ORDIN
Nr. 616 din 4 mai 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea bugetului de venituri
si cheltuieli de catre agentii economici
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 26 iunie 2000
Ministrul finantelor,
in baza art. 5 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice,
republicata, precum si in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind intocmirea bugetului de venituri si
cheltuieli de catre agentii economici.
Art. 2
La data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, se abroga Ordinul ministrului finantelor nr. 596/1995 de aprobare a
Normelor metodologice privind intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli de
catre regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 18 aprilie 1995.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
NORME METODOLOGICE
privind intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli de catre agentii
economici
In procesul de elaborare si de executie a bugetelor de venituri si
cheltuieli regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital de stat, precum si institutele nationale de
cercetare-dezvoltare care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare, precum si toti agentii economici cu capital privat,
denumite in cuprinsul acestor norme metodologice agenti economici, vor utiliza
formularele de buget de venituri si cheltuieli ce se intocmesc anual conform
modelelor stabilite de Ministerul Finantelor, potrivit prevederilor prezentelor
norme metodologice.
In activitatea de elaborare a bugetelor de venituri si cheltuieli agentii
economici pot utiliza si formulare specifice, proprii ori solicitate de
autoritatile administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, in functie
de necesitati, indeosebi pentru fundamentarea veniturilor, a costurilor de
productie si a subventiilor sau transferurilor ce urmeaza sa fie primite.
Bugetele de venituri si cheltuieli ale agentilor economici vor fi aprobate
de organele prevazute de actele normative in vigoare, la termenele stabilite
prin acestea.
In cazul agentilor economici la care prin legea bugetului de stat se
prevede aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli de catre Guvern, anual
Ministerul Finantelor va elabora si va transmite autoritatilor administratiei
publice centrale sau locale un model de buget de venituri si cheltuieli,
reprezentand sinteza bugetului de venituri si cheltuieli aprobat prin
prezentele norme metodologice.
Bugetele de venituri si cheltuieli ale regiilor autonome, societatilor
nationale, companiilor nationale, institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr.
25/1995, precum si societatilor comerciale cu capital de stat care au aceasta
prevedere in actul constitutiv vor fi transmise organelor care le avizeaza si
vor fi aprobate de Guvern in termenul prevazut prin legea bugetului de stat.
Agentii economici definiti potrivit prezentelor norme metodologice sunt
obligati sa intocmeasca anual bugetul de venituri si cheltuieli, cu defalcarea
pe trimestre, compus din urmatoarele formulare:
01 - Bugetul activitatii generale;
02 - Bugetul activitatii de trezorerie, respectiv determinarea cash-flow;
03 - Imprumut garantat de stat;
04 - Principalii indicatori economico-financiari.
01. Bugetul activitatii generale
Formularul 01 - Bugetul activitatii generale contine date referitoare la
veniturile, cheltuielile si rezultatele preconizate sa fie realizate in anul
curent, comparativ cu cele realizate/preliminate in anul precedent, precum si
alte date referitoare la profitul de repartizat, surse de finantare a
investitiilor, cheltuieli pentru investitii si date de fundamentare.
Pentru completarea formularului cod 01 - anexa nr. 1 - se fac urmatoarele
precizari:
- rd. 02 se completeaza cu venituri din vanzarea produselor finite,
semifabricatelor, marfurilor, produselor reziduale, precum si din lucrari si
servicii prestate, studii si cercetari, redevente, locatii de gestiune si
chirii, activitati diverse, productia de imobilizari corporale si necorporale,
precum si cu sumele prevazute sa fie primite drept subventii pentru produse si
activitati, diferente de pret si de tarif, transferuri si prime acordate producatorilor
agricoli, dupa caz, cu alte venituri din exploatare, venituri din operatiuni de
leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare, precum si cu venituri din
provizioane privind activitatea de exploatare;
- rd. 10 si 11 - se specifica baza legala de catre fiecare agent economic,
dupa caz;
- rd. 12 cuprinde venituri din participatii, alte imobilizari financiare,
creante imobilizate, titluri de plasament, diferente de curs valutar, dobanzi,
alte venituri financiare si venituri financiare din provizioane;
- rd. 13 cuprinde venituri din operatiuni de gestiune, respectiv bunuri
rezultate din dezmembrarea imobilizarilor corporale; venituri din operatiuni de
capital, si anume, cota-parte a subventiilor pentru investitii, regasite in
rezultatele financiare; venituri din vanzarea activelor imobilizate; venituri
exceptionale din provizioane;
- rd. 15 cuprinde cheltuielile aferente activitatilor care determina
veniturile prevazute la rd. 02, respectiv cheltuieli din activitatea de
exploatare;
- rd. 16 cuprinde cheltuieli cu materii prime, materiale consumabile,
obiecte de inventar ce urmeaza a fi date in consum, precum si cheltuieli
privind constructiile si instalatiile provizorii, marfurile, ambalajele,
energia si apa, animalele si pasarile, materialele nestocate;
- rd. 17 cuprinde drepturile salariale stabilite in conditiile
reglementarilor legale in vigoare, inclusiv asigurarile si protectia sociala,
precum si Fondul pentru asigurarile sociale de sanatate, conform Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile ulterioare;
- rd. 22 cuprinde sume reprezentand cheltuielile cu fondurile speciale
aferente fondului de salarii, stabilite conform prevederilor legale in vigoare;
- rd. 25 se completeaza numai de agentii economici care beneficiaza de
subventii, transferuri si prime de la bugetul de stat;
- rd. 26 si 27 cuprind cheltuielile de protocol, de reclama si publicitate,
stabilite in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- rd. 28 se completeaza cu cheltuielile cu sponsorizarea pana la limita
stabilita de prevederile legale in vigoare;
- rd. 29 cuprinde sumele destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor
de masa, calculate potrivit prevederilor Legii nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masa;
- rd. 31 cuprinde cheltuielile ce se vor efectua cu taxa pentru activitatea
de prospectiune, explorare si exploatare a resurselor minerale, in conformitate
cu art. 30 din Legea minelor nr. 61/1998;
- rd. 32 cuprinde cheltuielile cu redeventa aferenta concesionarii
bunurilor publice, conform prevederilor legale in vigoare care reglementeaza
regimul concesiunilor;
- rd. 33 cuprinde cheltuielile privind titlurile de plasament cedate,
dobanzile, cheltuielile din diferente de curs valutar, alte cheltuieli
financiare, precum si cheltuieli financiare privind amortizarile si
provizioanele;
- rd. 34 cuprinde cheltuieli din operatiunile de gestiune, cum sunt:
despagubiri, amenzi, penalitati, donatii si subventii acordate, pierderi
provenite de la debitori diversi, precum si din operatiunile de capital, cum
sunt: cheltuielile privind activele cedate, alte cheltuieli privind
operatiunile de capital, alte cheltuieli exceptionale privind operatiunile de
gestiune, precum si cheltuielile exceptionale privind amortizarile si
provizioanele;
- rd. 35 cuprinde rezultatul brut inregistrat, profit sau pierdere; in
cazuri exceptionale, cand in bugetul de venituri si cheltuieli se prevede
inregistrarea de pierderi, vor fi mentionate si explicate cauzele care au
condus la inregistrarea acestora;
- rd. 36 cuprinde sumele ce rezulta din aplicarea cotei de 5% din profitul
brut, pana la 20% din capitalul social, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- rd. 38 cuprinde pierderile contabile din anii precedenti, care sunt
acoperite din profitul net realizat in anul curent, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
- rd. 39 cuprinde impozitul pe profit, calculat conform prevederilor legale
in vigoare;
- rd. 42 se completeaza de regiile autonome cu sumele reprezentand cota de
participare a managerului la profitul net, in conformitate cu art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile
autonome, aprobata prin Legea nr. 41/1997;
- rd. 43 se completeaza cu varsamintele la buget din profitul regiilor
autonome, precum si din profitul institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 23/1996,
aprobata prin Legea nr. 41/1997, si in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare. La acest rand se vor inscrie si dividendele datorate
de societatile si companiile nationale si de celelalte societati comerciale la
care interesele capitalului de stat sunt reprezentate de alte institutii decat
Fondul Proprietatii de Stat;
- rd. 45 se completeaza in conformitate cu prevederile art. 20 lit. b) din
Normele metodologice privind incheierea contractelor de administrare a
companiilor/societatilor nationale, a societatilor comerciale, la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar,
precum si a regiilor autonome, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 364/1999;
- rd. 46 cuprinde alte repartizari din profit, conform prevederilor legale
in vigoare;
- rd. 47 se completeaza de catre societatile comerciale cu capital integral
sau majoritar de stat cu sumele reprezentand cota de participare a managerului
la profitul net, potrivit art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 privind
impozitul pe dividende, aprobata si modificata prin Legea nr. 101/1995;
- rd. 58 - pentru investitiile prevazute sa fie finantate din credite
externe garantate de stat, din alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetul
local, dupa caz, si din fonduri speciale se va anexa lista de investitii in
care se inscriu numai obiectivele de investitii ale caror documentatii
tehnico-economice au fost elaborate si aprobate conform prevederilor legale in
vigoare.
02. Bugetul activitatii de trezorerie, respectiv determinarea cash-flow
Formularul 02 - Bugetul activitatii de trezorerie, respectiv determinarea
cash-flow, reprezinta o sinteza a resurselor proprii, grupate in functie de
provenienta.
Pentru completarea formularului cod 02 - anexa nr. 2 - se fac urmatoarele
precizari:
- informatiile din coloana "Corelatii cu bilantul contabil" vor
fi reactualizate anual in functie de informatiile corespunzatoare inscrise in
formularele de bilant contabil anual;
- soldurile de la sfarsitul perioadei se vor corela cu cele inscrise in
anexele la bilantul contabil, incheiat potrivit Normelor metodologice privind
intocmirea, verificarea si centralizarea bilanturilor contabile ale agentilor
economici, si cu datele inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli,
elaborate in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- rd. 11 "Total cheltuieli variabile" plus rd. 17 "Total
cheltuieli fixe" coincid cu totalul rd. 25 col. 2 din formularul de bilant
cod 20;
- stabilirea influentei cu "plus" sau "minus" a
variatiilor elementelor de activ si, respectiv, de pasiv se determina algebric,
luandu-se in considerare semnul fiecarui element;
- cresterea elementelor de activ reprezinta diminuare - minus - de flux de
numerar;
- cresterea elementelor de pasiv reprezinta crestere - plus - de flux de
numerar;
- rd. 34 "Variatia altor elemente de activ (+/-)" = F10 rd. 43
(s2 - s1) - F10 rd. 21 (s2 - s1) - F10 rd. 22 la rd. 25 (s2 - s1) - F10 rd. 26
la rd. 35 (s2 - s1) - F28 din rd. 13 col. 2 (2) - F28 din rd. 13 col. 2 (2), in
care:
- F10 rd. 43 (s2 - s1) = variatie total activ;
- F10 rd. 21 (s2 - s1) = variatia stocurilor;
- F10 rd. 22 la rd. 25 (s2 - s1) = variatia creantelor;
- F10 rd. 26 la rd. 35 (s2 - s1) = variatia disponibilitatilor, in care:
rd. 26 = titluri de plasament; rd. 27 = conturi la banci in lei; rd. 28 =
conturi la banci in devize, in tara; rd. 29 = conturi la banci in devize, in
strainatate; rd. 30 = casa in lei; rd. 31 = casa in devize; rd. 32 = acreditive
in lei; rd. 33 = acreditive in devize; rd. 34 = valori de incasat; rd. 35 =
alte valori;
- F28 din rd. 13 col 2 (2) = achizitii de imobilizari corporale;
- F28 din rd. 13 col 2 (2) = cheltuieli pentru imobilizari corporale si
necorporale executate in regie proprie;
- rd. 35 "Variatia altor pasive (+/-)" = F10 rd. 81 (s2 - s1) -
F10 rd. 62 sau rd. 63 (s2) - F10 rd. 66 (s2) - F10 rd. 72 (s2 - s1) - F10 rd.
(73 + 74) (s2 - s1) - F21 rd. 10 - F20 rd. 24 - F28 din rd. 13 col. 3(3), in
care:
- F10 rd. 81 (s2 - s1) = variatie total pasiv;
- F10 rd. 62 sau rd. 63 (s2) = soldul contului de profit sau pierdere la
sfarsitul perioadei;
- F10 rd. 66 (s2) = subventii pentru investitii;
- F10 rd. 72 (s2 - s1) = variatia imprumuturilor si datoriilor asimilate;
- F10 rd. (73 + 74) (s2 - s1) = variatia furnizorilor si clientilor
creditori;
- F21 rd. 10 = dividende de platit - total;
- F20 rd. 24 = cheltuieli cu amortizarile si provizioanele;
- F28 din rd. 13 col. 3 (3) = sume din vanzarea activelor si mijloacelor fixe;
- rd. 36 reprezinta insumarea datelor inscrise de la rd. 29 la rd. 35
inclusiv;
- rd. 37 si 39 se completeaza cu date din evidenta operativa a agentului
economic;
- rd. 40 reprezinta insumarea datelor inscrise de la rd. 37 la rd. 39 inclusiv;
- rd. 48 reprezinta insumarea datelor inscrise la rd. 41, 46 si 47.
03. Imprumut garantat de stat
Pentru completarea formularului cod 03 - anexa nr. 3 - se fac urmatoarele
precizari:
- pentru completarea informatiilor in moneda de contract:
1. rd. 1 col. 1 reprezinta soldul imprumutului la inceputul exercitiului
financiar precedent, iar rd. 1 col. 2 reprezinta soldul imprumutului la
inceputul exercitiului financiar curent si coincide cu soldul imprumutului de
la sfarsitul exercitiului financiar precedent;
2. rd. 2 col. 1 reprezinta intrarile din imprumut, efectuate in exercitiul
financiar precedent, iar col. 2, 3, 4, 5 si 6 reprezinta intrarile estimate sa
fie efectuate in perioada specificata a exercitiului financiar curent;
3. rd. 3 col. 1 = rd. 5 col. 1 + rd. 7 col. 1 reprezinta platile efectuate
in contul imprumutului in exercitiul financiar precedent, iar rd. 3 col. 2, 3,
4, 5 si 6 reprezinta platile estimate sa fie efectuate in perioada specificata
a exercitiului financiar curent;
4. rd. 4 = rd. 6 + rd. 8 se completeaza numai col. 1 si reprezinta plati
ramase de efectuat din exercitiul financiar anterior;
5. rd. 5 si rd. 7 reprezinta rambursarile de rate de capital, respectiv
platile de dobanzi, comisioane, speze bancare aferente imprumutului si se
completeaza similar cu rd. 3;
6. la rd. 6 si 8 se completeaza numai col. 1 si reprezinta restante la
plata ratelor de capital, respectiv la plata dobanzilor, comisioanelor si
spezelor bancare aferente imprumutului la finele exercitiului financiar
precedent;
7. rd. 9 col. 1 = rd. 1 col. 1 + rd. 2 col. 1 - rd. 5 col. 1 reprezinta
soldul imprumutului la sfarsitul exercitiului financiar precedent si se
calculeaza ca diferenta intre suma soldului imprumutului la inceputul
exercitiului financiar precedent si intrarile din imprumut in exercitiul
financiar precedent, si rambursarile de rate de capital in exercitiul financiar
precedent;
8. rd. 9 col. 2 reprezinta soldul imprumutului la sfarsitul exercitiului
financiar curent si se calculeaza ca diferenta intre suma soldului imprumutului
la inceputul exercitiului financiar curent si intrarile estimate din imprumut
in exercitiul financiar curent, si rambursarile estimate de rate de capital in
exercitiul financiar curent;
- pentru completarea formularului in echivalent lei, in cazul
imprumuturilor contractate in alta valuta decat in lei:
1. pentru exercitiul financiar precedent evaluarea in lei se face astfel:
- rd. 1 col. 1, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei pentru finele exercitiului financiar anterior celui precedent, iar rd.
9 col. 1, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei
pentru finele exercitiului financiar precedent;
- pentru celelalte randuri, la col. 1 se vor utiliza cursurile de schimb
valutar comunicate de Banca Nationala a Romaniei pentru data efectuarii
tranzactiei.
Deoarece se utilizeaza cursuri de schimb valutar diferite, relatia rd. 9
col. 1 = rd. 1 col. 1 + rd. 2 col. 1 - rd. 5 col. 1 nu se verifica;
2. pentru exercitiul financiar curent evaluarea in lei se face astfel:
- soldul imprumutului la inceputul exercitiului financiar curent coincide
cu cel de la finele exercitiului financiar precedent (rd. 1 col. 2 = rd. 9 col.
1);
- intrarile din imprumut si platile in contul imprumutului estimate sa fie
efectuate se vor evalua la cursul de schimb valutar utilizat la elaborarea
bugetului de stat;
- soldul imprumutului la sfarsitul exercitiului financiar curent se calculeaza
cu formula rd. 9 col. 2 = rd. 1 col. 2 + rd. 2 col. 2 - rd. 5 col. 2.
04. Principalii indicatori economico-financiari
Pentru completarea formularului cod 04 - anexa nr. 4 se fac urmatoarele
precizari:
- capital propriu = capitalul social, primele legate de capital, rezervele,
rezultatul reportat, rezultatul exercitiului, alte fonduri proprii, subventiile
pentru investitii si provizioanele reglementate;
- capital permanent = capitalul propriu plus datoriile pe termen mediu si
lung.
Agentii economici vor calcula indicatorii economico-financiari potrivit
activitatii specifice.
*
* *
Prezentele norme metodologice, precum si prevederile cuprinse in bugete se
vor actualiza in functie de prevederile legale ce vor fi adoptate ulterior.
Managerii, administratorii, directorii economici si orice alte persoane
care au obligatia sa gestioneze patrimoniul agentilor economici raspund,
potrivit prevederilor legale, pentru aplicarea corecta a prezentelor norme
metodologice.
ANEXA 1
AUTORITATEA ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE SAU LOCALE ..........................
Agentul economic .............................
Sediul/adresa ................................
Codul fiscal .................................
BUGETUL ACTIVITATII GENERALE
Cod 01
- milioane lei -
_____________________________________________________________________________
Preliminat/ Prevederile
Indicatori Nr. realizat anului Trimestrul
rand in anul curent I II III IV
precedent Total,
din care:
_____________________________________________________________________________
1 2 3 4 5
_____________________________________________________________________________
I. VENITURI TOTALE, 01
din care:
(rd. 02 + rd. 12 + rd. 13)
1. Venituri din exploatare, 02
din care:
a) Venituri din activitatea de baza 03
b) Venituri din alte activitati 04
c) Venituri din surse bugetare, 05
din care:
- subventii pentru produse si
activitati 06
- subventii pentru acoperirea
diferentelor de pret si de tarif 07
- transferuri 08
- prime acordate de la bugetul de
stat 09
- alte sume primite de la bugetul
de stat 10
d) Venituri din fonduri speciale 11
2. Venituri financiare 12
3. Venituri exceptionale 13
II. CHELTUIELI TOTALE, 14
din care:
(rd. 15 + rd. 33 + rd. 34)
1. Cheltuieli pentru exploatare
- total, 15
din care:
a) Cheltuieli materiale 16
b) Cheltuieli cu personalul, 17
din care:
- salarii brute 18
- contributie la asigurarile
sociale de stat 19
- ajutor de somaj 20
- contributie la asigurarile
sociale de sanatate, conform
Legii nr. 145/1997 21
- alte cheltuieli cu personalul 22
c) Cheltuieli de exploatare privind
amortizarea si provizioanele 23
d) Cheltuieli prevazute de legea
bugetului de stat, 24
din care:
- transferuri sau subventii 25
e) Cheltuieli de protocol 26
f) Cheltuieli de reclama si
publicitate 27
g) Cheltuieli cu sponsorizarea 28
h) Tichete de masa 29
i) Alte cheltuieli, din care: 30
- taxa pentru activitatea de
exploatare a resurselor minerale 31
- redeventa din concesionarea
bunurilor publice 32
2. Cheltuieli financiare 33
3. Cheltuieli exceptionale 34
III. REZULTAT BRUT - profit
(pierdere) 35
IV. FOND DE REZERVA 36
V. ALTE CHELTUIELI DEDUCTIBILE
STABILITE POTRIVIT LEGII 37
VI. ACOPERIREA PIERDERILOR DIN ANII
PRECEDENTI 38
VII. IMPOZIT PE PROFIT 39
VIII. PROFITUL DE REPARTIZAT, 40
din care:
1. Fondul de participare a
salariatilor la profit, 41
din care:
- cota managerului la regii
autonome 42
2. Varsaminte la buget din profitul
net al regiilor autonome si al
institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare 43
3. Surse proprii de finantare, din
care: 44
- cota de participare la profit a
administratorilor 45
4. Alte repartizari prevazute de
lege (denumirea si baza legala),
din care: 46
- cota managerului la societatile
comerciale 47
- dividende cuvenite statului
- F.P.S. 48
- dividende cuvenite altor
actionari 49
IX. SURSE DE FINANTARE A
INVESTITIILOR, din care: 50
1. Surse proprii 51
2. Alocatii de la buget 52
3. Credite bancare: 53
- interne 54
- externe 55
4. Alte surse 56
X. CHELTUIELI PENTRU INVESTITII, 57
din care:
1. Investitii, inclusiv investitii
in curs la finele anului 58
2. Rambursari de rate aferente
creditelor pentru investitii: 59
- interne 60
- externe 61
XI. REZERVE, 62
din care:
I. Rezerve legale 63
II. Rezerve statutare 64
III. Alte rezerve (denumirea si
baza legala) 65
_____________________________________________________________________________
Manager, Conducatorul compartimentului
Administrator, financiar-contabil,
Director,
ANEXA 2
AUTORITATEA ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE SAU LOCALE ..........................
Agentul economic .............................
Sediul/adresa ................................
Codul fiscal .................................
BUGETUL ACTIVITATII DE TREZORERIE
(DETERMINAREA CASH-FLOW)
Cod 02
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = Anul precedent
B = Total an curent, din care:
C = Previziuni trimestrul I
D = Previziuni trimestrul II
E = Previziuni trimestrul III
F = Previziuni trimestrul IV
- milioane lei -
_____________________________________________________________________________
Nr. A Corelatii cu B C D E F
Explicatii rand bilantul contabil
_____________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
_____________________________________________________________________________
+ Cifra de afaceri 01 F20 rd. 03
col. 2
+ Productia stocata +/- 02 F20 rd. 04
col. 2
+ Productia imobilizata 03 F20 rd. 06
col. 2
+ Subventii de exploatare 04 F20 rd. 08
col. 2
+ Alte venituri din 05 F20 rd. (09 +
exploatare si provizioane + 10) col. 2
= = Total venituri din 06 F20 rd. 11
exploatare col. 2
+ Cheltuieli privind 07 F20 din rd.
marfurile, materiile prime (12 + 13 + 14)
si materialele consumabile col. 2
+ Energie, combustibil etc. 08 F20 din rd. 15
col. 2
+ Salarii directe 09 F20 din rd. 22
col. 2
+ Alte cheltuieli directe 10 F20 din rd. (16 +
18 + 23) col. 2
- = Total cheltuieli variabile 11 F20 din rd. 25
col. 2
= Marja bruta (Venit din 12 -
exploatare - cheltuieli
variabile)
+ Cheltuieli fixe cu forta de 13 F20 din rd. 22
munca col. 2
+ Impozite, taxe si 14 F20 rd. 19
varsaminte asimilate col. 2
+ Amortizari si provizioane 15 F20 rd. 24
col. 2
+ Alte cheltuieli fixe 16 F20 din rd. (12
la 16 + 18 + 23)
col. 2
- = Total cheltuieli fixe 17 F20 din rd. 25
col. 2
= Rezultatul din exploatare 18 F20 rd. 26 sau 27
(+/-) col. 2
+ Venituri financiare 19 F20 rd. 34
col. 2
- Cheltuieli financiare 20 F20 rd. 41
col. 2
+ = Rezultatul financiar (+/-) 21 F20 rd. 42 sau 43
col. 2
+ Venituri exceptionale 22 F20 rd. 46
col. 2
- Cheltuieli exceptionale 23 F20 rd. 47
col. 2
+ = Rezultatul exceptional 24 F20 rd. 48 sau 49
(+/-) col. 2
= Rezultatul brut al 25 F20 rd. 52 sau 53
exercitiului (+/-) col. 2
- Impozit pe profit 26 F20 rd. 54
col. 2
= Rezultatul net al 27 F20 rd. 55 sau 56
exercitiului (+/-) col. 2
Flux de numerar 28 - -
+/- Profit sau pierdere 29 F20 rd. 55 sau 56
- (s2)
+ Amortizare inclusa in 30 F20 rd. 24
costuri col. 2
- Variatia stocurilor (+/-) 31 F10 rd. 21
(s2 - s1)
- Variatia creantelor (+/-) 32 F10 rd. 22 la 25
(s2 - s1)
+ Variatia furnizorilor si 33 F10 rd. (73 + 74)
clientilor creditori (+/-) (s2 - s1)
- Variatia altor elemente de 34 din F10
activ (+/-) (s2 - s1)
+ Variatia altor pasive (+/-) 35 din F10
(s2 - s1)
= = Flux de numerar din 36 -
activitatea de exploatare
(A)
+ Sume din vanzarea activelor 37 F28 din rd. 13
si mijloacelor fixe col. 3(3)
- Achizitii de imobilizari 38 F28 din rd. 13
corporale col. 2(2)
- Cheltuieli pentru 39 F28 din rd. 13
imobilizari corporale si col. 2(2)
necorporale executate in
regie proprie
+ = Flux de numerar din 40 -
activitatea de investitii
(B)
+ Variatia imprumuturilor 41 F10 rd. 72
(+/-), din care: (s2 - s1)
- credite pe termen
+ scurt de primit 42
- restituiri de credite 43
- pe termen scurt
- credite pe termen 44
+ mediu si lung de primit
- restituiri de credite 45
- pe termen mediu si lung
+ Subventii primite pentru 46 F10 rd. 66
investitii col. 2
+ Dividende de platit 47 F21 rd. 10
col. 1
+ = Flux de numerar din 48 -
activitatea financiara (C)
+ Disponibilitati banesti la 49 F10 rd. 27 la
inceputul perioadei 35 col. 1
+ Flux de numerar net 50 -
(A + B + C)
= Disponibilitati banesti la 51 F10 rd. 27 la 35
sfarsitul perioadei col. 2
_____________________________________________________________________________
Manager, Conducatorul compartimentului
Administrator, financiar-contabil,
Director,
NOTA:
a) s1 = sold la inceputul perioadei; s2 = sold la sfarsitul perioadei;
b) soldurile de la sfarsitul perioadei se vor corela cu cele inscrise in
anexele la bilantul contabil incheiat potrivit Normelor metodologice privind
intocmirea, verificarea si centralizarea bilanturilor contabile ale agentilor
economici si cu datele inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli,
c) vezi precizarile din formularul cod 02 din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 3
AUTORITATEA ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE SAU LOCALE ..........................
Agentul economic .............................
Sediul/adresa ................................
Codul fiscal .................................
IMPRUMUT GARANTAT DE STAT
- milioane moneda de contract -
- milioane lei -
Cod 03
.........................................................................
Exercitiul financiar
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
B = trimestrul I
C = trimestrul II
D = trimestrul III
E = trimestrul IV
________________________________________________________________________
Nr. Realizat Preliminari din care:
Specificatie rand in anul an curent, ---------------
precedent total B C D E
________________________________________________________________________
A 0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________
Soldul imprumutului la
inceputul perioadei 1 * * * *
Intrari din imprumuturi 2
Plati aferente
imprumuturilor
(rd. 5 + rd. 7), 3
din care:
- plati restante 4 * * * * *
(rd. 6 + rd. 8)
Rambursari de capital, 5
din care:
- plati restante 6 * * * * *
Dobanzi, comisioane,
speze bancare, 7
din care:
- plati restante 8 * * * * *
Soldul imprumutului
la sfarsitul perioadei 9 * * * *
(rd. 1 + rd. 2 - rd. 5)
________________________________________________________________________
Manager, Conducatorul compartimentului
Administrator, financiar-contabil,
Director,
NOTA:
Formularul se completeaza pentru fiecare imprumut garantat de stat.
ANEXA 4
AUTORITATEA ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE SAU LOCALE ..........................
Agentul economic .............................
Sediul/adresa ................................
Codul fiscal .................................
PRINCIPALII INDICATORI ECONOMICO-FINANCIARI
Cod 04
_____________________________________________________________________________
I. Indicatori de lichiditate
1. Lichiditatea generala = Active- circulante/Datorii curente
2. Lichiditatea imediata = (Active circulante - Stocuri)/
Datorii curente
3. Rata solvabilitatii generale = Active totale/Datorii curente
II. Indicatori de echilibru financiar
1. Rata autonomiei financiare = Capital propriu/Capital permanent
2. Rata de finantare a stocurilor = Fond de rulment/Stocuri = (Capital
permanent - Active imobilizate)/
Stocuri
3. Rata datoriilor = Datorii totale/Active totale
4. Rata capitalului propriu fata de = Capital propriu/Active imobilizate
activele imobilizate
5. Rata de rotatie a obligatiilor = Cifra de afaceri/Media datoriilor
totale
(Viteza de rotatie in zile = 360/Rata de rotatie a obligatiilor)
III. Indicatori de gestiune
1. Rotatia activelor circulante = Cifra de afaceri/Active circulante
(Viteza de rotatie in zile = 360/Rotatia activelor circulante)
2. Rotatia activului total = Cifra de afaceri/Active totale
(Viteza de rotatie in zile = 360/Rotatia activului total)
3. Durata medie de recuperare a = Cifra de afaceri/Media creantelor
creantelor totale
(Viteza de rotatie in zile = 360/Durata medie de recuperare a
creantelor)
IV. Indicatori de rentabilitate
1. Rata rentabilitatii economice = Profit brut/Capital permanent
2. Rata rentabilitatii financiare = Profit net/Capital propriu
3. Rata rentabilitatii resurselor
consumate = Profit net/Cheltuieli totale
4. Punctul critic al rentabilitatii = Cheltuieli fixe totale/
[1 - (Cheltuieli variabile totale/
Cheltuieli fixe totale + Cheltuieli
variabile totale)]
5. Nivelul cifrei de afaceri aferent = (Cheltuieli fixe totale + Profit
unui profit minim minim aferent unui anumit volum al
cifrei de afaceri)/(1 - Ponderea
cheltuielilor variabile in
cheltuieli totale)
V. Indicatori ai fondului de rulment
1. Fondul de rulment total = Total active - Active imobilizate
2. Fondul de rulment permanent = Capital propriu total + Imprumuturi
si datorii financiare (intre 1 - 5
ani si peste) - Total active
imobilizate
3. Fondul de rulment propriu = Capital propriu total - Total
active imobilizate
4. Necesar de finantat = Fond de rulment permanent + Plati
restante - Fond de rulment propriu
+ Pierderi neacoperite din
exercitiile financiare anterioare
5. Gradul de acoperire a activelor = Fond de rulment propriu/Fond de
circulante cu capital propriu (se rulment total
exprima procentual)
6. Necesarul de fond de rulment = Stocuri + Creante + Active de
regularizare - Datorii curente -
Pasive de regularizare
7. Fondul de rulment net global = Capital permanent - Active
imobilizate
8. Trezoreria neta = Fond de rulment net global -
Necesarul de fond de rulment
9. Fluxul de lichiditati (cash-flow)
_____________________________________________________________________________
Manager, Conducatorul compartimentului
Administrator, financiar contabil,
Director,