "regimul general privind ... protectia
sociala".
Ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 au fost
emise potrivit dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, situatie in
care, avand in vedere urgenta reglementarii datorita unui caz exceptional, nu
este interzisa reglementarea in domenii care fac obiectul legilor organice.
Nici Legea nr. 19/2000, nici actele normative de modificare si de
completare a dispozitiilor sale nu prevad privilegii si nu instituie nici un
fel de discriminare intre persoane aflate in situatii identice. Pentru a
respecta prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, toate
aceste acte normative au fost aplicate numai incepand de la data intrarii lor
in vigoare, adica doar persoanelor care s-au inscris la pensie dupa aceasta
data. Solicitarea autorului exceptiei, in sensul de a se institui un tratament
egal pentru toti pensionarii, indiferent de legislatia in baza careia li s-au
stabilit drepturile de pensie, este contrara principiului neretroactivitatii
legii.
Legiuitorul este in drept sa elaboreze noi acte normative ori sa le
modifice pe cele existente, prevazand conditii de acordare a drepturilor si
moduri diferite de calcul al acestora, dar numai pentru perioada ulterioara
intrarii in vigoare a noilor reglementari. Legislatia ce reglementeaza sistemul
public de pensii fiind diferita in functie de momentul aplicarii, este evident
ca si persoanele care se inscriu la pensie sa se afle in situatii diferite,
deoarece le sunt aplicabile reglementarile legale in vigoare la data
pensionarii lor.
Cu toate acestea, Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevede, ca o masura de protectie sociala, recorelarea ori
recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare, nicidecum
diminuarea acestora. Recalcularea pensiilor si plata lor intr-un cuantum
majorat se pot face numai in limitele resurselor financiare alocabile acestui
scop in diferite perioade.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2000 nu contine nici o dispozitie
de diferentiere a drepturilor de pensie in functie de data inscrierii la
pensie, nu modifica si nu completeaza nici o prevedere a Legii nr. 19/2000
referitoare la persoanele pensionate anterior datei de intrare in vigoare a
acestei legi.
Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
reglementeaza un nou sistem de acordare a drepturilor de pensie si de calculare
a acestora. La pensiile stabilite anterior datei intrarii in vigoare a legii,
pe baza legislatiei atunci aplicabile, se face referire in art. 168 si 180,
prevazandu-se recorelarea si recalcularea acestora pe baza unei metodologii
speciale, elaborata de Guvern, si esalonat in timp, urmand ca pensiile mai mici
decat cele rezultate din recorelare sa creasca, iar cele mai mari sa fie
pastrate in acelasi cuantum. Dispozitiile acestor articole au fost modificate
si completate atat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, cat si
prin Legea nr. 338/2002 pentru aprobarea acestei ordonante, dar nu si in ceea
ce priveste esenta reglementarii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata de Anton Mazilu in Dosarul nr. 2.226/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu