Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 337 din 15 iulie 1997

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 din Legea partidelor politice nr. 27/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 295 din 30 octombrie 1997


SmartCity3


    Ioan Muraru          - presedinte
    Costica Bulai        - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu - judecator
    Nicolae Popa         - judecator
    Victor Dan Zlatescu  - judecator
    Raul Petrescu        - procuror
    Valer-Vasilie Bica   - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Nica Leon, presedintele Partidului Liber Democrat, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 10 din 22 ianuarie 1997.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 1 iulie 1997, in prezenta recurentului si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 15 iulie 1997.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Decizia nr. 10 din 22 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 din Legea partidelor politice nr. 27/1996, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996, invocata de Nica Leon in Dosarul nr. 5/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Pentru a decide astfel, completul de judecata a retinut in esenta, ca textul atacat nu infrange nici o norma constitutionala si ca, de altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor art. 46 din Legea nr. 27/1996, in cadrul controlului prealabil, prin Decizia nr. 35 din 2 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, constatand constitutionalitatea textului, motivele care au fundamentat aceasta decizie subzistand in cauza, neexistand vreun element nou care sa faca necesara reconsiderarea lor.
    Impotriva acestei decizii, Nica Leon a declarat recurs, in esenta, pentru urmatoarele motive:
    - folosirea practicii jurisdictionale a Curtii in solutionarea cauzelor ce ii sunt deduse nu este admisibila, deoarece "intr-un stat de drept organele abilitate de lege sa aplice normele de drept trebuie sa se orienteze exclusiv numai pe lege", practica aplicandu-se "in tarile primitive, unde nu exista legi, aceasta fiind exercitata de sfatul batranilor";
    - in contestatia introdusa la Tribunalul Municipiului Bucuresti a invocat si neconstitutionalitatea art. 17 din Legea nr. 27/1996, nu numai pe cea a art. 46, precum si neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/1996;
    - solutia la fond este gresita, deoarece art. 17 din Legea nr. 27/1996, potrivit caruia cererea de inregistrare a unui partid politic trebuie sa fie insotita, printre alte acte, de o lista cu semnaturile a cel putin 10.000 de membri fondatori, raportat la prevederile art. 37 alin. (1) din Constitutie - care statueaza ca cetatenii se pot asocia liber in partide politice - prin conditionarea inregistrarii de un anumit numar de membri fondatori, ingradeste dreptul constitutional la asociere;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996 este neconstitutionala, ilegala si lipsita de efecte juridice, deoarece "printr-o hotarare a Guvernului nu se poate modifica o lege" si pentru ca nu a fost aprobata de Parlament printr-o lege, astfel cum dispune art. 114 alin. (1), (3), (4) si (5) din Constitutie.
    In temeiul art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului constata ca "exceptia ridicata este vadit neintemeiata, iar contestatia formulata a fost respinsa ca nefondata de catre Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila".
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca "exceptiile de neconstitutionalitate ale art. 17 alin. (1) lit. b) si ale art. 46 din Legea nr. 27/1996 sunt nefondate", deoarece "instituirea unui anumit prag de reprezentativitate nu poate aduce atingere dreptului la libera asociere, ci urmareste ca asocierea cetatenilor in partide sa aiba semnificatia institutionalizarii unui curent politic, fara de care partidul respectiv nu-si poate indeplini rolul de a contribui la definirea si la exprimarea vointei politice a cetatenilor", ca "adoptarea unei ordonante de urgenta nu este conditionata de existenta unei legi speciale de abilitare a Guvernului", ordonanta de urgenta intrand in vigoare dupa depunerea acesteia, spre aprobare, la Parlament, si ca "actul prin care s-a modificat art. 46 din Legea nr. 27/1996 a fost o ordonanta de urgenta" - in acest caz fiind vorba de o delegare legislativa - si nu de o hotarare a Guvernului.
    Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului si ale procurorului, prevederile legale ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
    Motivul de recurs, potrivit caruia completul de judecata, la fond, n-ar fi trebuit sa-si bazeze concluziile pe practica jurisdictionala a Curtii - practica avand valoare numai in tarile primitive, unde nu exista legi -, nu poate fi luat in considerare, deoarece chestiunea excede obiectului recursului, discutia asupra rolului si locului practicii judecatoresti in sistemul izvoarelor dreptului putand fi facuta in cadrul unui demers teoretic, cu grija elementara pentru respectarea cerintelor minime ale unui discurs doctrinar.
    De altfel, solutia bazata pe practica Curtii respecta dispozitiile art. 145 alin. (2) din Constitutie si ale art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si au putere numai pentru viitor, prevederile legale a caror constitutionalitate a fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie nemaiputand face obiectul exceptiei.
    In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, care nu ar fi numai a art. 46 din Legea nr. 27/1996, ci si a art. 17 din aceeasi lege, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/1996, nici acest motiv de recurs nu este intemeiat.
    Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, conform carora Curtea "hotaraste asupra exceptiei ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor", cat si cele ale art. 23 alin. (4) si (5) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate printr-o incheiere, care va cuprinde punctele de vedere ale partilor, pentru sustinerea sau combaterea acesteia, si opinia instantei asupra exceptiei, nu permit instantei constitutionale sa se pronunte asupra unor exceptii de neconstitutionalitate ridicate in fata ei, nemijlocit, direct in recurs.
    Din actul de sesizare inaintat Curtii de catre Tribunalul Municipiului Bucuresti, Sectia a IV-a civila, rezulta ca recurentul a invocat numai exceptia de neconstitutionalitate a art. 46 din Legea nr. 27/1996, iar nici un alt act din Dosarul nr. 5/1996 al aceleiasi instante nu cuprinde vreo referire la art. 17 din Legea partidelor politice nr. 27/1996 sau la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996.
    In aceste imprejurari, este evident ca recurentul extinde exceptia si la alte texte legale decat cele pe care le-a atacat in fata tribunalului, or, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra acestora, nefiind sesizata in conditiile articolului constitutional si ale dispozitiilor Legii nr. 47/1992 sus-amintite.
    In practica sa, Curtea Constitutionala a hotarat in mod constant ca ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate direct in recurs afecteaza ratiunile pentru care s-au instituit cele doua grade de jurisdictie, cu toate consecintele ce decurg de aici pentru judecata in fond, unde partile pot sa-si administreze probele si sa ridice exceptii. In acest sens, Curtea s-a pronuntat, spre exemplu, prin deciziile nr. 3 din 6 ianuarie 1994, nr. 97 din 24 octombrie 1995 si nr. 94 din 17 septembrie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 8 iunie 1994, nr. 8 din 17 ianuarie 1996 si nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
    Pentru considerentele de mai sus, faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1996 nu a fost inca aprobata prin lege, astfel cum prevede art. 114 alin. (5) din Constitutie, nu prezinta interes din moment ce neconstitutionalitatea ordonantei nu a fost invocata si in fata tribunalului care a sesizat Curtea.
    Observatia, in motivarea recursului, ca modificarea unei legi printr-o hotarare a Guvernului nu produce efecte juridice, este justa, insa recurentul se afla in eroare, facand confuzie intre un act normativ cu putere de lege - Ordonanta de urgenta a Guvernului care a modificat Legea nr. 27/1996 - si o reglementare emisa in aplicarea legii - hotararea Guvernului.

    In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) ale art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge recursul declarat de Nica Leon, presedintele Partidului Liber Democrat, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 10 din 22 ianuarie 1997.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din 15 iulie 1997.

              PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
              prof. univ. dr. IOAN MURARU

                          Magistrat asistent,
                          Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 337/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 337 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    My name is Bianca Colman . My c,r,y,p,t,o was stolen, which was an unfortunate thing for me. The situation started when I got an email at work alerting me to an attempted login from Indonesia on my wallet. The email directed me to a link where I could reset my password. My computer froze for several minutes after I clicked on the link. After rebooting, I saw that my wallet had been compromised and that all of my funds had been removed. However fortunately for me, thanks to LOST RECOVERY MASTERS, I was able to recover my stolen funds. You can also contact them if you require their services Contact info: Website (https ://lost recovery masters. com/ ) Email(Support @ lost recovery masters. com) or What s app +44(7537)-105921
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Stimați solicitanți de împrumut. Te afli în vreo dificultate financiară? Vrei să începi propria afacere? Această companie de împrumut a fost înființată organizații pentru drepturile omului din întreaga lume cu unicul scop de a ajuta cei săraci și oamenii cu dificultăți financiare ale vieții. Dacă doriți să aplicați pentru un împrumut, reveniți la noi cu detaliile de mai jos e-mail: elenanino0007@gmail.com Nume: Suma împrumutului necesară: Durata împrumutului: Numar de telefon mobil: Vă mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze ÎNCREDERE Elena
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu