DECIZIE Nr. 41 din 6 februarie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 4 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptii ridicate de Hermina Pasca in Dosarul nr.
3.680/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila si de Camelia
Hoportean si Victor Hoportean in Dosarul nr. 3.073/2000 al aceleiasi instante.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorii exceptiilor, avocat Svetlana
Gorcea, precum si celelalte parti: Ilie Mandreanu si Paul Mandreanu.
Avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele
nr. 321C/2000 si nr. 322C/2000 privesc aceleasi dispozitii legale si continutul
motivarii este identic, Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor
doua dosare. Reprezentantul autorilor exceptiilor, partile prezente, precum si
reprezentantul Ministerului Public nu se opun conexarii dosarelor. Curtea, in
baza art. 164 din Codul de procedura civila, coroborat cu art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 322C/2000 la Dosarul nr.
321C/2000.
Reprezentantul autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate solicita
admiterea acestora, aratand ca dispozitiile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte contravin prevederilor art.
72 alin. (3) lit. k) si ale art. 114 din Constitutie. Se apreciaza ca
institutia ordonantei presedintiale este reglementata prin lege organica, si
anume prin dispozitiile art. 581 din Codul de procedura civila, de esenta
acesteia fiind ordonarea unor masuri vremelnice in conditii expres prevazute de
lege, in timp ce evacuarea chiriasului dispusa in temeiul textului de lege
criticat este o masura cu caracter definitiv. Se mai arata ca, potrivit art.
114 din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante numai in baza unei legi de
abilitare adoptate de Parlament si numai in domenii care nu fac obiectul legii
organice.
Celelalte parti prezente: Ilie Mandreanu si Paul Mandreanu solicita
respingerea exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate, ca fiind
neintemeiate. Sub acest aspect se arata ca prin mai multe decizii Curtea
Constitutionala a statuat in sensul constitutionalitatii prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiilor ca
fiind nefondate, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 18 septembrie 2000 si din 19 septembrie 2000, pronuntate
distinct in dosarele nr. 3.680/2000 si nr. 3.073/2000, Tribunalul Bucuresti -
Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptii ridicate de Hermina
Pasca si, respectiv, de Camelia Hoportean si Victor Hoportean.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, care au un continut
identic, se sustine ca prevederile legale criticate, "potrivit carora
proprietarul este indreptatit sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a
locatarilor pe calea ordonantei presedintiale, sunt neconstitutionale, deoarece
institutia ordonantei presedintiale este reglementata prin lege organica,
respectiv prin dispozitiile art. 581 Cod procedura civila, de esenta acestora
fiind ordonarea unor masuri vremelnice, in conditii expres prevazute de acest
text"; or, "in acceptiunea textului si in intentia reclamantilor nu
este o masura vremelnica, ci o masura cu caracter definitiv". In
consecinta, se apreciaza ca dispozitiile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 incalca prevederile art. 72 alin. (3) lit. k)
si ale art. 114 din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca dispozitiile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 contravin normelor constitutionale, intrucat ordonanta
presedintiala reglementata de art. 581 din Codul de procedura civila este lege
organica pentru situatiile prevazute de acest articol. Se considera ca masurile
ordonate in temeiul art. 581 din Codul de procedura civila trebuie sa aiba
caracter vremelnic, iar nu definitiv, asa cum poate fi interpretat textul din
ordonanta, referitor la evacuarea neconditionata a chiriasului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctele sale de vedere, apreciaza ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate. In sustinerea acestor puncte de vedere
se arata ca prin textul criticat nu se reglementeaza regimul juridic general al
proprietatii si nici nu se pune in discutie crearea unui nou drept de
proprietate, ci se urmareste protectia chiriasilor. Se mai arata ca din
redactarea art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
rezulta ca "institutia ordonantei presedintiale a fost imprumutata in
aceasta materie numai pentru procedura de urgenta, nefiind in prezenta unei
cereri care sa surprinda, ea fiind precedata de o notificare si un termen de 60
de zile, care permit chiriasului sau fostului chirias sa actioneze".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorii-raportori, sustinerile partilor prezente si
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, al caror continut este urmatorul: "In cazul in care chiriasul
sau fostul chirias comunica proprietarului ca nu cere sa incheie un nou
contract de inchiriere, acesta este obligat sa ii predea proprietarului
locuinta pe baza de proces-verbal, in termen de cel mult 60 de zile de la data
notificarii prevazute la alin. (1). Nepredarea locuintei inauntrul acestui
termen il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea
neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei
presedintiale."
Autorii exceptiilor de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile legale
criticate contravin art. 72 alin. (3) lit. k) si art. 114 din Constitutie, care
prevad:
Art. 72 alin. (3) lit. k)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;";
Art. 114
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Examinand sustinerile autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate,
Curtea Constitutionala constata ca acestea sunt neintemeiate si in consecinta
urmeaza sa fie respinse.
In esenta, potrivit criticilor de neconstitutionalitate, dispozitiile art.
10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 sunt
neconstitutionale, "deoarece institutia ordonantei presedintiale este
reglementata prin lege organica, respectiv prin dispozitiile art. 581 Cod
procedura civila [...]". Analizand aceasta sustinere, Curtea constata ca
prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, Curtea Constitutionala a
statuat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constitutie
si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca reglementarile
relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor
organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea reglementari pot exista si
norme de domeniul legii organice care atrag deci adoptarea lor cu majoritatea
prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi. Aceasta insa nu inseamna
transformarea tuturor dispozitiilor Codului de procedura civila in prevederi de
natura legii organice, deoarece astfel s-ar ajunge, practic, la completarea
Constitutiei, care reglementeaza expres si limitativ domeniile rezervate
acestei categorii de legi, intre care nu figureaza dispozitii legale privind
procedura civila".
In acelasi sens este, de exemplu, si Decizia nr. 111 din 13 iunie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 21 august
2000.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta solutie si considerentele
aratate isi mentin valabilitatea si in dosarele de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptii ridicate de Hermina Pasca in Dosarul nr. 3.680/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila si de Camelia Hoportean si Victor Hoportean
in Dosarul nr. 3.073/2000 al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu