DECIZIE Nr. 35 din 6 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 4 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Dragos Longin Andronescu si Maria Dumitrescu in
Dosarul nr. 2.753/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa autorilor exceptiei, precum si a
celorlalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca asupra constitutionalitatii prevederilor
legale criticate Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin
Decizia nr. 113 din 13 iunie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.753/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Dragos
Longin Andronescu si Maria Dumitrescu intr-o cauza avand ca obiect solutionarea
recursului declarat de autorii exceptiei impotriva Sentintei civile nr. 4.893
din 14 martie 2000, pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti in Dosarul
nr. 16.679/1999.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 contravin
prevederilor art. 21 din Constitutie, deoarece aduc ingradiri dreptului
persoanei "de a se putea adresa instantelor judecatoresti [...] si de a
valorifica toate gradele de jurisdictie puse la dispozitie de legea noastra
fundamentala".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece "prin dispozitiile art.
25 nu sunt incalcate prevederile constitutionale referitoare la liberul acces
la justitie", legiuitorul putand "institui, in considerarea unor
situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitati de
exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul la justitie nu
inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la
toate caile de atac".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, intrucat din prevederile constitutionale referitoare la
competenta instantelor de judecata, la procedura de judecata si la exercitarea
cailor de atac "nu rezulta ca reglementarile privitoare la infaptuirea
justitiei trebuie sa prevada, in toate cazurile, folosirea tuturor cailor de
atac si angajarea competentei tuturor instantelor judecatoresti". In
consecinta, se sustine ca eliminarea unei cai de atac, prin prevederile art. 25
din ordonanta criticata, nu contravine art. 21 din Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, al
caror continut este urmatorul: "Litigiile dintre proprietari si chiriasi,
legate de schimbul obligatoriu de locuinta, sunt de competenta judecatoriei in
raza careia se afla imobilul. Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi
atacata cu recurs. Hotararea instantei de recurs este definitiva si
irevocabila."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, potrivit carora: "(1)
Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca dispozitiile legale criticate au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate prin raportare la acelasi text din
Constitutie ca si in prezenta cauza.
Astfel, prin Decizia nr. 113 din 13 iunie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 21 august 2000, Curtea
Constitutionala, respingand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, a retinut
urmatoarele:
In jurisprudenta sa anterioara, de exemplu prin Decizia Plenului nr. 1 din
8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca liberul acces la
justitie presupune si accesul la mijloacele procedurale prin care se
infaptuieste justitia. Instituirea regulilor de desfasurare a procesului in
fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a legiuitorului.
S-a considerat ca aceasta solutie rezulta din dispozitiile constitutionale ale
art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege", precum si din cele ale art. 128, conform carora
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". In considerentele
acelei decizii s-a mai retinut ca art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit
caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit prin lege, "are ca semnificatie
faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale
pe care le-a stabilit nici o categorie sau grup social". Pe cale de
consecinta s-a statuat ca legiuitorul poate institui, in considerarea unor
situatii deosebite, asa cum sunt cele din prezenta speta, reguli speciale de
procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel
incat accesul liber la justitie nu inseamna accesul in toate cazurile la toate
structurile judecatoresti si la toate caile de atac.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate
anterior isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Dragos Longin Andronescu si Maria Dumitrescu in Dosarul nr. 2.753/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu