DECIZIE Nr. 390 din 14 octombrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 134 din 2 aprilie 1998
Mihai Constantinescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Moldotrans Impex" - S.R.L. impotriva Deciziei Curtii Constitutionale
nr. 251 din 17 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 7 octombrie 1997, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 14
octombrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 251 din 17 iunie 1997 Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, ridicata de Societatea Comerciala
"Moldotrans Impex" - S.R.L. in Dosarul nr. 8.508/1996 al Judecatoriei
Cluj-Napoca, retinandu-se urmatoarele:
- dispozitiile legale criticate ca fiind contrare prevederilor art. 41
alin. (1) si (7) din Constitutie sunt cele cuprinse in art. 6 alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, potrivit caruia "Efectuarea de plati sau
de incasari in numerar intre persoane juridice, peste plafonul prevazut de art.
5 lit. c), constituie contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei care
depaseste plafonul si cu amenda";
- scopul Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 este intarirea disciplinei
financiare si evitarea evaziunii fiscale, ca urmare a cresterii platilor prin
decontarea bancara;
- in speta nu sunt aplicabile dispozitiile art. 41 alin. (7) din
Constitutie, ci ale art. 41 alin. (8) din legea fundamentala, potrivit carora
bunurile folosite pentru savarsirea de infractiuni sau contraventii pot fi
confiscate in conditiile legii, or prevederile legale criticate "...
constituie tocmai o aplicare legala a acestor dispozitii constitutionale..., intrucat
se refera la confiscarea sumelor folosite peste plafonul legal, fapta
calificata de legiuitor ca fiind contraventie";
- dispozitiile art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 nu
incalca prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutie, care, in continutul lor
se refera la garantarea dreptului de proprietate "in limitele si
conditiile legii";
- dispozitiile art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 au mai
constituit obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala
pronuntandu-se prin Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs societatea comerciala
sus-mentionata. Motivele de recurs invocate se concentreaza, in principal, pe
faptul ca recurenta, recunoscand constitutionalitatea art. 5 lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si sanctiunea depasirii acestui plafon,
prevazuta la art. 6 alin. 1, apreciaza ca instanta de fond a gresit retinand ca
suma achitata peste plafonul legal este confiscata de la cel care face plata si
nu de la cel care a incasat-o precizandu-se ca "indiferent ca acea suma a
fost folosita ilicit sau licit prin depasirea plafonului legal, in momentul
aplicarii sanctiunii confiscarii, acea suma nu se mai afla in patrimoniul
persoanei juridice platitoare", astfel ca se incalca dispozitiile art. 41
alin. (7) din Constitutie.
Intrucat solutionarea exceptiei s-a facut in temeiul art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, fara citarea partilor, dupa declararea recursului s-au
solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului,
conform art. 24 alin. (3) din aceeasi lege.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia invocata este
neintemeiata, intrucat contraventia si masura confiscarii se intemeiaza pe
faptul ca sumele ce au facut obiectul confiscarii au fost folosite ilicit prin
depasirea plafonului legal. Astfel in speta sunt aplicabile dispozitiile art.
41 alin. (8) din Constitutie.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Motivul de recurs invocat este acela ca instanta de fond a apreciat gresit
ca dispozitiile atacate nu contravin prevederilor art. 41 alin. (1) din
Constitutie, intrucat suma de bani platita peste plafonul prevazut de art. 5
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 este confiscata de la platitor si
ar fi trebuit suportata de cel care a incasat suma cu depasirea plafonului
legal.
Aceasta sustinere nu se justifica, deoarece, cat timp cel care a incasat
suma respectiva s-a incadrat in plafonul legal zilnic, nu a savarsit
contraventia si deci nu poate fi sanctionat nici prin aplicarea amenzii, nici
prin confiscarea sumei incasate. Prin ipoteza, contraventia fiind savarsita
doar de platitor, sanctiunea confiscarii prevazuta la art. 6 alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 poate fi aplicata numai acestuia. In caz
contrar, ar insemna ca masura confiscarii sa fie suportata de o persoana, in speta
de primitor, pentru contraventia savarsita de alta persoana, in cazul de fata
de platitor, ceea ce este contrar prevederilor art. 41 alin. (8) din
Constitutie, potrivit carora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile
legii".
Prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997, de modificare a Ordonantei
Guvernului nr. 15/1996, masura confiscarii a fost abrogata. Pe cale de
consecinta, sub acest aspect, atat exceptia invocata, cat si prezentul recurs
sunt lipsite de obiect. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
controlul constitutionalitatii legii, prin solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate, se poate exercita numai cu privire la dispozitiile
legale in vigoare.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea Comerciala "Moldotrans
Impex" - S.R.L. impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 251 din 17
iunie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 octombrie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Maria Bratu