Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 406 din 3 mai 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 din Codul de procedura fiscala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 342 din 21 mai 2007



Ioan Vida                                    - preşedinte

Nicolae Cochinescu                   - judecător

Aspazia Cojocaru                       - judecător

Acsinte Gaspar                          - judecător

Kozsokar Gabor                         - judecător

Petre Ninosu                              - judecător

Ion Predescu                              - judecător

Şerban Viorel Stănoiu               - judecător

Tudorel Toader                          - judecător

Ion Tiucă                                    - procuror

Marieta Safta                              - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 66 din Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „C & T Proeuro" - S.R.L. din Lugoj în Dosarul nr. 5.497/59/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Magistratul-asistent referă Curţii că partea Administraţia Financiară a Municipiului Lugoj a depus la dosarul cauzei întâmpinare prin care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 30 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 5.497/59/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 66 din Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „C & T Proeuro" - S.R.L. din Lugoj în dosarul menţionat.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege criticat are efecte retroactive, întrucât se aplică şi actelor anterioare, „inclusiv cu privire la condiţiile în care se poate face estimarea veniturilor şi la criteriile de estimare". Se mai arată că art. 66 din Codul de procedură fiscală instituie o prezumţie de nelegalitate a dobândirii unor venituri pentru care autoritatea fiscală nu este obligată să facă proba existenţei acestora, cu consecinţa deposedării prezumtivului dobânditor de alte bunuri, licit dobândite, în contradicţie cu art. 44 alin. (8) şi (9) din Legea fundamentală. Totodată, se apreciază că, prin formularea sa extrem de generală, textul de lege criticat contravine şi celorlalte dispoziţii din Constituţie invocate, întrucât „o estimare făcută pe baza unui text de lege general, evaziv, fără criterii bine stabilite, nu poate fi decât neconstituţională".           

Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autoarea excepţiei.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu­ţionalitate.

Guvernul apreciază că art. 66 din Codul de procedură fiscală nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate. Arată că „diversitatea situaţiilor ce pot apărea în procedura stabilirii mărimii bazei de impunere, când aceasta nu poate fi fără echivoc determinată, exclude posibilitatea instituirii unor criterii foarte precise", textul de lege criticat „oferind, totuşi, unele jaloane orientative, inclusiv de cuantificare, care nu conţin aspecte de retroactivitate". „Organul fiscal, în procesul colectării creanţelor bugetare, are îndatorirea legală de a identifica orice bază de impunere şi de a stabili nivelul acesteia, în conformitate cu cerinţele art. 56 alin. (1) din Legea fundamentală, [...] identificarea nivelului oricărei baze de impunere neputând fi realizată decât în cadrul termenelor de prescripţie în materie şi prin raportare la datele şi documentele existente."

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu conţine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, precum şi faptul că instituirea unor instrumente de calcul al unor obligaţii fiscale încălcate este legitimă şi nu constituie o încălcare a dreptului de proprietate.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 66 din Codul de procedură fiscală, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, având următorul cuprins:

- Art. 66: „(1) Dacă organul fiscal nu poate determina mărimea bazei de impunere, acesta trebuie să o estimeze. In acest caz trebuie avute în vedere toate datele şi documentele care au relevanţă pentru estimare. Estimarea constă în identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situaţiei de fapt fiscale.

(2) In situaţiile în care, potrivit legii, organele fiscale sunt îndreptăţite să estimeze baza de impunere, acestea vor avea în vedere preţul de piaţă al tranzacţiei sau bunului impozabil, astfel cum este definit de Codul fiscal."

Autoarea excepţiei susţine că dispoziţiile criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitoare la principiul neretroactivităţii legii, ale art. 44 alin. (8) potrivit cărora „Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă" şi alin. (9) potrivit cărora „bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii", ale art. 56 alin. (2) şi (3) privind aşezarea justă a sarcinilor fiscale şi interzicerea oricăror prestaţii în afara celor stabilite prin lege şi ale art. 139 privind impozitele, taxele şi alte contribuţii.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate aşa cum a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, pentru considerentele ce vor fi expuse în ceea ce urmează:

Textul de lege criticat, care reglementează obligaţia organului fiscal ca, în situaţia în care nu poate determina mărimea bazei de impunere, să procedeze la estimarea acesteia, nu conţine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv. Faptul că estimarea se realizează cu luarea în considerare a tuturor datelor şi documentelor care prezintă relevanţă nu poate fi interpretat ca o aplicare retroactivă a textului de lege. Scopul examinării acestor date şi documente îl constituie identificarea de către organul fiscal a acelor elemente care sunt cele mai apropiate situaţiei de fapt fiscale a contribuabilului, în vederea stabilirii impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Ca urmare, chiar dacă, în practică, dispoziţiile legale criticate pot viza acte şi fapte din trecut, luate în considerare de organul fiscal cu prilejul realizării estimării, efectele lor se produc în viitor, de la data intrării în vigoare a textului de lege, care reglementează pentru perioada ulterioară intrării sale în vigoare, în deplină concordanţă cu prevederile art. 15 din Legea fundamentală.

Autoarea excepţiei mai critică art. 66 din Codul de procedură fiscală şi pentru modul de redactare, apreciat ca fiind prea general şi, prin urmare, imprecis, ceea ce, în opinia sa, este de natură să instituie o prezumţie de nelegalitate a dobândirii averii, cu consecinţa confiscării bunurilor licit dobândite, în contradicţie cu prevederile art. 44 alin. (8) şi (9) din Legea fundamentală. Aceste critici nu pot fi reţinute, deoarece textul de lege ce face obiectul excepţiei conţine o serie de elemente pe baza cărora organul fiscal poate proceda la stabilirea corespunzătoare a bazei de impunere, diversitatea situaţiilor ce pot apărea în cadrul acestei proceduri excluzând posibilitatea instituirii unor criterii foarte precise şi stabile, In virtutea dreptului său de apreciere, precum şi a rolului activ, consacrate de art. 7 şi 8 din Codul de procedură fiscală, organul fiscal este îndreptăţit să examineze, din oficiu, starea de fapt, să obţină şi să utilizeze toate informaţiile şi documentele necesare pentru determinarea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului, să aprecieze, în limitele atribuţiilor şi competenţelor ce îi revin, relevanţa stărilor de fapt fiscale şi să adopte soluţia admisă de lege, întemeiată pe constatări complete asupra tuturor împrejurărilor edificatoare în cauză. Estimarea bazei de impunere realizându-se numai după examinarea tuturor acestor elemente şi cu aplicarea criteriilor stabilite chiar de dispoziţiile art. 66 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, nu poate fi reţinută susţinerea potrivit căreia textul de lege criticat ar institui o prezumţie de nelegalitate a dobândirii averii. In plus, ori de câte ori contribuabilul este nemulţumit de constatările organului fiscal, le poate contesta, având aşadar deplina posibilitate de a demonstra, în faţa unei instanţe judecătoreşti, nelegalitatea acestor constatări, respectiv a actelor astfel întocmite.

Curtea constată totodată că art. 66 din Codul de procedură fiscală nu instituie niciun privilegiu sau nicio discriminare şi, de asemenea, nu stabileşte alte impozite, taxe, contribuţii sau prestaţii decât cele expres prevăzute de lege, astfel încât nu pot fi reţinute nici criticile formulate în raport de prevederile constituţionale ale art. 56 alin. (2) şi (3) privind aşezarea justă a sarcinilor fiscale şi interzicerea oricăror prestaţii în afara celor stabilite prin lege, precum şi ale art. 139 privind impozitele, taxele şi alte contribuţii.

Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 66 din Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „C & T Proeuro" - S.R.L. din Lugoj în Dosarul nr. 5.497/59/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Marieta Safta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 406/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 406 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 406/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu