DECIZIE Nr.
401 din 13 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 105 alin. (1), (2) si (3) din Legea
nr. 46/2008 - Codul silvic
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 358 din 1 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 105alin. (1), (2) şi (3)
din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, excepţie ridicată din oficiu de
Judecătoria Câmpeni şi de Nicolae Mircea Deoancăîn Dosarul nr.
1.530/203/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
si în dosarele nr. 8.065D/2009 şi nr. 8.066D/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 8.065D/2009 şi nr. 8.066D/2009 la
Dosarul nr. 8.064D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 4 noiembrie 2009, pronunţate
în dosarele nr. 1.530/203/2009, nr. 1.439/203/2009 şi nr. 2'.000/203/2009,
Judecătoria Câmpeni a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 105 alin. (1),
(2) şi (3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, excepţie
ridicată din oficiu de instanţa de judecată şi de Nicolae
Mircea Deoancă în dosarele nr. 1.530/203/2009, nr. 1.439/203/2009 şi
nr. 2.000/203/2009 ale acestei instanţe.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia
susţin că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor
art. 16, art. 21 şi art. 44 din Constituţie, deoarece proprietarul
fondului forestier, persoană fizică sau persoană juridică,
este lipsit de posibilitatea de a-şi apăra dreptul său, în
condiţiile în care prejudiciul adus pădurii se recuperează de
autoritatea publică centrală pentru finanţele publice, ca
reprezentant al statului român, sau de către ocolul silvic care
asigură serviciile silvice sau administrarea pădurii.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile
art. 105 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 27
martie 2008.
Textele de lege criticate au următorul
conţinut:
„(1) Prejudiciul adus pădurii, denumit în
continuare prejudiciu, indiferent de natura
juridică a proprietăţii şi de suprafaţa pădurii
avută în proprietate, se evaluează potrivit legii.
(2) Valoarea prejudiciilor din pădurile
încadrate prin amenajamentul silvic în grupa I funcţională, din perdelele
forestiere de protecţie şi din jnepenişuri se stabileşte
prin multiplicarea de două ori a valorii obţinute potrivit legii.
(3) In situaţiile în care prejudiciul evaluat
potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) nu a fost recuperat de ocolul
silvic care asigură serviciile silvice sau administrarea pădurii,
acesta se recuperează de autoritatea publică centrală pentru
finanţe publice, ca reprezentant al statului român."
Dispoziţiile constituţionale considerate a fi
încălcate sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21
privind accesul liber la justiţie şi art. 44 referitor la dreptul de
proprietate privată.
Analizând criticile de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că acestea sunt neîntemeiate pentru considerentele ce
urmează:
Referitor la critica de neconstituţionalitate a
textului de lege menţionat faţă de art. 16 din Constituţie,
Curtea reţine că aceasta nu poate fi primită. Prevederile de
lege criticate prin care se stabileşte modalitatea de calcul al
prejudiciilor aduse pădurilor încadrate prin amenajamentul silvic, precum
şi posibilitatea de recuperare a prejudiciului, se aplică în mod egal
tuturor persoanelor care se încadrează în ipoteza prevăzută de
norma criticată.
Referitor la critica de neconstituţionalitate
faţă de art. 21 şi art. 44 din Legea fundamentală, Curtea
reţine că normele criticate nu înlătură posibilitatea
proprietarilor de păduri de a se adresa justiţiei şi de a se
prevala de toate garanţiile pe care le presupune un proces echitabil,
întrucât, potrivit art. 10 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 46/2008,
aceştia fac parte din ocoalele silvice private. Astfel, proprietarii de
păduri îşi pot recupera prejudiciul evaluat potrivit legii prin
ocolul silvic din care fac parte.
In plus, potrivit art. 8 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea
modalităţilor de evaluare a pagubelor produse vegetaţiei
forestiere din păduri şi din afara acestora, din sumele încasate cu
titlu de despăgubiri, 50% se acordă proprietarului pădurii în
care s-a produs paguba, dacă acesta are asigurate serviciile
silvice/administrarea pădurii în condiţiile legii.
In legătură cu susţinerile de
neconstituţionalitate care vizează încălcarea art. 480 din Codul
civil, Curtea constată că nici acestea nu pot fi primite, deoarece,
în temeiul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, examinarea
constituţionalităţii unui text de lege are în vedere
compatibilitatea lui cu dispoziţiile sau principiile Constituţiei
pretins încălcate, iar nu raportarea acestora la alte texte de lege.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 105 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 46/2008 - Codul
silvic, excepţie ridicată din oficiu de Judecătoria Câmpeni
şi de Nicolae Mircea Deoancă în dosarele nr. 1.530/203/2009, nr.
1.439/203/2009 şi nr. 2.000/203/2009 ale acestei instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 13 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu